Gå til innhold

for kanskje bles nå...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

frys den først....så bør d ikke være noen fare...det er delte meninger rundt gravide å mat, både fra fagfolk og alle oss andre...man må nesten bestemme selv. Jeg spiser både salami å spekemat...å har jort det alle 3 gangene jeg var gravid.

Skrevet

Som jeg har sagt til deg på 1trimester så bør du ikke det. I bland fagfolk er ikke uenigheten stor,men her inne,for her inne er det mange som kun tenker på hva de ønsker og ikke hva som er til det beste for den lille.

Argumentere med at jeg har gjort det før,kjenner noen som har gjort og det har gått bra,er det dummeste jeg hører. Mange som har missbrukt alkohol,narkotika,tabletter og røykt under svangerskapet,som det også har gått godt med,men er det dermed sagt at det er å anbefale.

Risikoen er der og da synes jeg at vi bør av kjærlighet til barnet la være å spise det,som kan utsette det for fare.

Skrevet

hehe har kastet den i bosset nettopp:-) veldig enig med deg:-) dette velger vi selv, og dette er så ønsket at jeg går 110% inn for det. Blir hønemor jeg kjenner meg, men ønsker bare det aller beste for barnet, :-) takk for svar

Skrevet

Bare koselig,jeg liker å gi råd til folk,i alle fall når jeg har en så flott side som matportalen.no i ryggen-

Å være hønemor,trenger ikke å være negativt,bare en lar barnet få litt frihet også,men at en skal gjøre det en kan for å unngå skade på det lille barnet,mener jeg at enhver ansvarbevist mor vil gjøre,bare så synd at det finnes så mange som ikke er det.

Får helt frysninger når jeg hører at folk spiser det som passer dem under svangerskapet,nyter alkohol,røyker,og når barnet er født,lar de barnet fra det er lovlig sitter i forovervendt bilstol,sender i fra seg babyen på overnatting fra de er bare et par månder gammel,lurer virkelig på hvorfor slike folk får barn jeg.Det er nå meg da,men vet at mange er enig med meg,men tørr bare ikke si det her.Vil liksom ikke gjøre seg upoppulære. Det gjør meg ingeting,det er barna jeg tenker på.

Skrevet

Jeg er helt enig med den mamma til 1 sor, 1 liten +1 spire.

Forresten så skjønner jeg ikke hvorfor hønemor skal være negativt. Man ønsker jo bare det beste for barnet i magen og når den lille kommer til verden. Jeg er og kommer til og bli en hønemor, og det har jeg da virkelig tenkt å være stolt av:)

Jeg har valgt å følge rådene på matportalen.no, så får andre bare kalle meg hysterisk osv..jeg er vant med og bli kalt mye rart og jeg tipper det blir enda mer pes fra folk med gode råd og som vet hvordan ting skal være fordi de funka fint for de eller noen de kjenner.

Skrevet

Ja,vi gjør det jo ikke fordi vi er hysteriske,men av kjærlighet til barnet. Alle barn betyr noe for meg,men selvfølgelig er det noe veldig spesilet med sine egne da,det tror jeg ingen kan si noe i mot.

Når en virkelig elsker barna sine,så gjør enn det en kan for at de skal ha det godt og setter barna foran oss selv. Kjenner at det koker i meg,når folk ikke tar vare på barna sine.

Skrevet

Hva med vanlig salami da? (altså ikke sånn rosa dansk)

Skrevet

samme sak,det er spekemat og skal ikke spises

sjekk ut matportalen.no

Skrevet

Så flott å finne en tråd hvor faktisk matportalens råd følges uten at en eller annen med en tanke dårlig samvittighet skal kritisere oss for det. Føler nesten at de som kaller oss som velger å følge disse rådene hysterisk, er sånne som desperat prøver å prakke på andre sin dårlige samvittighet for at de spiser hva de vil, og dersom alle hadde gjort det kunne de forsvart det..... Også det fantastiske argumentet at våre forfedre har da klart seg uten disse rådene, dere er klar over at forskning bringer oss framover? At barnedødligheten faktsik går NED??

Selvsagt er vi klar over at ikke annenhver gravid som spiser noe fra listen mister barnet sitt, men dersom det er en pitteliten sjanse for at det skal skje med akkurat deg, hvorfor ta sjansen?

Men alt koker ned til hva hver enkelt av oss kan leve med, JEG hadde aldri kunne holdt ut tanken dersom noe skulle skje at jeg faktisk kunne unngått det....;)

Men hver får stå for sine valg! Håper det går godt med alle små i magene uansett ;)

Skrevet

Skriver under på den bollemammaen

Skrevet

det er det,det er spekemat,sjekk ut matportalen.no.Det skulle heller ikke spises når jeg gikk gravid sist,så det er ikke noe nytt

Skrevet

Det som er teit med matportalen er at ikke ALT står der :-S det står jo for eksempel ikke at man IKKE må spise papaya og helst ikke grapefrukt (eller hvordan det skrives :-P) og flere andre ting som sies her inne. Papaya for eksempel skal jo være abortfremkallende!! Men nå er det kanskje ikke det vanligste å spise heller hehe.

Skrevet

Var inne å leita på matportalen,men det står ingeting om hvordan salami faktisk lages!Trodde den var varme behandlet.Det er jo ikke som fenalår som er tørket!!Mange av di artiklene som står der er jo også veldig gamle...Kunne jo oppdatert litt der inne av å til!!!!Mange varer som er nevnt som "farlige" der inne er jo sikkert utbedret eller tatt av markede...Ikke vet jeg!!!Derfor burde det jo stå litt mer info der...

Skrevet

Hva som blir sagt her inne og ikke hva en kan spise eller ei,blåser jeg ei,så lenge det ikke står noe om det på matportalen.no,da anser jeg det for trygt å spise

Skrevet

Enig der!!Jeg bruker sunn fornuft..Synes mange ting er litt opplagte.Greit med matportalen,der kommer det fra fagfolk!!Så jeg henger meg ikke opp i hva folk skriver om her...

Skrevet

såpass ja mamma tiL 1stor,1Liten+1spire, så da ville du faktisk spist papaya da? det er jo en grunn til at det brukes som prevansjonsmiddel i andre land. Nei, jeg stoler i alle fall ikke blindt på matportalen.no

Skrevet

Ja,det hadde jeg nok spist,om det hadde falt seg slik,men nå er det jo ikke det jeg spiser mest av.

Vel fortell meg hvor dette blir brukt som prevensjonsmiddel og at det faktisk er et prevensjonsmiddel. Det tror jeg faktisk ikke noe på.Mange som sier at en ikke kan blir graivd hvis damen sitter oppå mannen under samleie,tror du på det også.

Nei holder meg til matportalen. SOm jeg har sagt før,jm sa ta de var pliktet til å forholde seg til den siden og at der står hva en ikke skal spise og drikke.

Når folk her inne,kan klappe på folk som røyker,setter barn t.o.m under et år i forovervendt bilstol,ikke bryr seg om hva de spisesr osv,tørr jeg ikke stole på noe av det folk her inne sier,hvis de ikke kan fremvise dokumentasjon på det,som jeg gjør her,med å henvise til matportalen.no

Skrevet

Jaja, vi er alle forskjellige. Poenget mitt med akkurat papaya var å si at man bør og kan ikke nødvendigvis stole blindt på matportalen.no, den virker ikke mye oppdatert.

Jeg mente ikke å si at det ER et prevensjonsmiddel, men at det blir brukt i andre land, og da gjerne for flere år tilbake. Det er også abortfremkallende. Er du interessert i å vite mer kan du jo spørre legen din, evt google papaya + gravid + abort f.eks.

Hvorfor skulle jeg sitte her og lyve om det? hehe, det er jo helt på trynet. Nå bruker ikke JEG papaya og at du kommer her og "påstår" at jeg tror at man ikke kan bli gravid når damen sitter oppå mannen, sier jo mer om deg enn om meg.

Men for all del, tro hva du vil, men ikke kom å belær alle andre med at man MÅ følge det som står på matportalen, for den er ikke 100% sikker den heller. Det er farlig å leve vettu ;-)

Skrevet

Jeg ser på det med papaya som noe vørvl,siden det ikke står noe om dette i matportalen.no og jo,de er oppdatert,enkelte ting,vet de ikke om,med en gang,men når ting dukker opp,er de fort ute med å frarådet dette,slik som nå nylig med mykost.

Jeg sier ikke at du tror på at en ikke kan bli gravide på den måten,jeg spurte bare om du trodde på det,siden for meg er det med papaya noe tull på lik linje med den måten å ikke bli gravid på.

Jo,så lenge myndigheter går ut med at en skal høre på matportalen.no jm er nødt til å henvise til den siden,kan jeg si at den er med 100% sikkerhet at den er riktig å følge.

Desuten jeg snakker ikke med legen om hva slags matvarer jeg kan spise,da det er jm som er oppdatert på slike ting og ikke legene.

Skrevet

Enhver lege med litt fornuft er da oppdatert på dette kjære deg. Men greit nok, jeg gidder ikke å diskutere dette med deg, for du vet tydeligvis hvordan ALT skal gjøres KORREKT, så da er det jo liten vits i å diskutere noe. Hehe. Men du skulle kanskje være litt mer forsiktig med hva du sier til folk, for du kan virke fryktelig belærende og overlegen. Du er sikkert ikke det i virkeligheten, men er jo ikke bare meg som har reagert på måten du svarer folk på. Er jo selvfølgelig vanskelig å tolke hvordan en person egentlig mener noe når ting skrives ned ;-) så for all del, du er sikkert en kjempekoselig dame, ikke misforstå =)

Skrevet

Leger har ikke mulighet til å oppdatere seg om alt slik,fordi,de skal konsentere seg om det medesinske,det er derfor det er anbefalt at en går til jm,som skal ta seg av slike ting.

Jeg er en dame,som sier hva jeg mener til folk,og det er det min omgangskrest setter enormt pris på,de vet at jeg sier det jeg mener,spør de om min mening så sier jeg det og ser jeg noe jeg mener er galt,så sier jeg i fra.Når det gjelder å sette barn i livsfare,ved f.eks å røyke under svangerskap,spis noe en ikke skal,da sier jeg i fra,ja jeg gjør det.

Jeg missforstår ingenting,hvordan en blir oppfattet her,er nok noe forskjellig fra person til person og en setter det gjerne litt på spisen her,for å få folk til å forstå.Ting kan oppfattes hardere her enn det som er ment.

Skrevet

Joda, jeg er så enig med deg i mye altså :-)

Men nå ville ikke jeg sammenlignet det å spise en brødskive med salami med det å røyke og det å mishandle barnet.

Hehe, men NÅ skal jeg trekke meg ut av denne diskusjonen =)

Skrevet

Når du tar et trekk av røyken,får barnet hjertekrampe. Det kan lære vansker,lese og skrive vansker,m.m er ikke det å misshandle barnet og spiser du salami,kan du faktisk utsette barnet for livsfare,hvis de rette bakteriene er i det,som de advarer mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...