Gå til innhold

natt 2 med ferber: slik gikk natta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

han sovnet i går etter 1,5 time med skriking mot 2,5 timer kvelden før. han sov også i natt hele natta gjennom pg våknet kl 7.45 for pupp. fikk pupp og vi sovnet begge to og jeg våknet og måtte vekke han kl 9. da var han drit-trøtt:) tror dette skal gå veien nå, men vi kjører den harde ferbermetoden. ikke light-versjonen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dere går inn til han innimellom eller? hva er forskjellen på hard og light? bare lurer jeg:)

Skrevet

Skreik han i 2,5 TIMER????? Hva er dette for noe tull??

stakkars, STAKKARS baby! Slem mor! Seriøst!

Skrevet

Så flott! Da går det rette veien:-) Det merkes så godt på dagen også når de små sover godt på natta! Vinn-vinn:-)

Skrevet

Uff, kjenner jeg får litt vondt inni meg, jeg... 1.5-2.5 times skriking, da sovner han vel av utmattelse, eller? Vet at jeg sover dårlig hvis jeg har grått meg i søvn...

OK, vet at Ferber fungerer for mange, men hvorfor fungerer det? Barna resignerer og vet at de ikke får "hjelp" uansett hvor mye de ber om det. På dagtid er det "greit" å ha behov for nærhet, mens på natten er det fyfy, liksom?

Håper dere sjekker at skrikingen ikke skyldes f.eks. full bleie, evt. tenner eller andre smerter?

...og nå tør jeg ikke annet enn å være

Skrevet

Åh, jeg SKJØNTE at det kom til å komme noen anonyme svar nå... MEN det gidder jeg ikke å ta innover meg.

Hvis dere leser om ferbermetoden så ser dere at man skal selvsagt gå inn til babyen og trøste det ganske så ofte. Det er gitte tidsintervaller som man følger. Og selvsagt så er jeg sikker på at han er både tørr, ferdig rapet og god og mett før vi legger han. så det er fatisk ingenting annet som plager han enn at han helst vil sovne på puppen. Han skjønner ikke at han skal sove i senga si og det er derfor vi tar ferber nå. Han sover fatisk MYE bedre om natta nå etter at vi innførte ferber-metoden enn hva han gjorde før. Tidligere så våknet han jo hver halvtime/time og gråt hysterisk og MÅTTE ha pupp. Nå sover han godt når han først sovner og er glad og fornøyd hele dagen:)

Jeg skjønner at mange er imot metoden;- jeg var det saelv også, men nå var vi slitne alle mann her i huset siden lillegutt ikke skjønte det der med soving. Metoden funker på mange; men ikke alle.....

Skrevet

Skjønner poenget, men jeg ville aldri gjort noe sånt mot barnet mitt,kjenner jeg får vondt inni meg, huff... Det er jo et hjelpesløst barn med behov for nærhet, ikke et husdyr som skal oppdraes! Hvis barnet mitt "roper" på meg for hjelp og nærhet, så har ihvertfall ikke jeg hjerte til å nekte ham det. Han skal vite at moren hans er der for ham, ikke ligge og føle seg sviktet, redd og alene...

Skrevet

Vi fikk beskjed av helsesøster når junior var 8 uker å prøve noe som lignet ferber, med å la han ligge i senga og kikke inn til han hele tiden. Det var skriking i 2-3 timer i begynnelsen. Men før det lå han i vår seng, gjerne på armen, og skrek HELE natta...

Lykke til!

Skrevet

Var det en skrivefeil eller?? 8 uker?? Seriøst? Da trenger jo babyen trøst,nærhet og varme fra mamman sin...

Skrevet

til anonym; han får så mye nærhet og kos han bare vil og når vi er inne og trøster så roer han seg ned og ler til oss, så det er ikke så mye som plager han. Han begynner å gråte når vi går ut av rommet igjen og han nekter å sove hvis jeg sitter og ser på han.... Da ser jeg ingen annen løsning enn Ferber. Og jeg har prøvd alt nå synes jeg....

Skrevet

Hva med å la ham sovne på brystet til far f.eks. eller rett og slett bare få pupp til han er mett og sovner? Hvor gammel er denne stakkars gutten? 8 uker synes jeg er veldig tildlig, stakkars liten. At dere har hjerte til det...

Skrevet

Fytte rakkern så mye dere anonyme sutrer.

Så lebge ungen er tørr og ikke det er noe annet som er galt så er ikke dette farlig.

Ingen som har dødd av detta, og har blitt skikkelige folk av babyer som har fått ferber metoden også!

MAKAN

Skrevet

Ferber skal ikke brukes på barn under 6 måneder!!! Ma bare skrive det slik at ingen tror det er greit. Før 6 mnd alder vil ikke barnet skjønne poenget. 8 uker gammel trenger en baby å vite at verden er trygg og at mamma kommer når han roper.

Skrevet

Som nevnt i nesten alle innleggene her inne. Barn er forskjellige. Noen trenger hjelp til å sove i sengen. Min lille trille blir bare mer urolig hvis jeg plukker henne opp når hun er lagt, og før noen sier noe om tålmodighet, så ja.. jeg har prøvd lenge. Ingen liker å høre barnet skrike, men av og til er det faktisk den beste løsningen. La folk legge sine håpefulle på den måten som de ser at fungerer uten å dømme...

Skrevet

Men hvorfor skal vi være så strenge på at de små må sove selv og alene? Er det naturlig for et bittelite menneskebarn på bare noen måneder? De har ikke verken språk eller forståelse for tid ennå.

De protesterer så høylydt at man skulle tro det var viktig for dem, og det tror jeg det er også. De er små og forsvarsløse og jeg tror det er meningen at de skal få all den kosen og nærheten de trenger. Datteren min er 3,5 mnd og hun sover i sengen sammen med meg. Synes det bare er koselig jeg og tror ikke det kommer til å bli så vanskelig å venne henne av med det når den tiden kommer. Hun kan sove alene også, for det gjør hun på dagtid både i sengen sin og i vognen.

Skrevet

Vi har hatt første kveld med ferber nå og jammen tror jeg jenta sover. Hun er 10 mnd og sovna som regel med en gang fra hun var 5-9 mnd. Etter at hun var syk og vi var på besøk i julen har hun fått ligge i vår seng. I kveld har hun faktisk ikke grått bare sutra noen minutter, og nå etter 15-20 minutter sover hun hvertfall..... Riktignok var hun skikkelig trett i kveld men dette gikk over all forventning.

Skrevet

Greit at mange synes det er koselig med samsoving. Det fungerer overhodet ikke for oss, klarer ikke sove, og jenta blir ogsaa urolig. Klarer ikke ligge og amme, jeg maa sitte. Hvordan gjoer dere forresten det om kvelden da, legger dere dere samtidig? Ligger i senga til barnet sovner, og gaar ut? Det er bare ikke slik vi onsker aa ha det.

Familier er forskjellige, barn er forskjellige, vi gjoer alle saa godt vi kan og vil det beste for familien. Noen losninger fungerer godt for noen, andre maa proeve andre losninger. Er saa lei av aa hoere synspunktene til de som vet best. De forstaar aapenbart ikke at ikke alle er like som de, at folk faktisk er forskjellige :-) Og slik vil det alltid vaere :-)

Skrevet

imponert over at folk ikke LESER det som står her jeg, er ikke HI sin baby som er 8 uker, det var ei anna ei som skreiv inn om det.

kjære vene..........

Skrevet

Hovedinnlegger her; gutten min er 7.5 mnd og moden for å lære seg soving selv via ferber. Har prøvd å sitte ved sengekanten men da er det enten grining eller så bare ler han og styrtgriner med en gang jeg går ut. Har prøvd samsoving men da sover ingen av oss spesielt godt. Han har fått sovne på puppen lenge nå, men med en gan vi skal flytte han over i senga si så er det grining grining og atter grining i flere timer hvis han ikke får være opp med oss og han sovner til slutt av utmattelse selv om han blir kost med til vi legger oss også.

DERFOR ser jeg ikke andre muligheter enn ferber og så langt ser det ikke ut til at han tar skade av det. Men JA, jeg skal innrømmme at jeg synes det er lange minutter å vente mellom hver gang vi går inn til han for å trøste.....

Skrevet

Det var jo derfor jeg spurte hvor gammel barnet hennes er da... skjønte at det var en annen som hadde en på 8 uker... Noe som er helt forferdelig!

Skjønner at folk er forskjellig, men mener likevel at en baby trenger trygghet foran alt annet, ikke foreldre som lar dem ligge alene i redsel og ensomhet. Trist å høre at enkelte har så kalde hjerter!

Skrevet

Må bare kommentere det som Gorogoth skriver. Hvis det eneste kritereriet for å gjøre noe/ ikke gjøre noe med barna sine er at ingen dør av det eller at det er blitt skikkelige folk av de som har blitt "utsatt" for det - er det jommen meg mye som er ok..

Jeg kjenner veldig hyggelige, skikkelige folk som har blitt utsatt for omsorgssvikt f.eks. ( sammenligner ikke dette med Ferber - kun eksempel).

Det aller viktigste for meg er at jenta mi blir en trygg og robust person med god selvfølelse. Da kan man takle veldig mye både som ungdom og voksen. Jeg tror ikke ferber er det beste grunnlaget for å oppnå dette.

Har dere lest det som Dr Ferber nå sier om den såkalte metoden? Veldig interessant.

Og at en HS anbefaler en skrikekur på en 8 uker gammel baby synes jeg faktisk er hårreisende.

Skrevet

Hva sier han ommetoden?? Fortell!! Og ja, dersom hun som skrev 8 uker ikke skrev feil så er det omsorgssvikt!! Man gjør da ikke sånn mot et så lite barn!! Et spedbarn faktisk.... huff huff

Skrevet

Dette er et lite utdrag av en laang artikkel. Slik jeg leser det er det han er mest kritisk til nå er at hans navn er blitt ensbetydende med skrikekur og at dette brukes ukritisk som en kur for alle søvnproblemer.

For min egen del er det innlysende at noe så individuelt og sammensatt som søvn skal ha en helt lik kur som skal løse "alle" problemer for "alle" barn.

The price of ubiquity

The success of the book's original version helped spawn the term "Ferber Method." It's been applied to the way Ferber helps parents get their children to sleep, and has often been inappropriately simplified as a single "cry-it-out" tactic. Ferber himself rejects the connection between his work and crying, as well as the word "method" to describe what he does. Yet the phrase has stuck and even become part of popular culture. In the comedy Meet the Fockers, for example, Robert DeNiro's character talks of "Ferberizing" his grandchild, and tells Ben Stiller's character that, "unless it's an emergency, under no circumstances should you pick him up when he cries. He's learning to self-soothe."

That kind of pop culture ubiquity, of course, has had its price. "Ferber's work has been distilled and passed on from parent to parent," says Linda Murray, editor-in-chief at the on-line parenting site BabyCenter. "He's suffered from being so famous that few people return to the original source."

No more tears

Ferber believes that a child should fall asleep in the same conditions that will be present when he wakes naturally during the night, whether it is in his own room, in a room with a sibling, or sharing a bed with a parent. If he awakes and finds the conditions changed—perhaps he's been moved from his mother's arms into his crib—he may cry until they're reinstated. If this happens, Ferber advises parents to reassure the child by returning to the bedside, as in Casey's case, but to slowly increase the time between each visit.

Although this approach is meant to help with a specific kind of sleep problem, many parents have latched onto it as a cure-all. But when it's used for the wrong reasons, Ferber says, it can make things worse. That, he believes, is what's given it a bad rap in some circles as a "crying torture" that undermines a child's feelings of security.

Skrevet

Takk:-) Verdt å tenke over.. "en spesiell form for søvnproblemer"

Skrevet

Bare hyggelig:-). Veldig interessant tema synes jeg .. og veldig mange meninger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...