Tommage♀♂ Skrevet 28. januar 2008 #26 Skrevet 28. januar 2008 Mulatt visste jeg ikke at var rasistisk før jeg leste denne tråden, så det bruker jeg ja. Bruker neger også, veldig vanskelig å vende seg til å ikke gjøre det når jeg har gjort det i 25 år. Prøver å la være da, men som regel kommer det uten at jeg tenker over det. Men jeg ser ikke på meg selv som rasist for det.
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #27 Skrevet 28. januar 2008 Flere her inne har sagt at de bruker 'sjokoladebarn' i stedet for 'mulatt'. Selv vet jeg ikke om noe godt ord, dessverre, som kan erstatte det. Men når jeg skal fortelle noen om bakgrunnen til venninnen min sine barn, sier jeg at de er brune, og at mammaen er lys og pappaen mørk. Så jeg kan fint fortelle om bakgrunnen dems og om hudfargen dems, uten å bruke ordet 'mulatt'. Ordet 'neger' er lett å unngå. Det er bare å si mørkhudet, svart, brun, afroamerikaner (hvis personen er det), afrikansk (hvis personen er det), aboriginer (hvis personen er det), osv osv osv. Nok av alternativer.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 28. januar 2008 #28 Skrevet 28. januar 2008 visste ikke at mulatt var rasistisk i det hele tatt. bruker det titt og ofte og har aldri fått negative reaksjoner på det. kan ikke de kalle oss hvite heller da? hmmm, synes det er litt stygt og jeg. herregud, får da være måte på. neger sier jeg ikke, men mørkhudet.
Gjest -<<- Skrevet 28. januar 2008 #29 Skrevet 28. januar 2008 Same er en betegnelse samene selv benytter. Det er ikke spesielt pent å kalle dem lapper. Indianer er ikke spesielt pent i de landene "indianere" lever. I USA/Canada benyttes vanligvis native American, nettopp fordi de selv har protestert på betegnelsen indianer. Nedover Latin-Amerika er betegnelsen indio ansett som negativ og brukt som skjellsord, mens de gjerne bruker indígenas - indigenous/urbefolkning nøytralt.
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #30 Skrevet 28. januar 2008 Pila, sant... Men i Norge funker det ikke å bruke betegnelsen 'urbefolkning' da vi gjerne tenker på samene da. Må evt. si 'amerikansk urbefolkning' i så fall.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. januar 2008 #31 Skrevet 28. januar 2008 jeg sier ikke neger. men jeg sier mulatt og det sier jeg stortsett i samenhenger som "venninna mi sin baby er mulatt og hun er bare helt nydelig, jeg vil og ha en mulatt baby" mulatt er for meg et vedlig positivt ord og det tror jeg at det lyser av meg når jeg sier det. jeg møtte en gammel dame jeg kjenner på senteret også så gikk det noen mørkhudete barn forbi og damen utbøyt høyt og tydlig "åååååååå se på de nydelige skjokoladebarna da, de er jo bare helskjønne" tror de ble litt brydd. men hun mente det virkeli godt
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #32 Skrevet 28. januar 2008 mamsen og ML: hvit sier noe om farge. Ingen farger som er "bedre" enn andre farger, ergo er ikke det noe galt i å si hvit. Akkurat som du kan si at en person er svart. Men mulatt sier egentlig ingenting om farge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå