Gå til innhold

Dere som sitter små babyer framovervendt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om dere kommer ut for en ulykke?Kan dere da leve med dere selv,om det skulle skje noe med babyen?Jeg bare lurer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det faktisk en grunn til at dem selger stoler som skal stå fremovervendt da!!!

Skrevet

Evig diskusjon, men aller flest påkjørsler skjer bakfra og det er ikke tatt med i beregningene fra Trygg Trafikk, og dersom man bor et sted hvor ferdsel i stor fart foregår i adskildte felt og all ferdsel uten midtdeler foregår i lav fart vil jo det naturlig nok være det tryggeste og beste alternativet:)

Skrevet

Men det er der folk tenker feil. For påkjørsler bakfra skjer ofte enten stillestående eller i veldig lav fart. Men når det først skjer en frontkollisjon så er den i mye høyere fart og skadeomfanget betydelig mye større! Ja, de selger forovervendt stoler, men anbefaler det ikke. Folk må få velge som dem vil. Men det er litt dumt å bruke det som argument (at det skjer flest kollisjoner bakfra).

Dette står på tryggtrafikk sine hjemmesider. Men jeg kan ikke komme med link, for jeg kommer ikke inn på siden dems akkurat nå..

Skrevet

De selger gåstoler også.. Men det er ikke anbefalt..

Skrevet

Ved kollisjon bakfra får man også et rykk med hodet, så det vil uansett være fordelaktig å sitte bakovervendt. Har snakket med trygg trafikk spesielt om dette. Hun viste faktisk til at forovervendte seter i baksetet har brukket i to ved påkjørsel bakfra.

Ser stadig vekk uttrykk for denne naive oppfatningen at alt som selges må være "godkjent" eller bra eller uten skadevirkninger. Dere har virkelig et blåøyd syn på markedskrefter:P

Skrevet

Når kan vi bli FERDIG med den diskusjonen???

Vi får bare slutte å kjøre bil da, det er jo det aller sikreste!

Skrevet

Hva er det for en grunn da?

Jeg forstår bare ikke at foreldre gambler på slikt.Greit nok at det går bra vanligvis,men hva om ulykken skulle vært ute?......

Skrevet

Jammen jeg diskuterer ikke,jeg bare lurer på hvordan enkelte klarer å ta sjansen på å risikere noe?Og siden det er så mange som sitter sikkerheten til barnet i andre rekke,kan vel noen svare?

HI

Skrevet

Her tar du grundig feil! Skal kopiere svaret fra Trygg Trafikk fra en tidligere diskusjon.

Skrevet

Du starter den diskusjonen kun ved å nevne ordet "framovervendt".

Skrevet

Jeg har min bakover men har fulgt med så kan komme med noen standardsvar:

-har så liten bil ikke plass til bakovervendt

-han liker ikke å se bakover

-vi kjører så forsiktig

-han blir bilsyk

-han har ikke plass til bena når setet står bakover

-besteforeldrene kjøpte feil sete

-de selges jo så da er de vel sikre

-er ikke enig i at det er så farlig

Kan vel oppsummeres sånn:P

Skrevet

Kopi fra tidligere tråd:

eg har fått svar fra Kristin Øyen hos Trygg Trafikk ang. det du spurte meg om her om dagen.

Ditt innlegg:

"Skiller Trygg Trafikk mellom ulike bosteder? Om man f.eks bor i Alta er jo sjansen stor for at man stort sett kjører på tofeltsveier hvor motgående trafikk er veldig nær en, mens om man bor i Groruddalen foregår gjerne mesteparten av kjøringen på veier med adskilte kjøreretninger (og dermed ekstremt redusert sjanse for frontkollisjon) og ellers i boligfelt med lav fartsgrense. Er det da tryggere med forovervendt sete?"

Trygg Trafikk sitt svar:

"Hei,

Nei, vi skiller ikke mellom hvor man bor i landet, vi regner med at alle av og til uansett må kjøre på veier der det ikke er midtdeler, og farten samtidig er høyere enn 40 - 50 km/t. Det er uansett ingen ulempe å sitte bakovervendt. Påkjørsler bakfra (der det evt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige. "

Skrevet

Jeg hadde ikke klart å levd med meg uansett hvilken vei babyen satt, hvis det hadde skjedd noe med han..

Så nå holde det me disse krangle inleggene, synes det er opp til kvar enkelt va som er best for de...

synes det er så frekt at folk ska klage på alt her inne, tør jo nesten ikke spør om en ting lenger og da hele vitsen med denne siden vekke.

Skrevet

Forresten om noen har små babyer(barn under 9 kg) fremovervendt gjør de faktisk noe ulovlig.

Det finnes ikke fremovervendte seter som er godkjent for bruk før barna veier 9 kg.

Skrevet

Vi har ikke plass til å ha gutten vår bakovervendt. Så kom med et forslag da! Hva skal vi gjøre? Slutte å kjøre bil?

Skrevet

Siden denne debatten har vært tusen ganger før kan eg ramse opp eit par punkt som seier korfor noken velger dette:

--> Ungen blir bilsjuk og spyr kver gang dei køyrer bil, men blir bedre når dei snur setet.

Ein unge som brekker seg, spyr og skriker gjer til at sjåføren ikkje klarer å konsentrere seg 100% om det som foregår på veien = fare for seg sjølv, ungen og andre trafikanter.

-->Det er ikkje plass i bilen til å ha setet bakovervendt når ungen vokser og får lange bein(noken har lengre bein enn andre)

Ein unge som sitter ubehagelig og skriker og vrir på seg av den grunn = sjåføren klarer ikkje konsentrere seg 100% om det som foregår på veien = ein fare for seg sjølv, ungen og andre trafikanter.

-->Alle har ikje råd til dei dyraste, nyaste setene, men er avhengig av bilen. Og må nøye seg med eit litt billigare sete, som gjer til at det kanskje må snuast tidlig pga dårlig plass i bilen (viser til punkt2 )

Og ein ting til, du som køyrer bil....kan du leve med deg sjølv om det skulle skje noke med babyen?

Skrevet

Vi har en liten personbil, å vi fikk plass til besafe setet, å det ganske stort. Fikk tilogmed plass i baksete. Passasjeren må sitte litt rett, men ikke ubehagelig. Men det er ikke noe problem når vi tenker på at det faktisk et mest sikkert.

Men om man ikke har plass bak, har dere sjekkt om det er plass foran? Så lenge man kobler ut airbagen så er det tryggere å sitte baovervendt i forsete, enn forovervendt i baksete..

Et barn som aldri har fått sitte forovervent vet ikke hva det vil si å ikke sitte med bena rett ned. Det er ikke skadelig i det hele tatt for små barn å sitte med bena bøyd eller i kryss. De er så tøyelige og bøyelig at det skal da ikke være noe problem så lenge de ikke har fått prøve noe annet.

Leste også en plass at barn under 3 år ikke ble bilsyke, men det vet jeg ikke om stemmer da.

De ser like mye av å sitte baovervendt. Man kan henge opp speil, leker osv. for å gjøre det morsommere.

Noen ganger lurer jeg på om folk snur barna fordi de selv syns det ser ubehagelig ut? Men det finnes kombi seter man da kan kjøpe. Da kan man i allefall prøve bakover først. Å så snu barnet om det absolutt ikke går. Alle har ikke råd til det dyreste og det nyeste.. Hm.. Men sikkerhet er noe man absolutt burde prioritere. Barna får da som regel litt penger til dåp, bursdager, jul osv. Sikkert bilsete må jo være en super ting å brukede pengene på.. Eller om man legger av 300-400 kr. fra fødselen av, så har man råd til nytt sete når den tid kommer..

Skrevet

Asså... Det blir vel litt feil å trekke inn (Og ein ting til, du som køyrer bil....kan du leve med deg sjølv om det skulle skje noke med babyen?)?

Det blir liksom for dumt, for da skal man begynne å trekke inn alt som er farlig da. Da kan man ikke trille tur heller.

Men kjører jeg bil å det skjer noe, å jeg vet at jeg sikret barne mitt på den sikreste måten, så hadde jeg nok hatt det litt bedre med meg selv enn om jeg ikke hadde fulgt anbefalingene.

Men går jeg tur og jeg går på fortauet, har på refelks osv. å det skjer noe så vet jeg også at jeg gjorde det jeg kunne. Men hadde jeg deriomot gått midt i veien, uten refleks, så hadde jeg nok hatt det en del dårligere med meg selv..

Skrevet

Tar noen av dere buss forresten? Eller tog?!

Hva gjør dere da egentlig?

DET lurer jeg på;)

Har dere med sete på bussen eller toget?

Skulle ICE toget, si fra Skien, treffe flytoget i tunellen ved Lillestrøm vil det ene holde rett i overkant av 100 kmt og det andre 160-170 kmt.

Hva tror du skjer da dersom barnet ikke er sikret?

Eller desom bussen krasjer? Er det mindre farlig?

Skrevet

Det er faktisk ikke like farlig i buss nei. Uansett tar vi nesten aldri buss eller tog, så vi har ikke det problemet.

Vi har tatt buss en gang, da ringte vi til busseselskapet og fikk de til å ordene et babysetet for oss. Det var ikke noe problem.

Dette handler om å sikre barna best mulig på et området man har mulighet til det, det har ingenting med hysteri å gjøre.

Skrevet

Herlighet for en teit ting og sammenligne med! Man kjører forresten oftere bil enn noen av tingene du nevnte. Bil er det flest ulykker med. Å skal man ikke sikre barnet i bilen på den tryggeste måten fordi man noen ganger tar buss, tog osv.?

Har du satt barnet ditt fremover du a?: "Ja, du skjønner, noen ganger tar jeg buss og tog, å de har ikke forsvarlige løsninger. Skulle ICE toget, si fra Skien, treffe flytoget i tunellen ved Lillestrøm vil det ene holde rett i overkant av 100 kmt og det andre 160-170 kmt. Så som du skjønner så er det jo dette en farligere situasjon. Så hvorfor skal jeg sikre barnet tryggere i bilen?"

Døh.. Det blir for dumt da..

Skrevet

sorry, er helt utenfor tema dette men kan ikke la vær og kommentere det.....ICE tog????? sorry, men det er minst 10 år siden de kutta ut det navnet.......har hatt mange navn etter det blandt annet agenda, og regiontogsom det heter nå......sorry altså...har jobbet på nsb og synes slikt er hysterisk morsomt.....dårlig humor jeg vet.....:-)

Skrevet

For en teit diskusjon.Folk gjør vel det de mener er best for barna sine,om de har forovervendt eller bakovervendt sete så har man ikke noe garanti for om overlever vist man er så uheldig og er med i en bilulykke.Det er ikke alle som har plass i bilen sin til bakovervendt sete .Vi har ikke plass til det så det må stå forovervendt i baksete.Men vi har en stor og veldig trygg bil,men skal vi kjøpe oss en mindre bil da ,som ikke er så trygg for og få plass til et bakovervendt sete ?Det blir jo ikke noe mere sikkert for det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...