Gå til innhold

Andre metoder enn skrike/ferbermetoden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker ikke tanken på at småen skal skrike seg i søvn om kvelden =( Har dessuten lest et sted at skriking utløser stresshormoner og at det ikke er bra... noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bite det i seg og ta skrikinga som et tegn på at noe ikke er helt som det skal være, enten det er vondt i magen eller tenner. Ikke noe greit å ligge å skrike og ikke få hjelp...

Skrevet

jenta mi hadde ein periode ved ca 7 mnd med skriking om natta. kanskje det funker om kvelden også?:)

Eg låg i mi seng og hadde hennar seng inntil mi, og når ho hylte/skreik, så tok eg handa mi opp i senga hennar, strauk på ho og sa sånt som; jada, mamma er her. alt er bra. det er natta no.. jada.....hysj-hysj....... osv..berre for at ho skulle vite at eg var der, men at ho ikkje kom til å oppnå noko ved å skrike. Første natta varte i 4,5 timar, men etter 3 netter var vi over det:)

Skrevet

Det beste er å legge seg sammen med barnet. Ligge inntil barnet så barnet føler trygghet. Er jo ikke noe rart at barnet gråter. Mørkt og alene....

Skrevet

heh...hele poenget var jo at jeg IKKE skulle la han sovne inntil meg =) men at han skal lære seg å ligge i sin egen seng =)

Skrevet

Det er jo ikke snakk om å skrike seg i søvn da. De skal lære at det hjelper ikke å skrike, så det er like greit å sove. Og det går veldig fort (iallefall for oss). Vi starta for to dager siden, og i dag sovna hun etter tre min. ikke noe gråting, bare litt snakking og så ble det stille og der sov hun :)

Skrevet

jepp, det hørtes ut som en bra plan =)

hvor gamle er vanligvis barna når de begynner å lære seg å sovne i senga si selv?

Skrevet

Jeg har desverre ikke noen råd til deg... Sliter med det samme. Han er 9 mnd og har våknet hver natt flere ganger fra han var 7 mnd. Holder på enda. Har sluttet å amme om natten, faren trøstet han hver natt i en uke. Det så ut til å funke greit, han sovnet fortere igjen, men han våkner fremdeles likevel.

Er utslitt!! Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd alt... Legge et tvinnet håndkle over hodet hans i sengen, byttet plass med seng og nattbord, gir han vann istedet for pupp hvis han griner masse, tatt han opp og trøstet, lagt han ned igjen i sengen 1000 ganger og trøstet fra min seng, sunget, kjeftet, tatt på uroen over sengen, latt han gråte, tatt han opp med en gang.... Uff, ingenting virker, han våkner fremdeles 4 til 1000 ganger for natten!! Og nå våknet han igjen..... faen...

Skrevet

så flink =) hvor gammel er jenta di da?=)

Skrevet

Jenta vår er 5mnd nå, og hun har sovna alene i sin egen seng siden hun var 2mnd. Men det er nok veldig forskjellig...

Skrevet

Den Ferber metoden har jeg aldri vært noen tilhenger av. Beste tipset er gode rutuner, holde roen selv, blir man selv stresset så merker de små det og svarer med å bli enda mer urolige.

Her bruker vi den tålmoda vi har..og det har fungert. Minsta( 9mnd) tar kveld litt seint ennå( 21.30)..men sover hele natta i det minste. 2åringen kommer selv i 19-tida og ber om å få legge seg når hun ha spist kvelds og pussa tenner.9åringen går i seng når han får beskjed uten surmuling.

Skrevet

Hun er 5mnd nå. Har sovna alene i egen seng før altså, men har vært syk i noen uker nå, og da har hun vært i vår seng, så derfor måtte vi igjennom avvenningen av samsoving igjen :)

Bare send en pm om du trenger tips ;)

Skrevet

uff, det hørtes i hvert fall ikke noe artig ut... dere må jo være helt utslitte! får ikke håpe jeg også får samme problemet! =O

Skrevet

Ugla, vi har gode rutiner. Han får mat til faste tider, sover to ganger til faste tider på dagen, legger seg kl. 2000 om kvelden. Likevel våkner han HVER natt flere ganger. Det begynte etter han fikk tenner. Vi bruker masse tolmodighet, men det funker jo ikke.... vi ser ingen forbedringer i det hele tatt..... Vurderer sterkt den Ferber metoden snart.....

Skrevet

Og hva er forskjellen? Fint å lære barnet at ved å si ifra om behov ved gråt er bortkastet for de få personene jeg stoler på bryr seg ikke allikevel....?!

Skrevet

med tålmodighet så mener du byssing/bæring? eller... hvordan lærer de at det faktisk går ann å sovne av seg selv i senga si da? =) hmm... er ikke så fan av ferbermetoden jeg heller, får helt vondt langt inn i hjertet når jeg hører hvor sårt han gråter...

Skrevet

Jeg er enig med det, Mexikjexi, skriking er fælt å høre på. Og nå sier han mammamammamamma når han gråter også... får vondt langt inn i sjelen. Men kanskje det er greit å la de gråte litt mer enn 3 sek. før man går inn til de?? Jeg aner ikke... som sagm, trenger tips selv...

Skrevet

Det er jo ikke akkurat det som skjer da. Man hører jo forskjell på gråt, og når det er gråt fordi ungen er trøtt, hva skal man gjøre da? Gå med ungen i armene å vugge til h*n sovner? Det er jo ikke akkurat praktisk i lengden... Jeg må også si at jeg ville ikke gjort dette før etter 4/5mnd. Men når de har blitt så store så tåler de å gråte i et par min. uten at de føler seg alene og forlatt.

Skrevet

Hos oss har poden sovet i egen seng fra begynnelsen. Når jeg ammet satt jeg oppreist og la han i egen seng etterpå. Sov på eget rom fra 4 mnd, og sluttet og nattamme fra 5-5,5 mnd alder. Sov da stortsett natta igjennom...

Men det jeg kan si er at de går gjennom en drøss med perioder.

I dag er han det perfekte barn og legge, det sier de alle. barnehagen, besteforeldre osv. Men til tider kunne han våkne mange ganger i perioder. Spesielt da tennene rørte på seg..

Jeg begynte tidlig med å la han finne roen av seg selv, både dag og natt.

Brukte sutte om natta, men sluttet med de da han var året...

Tok han opp hvis han ikke roet seg, koset litt og la han ned igjen. Ellers holdt det med å stryke, eller synge...

Finn en metode som passer for dere og hold fast ved den, både i gode og dårlige perioder...

ps: var det skikkelig krise ringte jeg helsesøstra og spurte henne...

Lykke til, forresten :)

Skrevet

Glemte å si at han stortsett aldri sto lenge og gråt.. maks noen minutter om gangen. Gikk inn mange ganger. Tilslutt går det!

Skrevet

litt mer enn tre sek ja, når han begynner å bli hes er det like før jeg er på gråten også =( men vi må vel alle igjennom det, men ferber bør vel kanskje være aller siste utvei, eller?

Skrevet

Finnes en bok som heter The no cry sleep solution. Metoden går ut på å benytte mindre og mindre stimulanse for å få barnet til å sovne.

Ellers kan du se litt her: http://www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

http://www.sovekarin.no/ finnes det også noen "guider"

jeg har lest litt og funnet min egen metode :)

Godtar nå litt gråting, da jeg har merket at min baby på en måte gråter litt rett før han sovner. uansett om han sovner på puppen, i vognen, i bilstolen.

Merket faktisk dette da jeg måtte på do å drite når jeg holdt på å la han. Da sovna han av seg selv mens jeg satt det å svettet.

Uansett så finnes det mange andre måter enn skrikekurer.

Finnes masse stoff på søvn debatten også.

Lykke til

Skrevet

JA! Det er noe av det viktigste tror jeg. Finn noe som passer for DERE og hold fast på det uansett hvor dere og hvor mye klokka er.

Og selv om det er forferdelig å høre på, så lønner det seg å la de skrike litt mer enn tre sek. før man løper inn til de å koser. La gjerne pappa'n ta seg av denne jobben (om mulig) mens du tar deg en tur ut :)

Skrevet

godt å høre at det går tilslutt i hvert fall=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...