Gå til innhold

Hva!? Flere som er FOR enn MOT klapsing av barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på VG-nett om at et stortingsflertall vil forby all klapsing av barn. "Så bra!" tenkte jeg, og stemte også på den lille avstemningen ved siden av artikkelen. Da jeg så resultatet fikk jeg bakoversveis, for der var det mange flere som var imot forslaget enn som var for!

Nå er jeg klar over at VG-lesere kanskje er en spesiell type folk, men at de skal være for at man skal kunne klapse barn, det syns jeg er ille!

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=503326

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at VG-lesere er en spesiell type folk? ;)

Kommer an på hvor mange som har deltatt i pollen, jeg gidder så å si aldri å delta på sånt. Så husk bare at dette ikke er representativt for noen som helst populasjon.

Skrevet

Mange som er oppvokst med dette da kanskje =/ Min kjære syns også det er ok med ris på rompa, Jeg synes ikke det er ok og det har jeg også sagt til min kjære at det vill ikke skje her i huset. Men nå er jo jeg en finger knipser så kanskje jeg er like ille selv :-O

Skrevet

Jeg vet jo at det ikke er representativt, men man kunne jo håpe at flere mennesker var imot denslags. Jge er veldig imot knipsing også, for jeg er vant med en helt annen omgansgform med foreldfrene mine fra da jeg selv var barn, og sånn har det blitt mellom m ine barn og meg også. Det er helt absurt at vi noensinne skulle ville påføre hverandre smerte.

Men jeg tror nok dessverre spnne holdninger er ganske utbredt - derfor er jeg for det forslaget.

Forresten, ang. VG-lesere: det gjøres brukerundersøkelser om sånt, så det kan man vite sånn noenlunde. Men jeg leser jo vg på nettet jeg også, og jeg er ikke noen "typisk" VG-leser, så jeg er klar over at det er for enkelt å si at de som leser VG er sånn og sånn, hehe.

Skrevet

Men hvorfor knipse finger eller rise, har ikke vi som voksne vett nok til å evnt slå opp i alle disse rådene vi får i dag ang barneoppdragelse. Mange gode tips til å få barnet til å slutte med å gjøre det vi ikke liker. Skal mitt sinne overføres til barnet mitt i form av vold ( ja all slags fysisk avstraffelse er en voldsutøvelse) , tenker ikke folk på den skammen barnet føler når den får ris, det er jo en totalt ydmykene handling mot barnet.

Er helt enig at det skal være null toleranse på fysisk avstraffelse av barn. Vi vet bedre i dag ang oppdragelse.

Skrevet

Trodde alle former for fysisk avstraffelse var forbudt jeg da... Synes klaps, knips, ørfik, lugging og alle andre former er en uting rett og slett. Dere fingerknipsere og rumpa klapsere hva vil dere oppnå? Tror dere barna skjønner det bedre da, annet enn at de får vondt/ ydmyket og dere som omsorgspersoner står bak det som var vondt eller ydmykende....

Skrevet

Hehe, regnet med det kom pepper på den her. Står for det jeg sier. Min eldste datter på 4år ble knipset på fingrene,Jeg ble oppvokst med knipsing på fingrene og har ikke tatt noe varig men ;P ja hva oppnådde jeg? Jenta mi trekte i duken gang på gang. Kastet ned ting hvis jeg sa nei. Kastet pyntegjenstander osv. For meg fungerte dette fint og jeg fikk resultater av det. Men meg om det. Dere får mene det dere vill for min del. Folk er forskjellige.

Skrevet

Så da lærte du barnet ditt at mamma gjør meg vondt hvis jeg gjør dette.

Flott det !!

Skrevet

Ja, Syns du ikke ;-) Alle har rett til sin mening så ok det! Men for meg så er det ok.

Skrevet

Klapse er å slå over fingeren slik at det kjennes.

Skrevet

Men nå blir det forhåpentligvis forbudt da. Knipsing er jo ikke så veldig annerledes enn klapsing, så det kommer nok til å gå inn under dette nye forbudet.

Da blir man forbryter hvis man knipser barna.

Skrevet

Husk på at hvis det blir ulovlig kan du anmeldes vettu, da er det du gjør ulovlig.

Skrevet

Hehe, med politiken til lands er ikke det umulig nei. Men nå straffer det jo seg mer og kjøre på rødt lys enn og bruke dop også da så det sier seg litt hvor dumt enkelte ting er. Selvfølgelig burde vold mot barn være forbudt! Men nå har vi tydligvis veldig forskjellig syn på hvor den grensen går.

Skrevet

Men si meg, behandler du voksne slik du behandler barn da ? klapser du til din mann, mor, kollega eller venn når de gjør eller sier ting du ikke liker ?

Skrevet

Er vell en grunn til at det kalles voksne og barn? Selvfølglig sier jeg ifra og setter foten ned hvis noen GJØR noe som ikke er normalt. Men voksne burde vell forstå hva som er ok og ikke fult så ok? Som regel så vet et voksent menneske forskjellen på rett og galt. Hvis et barn ikke forstår gang på gang at det er ikke lov og kaste ned vasen og gjør det gang på gang, hvorfor i all verden skal jeg ikke få lovt til og knipse fingre? Og ja jeg vet selv hvor "vondt" det er for ble også knipset.

Skrevet

Det er nedverdigende for barna...knipset , klapset what ever...Det går ut på det samme, selv om det ikke gjør like fysisk vondt.

Skrevet

Ok, det er din mening. Helt greit! Men alle kan ikke ha samme mening om ting.

Skrevet

ja, det er nedverdigende, og så er det en aggresjon mot barnet fra den som egentlig skal beskytte det.

Og så skaper det en omgangsform som ikke er basert på respekt og kommunikasjon, men på frykt for represalier.

Skrevet

MOT MOT MOT MOT MOT MOT MOT MOT MOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Skrevet

Men fortsetter barnet å gjøre det som det ikke får lov til? Har du tenkt at barn kanskje fortsetter å være ulydig fordi de blir klapset eller knipset på som utløp for det sinne de får mot deg når du gjør det

I mange tilfeller er voksne som barn , altfor mange tilfeller.

Skrevet

Ja helt klart. Er helt øddelagt jeg alltså. Og Jenta mi er ikke noe utadvent,har ikke noen venner, og er helt øddelagt stakkar. Hehehe. Nei helt ærlig har det helt topp jeg og jenta mi alltså. Nå hører hun som regel etter når det blir snakket til henne. Knipsing skjedde da det sto på som værst da hun var 2år. For meg så fungerte dette fint og jeg har ei flott 4år gammel jente :-D

Skrevet

Barn får ikke sinne mot foreldrene sine..kanskje der og da, men de er så hengivende mot foreldrene..

Men har aldri knipset eller klapset barna jeg nei..og vil ikke gjøre d heller..

Skrevet

Nei som jeg skriver over her så hadde det faktisk virkning for meg og min jente. Jenta mi har raseriutbrudd og begyner og gråter osv men det har hun også lov til. Nå er hun såpass gammel at og knipse en 4åring som er midt i trass ville bare vært dumt. Nå går det på og følge til rommet, ber henne være dær, skriker gjerne litt, roer seg også prater vi etterpå. Men Ja jeg er en finger knipser og det vill jeg også fortsette med, ja så fremt ikke stortinget setter frem enda mer domme regler.

Skrevet

Dumme regler å beskytte barna mot vold ja, sier meg ikke helt enig der.

Men nå viser det seg i ditt tilfelle at det går bra, i veldig mange andre tilfeller så går klaps og knips fra uskyldig til meget alvorlige voldsutøvelser mot barn.

Vi trenger denne nye loven, man kan ikke si at foreldre har lov å straffe litt men ikke for mye. Mange voksne som da lager sitt eget toleranse nivå for vold mot barn som de kan leve med . Desverre.

Det er på høy tid med gode og solide rettigheter for barn, der ingenting blir bagatellisert.

Og ja jeg er en som sier min mening i butikken hvis mor eller far river og slite ungen etter seg og klapser til. Kommer loven ringer jeg politiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...