Gå til innhold

Hvorfor i h*elvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man bruker regelen, blir det lettere: I følge "den gang da"- regelen blir det "den gangen jeg var til legen", ikke "den gangen jeg har vært"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bra at du er interessert i å bruke det rikrig, Sonja. Fint at du ikke er for stolt til å innrømme at du tok feil, for det er virkelig en god egenskap å ha. :-)

Skrevet

Ja, men det gjør det jo litt kjedeligere her på kranglesiden da. Hva betyr rikrig, forresten? En krig med bare rike mennesker? Og hvorfor skulle Sonja bruke det??

Hilsen en undrende

Skrevet

Hvordan føles det egentlig å være 'ressurssterk og oppegående enn de som skriver feil'?

"Oppfatter meningene som mindre intelligente nyanserte og helhetlige..."

Beklager, men jeg tror du ødela litt for budskapet ditt her.

Skrevet

Jeg oppfatter ofte såkalte "velutdannede" (les: få skrivefeil) som mer reflekterte og nyanserte i forhold til de fleste aspekter ved et tema. Det trenger absolutt ikke være slik (faaarli å generalisere, vettu), men min erfaring er slik. Jeg er absolutt ikke en ener på området, hvis du trenger å få avklart min mening der.

Jeg liker å ha en nyansert diskusjon.

Skrevet

Jo'a.

Folk med få skrivefeil har forresten ofte flere talenter å vise til; de er betraktelig dyktigere enn andre til å skjule sin egen inkompetenthet.

Skrevet

Så nå er det plutselig greit med skrivefeil debatt.

jaja....

Skrevet

Kan være enig der. Gjelder også for "de som har det i kjeften" /muntlig formuleringsevne. Mye mere makt ligger der....

Har ikke nødvendigvis en klar sammenheng med intelligens (ihvertfall ikke alle former for intelligens).

Skrevet

En debatt om skrivefeil er ikke alltid bare en debatt om skrivefeil, men det er du muligens ikke i stand til å forstå.

Skrevet

Hmmm. Jeg er norsklektor. ca 70 prosent av jobben min består av å plage meg selv med andres skrivefeil.

Betyr det at jeg ikke har noe liv?

Skrevet

HERREGUD!!! Det spiller vel ingen rolle om folk har litt skrivefeil?! Dere skjønner vel hva de mener uansett.

Har dere virkelig så lite å bry dere om!?!?!

Hvor mange skrivefeil er det her da?

Blir oppgitt.

Skrevet

DA jeg var gravid sist, så brydde jeg meg om helt andre ting enn andre sine skrivefeil.

Skrevet

da har jeg vært hos legen går da fint an å skrive det, når man er ferdig hos legen blir det jo i fortid, dermed blir deres "den gang da" aktuell, dessuten, venninne er ikke riktig skrivemåte. Venninde er korrekt. sjekk ordboka.

Skrevet

1. Ordet 'venninde' finnes ikke i Bokmålsordboka.

2. TILSLAGSORD venninne

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) venninne vennin`ne f1 el. m1 kvinnelig venn barndomsv-, skolev- / være v-r / gå ut med en v-

(Ordboken DU sjekket var fra 1952, kanskje?)

Jesus. Har aldri helt skjønt hvorfor det er de mest nedsnødde som har de mest bastante meningene.

Skrevet

mest nedsnødde faktisk. ordboka mi er ikke fra 1952, jeg har akkurat avsluttet skolen, og har aldri hatt under 5 i norsk, hverken muntlig eller skriftlig.dette var måten jeg lærte på skolen at det skulle skrives,både fra lærere og bøker.

og btw, vi har rett begge to, begge skrivemåtene er korrekte.

venninne el. venninde

1 pike el. kvinne man har venneforhold til: en venninde av meg / de er venninder; han er på kino med en venninde; ( fam.) kjæreste; elskerinne: han har sine små venninder rundt om i byen

2 kvinne i forholdet til mann hun har fast følge ( el. er samboer) med; (jf. ledsager) : han har fått en ny venninde

Skrevet

det går fint ann og si: "Da har jeg vært med legen"... som i "sånn, da var det gjort"... så søt debatt det her er.. den fineste på lenge.. merkelig hvor velartikulerte alle plutselig blir når de skal skrive innlegg her.. redd for å bli arrestert av Hi, alias rettskrivingspolitiet?

Skrevet

hva med ham/han da?? Når skal de brukes?

Skrevet

'Ham' brukes når det er objektet i en setning (både direkte og indirekte). Eks.: Hun sparket 'ham'. En grei huskeregel kan være at det heter 'ham' i de tilfeller hvor det ville hett 'henne' dersom det var snakk om en dame.

Skrevet

Han/ham er dessverre sidestilt, dvs at man kan bruke "han" også som objekt: "Hun sparket han".

At det ser helt for jævlig feil ut, er jo en annen sak. (Jeg er f.eks. ikke spesielt imponert over at det heter "en kompliment" heller, men jeg forsøker å leve med det.)

Skrevet

Jeg unnlot å nevne det i håp om å redde et fortapt lam. Jeg får frysninger av setninger som "Jeg elsker han".

Skrevet

Jeg beklager. Du kan daske meg nå, jeg fortjener det.

(Ellers får jeg nesten mer vondt i hodet av "setninger" som "Henne ga det til meg" eller "Jeg ga det til hun".)

Skrevet

Disse lammene har blitt sauer og er hinsides hva jeg kan gjøre for dem. De trenger spesialhjelp. Stakkars. :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...