trollmamma Skrevet 15. januar 2008 #26 Skrevet 15. januar 2008 nei trur ikkje det. Eg les deg som ei mor som "desperat" prøver å finne ei løysing for å hjelpe barnet sitt og resten av familien til ein lettare kvardag
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #27 Skrevet 15. januar 2008 Takk for det :-) Sukk, det er jamen ikkje alltid det er like lett å være mamma ;-)
Bananamama Skrevet 15. januar 2008 #28 Skrevet 15. januar 2008 Du kan jo prøve med avvenningsbleie (en slags tøybleie). Den suger ikke opp fuktigheten slik en vanlig bleie gjør og føles våt. Kanskje han da vil gå på do i stedenfor.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #29 Skrevet 15. januar 2008 Har prøvd potty trainig pants fra libero, det er vel ca samme sak. Og...det funka ikkje. Fortvilande ja...
quicksilver Skrevet 15. januar 2008 #30 Skrevet 15. januar 2008 5 åringr som bruker bleie må ha utrolig late foreldre.har 4 barn,alle tørre før 2,5.Sef gikk det galt innimellom,men som rgel var det min egen skyld.
trollmamma Skrevet 15. januar 2008 #31 Skrevet 15. januar 2008 Det var lurt. Men kom til å tenke på noko, gutten er jo berre 3 år, du seier han tisser på seg med vilje -er det mulig at han gjer det litt på "trass" fordi han er drittlei av alt maset og styret rundt dette? Berre ein tanke altså. Viss du tar det belønningssystemet som du tenkte på (uten straffen) og samtidig ikkje straffer han/blir sint når han tisser på seg med vilje, men lager masse styr med klesskiftinga sånn at det tar litt lang tid -vaske godt og styr. Kanskje han blir lei da? ser at det tar lenger tid enn å gå på do? Men ville nok tatt litt tid, og masse tolmodighet fra deg ;-) Kaster ut tanker her, aner ikkje om det virker :-)
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #32 Skrevet 15. januar 2008 Veit du ka, det kunne faktisk funka. :-D Dusje, vaske godt, bruke lang tid på å tørke han etter dusjen. Finne nye kle, leite litt ekstra i skapet når eg skal finne nye kle og sånn. Sånn at han ser at det tar lenger tid å gjere sånn enn å berre gå på do...
trollmamma Skrevet 15. januar 2008 #33 Skrevet 15. januar 2008 Til din informasjon, så krever kontrollert tissing at hjernen produserer eit spesielt hormon. Nokon barn er seine med å produsere dette hormonet. De kan da få tabletter, men ikkje før 6 år, reknes ikkje som problem før det. Vil du sei at det er foreldrenes/barnets feil at denne hormonproduksjonen ikkje kjem i gang til gitt tid? Eg har 3 barn, eldste slutta med bleier da han var 2,5, mellomste sleit med ufrivillig vanlating til litt over 6 år, minste slutta med bleier før han var 2. Var eg ekstra lat med mellomste da eller? Muligens du har rett på nokon, men vær forsiktig med å sette alle i samme bås.
quicksilver Skrevet 15. januar 2008 #34 Skrevet 15. januar 2008 ER klarover detmen har jobbet i b.hage i en mannsalder og det er så utrolig mange late foreldre,beklagr hvis jeg tråkket på noens føtter,skal sef kke sette alle i samme bås.
Anna Nym :o) Skrevet 15. januar 2008 #35 Skrevet 15. januar 2008 Har ikkje lest alle innlegga så kanskje andre har nemnt det samme. Ser at enkelte foreslår medisin frå lege. Kjenner ein som slutte hailt å tisse seg ut ved hjelp av homeopat. Gjekk på medisin frå han.
AE❤️ Skrevet 15. januar 2008 #37 Skrevet 15. januar 2008 Jeg synes det er helt forkastelig og straffe ett barn for og tisse i buksa!!!!! Kanskje han bare ikke er klar fro det enda? Blir ihvertfall ikke noe bedre av og bli straffet ,det kan gjøre vondt verre,at man blir lei seg,redd for og gjøre det igjen osv.. og da tisser han hvertfall på seg! Det beste er og vise tålmodighet!
Prinsemammaen Skrevet 15. januar 2008 #38 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har en gutt på 22 måneder. I barnehagen fikk vi tips til en ting vi kan gjøre nå fremover for å lære lillegutt å gå på do. Fikk tipset av ei som har jobbet i barnehage hele livet, hun pensjoneres nå til sommeren. Og det var å la han gå uten bleie, men med f.eks. strømpebuksen på. For når han gjør noe da, føles det ekkelt, slik at han heller vil gå på do. Aner ikke om dette funker eller om det er "riktig" måte å gjøre det på, har heller ikke prøvd det selv. Men tenkte bare å gi deg det tipset også... :-)
Prinsemammaen Skrevet 15. januar 2008 #39 Skrevet 15. januar 2008 Leste litt nærmere på tråden nå, og fant ut at det kanskje var sånn at han IKKE bruker bleie?? Da var i så fall ikke tipset mitt noe til hjelp... :-) Ønsker deg uansett lykke til!
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #40 Skrevet 15. januar 2008 Som sagt så har eg ikkje lyst å "straffe" han, prøver berre å finne ei løysning. Sia vi har prøvd i ein evighet, og eg veit at han kjenner kortid han må på do, så han er klar. Og det er ikkje snakk om å straffe han for uhell, berre når han gjer det fordi han ikkje "gidder" å gå på do. Uhell kan skje den beste. Eg ser forskjellen. Tålmodighet viser vi og har vist leeeeeeenge. Men, takk for innspill.Det var jo synspunkter eg ville ha. :-)
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #41 Skrevet 15. januar 2008 Takk for det. Kan jo hende det funker med strømpebukse. Han bruker truse no, og den fanger kanskje opp det som kommer meir enn ei strømpebukse gjer...? Problemet er jo at han VAR tørr, men så har det snudd. Tilbakefall er vanlig, det veit eg, men er det ikkje også vanlig å falle tilbake i vanen med å gå på do etter ei stund...?
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #42 Skrevet 15. januar 2008 P.S Eg ville aldri ha kjefta på han for å ha tissa/bæsja i buksa.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #43 Skrevet 15. januar 2008 Tusen takk til alle for mange gode råd og innspill. Om ikkje anna, så har eg fått tilbake "piffen" og føler meg ikkje så motlaus lenger..
trollmamma Skrevet 15. januar 2008 #44 Skrevet 15. januar 2008 Greit det :-) Eg skjønner kor du vil. Er jo bevist at barn slutter seiner nå enn før. Pga tidsklemma kanskje? Det er berre så synd for dei barna som verkeleg har problem når alle blir satt i samme bås. Eg såg sjølv kor jenta mi sleit og kor sårt det var for henne. Når det er sagt, så er det ingen i bhg her som er 5 år og bruker bleier heller. Så så veldig vanleg er det ikkje. Det gjorde ikkje jenta mi heller, men det var slitsomt både for jenta, oss og bhgpersonalet som måtte passe på og byte klær heile tida, men for ein fantastisk innsats dei gjorde.
denise Skrevet 15. januar 2008 #45 Skrevet 15. januar 2008 gi han masse ros når han har vært på do. du kan jo feks gi klistremerke i en bok for hver gang. når han har samla 10 så får han en premie. og sett han på toalettet etter hvert måltid, og hver 2. time.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #46 Skrevet 15. januar 2008 Vi har prøvd aaaaaaaaalt det. Leeeeeeeenge. Men,takk for svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå