Gå til innhold

Et spørsmål til om NKI...

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kan man begynne og betale på det kurset, når man har fått lån og stipend fra lånekassa?? Eller må man betale det med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er, om du står for utdannelsen selv.Jeg får det igjenom nav.

Men du melder deg på et kurs, får tilsendt alt av bøker, og da følger det med en regning,Eller om du får valg om en nedbetalingsplan.

Jeg måtte selv betale 3200 til det matrielle, det dekket ikke nav...

Men sånn ellers ligger den summen inne i hele pakka fra nki.

Men jeg tror de hjelper deg, og at du kan vente til du får i fra lånekassen...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Og der dukka heltinnen min opp! :o) Takktakk :o)

Kan jeg spørre hvorfor du får det fra nav? Er ikke du godt gift? Hehe :o)

Send gjerne en PM om du ikke vil ta det her

Skrevet

Hvorfor fikk du dekket av nav? *håpe håpe*... :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe meg&lille vampyr, her og! :o)

men jeg kunne trengt lånet da, for når jeg begynner på detta her, så må jo far ut i perm :)

Skrevet

Jeg har fått alt gjennom nav, grunnet yrkesrettet attføring.

Forøvrig kort betalingsfrist på NKI.

Skrevet

:) hva skulle du ta da?

Jeg er i en tenkefase. Har ikke råd til 30 000 når jeg ikke får studielån og ikke har jobb eller dagpenger..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvorfor får du ikke studielån???

Skal ta helseservicefag.. pjuh, langt ord!

Skrevet

hmmmm. langvarige studier, kanskje litt på etterskudd med studiepoeng. + at vi trenger mer enn det som akkurat dekker pengene det koster, vi skal jo overleve også!

Skrevet

hehe...lette litt etter om du hadde spurt om noe tidligere her i dag...

jeg kan ta det her jeg, er ikke så mange som vet hvem jeg er.

Først må jeg si at jeg bor på en veldig liten plass, og er på hils med de fleste innen nav.

Er 50 % uføre pga nakken, så har gått ut og inn disse kontorene i 7 år nå.( blulykke )

Jeg har som sagt 50 %, men ville bruke dagene litt, til det jeg klarer.

Så derfor meldte jeg meg til nav, og spurte om de kunne hjelpe.

Det kunne de.

Jeg er under omskolering, pga mitt andre yrke var innen kokk / kafe medarbeider, i et annet fylke.

Og skal jeg være ærlig, er jeg lei av å lage mat...hehe...

men asså, de dekker alt for meg, da jeg går under denne kategorien.

Først fikk jeg 1 år, gikk alle datamodulene, ved den kommunale voksenopplæringssenteret, fulgte godt opp, selv om jeg var gravid, så de vet jeg vil.

Sender meldekort, får dekket barnehage,og da alt annet jeg har gjort innen "utdanning"

Og ja, jeg er godt gift, men de blander ikke vår økonomi...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, oki. Trodde det var noe annet serru ;) Ble litt svett her jeg satt :o)

Jeg vil jo ha lån! Hehe

Overleve ja.. nei, det gjør vi ikke når jeg begynner påd etta her.. pytt heller

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja okey :)

Da stiller det seg jo litt anderledes når du er ufør :o)

MEN, et spørsmål til, sånn helt på tampen... regnes jeg som borteboer, eller hjemmeboer? Når jeg skal søke lånekassa..?

Skrevet

hjemmeboer så lenge du har barn, samboer, ikke bor hjemme hos foreldrene dine mer:)

Skrevet

hehe...du også ja, jeg stussa også på det, for jeg bor jo ikke hjemme hos mamma og pappa, og synes det var en selvfølge at jeg da var borteboer...men det er ikke sånn...hehe...

du er hjemmeboer....

men jeg får ikke dette pga uføre, men at jeg har 50 % å gå på som frisk, som de så pent sier, akkuratt som har jeg er syk bare halve uka ..hehe...

det er faktisk 3, året jeg er på utdanningen.

Men jeg er ferdig til sommeren, håper jeg da...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hæ?? Hva betyr da: "Bor du hjemme hos foreldrene dine har du ikke rett til utdanningsstipend, med mindre du er gift eller har barn. " ??

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Okidoki. Da blir det kun lån da.. hagg... jaja, det får gå! :o)

Skrevet

leste inne på sidene til nki nå, og du har 14 dagers angrerett på skolebøkene, om du ikke vil, så det går jo ann å sede de tilbake, men må være som nye da...

men har dere vært inne å lest på nki, om de forskjellige studiene, og hva dere vil ta?

har ikke fått med meg det jeg serru.

Siden jeg er inne i systemet, kan jeg finne opplysninger som bare de som logger seg innpå får tak i.

Skrevet

Er vel ikke så mye det er snakk om mer uansett! :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jo, jeg vil! Men forstår så lite av alt, og jeg føler ikke jeg får noe fornuftig svar fra de når jeg sender mail. Virker som om de svarer utfra en mal..

Jeg vil ta helseservicefag, har alt bestillt... :/ ååå, blir så usikker på hele greia, er jo så mye styr føler jeg

Skrevet

men asså, jeg får tillegg for barna,stipend, er ikke så mye for der regner de med mannen min sin lønn, men har ca 4000 i halvåret...

når du fyller ut søknaden til lånekassen, krysser du av for både lån og stipend, for da regner de det ut sammtidig, så du ikke får 2 behandlinger å forholde deg til.

men husk å send med fødselsattester til barna, og bekreftelse på mannens inntekt, hvis ikke får du søknaden bare i retur.

Skrevet

ok...da skal jeg gå inn på den og se hva som står jeg...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

får alle tilegg for barn?

takk for de tipsa, uansett! :o)

Men hvordan er utbetalingene på dette da? Hvor mye får man i mnd og sånt? Må man søke lån for hver modul, eller hvert kurs?

FAEN!!! Nå ble alt bare tull!!!

Skrevet

uffda...ikke meningen å forvirre deg.

utbetalingene er som følger : du får en god slump ved begynnelsen,så deler de resten av summene frem i 5 mnd,

Jeg fikk noen tusen i jan, og resten kommer da den 15 hver mnd,da blir stipend og lån betalt ut samtidig.

er kun utbetaling til og med juni, så må du nok antagelig sende inn en ny søknad for neste semester igjen, så er lurt å ta kopi av den du sender nå.Sist sendte jeg den inn, i juni, og da er det i hverfall 6 uker å vente, pga at da er det hovedopptak.

Nå da det vedtaket er godkjent, så får du ca samme summen i august som du fikk i januar, og får da frem til jul, den 15 hv mnd.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du forvirrer ikke, du er jo til mer hjelp enn alle instansene tilsammen!!

Fikk svar fra lånekassen i dag, noe vagt, men likevel.

De svarte at jeg skulle søke når jeg hadde kommet inn på skolen, og at de behandlet det da.

Men jeg spurte om jeg kunne søke "Når som helst", siden jeg skulle ta nettstudie..

Ikke lett altså!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...