Gå til innhold

Redd etter rustest...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har drevet endel med hasjrøyking, og har nå gått på rustester i 5 mnd, etter oppfordring fra meg, og barnevernet. Idag er han ferdig, og jeg er livredd. Jeg vet nemlig at han "gleder" seg til å ta seg "et trekk" igjen. Og nå greier jeg ikke slappe av!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo ikke ringe barnevernet og spørre om de kan kreve forlenget testing? Vil ikke jeg gjøre det værre for oss da?? Det er pga hans fortid at vi har kontakt med dem, og saken mot oss/ham er henlagt. Men de er vel pliktig til å si fra om at jeg har ringt og er bekymret? Er det slemt av meg? Hva skal jeg gjøre da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sikker på at du vil fortsette å leve med han, da?

Skrevet

Hvis det e så forbanna viktig for typen din og ruse seg fremfor og holde seg rusfri så tviler eg på at han har noe mellom ørene, men derimot et STORT problem. Han hadde gått på trynet og ræven ut døren hadde det vært meg. Eg e så gla eg slipper å ha et sånt problem i hus. Gå rundt å bekymre meg for om han ruser seg...... NOPE

Lykke til

Skrevet

Røyker han bare hasj, eller bruker han alvorlige ting også?

Hvis han bare røyker litt, så må du roe deg kraftig ned kjære deg!

Skrevet

Han bare røyker litt. Men før han fikk barnevernet inn i bildet, så kom røykingen ut av kontroll. Da røyka han hver kveld. Og da snakker jeg ikke en "joner". Da snakker jeg pipe helle forb. natta. At han tar seg en blås av en sneip nå og da er det ikke vits i å nekte ham, selv om den beste tiden i mitt liv var nå, som jeg visste hvor jeg hadde ham.

Men jeg orker ikke snik og tull og røyk og faenskap hver eneste dag. Lureri og fanteri. løgn og bedrag. Du skjønner hva jeg mener.

Røyker dere her inne da?Siden du ba meg roe meg ned?

Skrevet

Røykte hver dag før jeg ble gravid. Etter pjokken kom ut skal meg og typen unne oss en kveld i måneden.

Skjønner ikke damer som deg som lager så utrolig mye stress over noe så uskyldig, han må være utrolig svak for deg siden han har funnet seg i den oppførselen din. Ydmyke sin egen kjæreste og sette ham i dårlig lys hos barnevernet, hva for en kjæreste er du da?

Du skal bare være glad han fremdeles er hos deg du, og så la ham nyte jointen og pipen så lenge han ikke lar det gå ut over ungen deres!

Skrevet

greit nok at hasj ikke er det verste. MEN narkotika og barn??? NEI. jeg hadde IKKE akseptert dette!

Skrevet

Hasj er ikke narkotika...

De britiske forskernes liste (fra MEST skadelig til MINST skadelig!)

1) Heroin

2) Kokain

3) Barbiturater (legemiddelstoffer brukt mot angst, søvnproblemer og epilepsi)

4) Gatemetadon

5) Alkohol

6) Ketamin

7) Benzodiazepiner (legemiddelstoffer brukt mot angst, søvnproblemer og epilepsi)

8) Amfetamin

9) Tobakk

10) Buprenorfin (opioid brukt mot opiatavhegighet, for eksempel Subutex)

11) Canabis

12) Løsemidler

13) 4-MTA (et amfetaminderivat)

14) LSD

15) Methylphenidat (amfetaminlignende medikament, som Ritalin, brukt mot ADHD)

16) Anabole steroider

17) GHB

18) Ecstasy

19) Alkylnitrater (også kalt poppers – kommer i væskeform som brukeren inhalerer)

20) Khat

Kilde: The Lancet

Som dere ser kommer BÅDE alkohol OG nikotin foran cannabis :-)

Skrevet

Ok for det første, "ludderet", så vet jeg ikke helt om du er seriøs engang. Men det var ikke jeg som satte ham i dårlig lys hos barnevernet. Det kom inn et anonymt tips om at han røkte,og det måtte følges opp. De ser på det som upassende når det er barn tilstede. Slik er loven.

Jeg er enig i, at alkohol er værre enn hasj, men jeg synes faktisk ikke at det sømmer seg å røyke seg fette fjern hver eneste kveld. Synes du? Jeg merker at han både SER og ER annerledes( mot det POSITIVE) nå som han har vært clean i 5mnd. Han behandler meg bedre,er bedre mot gutten, han gir ikke faen, som han gjorde før.

Synes du virkelig det er greit å leve i et forhold der mannen gir faen og sitter og røyker hver eneste kveld?

HI

Skrevet

Som jeg sa: synes det er helt greit så lenge det ikke går ut over ungen. Les siste del av setningen også denne gangen da....

Skrevet

Litt snedig at ecstasy er på slutten av lista da.Såvidt jeg har forstått så er det rimelig farlig. Ikke akkurat en vitaminkur for kroppen.

Det går jo ikke utover ungen DER OG DA. Men det går jo utover ham når vi krangler fordi han ikke gidder noe, fordi han ikke holder seg til avtalen om hvor ofte,hvor og når, og når han ikke respekterer meg, ikke kommer seg på jobb. JA da går det utover ungen etterhvert!

HI

Skrevet

Så da er det jo egentlig DU som lager problemene for ungen...

Og som det sto i artikkelen:

Rangeringen er et forsøk på en vitenskapelig sammenligning av de sosiale og helsemessige kostnadene ved forskjellige typer narkotikabruk.

Ecstasy er f.eks. ikke så vanedannende, og kan heller ikke påføre øyeblikkelig fysisk skade...

Skrevet

tror du skal holdekjeft jeg, ditt ludder.... har du laget den listen selv eller??

Skrevet

ghb på 17 plass? nåååja.... har du laga den etter hva du liker best til minst? ghb kan jo påføre øyeblikkelig fysisk skade, med døden til følge.

Skrevet

Tja, over halvparten av all ungdom som kommer inn i psykiatrien har cannabispsykoser.. Og sier vel litt om skadevirkingene. Dessuten er det jo et lite problem å kombinere lovbrudd med barn... Så kan godt være at alkohol og nikotin er verre, men det burde være de færreste som drikker seg drita sammen med ungene sine.. Rusmisbruk og barn hører ikke sammen, og det er din plikt som barnets mor å søke hjelp. Konsekvensene blir nok større om barnevernet oppdager at du har holdt kjeft om at han ruser seg videre.. og det går utover ungen det...

Skrevet

Merkelig at det alltid er de som bruker / har brukt noe selv som sier at det ikke er skadelig, vanedannende osv..

Har en kompis jeg som prøvde det meste for rundt 15 år siden - har siden det tatt en hasj i ny og ne og plutselig havna han på psyk med hasjpsykose. En vet aldri når det kan skje..

og jeg har sett mange folk med bla hasjpsykoser.

at de tør sier jeg bare..

Skrevet

hvis rangeringen er som du beskriver, så går det vel litt på hva som blir brukt mest også, da. Dette vil vel si hva det mest skadelige stoffet som har flest brukere koster SAMFUNNET (med sosiale og helsemessige virkninger)

husk at statistikker kan brukes på mange måter. Og ecstasy KAN føre til skade etter 1 gangs bruk. Amfetamin er sagt å være mer avhengighetsskapende enn Heroin, faktisk. Ei dose kan være nok av amfetamin.

Dette betyr ikke at cannabis er helt ufarlig. Om det ikke gir rus(som endrer følelser, oppførsel og reaksjon), hvorfor gidder noen å bruke det, da? Det er her problemet ligger. Har du ansvar, så skal du være klar i hodet, nemlig.

Skrevet

Rangeringen er etter alle skadevrikningene TILSAMMEN, så det er ikke som du skriver BARE etter avhengighetsgrad eller fysisk skade f.eks.

Og jeg tror de mener sosiale og helsemessige virkninger på personen, f.eks. blir man mer sosialt utenfor av heroin og kokain enn ecstasy og GHB, som er mer partydop...

Og ja, får jo en viss rus av Cannabis, omtrent som et par glass vin, bare mye diggere :-)

Skrevet

...GHB.. hm... er ikke det også brukt ved voldtekter? slik som rohypnol .... da blir du vel litt uttafor av det, skulle en tro...?

Skrevet

Altså nå er han ikke noe glad i alkohol, og bruker hasj for å slappe av, sånn som andre gjør med et par glass rødvin. Men det har tidligere tatt av. JEG drikker f.eks ikke rødvin hver kveld, og helt til klokka blir 3 om natta. Jeg drikker heller ikke rødvin i bakrus, når jeg våkner dagen derpå. Jeg mener at skal han absolutt bruke det, så bør det være som vanlige folk "bruker" vin og øl. Dvs i moderate mengder og ikke ofte.

Det er alt jeg krever. Jeg skal ikke nekte ham det ENESTe som får mannen til å slappe av, bli kvitt ryggsmærter og voldsom migrene, stress osv. Jeg kan skjønne den, for et glass rødvin får meg til å slappe av det også. Men da får han holde seg innen rimelighetens grenser. Jeg skulle helst sett at han ikke rørte dritten igjen, men jeg ønsker ikke å nekte ham noe han greier å ha kontroll over , HVIS HAN VIL. Det er jo ikke akkurat et hard-dop.. MEN som jeg sa tidligere, han har endret adferd og personlighet, samt meninger, til det absolutt positive etter at møkka forsvant utav kroppen hans. Og de gangene han drikker, må han pent ta bakrusen som oss andre. Før var det bare å fyre opp en så var bakrusen borte den.

Så enkelt er det bare ikke!

Skrevet

Blir sikkert det av overdose ja...aldri prøvd...men som sagt over: nei, gidder ikke gjenta igjen, du kan skrolle oppover.

Skrevet

Hasj er ikke så skadelig som nikoton, men hvordan i helvette lager man en joint uten nikotin da??

Hasj klumpen er ikke så farlig, emn skla han ha det i kroppen må man ha tobakk!

Hallo liskom!!

Å vis den listen din stemmer at Knips og GHB å det er mindre farlig så skal jeg pinede meg løpe rundt jorden!!

Jeg snakker av det jeg VET!Jeg VET at søsteren min lå innlagt på psykriatisk sykehus og ett annet sted!I en mnd!

PÅ GRUNN OG BARE PÅ GRUNN AN HASJ!!

Hun satt å tenkte på det hele tilden, hadde vonde drømmer osv..

Å neid et er ikke greit at far røyker hasj!!

De blir bare sure uansett!Å det er sånn jeg vet når jeg hars ett andre!

Skrevet

Nå er det ikke min liste da, smartingen, men britiske forskeres...!!

Interessant tilfelle hun søsteren hvis det du sier stemmer, hehe... Men jeg tror hun må ha hatt psykiske problemer i tillegg, for BARE hasj gjør ikke noen syk!

Og det går fint an å røyke pipe f.eks. uten tobakk :-)

Eller joint med pot f.eks!

Skrevet

UngMamma=)&Lucen!=) : Man brenner da nikotinen ut av tobakken før man mekker.

Forstår deg godt jeg HI. Spiller ingen rolle om det er hasj, alkohol eller annet, når det blir en nødvendighet, at man må fyre regelmessig og det går ut over andre ting, er det klart at det blir et problem. Og når man har et rusproblem, samme hva det er, så er det kanskje greit å holde seg helt unna? Men om du ønsker å stole på at han ikke røyker, eller om du ønsker en forsikkring for at han er rusfri må du nesten avgjøre selv. Hva sier han da?

Forøvrig las jeg overskriften som "redd eller rustet" :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...