Tante Bassa Skrevet 19. januar 2008 #26 Skrevet 19. januar 2008 Preventivmiddel Papaya har i flere land tradisjonelt vært brukt som prevensjonsmiddel, og det forskes nå om dette kan brukes av den moderne legemiddelindustrien. Kanskje man også kan bytte ut "an appel a day keeps the doctor away" med "a papaya a day keeps the babies away"? Vel, papaya har også vært brukt til å framkalle abort, og gravide bør derfor være forsiktig med å spise for mye papaya.
Babyønske �� Skrevet 19. januar 2008 #27 Skrevet 19. januar 2008 Syns du er litt vel påståelig, for det med papaya er så absolut ikke vrøvl. Så kanskje det å sjekke fakta før en benekter til fulle, ikke er så dumt. Det finnes en verden utenfor norsk skolemedisin faktisk. En veldig stor en også. For å sette litt på spissen så syns jeg det er naivt å stole bastant på helsevesenet. Men det får bli en helt annen diskusjon. Og ang .papaya igjen søk på "papaya abort" i google, så får du det svart på hvitt med en gang
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 19. januar 2008 #28 Skrevet 19. januar 2008 Jeg menre det er vås,så lenge ikke norske helsemyndigheter går ut å advarer mot dette,men som sagt,nå er det ikke det jeg spiser noe særlgi av da. Ser ikke noe galt i om folk holder seg borte fra mer enn det som står på matportalen,no,bare de i alle fall følger det som står der.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 19. januar 2008 #29 Skrevet 19. januar 2008 Papaya ER abortfremakallende, du har helt rett Nonnings.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 19. januar 2008 #30 Skrevet 19. januar 2008 mamma tiL 1stor,1Liten+1spire: dette er tatt ut fra matportalen.no: Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar. Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg. Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises. Svaret er vurdert av seniorrådgiver Kjell Hauge, Mattilsynet (hovedkontor). Dette er hva Gilde har svart i mail! : Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter. En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale. Toksoplasma tåler ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon. Mvh Ane-Guro Danielsen ---------------------------------- Fagsjef spekevarer Kombiner disse to mailene!! Du kan trygt spise salami!!
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #31 Skrevet 19. januar 2008 Var det jeg tenkte!!!Da spiser jeg salami jeg....Med god samvitighet!!!=)
Mammahjertet Skrevet 20. januar 2008 #32 Skrevet 20. januar 2008 Supert! Takk for at du la ut mailen fra gilde. Var godt å slippe noe mer vrøvl fra matportalpredikanten!!!!!!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. januar 2008 #33 Skrevet 20. januar 2008 Jeg spiser ikke salami fordi de som produserer dette,går ut og sier at det er trygt. Mange som sier at det ikke er trygt nok å fryse det og så mye rart som en har funnet i matvarer,som skal være trygge,for friske og ikke gravide personer,som har blitt dødsyke,synes jeg at en bør holde seg borte fra spekemat,så lenge matportalen.no sier dette. Sist frøys jeg spekematen en gang,for jeg trodde det var trygt og jm sa at det hadde hun aldri spist og at det var jo bare ni små månder en måtte holde seg borte fra det og at hun synes at det burde jeg klare,noe jeg var helt enig med henne i.Så jeg spiser ingenting som kan sette mitt kjære barns liv på spill-
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #34 Skrevet 20. januar 2008 Finner ingen oppdaterte rapporter på matportalen om at salami i 2008 i ikke er trygt å spise.Skulle vi vært helt hyper,skulle man ikke spist kjøttdeig fra gilde heller,å der fant dem jo en livsfarlig bakterie,men ingen som nevner det med et eneste ord.Fordi det er utbedret å gjort noe med!!Derfor!!! Jeg kommer til å spise salami jeg,har ikke lest noen plass at det er farlig eller at di har funnet noe som er farlig.Rapporter fra 2003 osv tviler jeg gjelder til den dagen vi dør!!!Sorry..Ikke meningen å være krass,men jeg mener vi må kunne sile ut info som er gjeldene for den tiden vi lever i.Mange ting var gjeldene i 2003 men nå har det faktisk gått noen år!!Har ikke lest noen plass at di har funnet noe lumskt i salami...Så..Frys..Spis...Nyt!!!!!!!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå