rødhette* Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Med all rasismedebatten som går her... Bruker dere ordene 'neger' og/eller 'mulatt'? Hvor/hvorfor ikke? Er det bevisst eller ubevisst?
~sjiraff~ Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Neger bruker jeg ikke, men mulatt prøver jeg å la væe å bruke i og med at jeg (nettopp) er blitt fortalt at også ikke er noe bra å bruke..
Anne-B. Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Nei. Selv om jeg ikke hadde ment noe vondt med det, så har jeg ingen garanti for at andre skjønner det.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Ja jeg bruker ordet neger når jeg spøker med veninna mi, sier guling til kameraten min osv Til folk jeg ikke kjenner bruker jeg ikke slike uttrykk. Sier heller ikke mulatt, sier karamellbaby hehe
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Ja og ja. Fordi det er ord mine venner selv bruker. (og da mener jeg feks venneparet fra etiopia, kompisen fra Senegal, familien fra Ghana og mannen fra Togo.) Og jeg bruker ordet sjokoladebaby, masse. De synes jeg er kjempesøt når jeg gjør det også. Har jo forklart hva det vil si, for meg. Barnet har samme farge som sjokolade og er minst like søt!
Pee-Jay Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Nei. Spesielt neger er et så negativt ladet ord at jeg aldri kommer til å bruke det i annen kontekst enn en som dette.
SuperGlad Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 ja jeg bruker ordet neger og mulatt. Har aldri sett på det som noe negativt ladet ord så jeg klarer ikke slutte å bruke det heller.
Kaffemocca Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Bruker ikke ordet neger, men bruker ordet mulatt uten å mene noe vondt med det. Det blir av meg bare brukt i positive sammenhenger, siden de eneste gangene jeg kan komme på at jeg bruker det er hvis jeg skal beskrive hvordan noen så ut og jeg syns mulatter er veldig pene (stortsett hvertfall), er selv tante til tre mulatter som har verdens nydeligste hudfarge=)
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #9 Skrevet 28. januar 2008 Hva er problemet med å bruke ordet mulatt? Trodde det bare betydde at personen var halvt farget og halvt hvit?
Bare jeg er meg :o) Skrevet 28. januar 2008 #10 Skrevet 28. januar 2008 Ja det gjør jeg.Syntes ikke det er negativt jeg.Jeg kaller jo ikke en neger jeg snakker med for neger,hehe. Men er da ikke stygt å kalle en same for same og en indianer for en indianer er det vel? Det kan jo brukes i en negativ setting også,men det gjør jeg ikke.
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. januar 2008 For å spørre litt videre: dere som bruker ordene, bruker dere de til fremmede også, eller kun til de dere kjenner som dere vet "tåler det"?
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2008 Mulatt henspeiler til muldyr, som er avkommet til hest og esel. Altså noe som regnes for å være av lavere verdi.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #13 Skrevet 28. januar 2008 Jeg sorterer ikke på hvem jeg kaller neger eller mulatt, men pakkis sorterer jeg på, det sier jeg kun til de som jeg vet tåler det. Det samme med "staner"
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2008 Indianere og samer er mye mer eksakt betegnelse. 'Neger' sier lite, da de kan like godt være fra Australia (aboriginere er betegnelsen vi bruker på dem, ikke negre) som fra Afrika. Hvorfor skal vi da bruke et ord som henspeiler tilbake til slavetiden?
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 Okei det viste jeg ikke. Var sammen med sjokoladegutt da ( hvis det er politisk korekt:) Og han sa han var mulatt, derfor har jeg aldri sett noe negativt med det ordet. Men til det andre spørsmålet ditt. Mulatt brukte jeg på han, fordi han tålte det som du sa, ellers kjenner jeg få svarte, men enn del thaier og de blir omtalt ved navn,ingen kalle navn
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 28. januar 2008 Jeg var litt uklar i formuleringen min over... Mente hvem dere sier det til, som i hvem dere bruker ordet til i en setning, ikke hvem dere kaller det. Altså i om dere omtaler en svart/brun person som neger når dere snakker med andre mennesker om denne personen.
Kaffemocca Skrevet 28. januar 2008 #17 Skrevet 28. januar 2008 Jeg sorterer. Visste ikke før nå nylig at mulatt var et negativt ord, men etter jeg fikk vite det bruker jeg det bare til folk jeg kjenner siden de skjønner at det er positivt ment.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Faktisk en neger jeg jobber sammen med som kom med den:o) Forsåvidt enig med deg...men tror du alle negre syntes det er et negativt ord? Jeg tenker ikke på slavetiden hver gang jeg hører ordet neger.
Odine! Skrevet 28. januar 2008 #19 Skrevet 28. januar 2008 Bruker ikke ordene, har ikke noe behov for det. Men ville heller brukt "neger" enn "mulatt" (pga muldyr, som noen andre skriver om her i tråden)
candyland Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 ja, det gjør jeg. men aldri med negativ ladet mening, for har aldri sett på det som stygge ord.....
Morango 29.05.2007 Skrevet 28. januar 2008 #21 Skrevet 28. januar 2008 " H*n blir en nydelig mulatt av (et land)... og (annet land)..." Som tantebarnet mitt kommer til å bli 1/4 fillipinsk når h*n blir født i mars. Og tantebarnet til venninna mi som kommer til å bli nydelig mulatt av norsk og kinesisk. Jeg og vennina mi bruker ordet mulatt i positivt fortegn når vi snakker om og ser for oss disse barna som kommer til på nyåret. Aldri tenkt på mulatt som en dårlig valg av ord..
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 28. januar 2008 #22 Skrevet 28. januar 2008 jeg bruker begge ordene, ikke negativt ladet. Neger bruker jeg kanskje ikke så ofte men...hva skal man kalle de da? venninna mi har en unge som er mulatt, en ny er på vei:-). skal det kalles blandingsrase da kanskje?
Sololight Skrevet 28. januar 2008 #23 Skrevet 28. januar 2008 Jeg har fått med meg at neger ikke er politisk korrekt, men MULATT?? Jaja, det er ikke bare bare å bli gammel, ikke alltid like lett å følge med i svingene. Håper folk forstår at disse ordene ikke blir brukt med negativ ladning hos flertallet av nordmenn.... Eller tar jeg helt feil når jeg sier at flertallet nordmenn ikke mener noe negativt om disse betegnelsene??
rødhette* Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 28. januar 2008 De fleste mener heldigvis ikke noe rasistisk med det når de bruker ordene, nei. Likevel vitner det om uvitenhet. Og i mine øyne også en viss porsjon ignoranse, hvis man velger å bruke ordene til tross for at man vet de er rasistisk ladet. Nettopp fordi jeg VET at disse ordene kan oppfattes rasistisk, og dermed negativt, unngår jeg å bruke disse ordene. Vi har så mange ord i språket vårt, at det er mange måter vi kan formulere oss på uten å bruke akkurat disse ordene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå