Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #26 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er egentlig enig med deg, børdi, men i dette tilfellet ser jeg at konsekvensen av eventuell tvang kan være så positiv at det kan lønne seg likevel. Det er for øvrig obligatorisk å la barn få skolegang her i landet. Det er et eksempel på tvang som er utelukkende positivt, spør du meg. Så det finnes faktisk unntak fra regelen.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #27 Skrevet 27. januar 2008 Men foreldrene kan ta barna ut av skolen, og gi dem hjemmeundervisning... Så de er ikke nødt til å gå på skolen, sånn sett.
børdi Skrevet 27. januar 2008 #28 Skrevet 27. januar 2008 Ja det kan man risikere,, Mange som ikke har økonomi til at far skal måtte ta så lang permisjon. da burde i alle fall far få opptjene sin egen rettighet til permisjonspenger, og får velge 80 eller 100 % uavhengig av mor... Det er derfor jeg er for at man skal få bestemme selv hvordan man vil løse permisjonen..
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #29 Skrevet 27. januar 2008 Den risikoen vil jo finnes uansett hvor kort eller lang tidsperiode det er snakk om. Hvor ofte dropper far de seks ukene, forresten? Finnes det statistikk på det?
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #30 Skrevet 27. januar 2008 Ja, skal man ha en tredeling fungerer det ikke med 44 uker totalt. Og man må absolutt opptjene rett til permisjon selv - uten noen grense - sånn at man ikke taper på det økonomisk.
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #31 Skrevet 27. januar 2008 Takk for et godt innlegg, 3små.
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #32 Skrevet 27. januar 2008 Og fedrene vil i praksis ikke være nødt til å ta de tre-fire månedene sine. De kan velge å gi den bort til mor, eller at begge går ut i jobb (lite sannsynlig for de fleste, vil jeg tro).
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #33 Skrevet 27. januar 2008 Forresten så er man som foreldre pliktig å sørge for at ungene får skolegang eller opplæring tilsvarende sådan, så tvangen er der nok uansett.
børdi Skrevet 27. januar 2008 #34 Skrevet 27. januar 2008 Ja men det er en lang vei å gå fra utdannelse, til å tvinge folk til å være hjemme med ungene , koste hva det koste vil.. Tro det eller ei, størstedelen av norges befolkning, er i full stand til å ta våre egne valg. Uten at staten skal komme og bestemme. Men enn ting de mer enn gjerne kan få bestemme, er at alle barn automatisk kommer inn i barnehage (på samme måte som de skrives inn på skolen) når de når en viss alder, f eks ett år. Og at man da heller må si fra seg plassen, eller utsette den så lenge man måtte ønske i ettertid. (men det er en heeeeeeeelt annen diskusjon,,,) hehe ;-)
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #35 Skrevet 27. januar 2008 Tilleggsjusteringer vil helt sikkert måtte foretas. Man kan ikke bare pålegge befolkningen visse ordninger for så å satse på at resten ordner seg selv (selv om det vitterlig har forekommet før, for eksempel med forrige skolereform...).
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #36 Skrevet 27. januar 2008 Ja, jeg skrev at de kan ta dem ut av skolen men gi dem hjemmeundervisning. Så jeg skrev ikke at de ikke trengte få opplæring...
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #37 Skrevet 27. januar 2008 Der kommer tilleggsjusteringene som selfangerkjerringa snakker om, inn i bildet. Det er jo ingen som sier at folk skal slutte å amme heller. Jeg mistenker at en del bruker dette som et halmstrå av et argument mot den tredelte ordningen. Jeg skulle lett opp mer stoff om Island og måten de løste dette på, hvis jeg orket. Nå er det natta for meg. :-)
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #38 Skrevet 27. januar 2008 Når ble hjemmeundervisning ikke synonymt med opplæring, egentlig?
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #39 Skrevet 27. januar 2008 hæ? Jeg sitter jo og sier at hvis man tar de ut av skolen skal de ha hjemmeundervisning, men at det er mulig. Men at de skal ha opplæring, enten på skolen eller via hjemmeundervisning. På det punktet er vi jo enige. Tror du misforstod meg der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå