MammaTil Hjertebarn+1 gutt til Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Noen som vet hva gjennomsnittet av ord/setninger barn sier i de forskjellige aldrene? Eller evt. har en link
rosa og en blå Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 tror de er 50 ord nor de er 18mnd. husker de bare fordi jenta mi kunne over 200 når hun var 16 mnd.. hehe..
Mamma til 3E Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Min gutt på snart 18 mnd kan bare 4 ord. snakker veldig mye på sitt språk da, så det kommer nok snart. Skjønner urtolig mye av det vi sier, så hs har sagt at vi ikke skal være bekymra fordi han ikke snakker så mye.
MammaTil Hjertebarn+1 gutt til Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2008 Hehe okey da. Jeg som trodde jeg hadde en geni sønn, han er 17 mnd å sier ca 50 ord, å en del setninger på opptil 5 ord sammen. Tror noen sa til meg at 2 åringer har ca 20 ord, men da stemmer ikke det
rosa og en blå Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 øøø nei.. jenta mi er snart 22 mnd og kunne over 1000ord i november. . (b-hagen har telt + mye vi viste b-hagen ikke viste navn etc) nå synger hun ca 20 sanger.. ikke alle ord helt perfekte nei, men veldig likt. noen ord i sangane blir perfekte og noen nynner hun.. hehe. men hun er ikke noe geni fordi.. eg vet om 3 unger som slutta med bleiene FØR de fylte 24 mnd. -jenta mi tørr ikke å sitte på doet engang så.. unger er ulike ja ;) )
rosa og en blå Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 tror 2 åringer har noe å 1000ord. i snitt
SuperGlad Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 da sliter nok lille jenta mi hvis gjennomsnittet er det....... hun er snart 21 mnd å har litt over 50 ord.... Jaja, hun kan i hvertfall et språk ingen andre kan :-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Da kan sønnen min mye og... he he. Trodde folk mente at når de synger sanger f.eks at de skal kunne synge alt klokkerent jeg... Han har pratet mye, men ikke alle ord rent. Eple f.eks har lenge vært "epeple". Jeg teller ikke med det som et ord, selv om jeg skjønner hva han mener... Mange ord sier han rent, de kan han. Det viktigste er ikke ordene, men forståelsen de har. Det sa hs til oss.. Maaange mnd siden jeg kunne be han hente vottene sine i skuffen, genseren sin i gangen osv. og han har forstått det. Jeg snakket veldig tidlig, gikk når jeg var 9 mnd osv. Jeg er ikke noe smartere enn gjennomsnittet. Så her tar jeg det med ro:)
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Eh? 1000 ord i snitt? Det er omtrent 900 ord mer enn det jeg har fått opplyst fra PPT Peronlig har jeg aldri møtt en 2-åring som har 1000 ord i vokabularet sitt. Kjenner en på 2 om prater veldig bra, og der er det ca 250 ord.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 småen er 14 måender og jeg aner ikke hvor mange ord han kan. hvordan teller dere det? skriver de ned?
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Ja, klart vi skriver det ned:o) Vi er på bok nr. 4 nå. Han er nå oppe i 764 ord, hvorav 325 enda er uklare og enkelte setninger er ufullstendige, men rent bortsett fra det er 428 ord klare og tydelige:) Når jeg sier, kan du si rumpe, hermer han etter meg, det eneste han ikke klarer er å si universitetsbibliotek. Tror du han er litt sen for alderen??
*Mi tesorito* Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 Min er 10 mnd, sier mamma, pappa, datt, takk takk, se... Har foreløpig tellinga, men lurer også: Hvordan teller dere når det blir bortmot 500-1000 ord??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 min klarer universitetsbibloteket lett som bare det. det kunne han når han var 9 måneder. jeg syns det er litt dårlig altså, kansje du burde ringe PPT?
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #14 Skrevet 25. januar 2008 Mener å ha lest at det er ca 300 ord når de er 2 år jeg? På Babyverden. (verdens mest pålitelige kilde:p haha)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 25. januar 2008 #15 Skrevet 25. januar 2008 Sønnen min hadde vel ca 7 ord da han var 2 år. da han var 2 år og 3 mndr hadde han setninger på 5-6 ord og snakket nesten helt reint. Helt utrolig, men sant )
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #16 Skrevet 25. januar 2008 Men snakker vi om språkforståelse eller muntlig evne?
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. januar 2008 #17 Skrevet 25. januar 2008 Ja, han har litt problemer med venstre beinet og se. Kanskje det kan ha en sammenheng? Tror du det kan være noe jeg har hatt i melka? Eller noe som ruslet over i morsmelkerstatningen? Hvor hendvender jeg meg for å komme i kontakt med ppt da? Er det eget forum for det her på dib?
