Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hvis det ikke er ønskelig med ordningen som deler permisjonen i tre deler (en til far, en til mor, og en til fri fordeling) - hva kan da gjøres for at far skal få slippe til i de tilfeller hvor han ønsker det? Det er flere faktorer som gjerne er med på å gjøre det vanskelig for far å få noe særlig permisjon, blant annet disse: 1) Mor. Det er utrolig mange egoistiske damer der ute som mener at de har mer rett på tid med ungen enn faren har, og unnskyldningen deres går mye på det som har med biologi å gjøre, mens den egentlige årsaken vel så gjerne er at de ikke stoler på at far kan gjøre en god nok jobb. 2) Arbeidslivet - for å bruke et litt generelt uttrykk. Det er alment kjent at fedre som faktisk ønsker å være hjemme og "skifte bleier" ofte blir uglesett av kolleger og ikke minst arbeidsgiver. Det er ikke god kotyme for fedre å være hjemme med barna mer enn de "må". Så hva kan gjøres for å omgå disse faktorene, utenom forslaget som nevnes i første avsnitt? For det er jo ingen tvil om at far har like mye rett til å være hjemme med barnet sitt, som mor har. Mødre har ikke noen slags førsterett på foreldrerollen.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Hva med de tilfellene der far har en jobb som gjør at han er mye hjemme, faktisk nesten like mye hjemme som mor, selv om han kun har 6 uker permisjon? Skal disse tilfellene gå på bekostning av de der mor ikke vil la far få mer/far ikke vil ha mer? Disse tilfellene vil jo gjøre at mor får mindre tid med barnet enn far... Er ikke hele poenget at begge skal få like mye tid??? Og jeg synes faktisk flere mannfolk bør klare å få mere av tida, hvis de ønsker det. De må ikke bare finne seg i at kvinnfolka ikke vil dele.
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Om far har lyst til å være hjemme men ikke "får lov" av mor forstår jeg virkelig ikke hvorfor de er sammen i det hele tatt. Respekt for den andre parten er noe av det viktigste i et forhold og man har virkelig ikke respekt for partneren sin hvis man nekter han å være hjemme med barnet. Om man blir uglesett får man bare drite i det, hva er problemet? man kan ikke miste jobben pga permisjon og om folk er så teite at de snakker bak ryggen på en far som vil tilbringe tid med barnet sitt så får de bare holde på! PATETISKE mennesker. Å tvinge noen som ikkt har lyst eller mulighet til å være hjemme i permisjon er helt latterlig! Det er så mange forskjellige familier og familiesituasjoner her i Norge at en slik løsning vil skape problemer for maaaaange. Min kjære vil ikke være hjemme neste gang vi får barn,, jeg derimot elsket å gå hjemme med tuppa vår. Hadde syntes det hadde vært jævelig bittert å sitte på jobben å lengte hjem, og vite at min kjære helst ville ha vært på jobben sin.. I tillegg kommer problemer med amming inn i bildet for oss da jeg bruker en time til jobb hver dag.
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2008 Det er ikke alltid så enkelt som å "ikke bare finne seg i det" - begge parter må jo nødvendigvis være med på notene. Dersom det forelå en form for tvang i bildet, så ville det jo ikke være noe å bråke om. Dessuten er det ikke som om far vil stikke av med hele permisjonen, selv om en del mødre ser ut til å være redd for det. Min teori er at de fleste mødre fortsatt vil ta brorparten av permisjonen, bare at far vil få en større del av den. Hva er egentlig galt med det? De tilfellene du snakker om, hvor far er mye hjemme osv, kan like gjerne være snudd på hodet for enkelte. Når mor er mye hjemme så er alt greit, siden det er "naturlig", men når far skal ha hovedansvaret for hjem og barn i noen skarve måneder, så skal vi spikke fliser på hvem som får se barnet mest?
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2008 Ammeproblematikken kan løses ved at far f.eks. tar de siste tre månedene. Det vil sannsynligvis lette situasjonen en hel del. Hva angår det du sier i de første to avsnittene, så fungerer nå en gang samfunnet slik. Det er mange par som "ikke burde vært sammen", men det er lite konstruktivt å bare si at de burde gå fra hverandre. Jeg ba om forslag til andre måter å løse problemstillingen på.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Jeg mener fortsatt at om man har muligheten til å være likt hjemme, og mye hjemme begge to, må det være det beste. Og synes da det er urettferdig at staten skal tvinge oss til noe annet - der min mann da må ta permisjon når han ellers ville hatt fri og hatt tid hjemme med lillegutt uansett, og jeg må jobbe og får mindre tid hjemme. For oss ville en slik løsning ført til at vi fikk mindre tid sammen med lillegutt totalt sett også. Så for lillegutt er den løsningen dum, da han ville fått mindre tid med oss totalt. Han ville fortsatt fått like mye tid med pappaen sin, men mindre tid med meg.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Utvide pappapermisjonen. La far ha rett til 4 mnd permisjon, men at de resterende ukene kommer i tillegg til foreldrepermisjonen man allerede har - slik at mor fortsatt kan være hjemme i 38/48 uker (minus 3 før termin)
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Selvfølgelig kan far ta de siste 3 mnd, men velger man 100 % lønn (som vi måtte ha gjort) hadde jeg likevel måttet gå tilbake til jobb når babyen var rundt 6 mnd, og så vidt jeg vet er det så lenge somd et anbefales at man skal fullamme. Personlig mener jeg ikke at vi trenger noen ny løsning da den vi har i dag fungerer supert.
børdi Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 Nå er jeg tilhenger av å la folk få --- "tenke sjæl" som det heter så fint i en sang.... La folk ordne opp selv,, i forhold til økonomi, lyst, og fordelaktig for akkurat den familien,,, en ting som passer en familie, er ikke sikkert passer en annen,, vi tjener forskjellig, vi har forskjellig utgangspunkt, og forskjellig økonomi.. Jeg mener ikke staten skal "bestemme" hva hver enkelt skal gjøre , ved å lage en "mal" om hvordan småbarnsfamilien skal fungere.. jeg er for fritt valg av det som passer best.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Er helt enig med Mami.... Dessuten syns jeg det er for dumt at det største argumentet i denne permisjons-diskusjonen er at stakkars far kan bli mobbet på jobben om han er hjemmer mer enn 6 uker uten å bli tvunget. Tvang fører sjelden noe gått med seg! Nå syns jeg "likestillingen" går over stokk og stein! Vi er ikke like! Vi er mann OG kvinne! Likestilling etter min definisjon er at vi uavhengig av kjønn er like mye verdt og hensyn til ønsker, behov og anerkjennelse (blant annet) skal være så rettferdig som mulig. Likestilling betyr ikke at vi skal tilstrebe å ønske, føle, tenke og gjøre akkurat det samme, helst 50/50! Kjenner jeg blir så lei av at ting altid skal gå for langt før det roer seg og går tilbake til det noelunde fornuftige.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 gått = godt selvfølgelig=) (flau)
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2008 Børdi, hva når denne valgfriheten viser seg å ha en negativ effekt på samfunnet generelt, gjerne fordi valgfriheten viser seg å være en illusjon?
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2008 Hvis du er opptatt av samfunnsøkonomiske konsekvenser så er vel det et minst like dumt forslag som det jeg kom med i den andre tråden, men ok. Det er tross alt det mest konstruktive forslaget jeg har sett i denne tråden.
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 27. januar 2008 Personlig så mener jeg at den positive virkningen som vil oppstå av en tredelt permisjon er viktigere enn at du og noen andre synes det er urettferdig å måtte omstille seg.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #15 Skrevet 27. januar 2008 For mange er det ikke bare en illusjon. Faktisk veldig mange. Bærkorg Måkeskrik, hva mener du de skal gjøre da, de som da må tilbake i jobb når ungen er 6 mnd, og de fullammer?
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 27. januar 2008 Jeg ser at du undervurderer arbeidsgivere som "mobber", men det er faktisk et reelt problem. Hvis du ser på en del av innleggene i disse debattene på bim og dib så er det tydelig at det er alment akseptert at far ikke skal få slippe til på hjemmebane, og dette er skremmende tatt i betraktning av vi skriver 2008. Blåser du av at arbeidsgivere "mobber" damer som går ut i permisjon, også? For ja, det skjer, og det er slett ikke uvanlig.
børdi Skrevet 27. januar 2008 #17 Skrevet 27. januar 2008 Negativ effekt , ? på hvilken måte skulle det være? At færre fedre tar mer permisjon? Jeg er ikke for at staten skal bestemme hvordan man skal leve livet sitt. eller bestemme hvem som skal være hjemme med ungene til envher tid.. Ser ikke hvordan det kan ha negativ effekt på samfunnet om man velger at mor er hjemme mest, eller far er hjemme mest,., alle vi som har vært hjemme med mor , er vi en negativ effekt da eller?
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 #18 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er for en tredeling av permisjonen. Men jeg skulle gjerne sett at det var en tredeling av 12mnd, ikke 10 - og at far kunne opptjene seg rett til permisjon på lik linje med mor.
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 27. januar 2008 Pumping kan jo være et alternativ? Faktum er i alle fall at det i mange land slett ikke er noen selvfølge å få være hjemme i seks måneder etter fødselen engang, og disse landenes innbyggere løser det greit. Ammefri er også en rettighet man har som kvinnelig arbeidstager i Norge - enda et gode som vi tar for gitt, men som er luksus sett i sammenheng med resten av verden.
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 27. januar 2008 En del er nok preget av negative effekter, uten at jeg skal påstå om det er mor eller far som har skylden for det. Spøk til side. Hovedpoenget mitt er at det ikke er så lett som dere skal ha det til for en del fedre å ta ut mer permisjon enn den de må ta - selv om de måtte ønske det - og dette synes jeg man bør gjøre noe med. Tvang kan da være en løsning, om enn bare midlertidig.
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 #21 Skrevet 27. januar 2008 det jeg har poengtert tidligere også er at norske heslsemyndigheters ammeanbefalinger vil bli vanskelig å gjennomføre i praksis hvis den foreslåtte tredelingen gjennomføres uten andre tilleggsjusteringer av ordningen.
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #23 Skrevet 27. januar 2008 Jeg vet det med at de fleste andre land ikke har de samme gode som oss i Norge. Men nå er det jo også i mange andre land heller uvanlig at barn ammes så lenge også. Pumping er det ikke alle som får til, og det er heller ikke alle barn som tar flaske. Ammerfri har man rett til ja, men det er ikke alle arbeidsplasser som gjør det like enkelt å tilrettelegge for det. Og når man har en viss reisevei, kan hele ammefrien gå bort i reise, og dermed gi null tid til faktisk amming. Fine ord, men ikke alltid like realistisk.
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 #24 Skrevet 27. januar 2008 Kan man ikke da risikere at de tre månedene som er forbeholdt far ender opp med ikke å bli tatt i det hele tatt? slik det nå ofte er med de 6 ukene som er i dagens ordning?
Ikkelektuell Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 27. januar 2008 Takk for innspillet, selfangerkjerringa. Jeg er enig i at det økonomiske også bør tilrettelegges, dersom man virkelig ønsker at fedre skal engasjere seg mer på hjemmebane. Viser for øvrig til en artikkel i Aftenbladet, om virkningen av tredelt permisjon på Island. http://aftenbladet.no/innenriks/politikk/article584690.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå