B-e-a Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Når er det "akseptabelt" å legge barna på eget rom? leste en plass at ei helsesøster mente at fra 4 mnd var det perfekte tidspunkt for det, en annen sir 6 mnd og mi helsesøster sier "det må du bare føle på selv". Finnes visst ikke noe fasitsvar på det spm. men hva mener dere?
knøtta Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Vi la tulla på eget rom da hun var 4,5mnd, tror det er lurt for da er de ikke store nok enda til å riktig forstå at de er flyttet på, senga er jo den samme uansett. Hun sover bedre der for hun våkner ikke om vi prater, hoster eller må ut på do om natta, med andre ord bedre søvn for alle.
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Min har ligget på eget rom fra 2. natta hjemme fra sykehuset.. Rommene våre ligger vegg i vegg og har dørene åpne.. Kan høre han puste hvis jeg lytter ordentlig.. Så våkner med en gang han lager den minste lyd.. Fungerer veldig bra for oss!! Og har bare fått godord fra hs!
brigdetjones Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 legger henne på eget rom når hun blir sånn ca 6,5 mnd. vi flytter nemlig nå i disse dager og skal bare pusse opp rommet hennes først. både gleder og gruer meg. blir jo litt skummelt selvom det er rett ned i gangen :-)
*Sjokomelk* Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 jeg lå småen på eget rom når han var 6mnd tror jeg....hadde egentlig tenkt å gjøre det før men tviholdt litt på han hehe..han sover forresten mye bedre nå =) det gjør jeg også
legobygger Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Min la vi på eget rom da han var omtrent akkurat 4 mnd! Sov mye bedre alle tre fra første natt!! Tror som hun litt lengre opp her, at det er bedre å gjøre det før de riktig skjønner at de faktisk ligger på eget rom. Og om jeg får en til vurderer jeg som deg "adrian og gullet mitt"!!
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Det anbefales så mye forskjellig, jeg leste også det om den helsesøsteren som anbefalte ved 4 mnd alder (eller før). Men jeg har også hørt/lest andre steder at de anbefaler at barnet sover på samme rom som foreldrene det første året. Jeg tror de sier at man må føle på det selv fordi det rett og slett er det man må. Noen sover kanskje dårlig av å sove sammen, vekker hverandre etc og da er det jo fornuftig å sove på hvert sitt rom. Noen sover dårlig når de ikke har babyen i nærheten, blir engstelige for om den har det bra og da er det sikkert like greit å ha den i nærheten. Noen har ikke nok soverom til at babyen kan få sitt eget, så da må de jo ha den inne hos seg. Det viktigste er at man finner en løsning som gjør at både foreldre og barn sover best mulig synes jeg.
Kanutten83 Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Vi la lillegutt på eget rom da han var 7 uker, pappa'n våkna bare gutten rørte på seg:o) Tror ikke det er noe riktig alder å legge de på eget rom, er helt opp til forledrene og babyen når de er klar for det:o)
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Jeg vil anbefale på det sterkeste å legge på eget rom fra 1. stund.. Man sover bedre alle mann! Mini sov inne hos oss et par dager da han var syk, var så ekkelt da han satt fast slim i halsen og brakk seg.. Merket av vi alle tre våknet av hverandres lyder, og sov ordentlig dårlig! Vi har heller aldri hatt problem med legging, han sovner av seg selv innen 30 min, må bare gi smokk et par ganger så sovner han.. Og dere, jeg er faktisk førstegangsfødende!! (Mange som får sjokk av det jeg gjør) Sa før han kom at jeg ville ha han på eget rom, ingen trodde på meg.. De sa: Bare vent til du kommer hjem fra sykehuset, da vil du det ikke allikevel! Hehe, sto på mitt jeg..
Neijasså... Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Eldste fikk eget rom da hun var ca 21 mnd. Yngsta kommer vel til å flytte inn til eldsta når hun blir ca det samme og skal over i stor seng.
Alba44 Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Vet ikke ennå. Rommet som skal bli hans er klart til å gjøres om til hans soverom, men fungerer fortsatt veldig greit at han sover sammen med oss. Vi har derfor ingen foreløpige planer om "flytting". Gutten min er 7 mnd.
Willy Wonka Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Rett før han ble 3 mnd.....sov gjennom hele natten fra den dagen vi flyttet han over på eget rom! Ca. 10 timer sammenhengende søvn hver natt på han nå..
Ioren Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Så fort vi får et ekstra soverom. Vi flytter iløpet av sommeren/høsten men vet ikke helt når, så alt fra 8 mnd til 1 år...
sirkelkatten Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Poden på 1 mnd sover fortsatt på vårt rom, og alle sover veldig godt:) Stresser ikke med å flytte han på eget rom. Om et halvt års tid kanskje....?
Nobba Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Første natt i eget rom blir i natt! Han er 4 mnd.
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Det er absolutt best å ha barnet på foreldrenes rom inntil 4 mnd alder. Vi skal flytte småen inn på eget rom når vi får huset vårt, da er han 11 mnd.. Når barnet blir over 4-5 mnd kan det begynne å sove urolig, og det kan da føre til lite søvn for foreldrene. Lykke til med første natta for dere selv igjen!;)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Det anbefales at barnet sover¨på samme rom som foreldrene men i egen seg i alle fall første året. Dette reduserer risikoen for krybbedød. De tror at babyen sender ut et eller annet signal som foreldrene oppfatter. Jeg skjønner uansett ikke helt hvorfor noen mener det skulle være bra for et lite barn å være alene. Det er vel ikke bra for noen og foreldrene har jo hverandre. Lurer på aleneforeldre her, om de er like rask med "å kvitte seg" med babyen sin.
selma07 og engel Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Selma blir ett år 30. januar, og sover enda på vårt rom. Sover sammen med oss noen timer hver natt, og får enda nattpupp!! Ble så glad ista da jeg leste at det ikke er farlig for tennene!! Phu!! har hatt litt dårlig samvittighet for det med karies.. men forsking viser jo at det ikke er noe problem!! Vet ikke når hun skal flytte ut, etterhvert...
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 Snuppa vår er 6 mnd, og sover på vårt rom. For det første er jeg ikke klar for at hun skal få eget rom, og hadde vel ikke sovi i det hele tatt.. hehe:) For det andre, sover vi kjempe godt alle 3 på samme rom:) Og for det tredje har vi ikke eget rom til snuppa, og vet ikke når vi får det... Så jeg vet ikke når hun får eget rom. Men det funker iallefall kjempe bra hos oss, at hun sover i samme rom:)
fox`y Skrevet 18. januar 2008 #20 Skrevet 18. januar 2008 størstemann på 2.5 år fikk seg eget rom da han var 21 mnd. så minstemann på 6 mnd får vente ei god stund ennå.syns d er godt å ha han i nærheten jeg,storebror ligger vægg i vegg med døra oppe så han hører jeg med en gang. er inne å sjekker til han flere ganger pr natt oxo. er litt hysterisk,men sover alltid med d ene øye åpent som de sier hehe.Men kansje han flytter inn på samme rom som storebror da han blir 1-1.5 år. vist han ikke får gjesteromme.vi har ikke bestemt oss ennå..
Nilu♥ Skrevet 18. januar 2008 #21 Skrevet 18. januar 2008 Jeg også hører på dette med krybbedød og har Noah på 9 måneder enda på vårt rom. Der blir han sikkert noen måneder til. Holder på å slutte med natt amming så kanskje når det er innarbeidet og jeg er helt trygg på det. Han blir nok enten veldig nær et år eller like over. Er livredd krybbedød. De som kan det sier at man kan høre på pust etc hvis baby dør i krybbedød. Derfor skal de ligger på foreldrenes rom til de er utenfor faresonen. Av den grunn syntes jeg det er veldig rart at helsesøstre rundt omkring sier det er helt ok å legge baby på eget rom fra 4 måneder. Men andre må gjøre så de vil, jeg dømmer ingen, og det skal sies at gutten vårt sitt rom er for langt fra vårt til at jeg tørr det enda...
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #22 Skrevet 18. januar 2008 så tidlig ute de fleste er. føler at jeg tviholder på jenta mi... snart 8 mnd gammel. men jeg nattamer fortsatt da, så da er det kjekkere at hun sover på rommet.... jeg vil ha henne der til hun er året. hun sover godt og pappaen sover godt. ingenting kan vekke han.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #23 Skrevet 18. januar 2008 tror vi kommer til å ha han på eget rom fra starten av..rommene våre er egentlig bare et stort rom med en vegg og dør imellom,så blir vel bare til at vi lar døre stå åpen...kanskje jeg tar han inn til meg når pappa er borte,men det får vi se på....er tross alt vår første...*spent*
B-e-a Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 19. januar 2008 HI her. takk for så mange svar :)vår sønn er 6 mnd gammel, han sover hele natta igjennom fra klokka ni på kvelden til ca klokka åtte. men han vokner veldig lett av lyder og lys. så nattesøvnen hannes blir forstyrret av oss når vi går å legger oss mellom 12 og 2, uansett hvor stille vi prøver å være! å da kan han ligge våken i opp til to timer! visste samboern min svarene her, å nå har han lyst til å prøve ut å legge han på eget rom i løpet av helgen. rommet som står klart til han er nært vårt eget, å kommer i tillegg til å ha babycallen på, kanskje under hodeputa for å være sikker på at jeg hører han går det dårlig er det jo bare å flytte han tilbake..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #25 Skrevet 19. januar 2008 når han er såpass gammel ville jeg nok gitt det en goooood stund før jeg hadde gitt opp forsøket med å ha han på eget rom ihvertfall...bare prøv å være konsekvent med at han skal lære seg å sove på eget rom,både deres og hans søvn vil bli bedre...kan nok være vanskelig,men... tough love dere....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå