Gå til innhold

Vil ikke ha gutten min i barnehage:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn nr 2 i slutten av juni, og skal søke om barnehageplass til sønnen vår (på 16 mnd) fra mai. Jeg trenger sikkert litt avlastning når jeg blir høygravid, klarer vell ikke å holde følge med ham når jeg blir stor & tung. Men... jeg vil ikke sende barnet mitt i bh så tidlig!:( Vil ha ham hjemme til han er 2-3 år (hvis mulig), syns han er for liten.

Hva mener dere? Det går vel an å få permisjon fra bh-plassen hvis vi ombestemmer oss? Og klarer man å ta seg av en liten aktiv kar alene når man er 8-9 mnd på vei? Pappaen er jo her også da, men han jobber jo om dagen. Får så dårlig samvittighet bare ved tanken på bh når han ikke er 2 år engang....

Og hvordan blir det når babyen kommer til, kommer jeg da til å tenke at puhh, glad vi har fått bh-plass? eller går det bedre da å ta seg av begge, når jeg ikke er høygravid lenger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går sikkert an, men er du sikker på at du ikke da påtar deg for mye da? Som oftest trenger man jo mye hvile siste tiden og en unge på den alderen er jo ikke synonymt med hvile akkurat. Det går sikkert an å ta perm fra bhg plasse, men siden han er så liten blir det nesten som en ny tilvenning 2 ganer da. Tilvenninga kan være litt opprivende så det holder stort sett med en gang synes de fleste. Kunne du ikke heller tatt i bruk besteforeldre evt dagmamma på deltid?

Mange unger begynner i bhg ved 1 års alder og har det helt fint der. Gutten min har det kjempegøy i bhg, etter de første par ukene. det er ingen dårlig løsning synes jeg:) så om du blir nødt til det synes jeg ikke du skal ha noen dårlig samvittighet eller synes synd på ham,

Skrevet

Kan være du kan søke permisjon fra barnehageplassen, men da må du nok betale for den selvom du ikke bruker den. Selv ville jeg tatt barnehageplassen hvis jeg fikk tilbud om den og så ha barnet der og heller ta fri innimellom. Tror det er godt både for gutten din, babyen og deg at han får være i barnehagen å leke litt mens du styrer med baby. Dessuten er ikke barnehage noe å få dårlig samvittighet for. De har det som regel supert i barnehagen :o) Jobber selv i barnehage og de aller fleste barna har det utrolig bra der. Vi har hatt barn ned i 8 måneders alder også. Ikke noe problem, bare moro.

Skrevet

Vi har ingen besteforeldre tilgjengelig her, kjenner en dagmamma som gjerne vil ha ham, men....er ikke helt sikker på henne, synes hun har altfor mange småbarn, greier ikke følge opp alle, syns jeg.

Må vel bare bite i det sure eplet og innse at det er det beste for ham å være i bhg, er vel ikke noe særlig å være stuck hjemme og ingen som orker å leke med ham:/ Hadde ikke tenkt å ha ham i bhg så tidlig, men nå blir det 2 tette, så det er vel det beste.

Føles nesten litt sånn: nå kommer det en ny baby, så farvel med deg:(

Blir foreløpig bare deltid, det er jo en trøst for en mamma med dårlig samvittighet.

Vet jo selvfølgelig at de ikke har noen fare i bhg, men likavell....Jaja, går vel greit.

Takk for svar:)

Skrevet

Men til siste kommentaren; HVis han får venne seg til bhg før babyen kommer vil han ikke føle det sånn. Jeg er mest redd for at min skal føle det sånn om han er hjemme med oss jeg. FOr babyer krever jo mye oppmerksomhet og det gjør førstemann også..

Skrevet

Ja, det var i grunnen et godt poeng. Det blir nok barnehage ja, bare vanskelig (for meg) å venne seg til tanken.

Skrevet

Nå har jeg aldri sett på det å ha ungene mine i barnehagen som problematisk og jeg har verken lyst eller mulighet til å ha dem hjemme til de er 2 -3 år. Men jeg kan si noe om den situasjonen som du beskriver.

Min eldste begynte i barnehage da han var 15 mnd og lillebror ble født. Han hadde kanskje ikke direkte vondt av å være hjemme med meg da jeg var gravid, men det var ikke optimalt heller. På slutten av sv. måtte vi ha dagmamma to dager i uka for å avlaste meg, og mamma var her ei uke av ferien sin. (Heldigvis hadde mannen min ferie den siste mnd).

Jeg hadde ikke hatt mulighet til å ta meg av ham hjemme den tiden jeg var i permisjon pga. bekkenproblemer, men han spiste ofte frokost med meg og jeg hentet ham ganske tidlig.

Selv om en ikke er like dårlig som jeg var, har jeg tro på at den fleksibiliteten det innebærer å kunne bruke barnehagen slik vi gjorde var bra for oss alle tre. Jeg og lillebror fikk tid sammen alene, storebror fikk leke med andre barn.

Ser på veninner som har de eldste hjemme at det kan være ganske tøft. De store barna våkner kl 7 selv om du ikke har sovet hele natta fordi minsten har kolikk, sovert dårlig, vært syk. Du må aktivisere de store, noe som fører til mindre tid med den lille. Dessuten kan det være ganske utfordrende når de er så tette at du egentlig ikke kan stole på eldste mann - når du sitter og ammer, må skifte på den lille, bære ham/henne rundt fordi han skriker ol.

Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ha storebror i barnehage før han er 2 år. Å være i barnehagen er faktisk kjekt :-) Også for de små. Det så jeg på mine - de ville jo ikke hjem.

Skrevet

For å si det sånn så har jeg aldri sett at de barna som er så små i en barnahage lider noen nød ;)

De har det kjempe fint og utvikler seg utrolig sammen med andre smårollinger. Så du trenger hvertfall ikke være engstelig for at han ikke skal ha det bra der hvertfall ;)

Skrevet

Her ble elstemann storebror da han var 15 mnd og jeg hadde begge hjemme frem til storebror var blitt 2 aar og 2 mnd uten at jeg syns det var noe problem.

Var virkelig ikke saa stress aa ha 2 stk hjemme og vi storkoste oss.

Naa er jeg og mannen litt slik at vi helst ikke vil sende VAARE barn i barnehage foer de er ca 2 saa jeg har fremdeles minsten hjemmme ( 19 mnd ) mens storebror som naa naermere seg 3 aar gaar i barnehage 3 dager i uken.

Kommer aldri til aa angre paa det valget :)

Skrevet

Ja, slik tenker jeg også! De er våre barn, da burde de være hjemme hos oss...ihvertfall til de er over 2 år! Så det var ikke så fryktelig slitsomt å ha den største hjemme da han ble storebror? Alle jeg kjenner sier at det kommer til å bli så mye stress og mas, og jeg vet jo ikke, har aldri hatt 2 barn før.... Egentlig virker det jo veldig sannsynlig at det blir slitsomt og tungt, spes FØR babyen kommer kanskje.

Men jeg har alltid tenkt å ha barna hjemme etpar år først, særlig siden jeg nå er arb.ledig.

Usikker, usikker. Men kan jo sende søknaden ihvertfall.

Skrevet

gutten din har bare godt å komme i barnehage, er ganske mange flere utfordringer i barnehage enn hjemme, men selvsagt er det koselig å ha han hjemme også. du kan jo søke halv plass. så får du han hjemm litt også eller hel plass med korte dager

Skrevet

To tette er slitsomt. Men her har du ei dugelig kjerring som tar seg av ungene sine selv. Eldste er en propell av dimensjoner og nå har mini fått fart på seg også. Skikkelig.

Men jeg bretter opp ermene. Og det finnes ikke den barnehagen i dette land som kan måle seg med det mine barn får. Ikke en.

Hvis du har lyst å ha barna dine hjemme så greier du det.

Lykke til med valget!

Skrevet

jeg er høygravid med nr to, og førstemann er ikke 18 mnd engang... :) og selvfølgelig har det vært slitsomt til tider, mannen min jobber og trener, så han er ikke hjemme før fem hver dag. Men man klarer det man vil, og jeg vil ikke ha gutten min i barnehagen før han er 2. og jeg føler meg rett og slett heldig som har kunnet velge :) har hatt mulighet til å ha han hjemme hos meg hele tiden. skal søke han inn fra august, da fyller han 2 år... :) har ikke følt at han har hatt noe behov for å være i barnehage enda.. han har to kusiner på samme alder som han har lekt med innimellom.

Syns du skal ha han hjemme jeg, hvis du har mulighet til det :)

Skrevet

Ja, jeg har veldig lyst til å ha ham hjemme til høsten, han blir 2 i september. Jeg bare lurer på om jeg greier det, det blir jo sikkert slitsomt når jeg blir høygravid, og når babyen kommer til, ihvertfall i begynnelsen, til vi (forhåpentligvis) har fått inn litt rutiner. Han krever jo sitt, skal ha litt utfordringer, noen å leke med, være ute osv. Er fryktelig usikker her.

Jeg vil, jeg vil, men får jeg det til??:-)

Skrevet

Gutten min er 14 mnd når han blir storebror, og han kan ikke være i bhg pga sykdom, før han er 2-3 år gammel. Vet at det blir slitsomt med to så små hjemme, men gleder meg også veldig =)

Er som andre har sagt, glad for at jeg har muligheten til å være hjemme med begge to. Hadde gjort det uansett ;)

Skrevet

Mayla23;)+lillegutt&bøtteknott:

kan jeg spørre hva som gjør at ikke barnet dittt kan i barnehagen?

til HI:

huske at barn har godt av å få være sammen med jevnaldrene barn.......om du synes han er for liten så er jeg ganske så sikker på at han ahdde storkost seg i barnehagen:)

Skrevet

hei hei.. skjønner deg veldig godt.. har ei jente på 2 år i morra faktisk venter en til i april.. vi har valgt å ha hun hjemme for syns også det er tidlig å sende henne bort.. skal ha henne hjemme litt til så får vi se hvordan det går etter hvert.. tror man klarer alt bare man er innstilt på at ting kanskje tar litt lengere tid og at ikke alt vil flyte av seg selv.. jeg gleder meg til å være sammen med begge barna mine så lenge jeg har mulighet for når jeg begynner å jobbe igjen får jeg jo aldri denne tiden tilbake..Nyter dagene jeg kan være sammen med henne nå så gleder vi oss til å bli en til..100 dager igjen i dag..

Skrevet

Får ungene deres som går hjemme så lenge nok tid sammen med andre barn?

Min datter startet i barnehagen da hun var 1 år. Har ikke hjerte til å ta henne ut av barnehagen nå når jeg skal starte på foreldrepermisjon.

Det er der hun har vennene sine, og hun lærer så mye bra av å samarbeide med andre, kverrulere, få motgang og medgang og dele osv..

Hadde en herlig episode før jul. 2-åringen min var syk og borte noen dager. Den dagen hun var frisk og jeg leverte henne på barnehagen igjen jublet de andre av gjensynsglede og en liten gentleman på 4 år hjalp henne av med jakken og skoa. Kjempeivrig på å leke med henne som hadde vært borte noen dager. :o)

Vi vil sannsynligvis ha henne i barnehagen bare 50% i fødselspermisjonen, gleder meg til å få mer tid hjemme sammen med henne, men kunne aldri ha krevd at hun skulle gå rundt meg og en baby på fulltid!

Skrevet

Det er noe annet aa ta et barn ut av barnehage, det har jeg heller ikke tro paa. Naar de foerst har vendt seg til aa gaa der foer nr 2 kommer tror jeg det er like greit aa forsette for da er de vant til den type stimulering.

Men jeg tror faktisk ikke at barn under to aar har behov for aa moete andre barn jevnlig. Saa smaa har ikke det behovet. Jeg tror ikke at det er skadelig aa ha smaa barn i barnehage og skjoenenr godt at mange maa velge den loesningen, men aa si at en ettaaring har behov for det tror jeg faktisk at er bare tull og toeys. Har selv jobbet en del i barnehage og barna har det ikke vondt der, men jeg er rimelig sikker paa at det er et vel saa bra tilbud aa gaa hjemme med mamma eller pappa.

Den laerdommen som du vaarunge08 referer til kan fint komme i 2 eller 3 aarsalderen uten at det har det store aa si.

Selv har vi vaert saa heldigge at naboen vaar valgte samme loesning som oss saa mine har truffet andre barn jevnlig. Vi gaar ogsaa i aapen barnehage som er et tilbud ganske mange plasser.

Skrevet

Vårunge 08:

Hva mener du med; "Får ungene deres som går hjemme så lenge nok tid sammen med andre barn?"

Det er ikke slik at barn trenger å leke med andre barn i 6-9 timer hver dag, eller annenhver dag for den saks skyld.

Dersom barna har en alminnelig oppegående mamma, så vil barna få den sosiale kontakt de trenger. Ganske enkelt fordi en slik mamma ser barnets behov, og legger til rette for en naturlig utvikling.

Tror du det er nødvendig å sette ungene fra seg i en institusjon for at de skal lære seg å fungere sammen med andre mennesker og knytte vennskapsbånd?

Skrevet

Barn har så utrolig godt av å være i bhg!! Jeg var av samme oppfatning som deg da jeg fikk min første... Å var hjemme med ham i 3,5 år...da han var 2,5 år fikk jeg nr 2.....nå i høst har begge barna bjynnt i bhg...eldstemann var 3,5 år og minstemann var 1 år....å de stortrives...Uansett om du er supermamma så klarer man ikke å gi barna ALT de trenger av stimuli....både pedagogisk, motorisk og sosialt er barnehagen en kjemperessurs!!

Skrevet

Jeg venter en liten til i august,da vil gullgutten her være en 20 mnd,og jeg tenker vel som deg,at han er for liten til å være i barnehage,vil vente et år til med å la ham gå der. At det kommer til tider til å bli hardt og at jeg vil være trett når min kjære kommer fra jobb,er bare noe jeg må tåle,da det er ikke gullgutten min som har bestemt at jeg skal ha en liten til. Så lenge jeg tror at jeg kan klare det,mener jeg at det er absolutt det beste for ham å være hjemme med meg. Det jeg gruer meg mest til er når samboer arbeider 12 timers skift etterhverandre,for da har jeg hele ansvare de dagene.

Permisjon fra barnehage,tror jeg ikke du får,uten at du betaler for plassen da,for da oppholder du jo en plass,som et annet barn kunne fått,så jeg tror ikke det går,men det går jo ann å ringe å høre med komunen om.

Tror at når babyen kommer,så blir det straks anderledes,du går liksom inn i rollen,bare tenk på hvordan det var når en fikk første barn,enn tenkte på atl,nattevåke,amming osv alt som kunne skje og om en ville klare det,men det gikk seg jo fint til. Det er bare noe som faller naturlig tror jeg.

Dette var mine tanker om dette.

Skrevet

Jeg vil også legge til at jeg er redd for at gullgutten kanskje vil føle at han står på siden linjen,hvis han pluteselig skulle fått en liten søster/bror og så skulle han bli plasert bort,uff nei,får helt vondt av å tenke på det. De små har følelser de også.

Skrevet

Det mener jeg faktisk er bare vaas, et barn paa 1 eller 2 aar trenger ikke den stimulien som du her nevner. Hvorfor trenger det det ?

Jeg tror at den paastanden er oppfunnet av foreldre som MAA ha barna i barnehage.

Det betyr ikke at de har det vondt der,eller ikke trives, men det betyr heller ikke at jeg tror at barnehagen er en beste plassen for mine barn.

Skrevet

Ser mye gode argumenter for og i mot her =)

Tror det er veldig individuelt hva som er riktig for folk. Og barna er jo også veldig forskjellige!!

Noen har det sikkert godt hjemme i 2-3 år, mens andre har det godt i BH fra de er rundt 1 år...

Mi begynte i BH da hun var 13 mnd, og hun var kjempe klar for det!

Veldig aktiv og glad i andre barn og ting som skjer rundt seg. Jeg 'kunne' ha valgt å bli hjemme med henne siden jeg ikke hadde noe jobb å gå til, men tror uansett for hennes del hun har det bedre i barnehagen enn om hun skulle gått hjemme med meg et år til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...