lillebie87 Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Hei! Vet ikke helt om dette var stedet å legge denne tråden, men jeg prøver... Altså.. Jeg skal IKKE tilby dagmamma plass, jeg vil bare sjekke hvordan behovet ligger ann.. Hvordan er behovet for dagmamma i Buskerud/Drammen distriktet om dagen? Hvor mye pleier dagmammaen ta i mnd dersom man er hvit dagmamma, og holder alt utenom bleier? Ville du hatt ditt barn hos meg, enda jeg ikke er mor selv? Om meg: Født 1987, utdannet barne- og ungdomsarbeider, erfaring fra barnepass siden 2000, altså 8 år med barnevaktreferanser, jobbet ett år fast i barnehage, og 2 år som lærling med barn (i barnehage og barneskole) og ungdom (på ungdomsklubb), og 1 år som avlaster og besøkshjem for ett barn. Har gode referanser fra alle arbeidsstedene. Er på jakt etter hus, så vil regne med å kunne tilby hus med stor og forhåpentligvis barnevennelig hage! Har 3 barnevandte hunder. Saken er at jeg fra august 2008 slutter i barnehagen jeg har jobbet i, og er på jakt etter ny jobb. Synes det å være dagmamma hørtes utrolig spennende og morsomt ut. Kan tenke meg det er mye glede i å jobbe så tett med så få barn rundt meg, istedet for stresset det er å ha 20 barn på 4 voksne i en travel barnehage hverdag. Gi meg gjerne litt feedback. Hva er det dere foreldre ønsker av dagmammaen?
~sjiraff~ Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Høres bra ut det med unntak av hundene...
winneboo Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Flott at du skal være hvit dagmamma Det med hundene er jeg litt usikker på, skal du ha ansvaret for disse tre hundene i tillegg til kanskje 3-4 små barn?
lillebie87 Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2008 Nei... hehe.. Hundene vil stå i bur (sånn som de gjør nå når jeg jobber utenfor hjemmet i 8-9 timer) eller være i evnt. luftegård hvis det blir til at jeg får det også. Når dagmamma-barna er hos meg, er jeg på jobb..
winneboo Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 Oki hehe så bare for meg deg på tur med tre små barn og tre hunder. Sikkert noen som greier det å da men
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Av en eller annen grunn så er jeg helt anti-dagmamma (altfor mange skrekk-historier) Og jeg ville ikke hatt en som ikke har barn... Men det er bare meg, folk er jo desperate her til dags... Tviler på at du sliter med å få deg noen barn... Lykke til
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2008 Haha.. Nei! Tre-fire unger og tre hunder er nok ikke noe å drasse med seg på tur.. Men den ene hunden kan gå løs derimot, og er harmløs som et lam, så han kunne nok klart turen.. Men går man ut med barna er det jo oftest for å leke, så da er det jo liten vits i å ha med hund uansett egentlig.. hehe.. Noen flere som har noen synspunkter og feedback å komme med til ei som vurderer dagmamma-yrket..?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Om huset ligger litt landlig til ville jeg nok foretrukket det, fremfor eksos og bylarm. Jeg ble også skeptisk til hundene, selv om jeg er et hundemenneske selv. Men ok når du sier du vil ha de i luftegård. Hunder har ikke noe blant en flokk barn å gjøre, og aller minst løse! Man skal aldri gi hunden det ansvaret det er.....
mayaya Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Vi har også blitt tipset om en ledig dagmamma her vi bor, men har takket nei pga at de har hunder. Orker ikke utsette gullet for allergifaren Men det er oss, da.
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2008 Oj! Det var virkelig flere enn jeg trodde som var så "redde" for hunder. Jeg trodde de fleste ville syntes det hadde noe positivt i seg, men men... Det er nå meg da! Har hatt flere forskjellige barn her, og de fleste foreldrene synes det er kjempemorro at barn får oppleve hvordan det er å ha en trygg hund rundt seg. Men jeg sier ikke at jeg lar hunden gå løs med barn uten at jeg har kontrollen, forlater rommet eller noe sånn, altså! Det gjør jeg absolutt ikke! Synes det hele er litt idyllisk jeg. Hus med stor hage, litt landlig til, dyr som barnet kan hilse på å bli kjent med (men som sagt for seg selv). Og selvom jeg ikke har barn, har jeg jo utdanning og fagkompetanse som mange foreldre/andre dagmammaer ikke har. Er jo ikke som om det er første gang jeg har barn rundt meg bare fordi jeg ikke har egne barn.. Men det er som dere sier, noen er mer kresne enn andre, og når man først står der uten barnehageplass ser jeg ikke grunnen til at jeg er så mye dårligere enn andre dagmammaer.......
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2008 Stusset litt på den jeg og.. Hvordan i all verden skal det gå når jeg får barn a?
meg & to små vampyrer Skrevet 21. januar 2008 #13 Skrevet 21. januar 2008 Jeg ville nok også reagert på hundene. Ikke det at jeg er redd de som du kanskje tror, jeg bare liker ikke hunder og liker ikke at en dagmamma skal ha ansvar for 3 hunder i tillegg til barn. Men om hundene er borte og sikret så lenge barna er der, ville det kanskje vært anerledes ja. Utenom det kan det hende jeg hadde vært litt ekstra skeptisk til at du er født i 1986, er litt yngre. Men om du har et godt opplegg og gode planer for hva du og barna skulle gjort med dagene, hadde nok skepsisen blitt mindre. Tror uansett at dagmammaer møter ganske mye mer skepsis enn en del barnehager. Mye man må væreforberedt på. Om du røyker f.eks. ville vært en ting jeg ville lagt vekt på.
Gjest mphs Skrevet 21. januar 2008 #15 Skrevet 21. januar 2008 Jeg ville nok ikke valgt en dagmamma som kun er 22 år uten egne barn. Og siden mannen min er veldig alergisk også mot hund blir det for mye for han at ungen vår er i daglig nærhet av flere hunder(ungen vår er så langt ikke alergisk og har stor glede av å være med på åpen gård en gang i blandt). Men jeg tror du som hvit dagmamma lett kan få barn til pass, for det er mange som ser det som positivt med tilgang på dyr og en ung ernærgisk barne passer. Du kan sikkert ta 5500-6000 kr i mnd.om alt uten bleier er inkludert. Lykke til.
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 21. januar 2008 Hei, og takk for svar! Skjønner jo dere som har allergi i familien, men som sagt er hundene sikret fra barna. Men har barnet tegn til allergi burde det nok ikke være hos en dagmamma med hunder som er i hus ellers nei..
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. januar 2008 Og nei, jeg røyker ikke og har aldri tatt en røyk før! Kommer nok aldri til å gjøre heller, så hos oss er det heeelt 100% røykfritt!
meg & to små vampyrer Skrevet 21. januar 2008 #18 Skrevet 21. januar 2008 Det er nok en veldi fordel. At du ikke røyker inne og at barna ikke lukter røyk når de kommer hjem:) Det bør du sikkert si ifra om når du skal prøve å få kunder. Og kanskje jobb med en plan på hva dere skal gjøre hele dagen, hvordan du forholder deg til ulike rutiner osv. Om du har tenkt på en del slike problemstillinger i utgangspunktet tror jeg foreldre vil oppleve deg som tryggere. F.eks. hvordan stiller du deg til det om du får 4 barn med helt ulike mat- og soverutiner? Hva gjør du for å passe på at ikke en av barna får all oppmerksomhet? Hvordan forholder du deg til kosthold, aktivitet, kreativ lek og utfoldelse?
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 21. januar 2008 Hmm.. Takk "meg og lille vampyr". Mye å tenke igjennom her ja. Som sagt er jeg ikke kommet lengre enn å tenke tanken, men for meg er det jo en rutine å jobbe med en planlagt hverdag, så jeg ville nok brukt litt av den erfaringen jeg har med meg derifra. Mye spennende å tenke over, og kanskje jeg rett og slett skal sette meg ned å notere litt for meg selv!
meg & to små vampyrer Skrevet 21. januar 2008 #20 Skrevet 21. januar 2008 Ja, det er nok lurt. Det er hvertfall en del ting jeg ville ha spurt etter svar på om jeg skulle ha dagmamma:) Du må nok regne med at de fleste er ganske kritiske før de bestemmer seg:)
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 21. januar 2008 Jada, det har jeg jo tenkt meg da.. Herregud, det er jo snakk om at jeg har ansvaret for gullklumpen deres også da! Nei, jeg skal sette meg ned å se for meg dette litt mer jeg, skrive ned noen notater osv. Blir spennende å se om jeg får meg hus før august da, det er jo det som er litt vesentlig.. Hvordan gjør man det med soving? Har alle barna med seg hver sin sovevogn som i barnehagen, eller må dagmamma stille med senger til alle? Har de med egen reise seng?
Gjest mphs Skrevet 21. januar 2008 #22 Skrevet 21. januar 2008 Hvordan du vil gjøre det med soving er nok litt opp til deg. Om du sier at foreldrene må ha med egen sovevogn gjør de nok det. Om det ikke er noe som tilsier at akkurat den ungen ikke kan/klarer å sovne i vogn. Og da kan de jo ta med en reiseseng om det fungerer for deg.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #23 Skrevet 21. januar 2008 Jeg er opptatt av at dagmammaen er proff, at hun er en aktiv type som har aktiviteter for barna og ikke setter dem foran tv eller lignende. Dessuten synes jeg det er veldig viktig at hun tar hensyn til barnets behov for omsorg. Hunder hadde jeg ikke tolerert i naerheten av barnet mitt, saa de maattet pent vaere i bur mens du jobber (men det sier du jo at er ok). Jeg hadde ikke hatt noe problem med aa ta med vogn. For meg er det naturlig aa betale mellom fem og seks tusen avhengig av kvalifikasjoner og hvor vidt du tilbyr mat eller ikke. PS. Husk at du maa ha godkjenning paa lik linje med barnehager av kommunen dersom du tar betalt for 3 eller flere barn paa fast basis.
lillebie87 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 21. januar 2008 Hva tenker dere på som aktiviteter? Spennende å høre hva foreldre setter pris på at barna gjør
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #25 Skrevet 21. januar 2008 Er jeg den eneste som ikke er skeptisk til hundene? Hadde bare syntes det hadde vært hyggelig jeg Ting jeg ellers ville lagt vekt på er kosthold (mye frukt og grønt, og et par varme måltider i uka), være mye ute i naturen og utforske, leke i hagen o.l. Inneleker som sang og musikk syntes vi også er viktig. Men det er oss da Ellers ville jeg tatt en titt i huset ditt om det står mye nips og annet rundt.. Da blir det fort litt sånn nei nei ikke den, og ikke ødlegge... At du er rolig og avslappet som person er også viktig. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå