Gå til innhold

PAPAYA er abortfremkallende!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe legen min har fortalt meg.

Alle mine venninder og meg har holdt oss helt unna papaya imenst vi har gått gravide.

Sier dette fordi det tydeligvis ikke står på matportalen.no (dere som følger den da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette er sant,må det jo gå ann å legge ut en link der dette står og da skal det være noe vietenskapelig,ikke bare noe en eller annen har skrevet ned

Skrevet

dette har jeg også hørt... og hvorfor ta sjansen på å å spise det da??????????

abortfremkallende er et skummelt ord ALLE gravide bør tenke på....

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde link, men det har jeg desverre ikke, men du som er så opptatt av å gjøre alt rett burde jo absolutt stole på dette!!!

Iallefal ikke ta sjansen på å spise papaya:-)

Skrevet

som jeg har sagt,så er det ikke akkurat det jeg spiser da,men jeg kan ikke finne noen plass at det står,jeg har gått igjenom mange sider med linker. Det jeg finner er at i india og i et annet land,langt vekk i stand,har brukt dette som prevensjon og at det nå forskes på om dette kan ha noe sammenheng og at det kansje ikke er den frukten en derfor bør spise hvis en prøver å bli gravid,har enda ikke lest at det er abortfremmkallende. Skal se på linken som ble gitt over her

Skrevet

Den siden har jeg vært inne på,der står kun noe om inda og at det forskes på og at en ikke bør spise mye papaya,men ingenting er bevist,men som jeg har sagt før,det er jo greit å holde seg borte fra ting,men en bør ialle fall holde seg borte fra det som står på matportalen.no

Skrevet

Preventivmiddel

Papaya har i flere land tradisjonelt vært brukt som prevensjonsmiddel, og det forskes nå om dette kan brukes av den moderne legemiddelindustrien. Kanskje man også kan bytte ut "an appel a day keeps the doctor away" med "a papaya a day keeps the babies away"? Vel, papaya har også vært brukt til å framkalle abort, og gravide bør derfor være forsiktig med å spise for mye papaya.

Skrevet

Dette er det en jordomseiler som har skrevet i tilegg,så jeg vet liksom ikke hvor mye lit jeg setter til en jordomseiler når det gjelder slike ting.

Som sagt,hvis folk bare holder seg borte fra det som står på matportalen.no og bryr ikke jeg meg om de holder seg borte fra andre ting også. Det får være opp til hver enkelt om de vil stole på f.eks en jordomseiler.

Skrevet

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/cari_pap.htm

Frukten kan ha befruktningshindrende effekt ved at stoffer i planten angriper hormonet progesteron. De store, grønne fruktene brukes mye i India og på Sri Lanka som et befruktningshemmende middel. Hvis en kvinne ønsker å bli gravid, unngår hun ganske enkelt å spise papaya.

Skrevet

"Når den spises i moderate mengder vil ikke inntak av moden papaya gjøre noen skade, men sensitive personer kan få allergiske reaksjoner både av frukten og lateksen. Det er også rapportert om sår i spiserøret hos personer som har inntatt store mengder av frukten eller lateksen. Påført utvortes kan papain forårsake utslett hos enkelte sensitive personer. Det er antydet at papain kan være giftig for foster og gi fosterskader, og at enzymet også kan være abortfremkallende. Av den grunn anbefales det å unngå papain under graviditet!!!"

Siden dette ikke står på matportalen så stemmer det altså ikke??

Infoen er hentet fra:Urtekildens planteleksikon

Skrevet

ADVARSLER / BIVIRKNINGER / KONTRAINDIKASJONER

Når den spises i moderate mengder vil ikke inntak av moden papaya gjøre noen skade, men sensitive personer kan få allergiske reaksjoner både av frukten og lateksen. Det er også rapportert om sår i spiserøret hos personer som har inntatt store mengder av frukten eller lateksen. Påført utvortes kan papain forårsake utslett hos enkelte sensitive personer. Det er antydet at papain kan være giftig for foster og gi fosterskader, og at enzymet også kan være abortfremkallende. Av den grunn anbefales det å unngå papain under graviditet. Papain er også kontraindikert hos pasienter med unormal blødningstendens, og stoffet kan øke virkningen av blodfortynnende midler.

Skrevet

Det spørs hvem det er som står bak den siden.Jeg kan jo lage en internett side og skrive at en ikke kan spise hvete,f.eks når en graivd,en må se hvem det er som står bak sidene,får jeg stoler på dem,men som sagt,ser ikke noe galt i at folk holder seg borte fra denne frukten,men jeg har ikke helt tro på at den er abortfremmkallende.

Skrevet

Glad jeg har evnen til å ta til meg informasjon skrevet av andre enn matportalen.no,er ikke noe feil med matportalen står mye fint der,men ikke akkurat oppdater for å si det sånn.Men iformasjon om en frukt som er blitt forsket på å nedskrevet om er vell informasjon som er sann???Selv om det ikke står noe om den på matportalen,så betyr jo ikke det at det ikke er hold i det dem skriver om papyaen??

Synes det blir litt sånn krampaktig når man KUN skal tro på alt som står skrevet på matportalen!!!!Hva med dem som kjøper bok om sopp,hvilken som er giftige å ikke?Er ikke det hold i det heller nå??Blir for dumt spørr du meg...Beklager!!Skal ikke lage dårlig stemning,men blir litt provosert når ingen annen informasjon enn den matpotalen gir blir den som er "korrekt"!!!!

Skrevet

Jeg sier ikke at alt annet er tull enn det som står på matportalen,men at jeg ikke stoler på hva en jordomseiler sier. Hvis det er skikkelig undersøkt,forsket på og dokumentert,ja da skal jeg tro på det,men det er enda ikke fremlagt slik informasjon for meg

Skrevet

Jeg finner dessverre ingen iformasjon fra noen jordomseiler,bare vitenskapelig nedskrevet informsjon om en stakkarslig liten papaya!!!Men jeg kan jo skrive mail til matportalen å høre om dem kan legge inn informasjonen der??Da blir det vell plutselig mer troverdig??

Men men...Nok om dette!!!Gidder ikke små krangle om informasjon om en papaya!!!

Skrevet

Linken til sydhav.no er skrevet av en jordomseiler og det er den eneste linken som er lagt ut her og kopiert fra,pluss en side til,som jeg ikke kjenner til

Skrevet

Ja, nå tenker jeg på ordet... Skal jeg tenke lenge, eller?

Skrevet

Thank you Veronica ;-) Når legene sier det, er ikke det nok? Eller stoler du mer på matportalen enn legene?

Skrevet

Hverken lege eller jm har sagt dette til meg og hadde en av dem sagt det,vel da hadde jeg spurt andre innen helsepersonell for å være sikker på det.Hadde jeg så fått det bekreftet av flere,måtte jeg si at ja,dette er det nok noe i.

Men du skriver jo også at en ikke skal spise grapefrukt,vel dette er jo bare tull,det ble jeg faktisk anbeflat å spise i sist svangerskap.

Skrevet

Dette leste jeg også et sted, og spurte jm. Hun sa at det stemte, og at i noen land brukte de dette for å fremkalle abort. Men tror det skal ganske store mengder til da.

Skrevet

Det som jeg synes er så rart at en ikke finner en side her på nett,vel har ikke vært igjenom alle,som omhandler papaya da,men ingen av dem er det noe vitenskapelig over,ingen som har virkelig forsket på dette og alikevell,så skal folk stole på dette,men matportalen,no som er forsket på nei,det gidder vi ikke høre på.Synes folk er litt rare til tider

Skrevet

Når ble leger og sykepleiere eksperter på alt? Har møtt en lege som sier at omega3 og folat er det samme... Papaya er forresten ikke en så vanlig matvare her i landet at den mulige sammenhengen mellom frukten og abort er allment kjent enda, selv blant leger... Du kan jo google papaya og abortion selv og se at sidene du får opp ikke alle er skrevet av en jordomseiler... Men det stemmer at det ikke er vitenskapelig bevist enda, men sånn er det jo med de fleste ting i starten. Tenk bare på at matportalen nettopp har endret sine anbefalinger angående myke pasteuriserte oster på bakgrunn av listeria-smitten ved rikshospitalet i høst.

Skrevet

Jeg sa ikke at man ikke skal spise grapefrukt! men at det står her inne at det anbefales FØR el men ikke ETTER ;-)

Skrevet

Hvordan kan du si at å unngå grapefrukt er tull???

Åssen kan du i det heltatt si at ting du egentlig ikke har peiling på er tull!?

Så fordi én person sier at det er ok, anbefaler deg det, så har alle andre feil?

Nå har jeg aldri hørt om dette med grapefrukt, men syntes det er latterlig å si at ting er tull så lenge du ikke er helt sikker selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...