Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joa, det gjør vi helt klart. Og det ville forbause meg om ingen noensinne sier "de to lesbene" når de skal forklare noen hvem på den festen en gang som var oss og slikt. Men jeg er ikke med på at jeg skal identifisere meg selv med en definisjon for å gjøre andres liv enklere - og det er ikke spesielt problematisk for meg at vi forklarer i barnehagen at "A. har to mammaer, faren er ikke inne i bildet, familieforholdene hos oss er slik og slik, han bruker de og de ordene for oss/besteforeldre etc." uten å si "vi er homofile."

De tenker sikkert på oss som det likevel, men det får være deres sak. Selv føler jeg meg ikke spesielt hjemme i definisjonen, og jeg synes ordet lesbisk er knotete. Engelske dyke er hakket bedre. Ikke liker jeg dikta til Sappho heller. =)

Det bunner nok mest i en motvilje mot å definere meg på et spesifikt vis ut fra hvordan andre definerer meg. Men som sagt, jeg kan alltids si homo den dagen jeg slett ikke gidder ta hele forklaringen - noe man nok også har sett eksempler på her inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hadde du likt om alle hadde gått rundt og antatt at du er lesbisk og har dame? Og at barna dine var laget på en klinikk i Danmark?

Og hadde du ikke følt behov for å rette opp disse antagelsene hvis det hadde vært sånn? Forklart at du var hetero og at du har fått barn på "naturlig" måte?

Skrevet

men når man sier at man er lesbisk, hvis det skulle komme opp... kan det hende at noen spørr hvem som er "mannen i forholdet" da?

jeg har alltid lurt litt på det der med "mannen i forholdet", det må jo ikke være en feminin og en maskulin.. åh, nei det er så mye jeg lurer på. så jeg skal ikke spørre mer:p hehe.. husk jeg er fra BONDE landet, og jeg vil helst ikke tenke så my selv...

Skrevet

Har dem ikke sex hele tida da? Trodde det jeg..... :o)

Skrevet

Vel, ja, det hender forsåvidt - men da er man virkelig i Felleskjøpet-strøk.

Det er i heterofile forhold man har én mann i forholdet, evt i innfløkte polyamorøse strukturer.

Hadde jeg villet hatt en mann i forholdet skulle det helt sikkert kunnet ordne seg, men da hadde jeg neppe giftet meg med en kvinne.

Skrevet

Jeg ser helt klart hva du mener og det er jo mulig jeg hadde tenkt anderledes selv hvis jeg hadde vært i et forhold osv.

Nå har jeg nesten mere behov for å understreke at jeg lesbisk enn tidlige og at det å få barn er godt planlagt fra min side. For om folk ikke vet det så ser jeg vel ut som en singel alenemor som nok en gang har glemt prevensjonen hjemme :)

Skrevet

Mhm, jeg ser absolutt den forskjellen. Jeg kategoriseres greit av de fleste ved å se relativt feminin ut og omtale kona mi. Det tok hakket mer tid før, når jeg sa kjæresten eller samboeren og folk ikke turde å tro at de ikke hadde hørt feil før jeg hadde sagt hun/henne en fem-seks ganger. Men prinsippet mitt blir jo det samme: Jeg forbeholder meg retten til selv å kategorisere hva jeg oppfatter som min identitet. ;-)

Skrevet

er på jobb så det går litt treigt i svingene..

ja, jeg vet at det er i heterofile forhold man har en mann i forholdet.. det er vell bare jeg som har fått det for meg at mange tror at i homofile forhold er det en maskulin part, og en feminin part.. derav utrykket "traktor-lesber".. blant annet i "ut i vår hage" som gikk på nrk.. hadde de disse voldsomme "grave-lesbene", som falt som fluer når det kom flotte bimboer.. trodde det var mer vanlig enn du gjør uttrykk for..

jeg mente også at at man gjerne vil ha en kvinne når man er lesbisk. selv svermet(?) jeg litt for en sånn manndig jente når jeg var 15-16 år.. uten å helt skjønne hvorfor.. hun ville vell mer eller mindre være gutt tror jeg, så jeg bortforklarte det for meg selv- med at hjernen min måtte nok tro at dette faktisk var en gutt.. mhm..

det er sikkert bare her vi har inntrykket av at det finns mange "manndige lesber" og "feminine homser".. nå blei det veldig mye kategorisering men det får bare være, har ikke noe bedre ord for det..

Skrevet

nå skal jeg ikke påstå at du vet mer enn noen andre heller.

Skrevet

Det finnes mange homofile kvinner og menn som gjerne forholder seg annerledes til kjønnsstereotyper enn gjennomsnittsmennesket. Men jeg synes ikke "damedame" + "guttejente" er en typisk sammensetning, tvert i mot kjenner jeg plenty av par hvor begge to er veldig klassisk maskuline, eller begge to veldig klassisk feminine etc.

(Her snakker jeg selvsagt om appearance - maskulin og feminin er ikke så enkelt som "går i army pant og shaver skallen" vs. "har blonde-BH og høyhæla sko," lissom =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...