solstråle69 Skrevet 23. januar 2008 #26 Skrevet 23. januar 2008 Jeg synes det er helt spinnvilt at staten ikke lar meg og min mann velge selv!
Mrs. Bouquet Skrevet 23. januar 2008 #27 Skrevet 23. januar 2008 Hvorfor skal man tvinge folk? - ser få fordeler for barnet om man må tvinge en mor/far til å være alene hjemme med barnet over lang tid om man ikke liker det - selvstedig næringsdrivende risikerer å gå konkurs om de må være borte fra jobben såpass lenge, alternativet er vel kanskje å ta babyen med seg på jobb =( - blir man tvunget til noe mister man ofte gnisten, kanskje det resulterer i færre barn per familie - studenter må gjerne hoppe over et studiår - det gjør kanskje den problematiske amminga enda mer problematisk
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #28 Skrevet 23. januar 2008 Ja, da har jeg bare blitt forvirret av denne g-grensen og tapet alle klager over. Dessverre har ikke min mann krav på noe permisjon, siden jeg kke har rett på foreldrepenger. Har av den grunn ikke satt meg noe videre inn i den økonomiske siden av saken:-) Dette er et viktig skritt i riktig retning for å bli kvitt diskriminering av kvinner i arbeidslivet. For ikke å snakke om hvor godt det kommer til å gjøre for utallige fedre som ikke har hatt verdens beste rollemodell som deltagende far av sin egen far (klønete men sliten, så gidder ikke lete etter bedre formulering) Dette kommer alle til gode og mange får røsket litt løs i kjønnsrollemønsteret! Er det noe DIB-sidene har bevist, så er det at det bor ufattelig mange tafatte fedre og menn, som spiller WoW o.l, eller ikke kan sette på en vask, eller forventer at kona tar alt av husarbeid og baby og har middagen klar når han kommer igjen- og som på toppen av det hele regner med at det er helt greit at han er ute med kompisene 3-4 ganger i uka! Hurra for pappapermisjon:-)
bompymamma Skrevet 23. januar 2008 #29 Skrevet 23. januar 2008 NEI til forslaget, JA til valgfriheten!!! Mener det er hårreisende at politikerne skal bestemme hvordan vi organiserer våre liv!
Carnivale Skrevet 23. januar 2008 #30 Skrevet 23. januar 2008 Så enig med deg, snella snella. Vi tapte også endel penger på å ha pappaen hjemme i 3-4 mnd med begge ungene, men vant MYE annet! Det er så viktig, jeg blir så fasansfullt provosert av damer som gnukker på permisjonen og kaller den MAMMAPERM. Blæ. Og ang. amming? Om pappaen tar perm i 3 mnd fra ungen er 9 mnd, da er folk flest ferdige med dagammingen forlengst, man ammer morgen,og ettermiddag/kveld. Tidenes dårligste argument.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2008 #31 Skrevet 23. januar 2008 Det er faktisk ingenting som heter MORSpermisjon. Det heter FORELDREpermisjon. Det er kun 6 uker etter fødsel som er forbeholdt mor. Ellers er jeg helt enig det du sier med at far sin permisjon bør beregnes utifra egen yrekesaktivitet. Hvis ikke vil det hvertfall være mange fmilier som går i tap!
OsloMor Skrevet 23. januar 2008 #33 Skrevet 23. januar 2008 Slik JEG ser det, er det MORS permisjon. Forresten er ikke det med ammng noe dårlig argument, jeg fullammet mine til de var 7 og 8 mnd og ammet(ammer) masse etter det, heldigvis noe min mann respekterer. Ungene mine har da et utmerket forhold til faren sin, selv om staten ikke tvinger han til å ta perm i tre mnd. Forresten er vi alle bedre stilt aa at ikke husholdningen går konk.
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 23. januar 2008 #34 Skrevet 23. januar 2008 er fullstendig imot pålagt 3 mnd perm til far, men veldig for at muligheten kan være der. La oss velge selv. Et poeng jeg vil bruke mot pålagt perm er at det tross alt er MIN kropp som har vært igjennom et 9 mnd langt svangerskap med påfølgende barseltid, amming og nattevåk (ser ikke grunn til at pappan skal stå opp så lenge det er jeg som har puppen). Det er JEG som forhåpentligvis kommer til å amme også mitt neste barn i godt over ett år (og nei, det er ikke bare å pumpe seg, får det ikke til!). Med mitt første (og hittil eneste) barn så var jeg student, og måtte ut i praksis da snuppa var 8 mnd. Det gikk jo, men var utrolig slitsomt å jobbe turnus når man var opp ett par ganger for å amme om natten. Det var rundt den alderen hun begynte å tulle på natta, og når man kommer hjem fra senvakt kl 23, skal på dagvakt kl 7 og kanskje får ett par timers søvn i mellom så blir man utslitt!. Var godt å kunne ta 1 mnd fri etter 12 ukers praksis før jeg begynte å jobbe som ferdigutdannet. Nei, la oss få velge det som passer oss best!
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #35 Skrevet 23. januar 2008 Problemet med valgfrihet er jo at mange mødre tviholder på "sin" permisjon, og det er jo ungene som taper på det. Blir helt matt når jeg leser her inne - enkelte unger ser jo tydeligvis nesten aldri fedrene sine. Var en tråd om det forrige uke - mange har jo menn som jobber 10-12 timer i døgnet. Gjerne for at mor skal være hjemme... Hva med barnas forhold til far da? Betyr ikke det noe?
mamman til to gutter Skrevet 23. januar 2008 #36 Skrevet 23. januar 2008 Hvis dette hadde vært regelen nå, så måtte jeg begynt å jobbe ca nå fordi vi har valgt 100% lønn. Vi begynte med grøt når mini var ca6mnd som anbefalingene sier. Nå har han fått grøt i ca 4uker og vi er oppe i halv porsjon på formiddagen og hel posjon på kvelden. Raskere enn dette har det ikke vært mulig å øke mengden, rett og slett fordi han får vondt i magen om vi øker raskere. Ettersom han ikke får mer grøt enn han gjør, så blir det nødvendigvis mye amming i løpet av dagen. I løpet av den tiden jeg ville brukt på å komme meg på jobb, jobbe og så komme meg hjem igjen, ammer jeg nå ca.3 ganger. Jeg jobber et stykke hjemmefra, så å amme i løpet av arbeidsdagen hadde vært uaktuelt. Jeg kunne brukt den timen jeg har rett på ammefri til å pumpe, men de stakkars brystvortene mine hadde ikke taklet pumping flere ganger om dagen, de har mer enn nok med pumping ca annenhver dag som jeg gjør nå for å få mm til grøten (noe jeg gjør for å unngå vondt i magen om natta). Hvis jeg da skulle begynt å jobbe nå, ville vi vært nødt til å gi mme og det synes jeg er unødvendig så lenge man har nok mm. I tillegg ville vi tapt penger fordi samboer tjener mer penger enn 6G og hvis jeg skulle hatt en time ammefri, ville jeg tapt penger på det også (for man har ikke krav på å få betalt denne timen selvom stat/kommune og også noen private bedrifter betaler). Vi hadde nok klart oss uten de pengene også, men synes det skal være vårt valg om vi ønsker det eller ikke. Jeg tror også at uansett hvor mye/lite permisjon pappa og mamma har, så er det ikke det som avgjør hvor god kontakt barnet har med dem. Jeg vet om noen som har delt så far har hatt mye permisjon, men uansett så gjør mor alt hjemme den tiden hun er hjemme og barnet er avhengig av mor feks ved legging fordi far aldri har vært med på det. Samtidig så vet jeg om andre hvor mor og far er med på å gjøre alt den tiden begge er hjemme og leggingen går like bra uansett hvem som legger, selvom mor har hatt all permisjonen bortsett fra de ukene far må ha. Dette ble langt, men jeg er hvertfall veldig for at alle skal kunne velge selv hvordan de vil fordele permisjonen!
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 23. januar 2008 #37 Skrevet 23. januar 2008 Jeg er opptatt av amming, synes det er viktig, naturlig og riktig. Og er en av de mødrene i min omkrets som er mest giret på å holde på lenge. Jeg ammet første til han var 16 mnder, og har en intensjon om å få det til igjen, om vi begge VIL, når vi kommer så langt. Slik mønsteret til min lille på 4 mnder er nå, skal vi klare oss med en til to flaskematinger (pappas pupp!) for dagen og resten mammas pupp, når jeg er tilbake i jobb. Da er lille 6 mnder, begynner med fast føde, og vi fortsetter med masse pupp på kveld og natt. Med en time ammefri, velvillig mann og kanskje noen omganger med pumpa, kan vi klare det uten MME (selv om det og er ok, om pupp/pump blir stress). Jeg tror jeg skal klare å holde oppe produksjonen med nattmat og pumping. JA til forlenget perm for far! Og pupp!
Carnivale Skrevet 23. januar 2008 #38 Skrevet 23. januar 2008 OsloMor; om barnet fortsatt vil ha mye mm så har du uansett rett på ammefri en time hver dag, man kan pumpe og far gi på flaske.
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 23. januar 2008 #39 Skrevet 23. januar 2008 synes ikke at det med barnas forhold til far er ett godt nok argument. Da jeg var baby så var det kun 3 mnds fødselspermisjon. Jeg var da hos dagmamma mens mamma var i 100 % jobb. Tror da ikke at det har skadet mitt forhold til henne.... og det regner jeg med er tilfelle for en rekke andre av min generasjon også. En baby sover jo store deler av døgnet allikevel, så om far går glipp av de tre- fire timene ungen er våken på dagtid så er nok ikke det noen krise :-). Er vel kanskje verre at ungen må tilbringe 3 måneder sammen med en far som er tvunget på permisjon. Ser for meg at de menn som i utgangspunktet velger å jobbe opptil 12 timer i døgnet, i stedet for å ta seg litt tid til den nye familien sin, heller ikke er særlig interessert i å være hjemme på heltid????
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 23. januar 2008 #40 Skrevet 23. januar 2008 Signerer Mamman til lille nurket!!!
Dollywood Skrevet 23. januar 2008 #41 Skrevet 23. januar 2008 vet du, det der med at man skal være nødt til å jenke det til med flasker og mme for å få kabalen til å gå opp, det synes jeg høres totalt unaturlig ut. så lenge mor ammer så er det neturlig at hun er tilgjnegelig for barnet det meste av tiden, det er jo sånn vi er skapt og sånn det er ment å være??!! det er jo faktiske forskjeller på mann og kvinne
solstråle69 Skrevet 23. januar 2008 #42 Skrevet 23. januar 2008 Men det må da være helt opp til hver enkelt familie - på lik linje med alt annet?
Happilyeverafter<3 Skrevet 23. januar 2008 #43 Skrevet 23. januar 2008 Jeg håper ikke det! Synes det blir for dumt at en regjering skal sitte å tre nedover hodet på folk hvordan man skal gjøre saker og ting. Hvorfor kan man ikke få bestemme selv ut ifra hva som passer best for hver enkelt?? I vårt tilfelle for eksempel: Pappaen kunne ikke tenkt seg å vært hjemme i tre mnd, mens jeg virkelig lever og ånder for permisjonen:) Blir dårlig bare med tanken på å ikke skulle være til stede for vesla med puppen når hun så gjerne kunne tenkt seg den:( Hun er ei skikkelig puppegal jente;) Hvorfor skulle vi da gå rundt å være utilfreds alle mann fordi noen kvinneforkjempere sitter å bestemmer?? Hvis far ønsker lengre permisjon enn seks uker så har han jo fult ut mulighet til det nå. For enkelte familier passer det kjempegodt, og andre ikke. Og tilbake til amming. Det anbefales jo å amme så lenge som mulig. Og di som vil dette og får det til skal da altså tvinges til ikke kunne gjennomføre dette pga at far blir tvunget til å overta når barnet er 6 mnd. Ikke alle barn som har blitt flinke til å spise fast føde til da heller. Og jeg har aldri klart å pumpe meg, så flaske med mm er ikke noe alternativ her i gården. Man blir igjen tvunget til å bruke mme! Ikke at det er noe galt i å bruke det. Men det koster penger, og er helt unødvendig for vår del da puppen min renner over av melk! Ser ikke helt logikken jeg da... puh dette ble litt langt...
Happilyeverafter<3 Skrevet 23. januar 2008 #44 Skrevet 23. januar 2008 Spetakkel kl 21:21 Ungene som taper på det?? Ikke kom her og fortell meg at mine barn ikke har det godt fordi jeg tar ut hele permisjonen, og far tar sine 6 uker. Jeg vil da virkelig si at ungene taper mer på det hvis di skal være hjemme med en far som ikke ønsker å være hjemme så lenge! Og da en mor som er trist fordi hun blir tvunget til å være borte fra barnet hele dagen! Kjempefint hjemmeforrhold... Ikke alle familier det passer for. Mens for noen er det helt perfekt at far er hjemme så lenge. Poenget er det at folk må da for guds skyld få lov til å bestemme selv! Mine barn har et utmerket forrhold til sin far selv om han ikke har hatt mer enn 8 uker permisjon tilsammen.
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. januar 2008 #45 Skrevet 23. januar 2008 Synest egentlig det er dårlig at de bestemmer at far må ha de 6ukene, og at det er så vanskelig å få dem ført over til mor. Har hørt om flere selvstendige som ikke kan, men tar de ut de 6ukene risikerer de å gå konk. Sier seg jo selv det; kan ikke la en bedrift av noe slag seile sin egen vei i 6uker heller. (Alternativet er jo en dag i uka over lengre tid feks, bare for å få tatt de ut. Meen, det er jo ikke alle som kan det heller) Jeg synest det er mye bedre at mor og far selv får bestemme jeg! Her har vien far som ikke liker å være hjemme. Tar knapt ut ferie. Han trives så godt med jobben sin, at det nok har blitt en stor del av livet og (hver)dagen. Det gjelder også det motsatte!! Jeg ble syk med sm, og kom på NAV og trodde det da var pice of cake at han tok over "mine" uker. Men det var det ikke! En sm i seg selv var ikke god nok dokumentasjon for at han skulle få ta mer en de 6ukene forbehold han. Skulle han det måtte jeg være yrkesaktiv. Så, skulle han få "mine" uker måtte vi ha erklæring fra lege. Ikke på et skjema, men et helt hefte!! Det stod også flere eks på hva som ble godtatt som gyldig grunn eller ikke. De har forandret det fra "avskåret for å ha omsorg" til "kan ha omsorg med hjelp". Mor fikk lov å amme om far la barnet til. Var begge hender brukket var det ok. Var foten forstuet og trengte (ekstra) hvile gjennom dagen var det ikke godskjent. Sykt!! Får jo ikke sm for ingenting heller.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 23. januar 2008 #46 Skrevet 23. januar 2008 WOW! Jeg vil være tilgjengelig for barnet itt 24/7 inntil det er seks måneder gammelt. Etter det begynner vi med mer og mer fast føde. Jeg regner med at barnet kanskje vil gå glipp av 1-2 måltider ved puppen. Det er ikke mange år siden permisjonstida, også i Norge var kortere. Og i de aller fleste andre land er den det. Så finner mødre og fedre sine løsninger på dette. Jeg benekter ikke at vi er skapt slik og at det er fysiske kjønnsforskjeller. MEN: Det er faktisk nokså mye vi må "jenke" til i vårt familieliv i utgangspunktet. To barn, to jobber, barnehage, trening(?), aktiviteter, måltider, handel, alle rutiner og all planlegging. DETTE ser jeg på som en av mange rutiner som må planlegges. Ikke mer eller mindre. Vi er da moderne mennesker, med yrkesaktive liv som og betyr noe for oss. For meg er ikke permisjonsfordelingen et "offer", ei heller skal jeg gjøre amminga til et problem. Detta går så bra så!!!
jordbær mathilda Skrevet 23. januar 2008 #47 Skrevet 23. januar 2008 Jeg håper ikke det går igjennom. Alle familier er ikke like,for oss hadde det ikke passet.
Odine! Skrevet 23. januar 2008 #49 Skrevet 23. januar 2008 Jeg tror ikke det går igjennom nå, men jeg tror det før eller seinere går igjennom en slik lov.
jentebanden Skrevet 23. januar 2008 #50 Skrevet 23. januar 2008 Hva hjelper det med en times ammefri da, rekker jo ikke det på en time. Ikke alle som bor vegg i vegg med arbeidsplassen. Mange reiser i jobben. Kan ikke folk forstå at det er mange ulike situasjoner der ute?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå