babygullz <3 vilde Skrevet 29. januar 2008 #26 Skrevet 29. januar 2008 Så hvorfor sitter du her på barnimagen å gnelldrer om d da? Istedenfor å ta tyren ved hornene, vise at du har ryggrad, og trø ned og prate med leieboern?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #27 Skrevet 29. januar 2008 Da ville jeg tatt turen ned med en gang.. og faktisk tatt med kontrakten. Og slått i bordet at dette går bare ikke..
Jaris Skrevet 29. januar 2008 #28 Skrevet 29. januar 2008 Jeg ville ha snakket med leieboeren, det kan jo hende at hun tror det er greit siden hun er gravid, ikke vet jeg.. Men jeg tror nå først og fremst en dialog mellom dere må komme før du eventuelt "kaster" henne ut. Si rett ut at det er greit at hun og barnet er der, men ikke typen, godtar hun ikke det så si opp kontrakten.
tiger82 Skrevet 29. januar 2008 #29 Skrevet 29. januar 2008 Hei Husleieloven: § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av _andre_ personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det. Ser du, du kan ikke hindre han i å flytte inn. Loven vil gå forann det som står i kontrakten. Så dere må rett og slett bare innrette dere!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #30 Skrevet 29. januar 2008 Babygullz kan jo spørres hvorfor HUN sitter her som ikke bidrar med noe annet enn gulp.. Vi har kontaktet folkeregisteret. OG vi inviterer leietakeren opp ikveld så hun får mulighet til å forklare seg- det er jo tross alt hun som har ansvaret! Hilsen HI
Mininni Skrevet 29. januar 2008 #31 Skrevet 29. januar 2008 Jeg antar du har en klausul om oppsigelse i husleiekontrakten din hvis den er tidsbestemt - benytt deg av denne. Og forhåpentligvis en klausul opp forhøyning av leien. Det må således være anledning til å sette leien opp igjen for å ta høyde for at det nå bor en person til der. Dersom det foreligger vesentlig mislighold fra leietakers side, f.eks at det er sider ved leieforholdet som er "til alvorlig skade eller sjenanse" jfr husleieloven § 9-9 er det mulig å heve avtalen, slik at dersom dette eskalerer - f.eks at han til stadighet parkerer foran deres biler eller de på annen måte ikke følger opp sine plikter, så kan dere evt benytte dere av dette. For øvrig er det ikke nødvendigvis sånn at det er det å sette hardt mot hardt som vil føre frem. Det går jo an å forsøke å snakke med leieboeren, og forklare henne at det jo ikke var akkurat dette dere hadde sett for dere da hun flyttet inn, henvis til de forutsetningene dere la frem for henne den gangen, og si at dere nå føler dere har havnet i en litt vanskelig situasjon. Presiser videre at den aktuelle bilplassen ikke kan benyttes hele tiden - den var forbeholdt gjester, slik at mannen hennes faktisk ikke kan stå der hvis han nå bor der fast. Dersom avtalen ir rom for det, kan dere også si dere må vurdere å sette opp leien pga økte kosnader til fyring/vann osv. Dere kan videre tilby dere å hjelpe henne med å finne et annet egnet sted også. Poenget er at man gjennom å forholde seg på denne måten kanskje kan oppnå å få dem til å flytte "frivillig" når de skjønner at dette blir vanskelig for dere. Men, NB, der er jo en risiko for at dette kan forsure forholdet mellom dere og leieboer også. Så se an personen - men det er mulig det kan løse saken. Oj, det ble langt...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #32 Skrevet 29. januar 2008 Tiger 82. Du tar desverre så feil, så feil... Den kontrakten hun har skrevet under på er den som gjelder OG hvis du leser litt lenger opp vil du se at HI har vært i kontakt med advokat og det utleierforbundet, så hun har nok retten på sin side!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #33 Skrevet 29. januar 2008 Anonym 16:45: Husleielovens bestemmelser er ufravikelige, det går ikke an å avtale noe som er mindre gunstig for leieboer enn dt som står der. Så det er ikke nødvendigvis alltid slik at avtalene går foran - særlig ikke når det er avtaler med parter som er forbrukere.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #34 Skrevet 29. januar 2008 Voyeur sier at det ikke er lov å ta opp flere personer i husstanden- vi har i annonseteksten sagt at den egner seg best for EN eller TO personer.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #35 Skrevet 29. januar 2008 Hvis det er slik at mannen hennes flytter inn og har loven på sin side, så er det jo bare å gi varsel om økt husleie? Kanskje 50-75% økning? Da kanskje de finner seg et annet sted å bo?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #36 Skrevet 29. januar 2008 Problemet er jo at det er lov bestemt hvor mye man kan sette opp leien i året da, så man Hi kan ikke bare plutselig sette opp leien med 50%
Jelly Belly Skrevet 29. januar 2008 #37 Skrevet 29. januar 2008 Så du HI vil faktisk være årsaken til at babyen ikke får bo med både mamma og pappa? For en egoist du er. Snakke med leieboeren og si at om de skal bo der begge to (pluss baby) så vil du, med din fulle rett, øke husleien. Men og la mor og barn bli boende og samtidig nekte far synes jeg blir rimelig smålig av deg.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #38 Skrevet 29. januar 2008 Og det er loven som gjelder. Ikke kontrakten. Ring og spør hvor du vil.. Kan anbefale deg og kontakte Fri Rettshjelp. Men er enig med Nickeline80 her. Hvorfor kan ikke mor far og barn få bo under samme tak? Min første tanke var at kjærsten er utenlandsk og du lider av "fremmedfrykt". Du sier selv at leiligheten passer for 2. En baby er vel ikke en? Blir mer som 2,3 mennesker som bor der da..
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #39 Skrevet 29. januar 2008 Når hun allerede tok dette opp med jenta når hun flyttet inn. Er det respektløst av leier og oppføre seg sånn. Og sånne folk ville ikke jeg hatt under mitt takk...
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 30. januar 2008 #40 Skrevet 30. januar 2008 Synes det høres ut som litt klassisk trygdesvindel jeg da...For så lenge ikke han står underskrevet i kontrakten og har adresse et annet sted kan hun få aleneforsørger penger...................... Er jeg den eneste som synes dette lukter litt??? For det er selvfølgelig ikke noe at barnefaren og mora skal bo hver for seg...MEN når plutselig faren dukker opp etter at kontrakten er skrivd under på og dere HAR innformert henne klart og tydelig at dette gjelder kun henne,men at det selvfølgelig ikke er problem med hennes kommende baby.... Han står ikke oppført i husstanden,DERMED har hun all rett til alenemor penger....hmmmm.... Nå er det ikke alle gravide som er engler,og dette høres ikke bra ut..... Ta det opp med henne KLART OG TYDELIG (skriv gjerne et brev hvor dere forklarer deres problem,jo mer skriftelig dere kan vise til jo bedre) og gå til advokat og forhøre dere om hva dere har krav og rett på... Hun er ikke unnskyldt alt bare for at hun er gravid,og er det svindel kan jeg love deg at jenta kommer til å bøye seg fort.For da får hun problemer om de begynner å snuse på hvor han bor...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #41 Skrevet 30. januar 2008 Jeg hadde ALDRI giddi å leid ut til privatpersoner!! Lei ut til firmaer, slik slipper du sånne leiesnyltere, eller tapere som aldri kommer til å klare å få sitt eget sted:D
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #42 Skrevet 30. januar 2008 artig å se hvordan enkelte får fremstilt forholdsvis snille mennesker i et dårlig lys (for vi går for å være veldig snille og hjelpsomme, faktisk...). er det rart noen krangler om knapper og glansbilder, sier nå jeg. Saken ordner seg- jeg fikk to tips her (ikke fra nebb&klør-damene AS, men fra de som svarte på spørsmålene for å hjelpe meg med det jeg lurte på...) som vi benyttet og det funket bra!! Og ingen sure miner til eller fra noen. Så enkelt kan det gjøres. Tusen takk til dere som kom med gode råd!! Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #43 Skrevet 30. januar 2008 Hva skjedde? Har begge flytta ut eller hva?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #44 Skrevet 31. januar 2008 Hehehe, jeg er en av de anonyme som ikke tilhørte nebb&klør-damene, men som faktisk prøvde å hjelpe til så godt jeg kunne:-). Hvordan løste det seg -eller hva kom dere frem til? Er litt nysgjerrig siden (som nevnt myyye tidligere) vi også har en leieboer som vi "strir litt" med. Godt det ordnet seg, HI!!
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #45 Skrevet 31. januar 2008 La de få nyte livet sitt:)
lille sprelle Skrevet 31. januar 2008 #46 Skrevet 31. januar 2008 Om dere ikke allerede er det - meld dere inn i huseiernes landsforbund. De har gratis rådgivning for slike tilfelle og har inngående kunnskap om leieforhold!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #47 Skrevet 1. februar 2008 etter at han flyttet inn, uten å engang informere oss, så tok jeg kontakt med folkeregisteret. Leiligheten har nemlig eget gårds og bruksnr, så jeg spurte bare at jeg eier leiligheten og lurer på hvor mange som har registrert adresse der. Det var kun èn. Altså henne. Så sedte jeg en melding til henne, hvor jeg skrev at vi har registrert at det bor flere enn vi har fått beskjed om, og at vi enkelt og greit ønsket en forklaring eller redegjørelse på dette, og at hun gjerne måtte komme innom. Det gjorde hun. Med en oppsigelse i hånda og tårer i øynene. Hun var så usikker på om det var rett av henne å flytte sammen med han igjen. hun var virkelig usikker!! Han hadde ordnet en leilighet noen km herfra, langt unna jobben hennes- hun ville bo her pga beliggenhet til tog og buss.. Ingen har besøkt henne siden han flyttet inn. Jeg er litt bekymret for henne, for hun er en nydelig jente med et godt sinn. Men en dominerende mann har tatt et valg, fikk vi inntrykk av. Slik at han kan kontrollere henne. Hun får nemlig ikke ha besøk av familien sin! (de var her i starten..) Så- til dere kritikere; Vi får ikke gjort mer for å beskytte henne. Og vi er jo nødt til å leie den ut, kan ikke la den stå tom tilfelle forholdet deres ryker igjen!! Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå