Gå til innhold

Dawn Syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei litt lei å spørre men er det noen som vet

Kan man ikke se om barnet har dette på ultralyd,

eller noe?

vi sier anonym vi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei ikke på ordinære ultralyder. Men de kan sjekke nakkefolden på en tidlig ultralyd.

Skrevet

Så man kan ikke være sikker at man ikke får et barn med dawns.

Er det noen som oftere får det eller har det ikke noe å si.

Skrevet

De ser det ikke på ordinær ul i uke 17-19, men på tidlig ul rundt uke 13. Etter den tid er de tegnene som er forskjellige utjevnet, og det er vanskelig å se.

Det som er forskjellig ved tidlig ul, er forstørret nakkefold (hevelse i nakken), de måler lengden på neseben og lårben.

Skrevet

Det finnes jo flere måter å finne ut dette på, men den eneste 100 %-måten, er fostervannsprøve rundt uke 14.

Etter den tid er det nok vanskelig å finne ut.

Skrevet

Syns litt synd på de som får barn med dawns, så klart man blir jo like glad i dem men det kreves mye mer av foreldrene, er det gjerne lettere å få det vis man er gammel når man blir gravid?

Skrevet

Risikoen øker litt etter at man har fylt 38 år, men det går ikke så voldsomt brått oppover... Jeg er 38 og fikk tilbud om fostervannsprøve, som vi benyttet. I samtale med lege fikk vi vite at jeg hadde ca 1.5 % økt sjanse for å få et barn med denne sykdommen, dvs at det fremdeles var 98.5 % sjanse for å få en frisk baby....

Ellers er det noe økt risiko dersom man har fått et downs-barn tidligere, eller noen i nær familie har fått det.

Men som sagt, sjansen for å få en frisk baby er jo overveldende større enn at man skal få et barn med downs eller andre kromosom-avvik.

Skrevet

På ultralyd kan man få mistanke om at barnet har downs, dersom:

-lårbena er kortere enn normalt

- hjertefeil

Uansett er det vanskelig å finne ut av. Er nok fostervannsprøve som kan si det sikkert.

Skrevet

DOWNS SYNDROM...ikke dawns..

Skrevet

Synd på disse foreldrene? Er ikke dette loitt diskriminerende da?

Jobbet med mennesker med funksjonshemninger i over 10 år jeg.. Er Vernepleier.

Mennesker med Downs er de herligste menneskene jeg noen gang har møtt, de har beriket mitt liv og jeg har lært mye om meg selv. Er ikke noe som heter Dawns.. Lær deg og skriv.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye for downs. Det er jo barn med bare litt mindre bagasje på vei inn i denne verden og som så vidt jeg vet klarer seg relativt bra i livet stort sett.

Det er mange andre "feil"/syndromer osv jeg ville bekymret meg mer over hvis man først skal bekymre seg!

Skrevet

Så så, hun mener det nok ikke stygt med å si det er synd på foreldrene..

Ser jo hva hun mener.

Det er jo absolut en forskjell på å få et friskt barn, og et med downs.

Før gikk jeg med den innstilling at hvis jeg noen gang fikk vite jeg bar på et barn med downs,så ble det abort uten tvil....Ville ikke "binde meg" til alt det ansvaret og føe meg "låst" resten av livet.

Det kan vel ikke benektes at de krever mer i maaange år enn et friskt barn...

Men hadde det skjedd i dag, så hadde jeg aldri tatt abort..

Disse menneskene er jo like like mye verd som alle andre, å fulle av positive tanker, smil ,rett å slett nyyyydelige:)

Men ja, de trenger mer oppfølging, men dagens samfunn er jo mye mer tilrettelagt enn det tidligere.Man blir ikke alene......

Å jeg kunne aldri klart å gått forbi barn med downs, å så undre på hvordan min hadde vært.....

Vil tro det var slik ho over her et sted mente.....ikke at de ikke er velkommen i denne verden, eller bare bør plasseres vekk.........

Skrevet

Siden du driver å belærer andre i rettskrivning burde du kanskje være sikker på det selv først.. :P

Det heter ikke -lær deg OG skriv- heller nemlig hehe..

Det er meg forøvrig knakende likegyldig hvordan folk skriver, men om man skal være nedsettende for andre folks skrivefeil får man prøve å beherske det selv :P

Skrevet

Masse negativt her som ikke har noe med saken å gjøre :(

Dette har med saken å gjøre ihvertfall :)

Jo man kan se på ultralyd etter neseskilleveggen. Barn med downs syndrom har nemlig ikke denne... Du ser etter den hvite streken som går rett ned :)

Har blitt sjekket for dette av min gynekolog med begge mine ;)

Skrevet

Sjelden man ser dette på ordinær UL, men hvis man har tidlig UL rundt uke 14, kan det sees i nakken.

Skrevet

vi fikk vite at man best kunne sjekke downs på en ultralyd mellom uke 11 og 13. da ser de etter nakkefolden til barnet og om denne er væskefylt, etter uke 13 ser man det ikke så tydelig. vi dro på privat ul på volvat på majorstua i uke 13. alt var heldigvis i orden.

Skrevet

På ordinær UL så kan man faktisk se Downs på UL... dette ser de da på nesebeinet...Men det er i det som er hardt rammet...

Men ellers så ser de dette på UL i uke 12 ca...

Skrevet

Må si det er utrolig mye uvitenhet ute og går når det gjelder downs syndrom! For det første må jeg si meg sterkt enig i at det er diskriminerende å si at det er synd på noen som får et barn med ds. Og jeg kan med det rette uttale meg fordi jeg har en sønn på 2,5 år med downs i tillegg til en datter på 4,5 og termin i dag med nr 3. Å si at vi kommer til å få masse ekstraarbeid medfører heller ikke nødvendigvis riktighet fordi dagens ds-barn er enormt mye mer oppegåene enn tidligere barn fordi de blir møtt på en annen måte.

Vår gutt fungerer innenfor normalområde ift friske barn, og vi merker ikke i hverdagen at han har ds utover at noen ferdigheter går tregere å lære...men igjen alle barn er så forskjellige og lærer i ulikt tempo. En ting som er helt sikkert er at man er ikke garantert "et langt og lykkelig" liv selv om man spaserer ut fra sykehuset med et friskt barn....jeg kjenner mange som overhode ikke har syke barn, men som likevel opplever livet som ganske tungt og miserabelt til tider...Jeg opplever meg selv som atskillelig mer lykkelig enn mange mange andre! Livet handler om hvordan du møter det, ikke hvordan rammene er...det er 10% hvordan du har det og 90% hvordan du tar det!

Når det gjelder den diagnostistiske delen er dette som følger; ds kan oppdages på ul i uke 11-13 pga fortykket nakkefold. Jeg utførte en slik i uke 12 på Majorstuklinikken uten at de så at babyen hadde ds. Man kan ikke se det på noen måte på den ordinære ul i ca uke 19. Dette med neseskillevegg er bare tull, min sønn har neseskillevegg. Dessuten er det ikke noe som heter "hardt rammet" av downs. Har du et kromosom for mye så har du et for mye og således er alle rammet like hardt! Det som imidlertid får stor betydning for deres utvkling er medfødte tilleggssykdommer, deres arveanlegg og talenter for ting i likhet som for alle barn; noen er født mer eller mindre intelligente, noen har gode motoriske ferdigheter, andre ikke osv. Dessuten er måten de blir møtt på/stimulert på veldig veldig viktig! Vi har behandlet vår gutt som en hvilken som helst liten gutt fra fødselen av og mener bestemt han har profittert på det i form av at han betrakter seg selv som et individ med mange muligheter...Downs kalles også mulighetenes syndrom!

Av alle ting som kan "gå galt" så er det eneste jeg kan si at det er mange mange andre ting å bekymre seg for med tanke på sykdommer enn downs...ikke har jeg vært redd i dette svangerskapet for at noe skal gå galt, men kan nevne en million diagnoser jeg synes ville være verre en downs...men dette visste heller ikke jeg når han ble født og forstår nå at uvitenhet skremmer veldig mange slik det gjorde med meg! Det er synd at så mange er redde gjennom et helt svangerskap for ting som overhode ikke behøver å bety verdens undergang...kanskje blir livet til og med bedre;)

Livet vårt går helt som normalt, vi gjør ingenting spesielt i hverdagen pga at vi har et barn med downs...han går og løper, sier noen ord, spiser selv, leker dagen lang, hermer etter storesøster, stortrives i vanlig barnehage osv osv...Dette er vår opplevelse av å ha en deilig liten gutt (med downs), håper den gjør tema mindre skremmende!

Skrevet

Flott innlegg, anonym. Jeg er lærer og satt også å tenkte på dette at det er utrolig mange andre sykdommer og problemer som kan dukke opp, og kan ikke si at det er downs jeg frykter mest... Du får i tillegg satt perspektiv på hvordan det er å leve med et barn med downs-håper noen lærte litt av deg =)

Skrevet

venninna mi fikk vite at barnet hennes har down`s to-tre dager etter fødsel. hun er under 30..så hvem som helst kan få det.. for nå herlige unger de med down`s:) nydlige. jeg er IKKE bekymmret for å få et barn med dette syndromet.:)

Skrevet

det var snakk om gravide på radion her for ei stund sia..fikk da høre at det var 9 av 10 gravide over 38 år som tok abort når det var snakk om downs symdrom(mener det var 9 av 10)jeg fikk seriøst da ont inni meg..på en måte kan jeg forstå. Men jeg synes dette er et alt for høyt tall!!!

Skrevet

Mange tar jo abort selv om de sikkert har et friskt barn også.. Så det er vel mange barn som "går tapt" uansett!

Synes det er helt greit at noen velger abort om de får påvist downs på barnet, det må være helt opp til hver enkelt. Må være bedre enn at de går på noe de ikke synes de takler.

Skrevet

Som flere her har svart deg på tidligere, så kan man se dette på ul, og ved fostervannsprøve.

Er vel størst sjangse for å få barn med DS etter hvert som alderen har passert 38, men skjer også med yngre.

Nå kjenner jeg flere barn, og voksne med DS, og må jo si, at dette er de herligste mennesker jeg har møtt.

Klart at alle ønsker seg et friskt barn, men å få et barn med DS, hadde ikke vært det værste som kunne skjedd. Klart at det krever ekstra av foreldrene, men det er mange andre syndrom jeg hadde fryktet mer.

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å sjekket ut barnet på forhånd, fordi jeg hadde ikke villet ta valget om å beholde det, eller ta abort.

Men det betyr ikke, at jeg synes at andre ikke skal gjøre det!!! Har full forståelse for andres valg, men selv hadde jeg synes at det var for vanskelig.

Skrevet

Tusen takk anonym 18.07 for et fantastisk innlegg..Vi har som du kanskje har lest nettopp fått et solskinnsbarn..Ble helt varm om hjertet på måten du skriver ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...