*Kleopatra Skrevet 25. januar 2008 #18 Skrevet 25. januar 2008 Min er 22mnd og sier vel kanskje 25 ord. Han er tydeligvis helt på bærtur hvis gjennomsnittet for hans alder er 1000 ord:p Tror det varierer veldig. Kjenner 2-åringer som prater som en foss, mens andre sier mindre enn sjarmøren.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. januar 2008 #19 Skrevet 25. januar 2008 MORSMELKERSTATNIG? er du gal kvinne? du ber jo om at barnet ditt skal blir sosialt tilbakestående. herregud altså. sånne som deg burde ikke hatt barn.. jeg tror du finner ppt til vestere her.(under P) der er det mange som later som de kan noe og det funker ofte. småen spiste is i dag. tror du at jeg burde ringe sykehuset og få han pompet? (han er 14 måender)
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. januar 2008 #20 Skrevet 25. januar 2008 Åhhh herreguuud nå ble jeg nervøs... Jeg prøver å kontakte legevakten,eller tror jeg ringer 113, det er jo gullet det gjelder. Typisk hvis ikke de vil hjelpe meg. Helse Norge ass! Mann med hjerteinfarkt liksom, akutt. Hallllooo, hva med meg? Skal ikke barn prioriteres på legevakten kanskje? Jeg måå få høre om jeg har skadet sønnen med morsmelkerstatningen. Jeg har brukt NAN da, de sier det skal være sikkert. Men, for alt jeg vet kan den være full av parabener!!! Herreguuud, da dør jeg altså!!! Seriøst! Skal jeg høre med det samme angående isen??? Jeg kan jo be de sende en akuttbil med kull til gullet ditt. Det skal visst stabilisere magen.... Du må ikke finne på å gi en så liten unge is. Det kan gi magesekken dems frostskader!! Hva skulle jeg gjort uten dere dib damer?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. januar 2008 #21 Skrevet 25. januar 2008 herregud altså. hjerteinfarkt er jo for gamle folk og de skal jo dø alikevel. her er det snak om et barn som har fått i seg nan liksom. herregud. og parabener da.. det er jo i våtsrvietter lizzzom. jeg bruker ikke det jeg altså. for det er så unaturlig. må foresten flytte. det er varmekabler her og i går så leste jeg at det ikke var bra for småen. har SSÅÅÅÅÅ dårlg samvitighet. tenk om han får varig men. neste hus skal være 100% økologsik altså. du MÅ høre med om isen. jeg ander ikke hva som gik av meg. tenk og være en så dårlig mor. kansje far burde får foreldreretten?
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #22 Skrevet 25. januar 2008 *fanfare* Hentet fra babyverden; Språket utvikles nå raskt og når barnet er mellom 12-15 måneder kan det forstå betydningen av "Hvor er boken din?" og "Hvor er skoen din?". Det vil også gradvis bruke flere og flere ord med mening. "Saft" kan bety "jeg vil ha saft" og "ha det" kan bety "nå vil jeg vi skal gå!". (Oftest læres substantiv først, så adjektiv og senere verb). I denne perioden er det en dramatisk språkutvikling og noen barn kan forstå rundt 300 ord når de er 2 år.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #23 Skrevet 26. januar 2008 Altså språkforståelse ikke muntlig evne Da er jeg mer enig også (og det er jo kjempeviktig!)
*Kleopatra Skrevet 26. januar 2008 #24 Skrevet 26. januar 2008 Den er jeg også enig i:) Noe annet å forstå 300 ord, enn å kunne si orda selv. Da ble plutselig sjarmøren helt gjennomsnittelig, hehe!
Twintipp og himmelblå Skrevet 26. januar 2008 #25 Skrevet 26. januar 2008 Herrreguuuud jeg ler:DDDD *riste* Mannen min ropte ned om jeg satt og drakk vin, hæhæhæ:-D Men, særiøst, jeg hører for deg jeg altså!! Ja, du må kvitte deg med varmekabler asså!! Samme med mikrobølgeovn, tv, radio, stereo og telefon.. Det intramagnifikante stråler som kan treffe skjelletet til barnet og gjøre det så skjørt at dem kan få beinskjørhet. Det er spesiellt for dem som ikke har amma da! Og gjelder bare litt for dem som har kunstig pupp! Det er visst noe med melkekanalene eller noe! Jeg ber dem ambulansfolka og ta med oksygenmaske og jeg da, i tilfelle gullet ditt skal få astma på vei ut i ambulansen pga. for hurtig temperaturforandring. Ring meg om du hører noe mer da!!! Du får sikkert låne telefonen til naboen.... ( Husk at de må bo minimum 2 km unna)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå