Gjest Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Kjenner dere noen som er en av disse to...? Det interesserer meg som bare det! Synes det er litt spennende. Jeg kjente en gang to jenter som var en del av Smith's venner - husker de alltid gikk i skjørt og kåpe, selv når de lekte ute i snøen osv. Husker også at de hadde langt hår som alltid var satt opp... Men de gikk jo i badedrakt en gang, kanskje det er lov da...? Dette var norske jenter jeg ikke lenger har noen kontakt med.... Jehovas har jeg egentlig ingen erfaring med, vet om noen som er det, men ikke slik at jeg har snakket med dem om den såkalte konvensjonen... Noen som vet masse om disse to og vil fortelle meg historier??
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Kjenner to i jehovas vitne ja. Hos detn var vel strengt tatt foreldrene som var mer overbevist en henne. Den andre var heller spesiell (kremt hjernevsket) Hun mente da jeg burde ta avstand fra den fire år gamle søsteren min fordi hun hadde fått blodoverføring som hadde reddet livet hennes. Fireåringen var sådan dømt til å brenne i helvete, meg var der ennå håp for- om jeg tok avstand *kreeeeeemt*
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Ja, de skremmer meg litt. Både det med blod og organoverføring, at de bokstavelig talt ikke feirer annet enn påske og at de rett og slett tror at djevelen skal komme å ta over jorden, eller var det at han styrer jorden nå...? Enten eller. Og at 144,000 skal komme til himmelen - men må ikke glemme at kun 8000 er igjen, da.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 vi leide leilighet i kjellern hos noen som var smith's venner, helt ok. aldri noe spm om religion. jentene gikk med skjørt og hadde langt hår. husker en sånn friidrettsdag; ene jenta hadde skjørt med bukse under:) De hadde ikke TV, så ungene kom til oss for å se barnetv:) Så hadde de sånne samliger en eller flere ganger i uken:) med gitar og slikt. en klassekamerat av ene ungen er jehovas, han har aldri komt i bursdagsselskaper og sånt. de skal jo ikke feire noen ting.
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 De jeg kjente som var Smith's venner leide ut i kjelleren sin de og, hehe. Men var sikkert ikke dem:D Lurer på hvor de jentene har blitt av. Jeg ser moren dems nå og da... Hun virker veldig streng og litt sliten... Men du sier de ikke hadde TV. Var dette fordi de ikke fikk lov, eller hva...? De må vel ha fått lov siden de fikk komme å se TV. Virket barna helt normale...?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 veldig koselige folk, faktisk:) traff yngste sønnen for en tid tilbake, han hadde giftet seg (var vel eneste mulighet for å få seg noe..hehe) jenta mi heter det samme som yngste deres, faktisk. veldig fint navn:) det var der jeg hørte det første gangen. Regine. Jo de hadde tv i gartneriet sitt, men ikke hjemme pga religion. men de var nok ikke superstrenge, for ungene fikk lov å se tv hos oss. Sånn usagt tillatelse:) "vi overser det" Dem selv hadde bare radio og piano:)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Kjenner to jehovas vitner. Begge har hatt damer som ikke er det, den ene familien tok godt imot henne, de andre ikke. De drikker godt, jehovaene, men røyking er synd... De feirer heller ingenting, som bursdager, 17. mai, jul e.l. for man skal ikke feire noe annet enn gud (eller noe sånt) heller ikke være politisk engasjert (17. mai). De har en dag i påsken der de spiser mat og "feirer" på den måten. Da sender de rundt ett glass med vin og ett kjeks som BARE de få som skal få "styre" med gud skal drikke/spise av. De andre bare later som de spiser/drikker. Vet ikke hvor mange det er som får "styre" med gud, noe sånt som 1500 stk. gjennom tidens løp. Ting som frister oss, røyk, data, eller andre ting som ikke gjør at man lever som feilfri Jehovas Vitne, er det Satan som lurer dem til. Så at vi sitter her å dibber og ikke ber, eller hva de gjør, er Satans verk!!!! Det er det jeg har fått med meg om Jehova, ihvertfall. Med forbehold om feil... ;-)
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Jeg så den strenge moren gå sammen med en av de eldste døtrene sine her om dagen - de var ute og handlet sammen. Datteren gikk i bukser og det gjorde hennes to barn og (en jente og en gutt...) så de kan vel ikke være sånne som utstøter barna sine hvis de velger å forlate "sekten"...? Jehovas vitner virker nesten litt mer forskrudd i mine øyne... Leste en gang en bok skrevet av en jente som vokste opp med en mor som var veldig engasjert innen konvensjonen... Virket veldig sykt, for å si det sånn... Men, uansett... Det angår ikke meg i stor grad. Synes allikevel det blir skremmende om folk har helt forvridde og ganske så syke standpunkt... Regine er forresten et nydelig navn:) Er veldig enig:)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 hehe... kjenner jehovas som både drikker og røyker:) hehehehe... bryter de loven?
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Oi, nå vet jeg jo at disse jeg er heller perifere bekjente satt foran dataen og TV'en.. Riktignok vet jeg ikke om de drikker. Men hvorfor mener de at det er greit med alkohol, mens da røyk er en synd...? Blir ikke helt klok på det. Så, når de "feirer" så skal noen se på at noen andre spiser EN kjeks og drikker litt...? Sært.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Jeg studerte jehovas vitner i forbindelse med en skoleoppgave. Brukte et helt år på det. De er ikke så ille som man skal ha det til,og de aller fleste er ganske greie. Men ja, som oftest så tar de avstand fra familie og venner som ikke følger "reglene". De feirer kun påske, fordi det var da jesus sto opp fra de døde. Jul er en hedensk skikk, derfor feirer de ikke jul. Bursdag feirer de ikke, fordi bibelen sier ingenting om at man skal feire seg selv. Nyttår feirer de ikke, fordi de mener ikke at det er noe godt nytt år. hehe. Er forsåvidt enig med dem:P Jehovas vitner mener djevelen styrer verden, og at helvete er på jorden.Dette fordi det står i bibelen at satan ble kastet ut fra himmelen og ned på jorden sammen med de som fulgte ham. Derav falne engler. Jeg synes det er mye riktig i det også, siden jeg selv er kristen og leser bibelen. Men jehovas vitner er ikke noe for meg, det er sikkert og visst. De har en tendens til å vri om på ting, og lage sine egne versjoner. Jeg ville aldri latt mitt barn dø, fremfor å la det få blodoverføring. Men JV mener at denne verden er ond, så da er det bedre å få evig liv i paradis med jesus og jehova, enn å leve litt lenger på jorden.. Jeg fortalte hun jeg studerte med, at jeg skulle utdanne meg til å bli lege, og at det tok 7-8 år. "Vi trenger ikke leger i paradis" sa hun, og smilte. "Så mange år har vi ikke igjen på jorda". hehe.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Glemte å si at de skal ikke røyke, for kroppen er ditt tempel og du skal ikke forurense det. Men drikke det kan de gjøre. For jesus og disiplene drakk vin. De fleste jehovas jeg kjenner, er ganske så glad i edle dråper for å si det sånn ..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Takker:) jeg vet ikke om de utstøter noen, de virket greie på meg, men jeg er enig i at religion generelt kan være "farlig". alle lever vi på jorden og ingen, absolutt ingen, vet hva som kommer etterpå (om det er noe da). Jeg hørte på ei dame som er jehovas, ho sa at de (jehovas) bare levde her fordi verden/livet er sånn og utnyttet det samfunnet som er nå, fram til det nye(hehe.."nye") riket kom etter dommedag. derfor har de mye penger osv:) mamma'n t Regine
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Joda, forsåvidt stemmer sikkert noe av det de tror på - men jeg synes allikevel det er ekstremt mye av tankegangen her...... Ser nesten ikke for meg at jeg kunne vært venn med en som er jehovas.... Også det med dommedag da.... Var denne studievenninnen din overbevist om at dommedag skulle komme om 7-8 år...? Hehe... Jaja
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 våre naboer er jehovas vitner.... de har 3 gutter, helt vanlige gutter, men de blir tatt ut av timene når det er tilstelninger, som det var i julen. De er rolige av seg, har tv og data, ellers er de som alle andre. De reiser på møte 11.55, for å rekke et møte kl 12.00, og da er de borte til ca 14.00, hver søndag. Ellers er de på møter 2 ganger hver uka.... Veldig koslige folk, mangler litt oppdragelse på guttene, men de er i alderen 4-9 år, så de er vel som alle andre der også. Snille er de her i allefall. De feirer ikke bursdag, men en dag i nærheten.... Så hadde jeg ikke vist de var jehovas vitner, så hadde det aldri falt meg inn. ( ikke snakker de om det heller )
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Nei, det er ganske mye sykt der ute. Nå er jeg jo religiøs selv, men jeg begrenser meg til en viss grad. Jeg skjønner at noen har andre oppfattelser enn meg, og dermed f.eks er Smith's istedenfor f.eks metodister, men det skremmer meg litt. Slik som dokumentaren Jesus Camp virkelig skremte meg og.... Hadde uansett vært spennende å kunne snakke med en som var medlem av Smith's venner eller noe... Bare for å høre om det. Men er vel ikke så mange å komme i kontakt med:) hehe Takk for svar:)
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Naboen er Smiths venner og to av mine barndomsvenninner er jehovas. Smiths ser man jo hva er, men jeg visste faktisk ikke at venninnene mine var JV før vi kom til det punkt at vi skulle finne ut hva vi skulle kjøpe til jul til hverandre:) Så de er jo "som folk flest" Religion er spennende spør du meg, og svigerfamilien er mormonere, så jeg får jo tidvis trimmet meg godt i debatter om religion:)
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Mormonere har jeg aldri forstått meg på. Hehe. To av mine aller beste venninner er det (nå bor de i England, vel og merke....) og vi har hatt en god del krangler og diskusjoner rundt det, igrunn:) Men er mannen in mormon...? De har mye forskrudd de og;-D
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 Han er døpt og sånn, men praktiserer ingenting. På papiret derimot er han jo det. Og gjett om gamle bestefar satt maten i halsen i bryllupet når jeg fortalte at de er mormonere. (han lurte på hvorfor svigers fikk alkofri vin) "Jammen, jammen, er ikke det de som kan ha flere koner da?!" (og se for deg DET betutta trynet på mannen på litt over 70, stakkars;))
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #20 Skrevet 18. januar 2008 Haha... Så mannen din har ikke vært på mission altså...? :P Nei, sorry, skjønner at de tror på alt Joseph prøvde å lure dem til en dag - men det er vel ikke så greit å være så lettlurt da... :-D Jeg synes det er litt for sært:P:P Haha, fordommer, fordommer,-D
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #21 Skrevet 18. januar 2008 kan jeg spørre hvilken religion? Jeg har døpt mine barn, men vet egentlig ikke hvor jeg hører til. Har liksom min egen tro, for å si det sånn:) mamma'n t Regine (har utlevert mine forhenv. husverter for mye til å bruke nick:))
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #22 Skrevet 18. januar 2008 Han har ikke vært på misjon nei:) Hehe... Men jeg treffer jo stadig de som er her på misjon, for de oppsøker jo også medlemmene av kirken for å si hei;)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #23 Skrevet 18. januar 2008 De mener jo at vi lever i de siste tider, så jeg regner med de venter jesu adkomst rimelig snart Jeg tror forsåvidt på det også jeg da. Men jeg tror ikke på mange andre ting de driver med. Og det med menighet er jo bare helt feil. Jesus ser på menigheten som alle de som tror på ham. Man har ikke nødt til å sitte i en menighet 3 ganger i uka liksom. Og ikke ber de til jesus heller, selv om det står skrevet at ingen kommer til faderen uten gjennom ham. Som min far alltid sa til denne studieveninnen min: "hvis jeg sier til deg at du får ikke taki meg, uten gjennom min datter. Vil du ikke da kontakte min datter??" haha. Han har jo et rimelig godt poeng:D
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #24 Skrevet 18. januar 2008 Skjønner.... Hehe, du kan få være anonym for min del:) Du skriver jo ikke noe dritt er:) Jeg er katolikk! Det fins jo utrolig mange konvensjoner innen kristedommen, og ikke alltid man fører at man er direkte en del av den ene eller andre.... Hva går din egen tro ut på da? Hehe
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #25 Skrevet 18. januar 2008 Haha, true:) Man ser de vandre rundt her! Møtte for øvrig en fra Salt Lake her i sommer - han var da riktig så trivelig:-D Flink hadde han blitt i norsk og... Bislett bodde han:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå