selfangerkjerringa Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Greit nok at pappa'n kan ha like stort behov for å være samme med barnet som mor, og omvendt og så videre... men sist jeg sjekka så var det MINE pupper det kom melk ut av og ikke mannen min sine?
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Ref tidligere inlegg av deg .. "ikke alt er like sort/hvitt" For sist JEG sjekka, så var det pappaen som handla aventflasker, og han klarte jaggu og bruke de og ;o)
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 ja hadde vært vanskelig for meg å amme hvis pappan skulle hatt permisjonen tror jeg..
Carnivale Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Baaah...ok, jeg skal si det én gang til; om far har permisjon i 3 mnd fra ungen er 9 mnd, så er det de FÆRRESTE som fullammer da. Da ammes det stort sett morgen/ettermiddag/kveld, og kreves det pupp ellers på dagen så har man rett på ammefri. Slik, punktum
Salat Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Da må de utvide permen også da. Om man har perm med 100% lønn må man da ut i jobb når ungen er 6,5 mnd. Yngre enn min er nå, og han ammes 90% av tiden + ørten ganger om natta. Jeg hadde rett og slett ikke klart å jobbe nå. Ikke alle barn tar flaske heller.
selfangerkjerringa Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2008 antok den kom ja, hehe... vel - det er ikke alle arbeidsplasser man har mulighet til å ta ammefri heller. Dessuten går ikke det regnestykket helt opp. Jeg hadde ikke mulighet til å ta 12mnd permisjon, blant annet pga økonomi. Jeg tok 44 uker, hvorav 3 uker må tas før fødsel. Da sto 39 uker igjen. 6 av disse er fars uker, da gjenstår altså 33 uker. Etter mine beregninger er barnet da rukket å bli ca 7 1/2mnd. Hvis far skal ha ytterligere 6 uker vil barnet være bare 6mnd.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Nå er det ,ange som velger 10 mnd permisjon og ikke 12.. Dermed vil far ta over permisjonen da barnet er 6 mnd (3 uker må jo tas ut før fødsel), sist jeg sjellet så var det anbefalt å fullamme til 6 mnd...! Så da ble det brått litt vasnkeligere!
selfangerkjerringa Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2008 Salat: excactly my point
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Jammen selfangerlilleskjønnekjerringa Det er jo mange som ikke ammer også ) Nei, etter og ha lest alt dette i dag, så tror jeg det beste ville vært og sagt, "værsegod, her har dere 12 mnd, bruk de som dere vil, vi betaler fullt til begge to, uavhengig av hverandre" )
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Hva med å pumpe seg da? Jeg pumpa meg til 1 måltid, og dro hjem i lunchen og amma ett måltid. Man klarer det man vil klare!!
meg & to små vampyrer Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Viljen avgør mye her da. Pumping, flaske, ammefri, mange kunne klart noen mnd med det. Om de ville.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 Alle klarer ikke å pumpe og alle barn tar ikke flaske. Så det spørs hvordan de skal ta hensyn til de som faller litt utenfor det A4 samfunnet som alle MÅ passe inn i..
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Det er jo nettopp det som ikke går sjiraff, derav mitt svar over her )
PrettyPink Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Det handler ikke om å klare det man vil klare. Jeg bor 1 time utenfor oslo og pendlet hver dag. Nå kunne ikke jeg amme, men hadde jeg gjort det så hadde det ikke vært mulig å reise hjem for å amme i lunchen. Kjenner barn som ikke klarer flaske, og da blir det jo ganske vanskelig.
Salat Skrevet 23. januar 2008 #15 Skrevet 23. januar 2008 Jeg skjønner liksom ikke problemet med å ha det sånn som nå jeg. 6 uker til far, 6 til mor(+3 før fødsel) og resten deler man som man selv vil. Det er ikke alle som kan dra hjem i lunsjen heller.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #16 Skrevet 23. januar 2008 Mitt svar var til mummimamma ) Tror vi er gasnke enige )
Salat Skrevet 23. januar 2008 #17 Skrevet 23. januar 2008 Det ødelegger jo forresten for de parene hvor far tar hele permen, når mor studerer f.eks. Dette ødelegger jo for disse også.
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. januar 2008 #18 Skrevet 23. januar 2008 Ja, jeg bare blanda meg inn jeg ;o) Hehe. Vi er nok det altså )
hit og dit Skrevet 23. januar 2008 #19 Skrevet 23. januar 2008 Eg og ein to tre venninner av meg har gått tilbake til studier og jobb etter 3 månadar og samtlige har fullamma til ungen var seks månadar. Pumping, flasker, ammepauser, etc... det gjelder å sjå mulighetane og ikkje hindringane.
selfangerkjerringa Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 23. januar 2008 Salat: i teorien er denne fordelingen god, meni praksis viser det seg jo at det tilhører sjeldenhetene at far tar ut mer enn sine 6 påkrevde uker. Det er en holdningsendring her man ønsker å oppnå ved å utvide de 6 ukene til 3mnd.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #21 Skrevet 23. januar 2008 Det fungerer nok fint for f.eks studenter eller kontorarbeidere osv som jobber inærheten av heimen. Men hva med alle de som har umornal arbeidstider, har mye reise i jobben osv. Hva skjer med de som ikke passer inni A4 samfunnet til noen av disse enspora politikerne?
selfangerkjerringa Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 23. januar 2008 takk, sjiraff, det er litt det jeg vil fram til her. Her jeg bor er det faktisk fåtallet som havner innenfor A4-skjemaet hva arbeidstid/reisevei angår. Dra hjem i lunsjen og amme... hehehe... ser det for meg ja! Jeg stusser altså litt på at myndighetene i det ene øyeblikket fremhever amming som det beste for barnet, helst fullamming fram til 6mnd og gjerne lenger - og i det neste så skal mor ut i full jobb samtidig? hm.
Salat Skrevet 23. januar 2008 #23 Skrevet 23. januar 2008 All ære til de som orker, men det hadde ikke jeg klart. Med første kunne jeg lett klart det, men ikke denne gangen. Jeg blir utslitt av å være hjemme, kommer meg såvidt på butikken i perioder. Jeg ammer i ett kjør, ungen skriker hele natten og jeg sover minimalt.
hit og dit Skrevet 23. januar 2008 #24 Skrevet 23. januar 2008 Altså eg er for 12 månadar som ein kan sjølv bestemme korleis skal fordelast. Me er alle gamle nok til å fordele permisjonen sjølv, og trenger ikkje at staten bestemmer dette for oss også. "Unormale" arbeidstider; som i turnus? Det er nå like enkelt å regulere som 7 - 15 jobber. Pumping for fleire dagar går også bra, det veit eg av erfaring.
rødhette* Skrevet 23. januar 2008 #25 Skrevet 23. januar 2008 Det er ikke alle som får til å pumpe heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå