Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #26 Skrevet 19. januar 2008 dette kommer nok til å bli forsket på etterhvert! Papaya er jo en gansge "uvanelig" frukt. Er ikke akkurat som epler og appelsiner... Nå som den har blitt såpass "vanelig" her i norge kommer det sikkert til å forskes på! Men syntes uansett folk bør holde seg unna til det motsatte er bevist!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 19. januar 2008 #27 Skrevet 19. januar 2008 Fordi hvis du leser under den tråden om grapfrukt er det mange andre som også sier at de er blitt anbefalt å spise akkurat det,derfor og det står ikke det på matportalen.no
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #28 Skrevet 19. januar 2008 Greit, men uansett syntes jeg det er utrolig latterlig at du tror du kan anbefale både det ene og det andre selv, men med en gang noen andre kommer med råd er du til med en gang! Tror du virkelig at matporatlen.no har svar på alt som finnes av mat her i verden?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 19. januar 2008 #29 Skrevet 19. januar 2008 som sagt før,jeg har ikke noe i mot om folk holder seg borte,fordi de tror på det,men det som jeg ikke forstår er at de skal stole på en jordomseiler og ikke på matportalen,no,for da er en hysterisk om en gjør det
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #30 Skrevet 19. januar 2008 Hysterisk?? Har bare møtt ei jeg virkelig vil kalle hysterisk på disse sidene jeg;-) Ha en deilig lørdags kveld:-)
1 fjols i huset og ett på vei Skrevet 19. januar 2008 #31 Skrevet 19. januar 2008 Som jeg skrev over er ikke dette bare nevnt på sydhav.no, men hvis man åpner horisonten litt og søker på google med ordene papaya, abortion eller miscarriage får man opp hundrevis av treff...
*Willow* Skrevet 19. januar 2008 #33 Skrevet 19. januar 2008 Det er kjent i alternativ behandling at et av stoffene i papaya kan være abortfremkallende, på et tidlig stadie, men at man da skal ganske store mengder av det. I land der papaya er en vanlig frukt, på like linje med eple og appelsiner er dette kjent. Det fins en hel del stoffer i naturen som er abortfremkallende, både i frukt og urter..nå kan jeg ikke alle, men jeg har en venninne som bl.a er aromaterapaut og hun spør alltid kunden om hun er gravid, fordi det er den del olje-typer man ikke skal bruke under graviditet. Det er mye som ikke vesten har forsket så ekstremt mye på, men som andre kulturer er "noe alle vet". Jeg spiser ikke papaya daglig uansett, og det tror jeg svært få av dere også gjør. Hva man velger å tro på må jo være opp til hver enkelt. Noen tror på matportalen, andre ikke..noen tror på jordomseilere, andre ikke. Hva som er rett eller galt vites jo til syvende og sist ikke..
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 20. januar 2008 #35 Skrevet 20. januar 2008 Unnskyld at jeg nevner det, men går det ann og være på manisk opptatt av matportalen '?? Herregud, tenk å kverrulere masse på dette a, kan du ikke bare innse at man ikke skal spise papaya i svangerskapet??? Sorry altså, men blir bare så provosert når folk er så kverrulanter når andre bare prøver å komme med viktige råd
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 20. januar 2008 #36 Skrevet 20. januar 2008 Det var forresten til: mamma tiL 1stor,1Liten+1spire
Fruen i huset Skrevet 20. januar 2008 #37 Skrevet 20. januar 2008 I know... Gammelt kjerringråd for å fremprovosere abort ved uønsket graviditet...! ;( Kilde: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/cari_pap.htm
Fruen i huset Skrevet 20. januar 2008 #38 Skrevet 20. januar 2008 Oh my. Leste alle innleggene her nå, og fy s... for noen kverrulanter enkelte er her inne. Dette med papaya har jeg lest flere steder, så jeg det er faktisk ikke bare en "upålitelig kilde". Tror ikke det skader med mindre mengder, men papayakur blir ofte anbefalt f.eks til ME-pasienter, og da får man jo i seg store mengder. Jeg sendte en mail til matportalen om det for noen uker siden og fikk dette som svar. "I lys av de alvorlige hendelsene ved norske sykehus høsten 2007, er Mattilsynet i ferd med å gjennomgå sine kostholdsråd til gravide for å avstemme dem mot råd som gis av Folkehelseinstituttet og Veterinærinstituttet. Vi håper derfor å kunne oppdatere sidene med ny informasjon i løpet av vinteren/våren."
Lille`mor & lillebøll Skrevet 20. januar 2008 #39 Skrevet 20. januar 2008 Papaya er abortfremmkallende på tidelig stadie. Men det er ikke dermed sagt at det skjer,men for sikkerhetens skyld burde man la være og spise det. Noen sier hele svangerskapet og andre sier det gjelder bare de første mnd`ene! DET STÅR I GRAVID BLADETS MATRÅD FOR HVA MAN SKAL HOLDE SEG VEKK FRA.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. januar 2008 #40 Skrevet 20. januar 2008 Jeg sier ikke at en ikke kan holde seg borte fra papay,hvis en er redd for at dette skal gjøre babyen noe,det jeg sier er at jeg enda ikke har funnet tilfredstillende forskning på dette. Det jeg sier er at det er så rart at noe som noen bare plutselig finner ut av,det skal høres på,men for oss som følger matportalen.no får høre at vi er hysteriske. Hvem har skrevet den artikkel i gravid,lurer jeg på og hvor mye har den personen forsket rundt dette? Vet også at det er masse slags typer spa oljer en ikke skal bruke når en er gravid,da det er veldig konsentrert og kan skade bab yen. Som jeg også har sagt mange ganger,jeg spiser ikke papaya daglig,og derfor bryr jeg meg ikke så veldig mye om denne advardselen heller,men skal jeg legge det på meg,må det komme fra en pålitelig kilde. Har også mange ganger sagt at matportalen.no stadig kommer med nye ting og derfor viktig å holde øynene oppe der,sjekke en gang i blandt om det er kommer noe nytt,som i høst da vi fikk vite om at en ei heller burde spise mykost.
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #41 Skrevet 20. januar 2008 Man skal holde seg unna det i den første delen av svangerskapet+ hvis man ønsker å blir gravid KAN det ha en hemmende effekt. (at en frukt skal fremkalle abort er vel lite sannsynlig hvis man ikke spiser veldig mye av det) Jeg tenker da: Ikke spis store mengder papaya i 1 tri eller er prøvere, så enkelt er vel det. Det er lov å tenke selv.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 20. januar 2008 #42 Skrevet 20. januar 2008 Hvet desverre ikke hvor middlene dems er tatt fra,men siden det er den eneste frukten som man ikke skulle spise i svangerskapet så må det da vel gå ann og finne en annen frukt og gafle på;=) Jeg har spist papya jeg både før og etter jeg fikk vite det var farligt... Det er blandt annet papya i sånne frukt blandinger i lake... Er veldig gravid ennå....;=)
Venter på bitteliten Skrevet 20. januar 2008 #44 Skrevet 20. januar 2008 Herregud damer...dette var da også noe å krangle om... Hvor mange ganger i uka står papaya egentlig på menyen hos dere til vanlig da (når dere ikke er gravide og oppholder dere i Norge)? Jeg bare lurer på hvor stort papaya-problemet egentlig er her til lands...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå