Gå til innhold

Selvmord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk akkurat høre at en trebarnsmor på 28 har tatt livet av seg i nabokommunen.

Herregud så trist!

Hvor ille kan det være når en mor velger å forlate sine barn på den måten???

Kan aldri skjønne det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det klarer aldri vi friske å forstå

Skrevet

Nei, det er vanskelig å forstå, men likevel bør man kanskje forsøke å ha en viss forståelse. Det ligger alltid en historie bak. Fortvilede mennesker, som over lengre tid, eller plutselig opplever noe voldsomt som setter sunn fornuft helt ut av spill. De blir desperate og ser rett og slett ingen anne utvei...

Dessverre, er det ofte ikke predikerbart og dermed umulig å forhindre... Mange mennesker skjuler sine problemer og deler dem aldri med andre, andre forsøker med de rundt fanger ikke opp signalene...

Jeg synes innlegget ditt var litt dømmende - og nedsettende overfor denne moren. Selvfølgelig er det uforståelig å kunne forlate sine 3 små barn på den måten - men det er alltid en grunn, og den skal vi ha respekt for... Det var neppe det enkleste valget denne moren noen gang har gjort...

Skrevet

Hi her..

Forstår jo at ting er ille når noen tar et slikt valg..

Ikke dømmende...men jeg tenker mye på de som sitter igjen etter noe sånt..

Skrevet

Klart du lurer på hvor ille ting var siden hun valgte å ta livet sitt. Ser ikke helt at det er dømmende, oppfattet det heller som åpent undrende. Det må være lov.

Skrevet

Føler det blir litt bortforklaringer her nå - Når jeg leser hovedinnlegget omigjen nå, leser jeg det fremdeles på akkurat samme måten som jeg først gjorde.

'Hvor ille kan det være???' viser ingen spesiell forståelse i mine øyne....

Skrevet

Jeg syntes det å ta selvmord er JÆVLI egoistisk!!!

Og ja, bare bit av meg huet:-P

Skrevet

Kjenner du noen som har gjort det?

Skrevet

Faren til en venninne av meg tok livet sitt. Det har ødelagt henne for resten av livet. Selvmord er egoistisk, for når man velger det, tenker man dessverre ikke på konsekvensene for de etterlatte.

Skrevet

Jeg synes det er litt snevert å være bitter på en som har tatt selvmord. Ja, det er på mange måter en egoistisk handling. Egoistisk at X har tatt livet sitt. Sånn vil man kanskje føle det om man sitter midt oppi det, men det er da det gjelder å forsøke å få et litt videre perspektiv. Jeg tror det er litt viktig å forsøke å forstå en slik handling ut i fra at vi ikke er annet enn mennesker. Vi er feilbare, vi er individer. Vi utfører alle egoistiske handlinger. I følge Freud faktisk i absolutt alt vi gjør. Hjelper du en gammel dame over veien - er det ikke fordi du synes synd på den gamle damen, eller fordi du er så utrolig barmhjertelig, men fordi du har et ønske om å føle det godt etterpå ved å ha gjort en god gjerning. Dette er bare sånn vi er skapt. Vi er ikke maskiner som har kontroll over enhver situasjon, vi er mennesker med følelser, vi er mennesker som kan handle irrasjonelt.

Altså, et selvmord er egoistisk, men ikke på den måten jeg tror mange ser det. Det er jo sjeldent utført for å påføre sine nærmeste 'straff' eller 'smerte'....

Jeg synes bare det er trist at folk ser på selvmord med bitterhet, fremfor å forsøke å forstå, forsøke å se situasjonen ut i fra et annet ståsted enn sitt eget....

Skrevet

Skjønner hva du mener, og det var veldig godt sagt. alikevel vil jeg aldri kunne forstå, og vil alltid syntes det er en egoistisk handling dessverre...

Skrevet

Er selv 28år og 3 barnsmor, for at en mor skal gjøre noe sånt så må hun ha kommet så langt ned at hun ikke ser hverken løsning eller sin egenverd lengre. Trist rett og slett og forferdelig for familien rundt.

Skrevet

Tror det er viktig å tillate de nærmeste pårørende en sinnereaksjon. Det er en del av sorg prosessen. Kan ikke dømme dem for deres følelser hvis mor/far - sønn/datter tar livet sitt. Kan sikker føle bitterhet også - forståelig nok. Men for den pårørendes egen del, bør de komme forbi sinne og bitterhet. Jeg synes ikke at man nødvendigvis må gå inn å forstå hvorfor vedkommende tar livet sitt. Det kan uansett for mange bli forvirrende og helt umulig - selvmord er en vanskelig handling å forstå. Men man bør vel prøve å akseptere det, for sin egen sjelefred.

Skrevet

Det ER vanskelig å forstå, men eneste måten å forstå på, er for etterlatte å forsøke å heve seg litt over den situasjonen de selv befinner seg i. Man må på en måte heve seg litt over seg selv, først da vil man kunne finne et svar man kan leve med... uten å være bitter resten av livet. Det har lite for seg....

Selvmord er ingen rasjonell handling, det er derfor det er vanskelig å forstå. Det er en handling utført i et av en person som er særdeles forstyrret og 'sinnsyk i gjerningsøyeblikket' - blottet og blendet for alt av rasjonelle tanker, hva andre mennesker enn akkurat dem selv angår akkurat der og da... dessverre... Hadde de bare tillatt seg å tenke seg litt om, hadde de kanskje handlet annerledes, men ikke alltid...

Folk har tatt selvmord oppigjenom alle tider - jeg synes bare det er litt på tide å forsøke å forstå det og akseptere det som en noen ganger dessverre uungåelig irrasjonell menneskelig handling, fordi man rett og slett er mennesker...

Skrevet

Selvmord behøver da slett ikke være irrasjonelt. Selv om det ofte er det.

Skrevet

Ja, ufattelig tirst - men ikke en uforståelig menneskelig handling.

Skrevet

HI her....

Med `hvor ille kan det være`...mener jeg det jeg skriver.

Sikkert ingen av oss som kan tenke oss til hvor ille en har det før man velger denne løsningen...fremdeles ingen dømming..

Kun synsing og undring..

Skrevet

Jo,det er en uforståelig handling,for meg ihvertfall!

Hvorfor velge å dø fra barna sine?

Om livet er svart noen dager,er barnet mitt ett lyspunkt i livet mitt.

Barnet mitt kan trekke meg opp på en dårlig dag.

Jeg har valgt å sette barnet mitt til verden,hvorfor skulle jeg da svikte barnet mitt ved å ta mitt eget liv?

Skrevet

jeg tror ikke det har så mye med barna å gjøre?

Skrevet

Nei,ekke det jeg mener heller.

Men tenker man ikke på barna som må bli igjen?

Skrevet

Det kan tenkes at hun var så langt nede at hun syns de hadde det bedre uten henne.Og da er ikke tabken egoistisk,men den virker for et så deprimert menneske som det beste løsningen for alle.

Har selv vært så langt nede at tanken har meldt seg,men etter å ha mistet min mor dagen føt jeg fylte 6 år,innser jeg at det hadde jeg ikke kunnet gjort mot ungene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...