Gjest Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Eg skreiv eit innlegg for ei stund sia om treåringen min som ikkje "gidder" å gå på do. Altså, han var tørr ei periode og sa ifra, men så berre slutta han med det.Eg veit han kjenner når han må noke, trur berre han syns det er j**** greit å slippe å avbryte leiken for å gå på do. Det eg trenger noken synspunkter på no, er det å innføre konsekvens når han gjer i buksa. Altså, f.eks, kver gang han gjer noke i do får han henge opp en puslespillbite på dodøra(som då tilslutt blir eit heilt bilde om han er flink). Men kver gang han gjer i trusa, tar vi vekk en. Er det ein heilt forferdelig ting å gjere? Mannen min syns det er ein heilt i orden måte å gjere det på, men eg er litt i stuss. Vi har prøvd "alt" for å lære han å gå på do, men han er vanskelig å motivere...Har ikkje lyst at han skal bruke bleier når han begynner på avdelinga for dei største ungane i barnehagen til høsten (4-6 år). Tenker på at han kanskje kan bli plaget/terget/mobbet for det.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Jeg selv ville aldri ha straffet mitt barn for å ha tisset i buksa. Slikt kan jo bare føre til enda mer tiss. Mange som har problemer med å slutte md bleie. Fastlegen kan hjelpe med tabeletter.
Polyxena Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Du bør i hvertfall være helt sikker på at han gjør det "med vilje". Synes vel egentlig ikke det er en god idè å straffe, men heller belønne når han er flink. Hva med et klistremerke for hver gang han er på do, og etter ti klistremerker gjør dere noe ekstra koselig?
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Ka slags tabletter er det? Det er det eg er i stuss på og. Har ikkje lyst å straffe han, redd for at det kan føre til at han iallefall ikkje får lyst til å slutte.Og at han berre blir lei seg og redd.Og får forstoppelse... Men, eg veit ikkje. Han er virkelig ikkje lett å motivere. Eg er så forferdelig fortvila. Eg får høyre fra andre folk at det er no vel ikkje normalt å bruke bleier når ein er over tre år, og sånne ting. Der er unger i barnehagen som er yngre enn han som har sluttet med bleier. Og det er ikkje det at vi har vært late og ikkje prøvd å lære han å gå på do. Vi har prøvd og prøvd og prøvd. Dette er seriøst det vanskeligste eg har vært borti hittil....når det gjelder foreldrerollen.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Det har vi prøvd. Leeeeeeeeeeeeeeeeenge...funker ikkje.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Eg syns vel egentlig sjølv at det er ein fæl ting å gjere....men vil ha litt input og høyre om det er eg som er overnervøs eller ka det er.... :-)
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Det var barnepsykologen på God morgen, Norge som en gang snakket om disse tabelettene - mer vet jeg ikke.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Min mellomste fikk en karamell (skyt meg, jeg brukte godis som belønning) hver gang han bæsja i potta, for han ville ikke det. og det fiksa i alle fall saken.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Det kunne jo vært verdt eit forsøk...han er ein skikkelig godtemoms ;-) Hehe
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Nei, det var en gang før jul. Kanskje noen andre her inne vet hva det er snakk om. Jeg har også en gutt som skal slutte med bleie nå, så jeg fulgte godt med på innlegget. Fikk med meg at det var et ganske vanlig problem du beskriver - spesielt for gutter.
Polyxena Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Da ville jeg nok tatt en prat med helsestasjonen, og kanskje blitt henvist videre.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Hei, Lilledrue:) Vi har hatt samme problem med guttungen vår(snart 5). Vi forsøkte ALT, denne slags "straff" også. Resultatet ble at han ble engstelig for å si ifra når det hadde gått gærnt. I samråd med avd.leder i bhagen ble vi enige om å overse tissingen. Det gikk ikke med en gang men plutselig var det stopp.Nå skriker han ut når han må tisse som å vise oss hvor flink han er:) Så mitt råd: Lat som ingenting når det går "gærnt". Vær like blid og prat om andre ting...Går litt tid men jeg lover det funker! Lykke til;)
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Har tenkt på det, kanskje vi skal gjere det. Kortid er det egentlig vanlig å slutte med bleie? Noken som veit?
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Tusen takk for det. :-) Det er det vi har gjort hittil. I tillegg til belønning når han har gjort i doen.
Tyra79 Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Dette hørtes ut som eldstemann her i huset! Han var tørr i noen mnd for så å glemme seg ut. Gjerne flere ganger til dagen. På denne tiden ønsket han seg en spesiell bil. Vi lagde en kalender der han fikk smilemunn for hver dag han geide uten uhell. Jeg tror det var etter fem smil han fikk bilen. Videre avtalte vi i bhg FASTE tider de tok ham på do. Altså de sa: "nå skal du tisse" og ikke "må du tisse?" Dette klarerte vi med ham og fulgte også opp hjemme. Dette hjalp iallefall vår gutt!
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #17 Skrevet 15. januar 2008 P.S: Det er helt!!! normalt for unger over tre å bruke bleier!!! Det er flere i 5-års gruppen som bruker bleier....De foreldrene som sier noe annet ljuger og bidrar til å "stigmatisere" ungene som er litt sene med å bli tørre. Hadde bedt de holde kjeft hvis de ikke hadde noe konstruktivt å komme med....mener nå jeg;)
trollmamma Skrevet 15. januar 2008 #20 Skrevet 15. januar 2008 Dei tablettene det var snakka om, får ein ikkje før barnet er fyllt 6 år. Er ikkje rekna som eit problem før det. Ok å henge opp puslespelbite når han har vært flink, men synst ikkje noko om å ta ned ein når han har vore uheldig. La heller det gå forbi i stillhet. Evt ha faste do rutiner. Kl da og da skal me på do, basta. kanskje?
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #21 Skrevet 15. januar 2008 Takk for svar :-) Ser jo det sjølv når eg leser igjennom innlegget mitt, at det sannsynligvis ikkje er ein særlig god ide med konsekvens av å gjere i buksa. :-) Blir berre utrulig fortvila (hadde ikkje trudd det var så vanskelig) P.S. Dokke må ikkje tru at eg er ei fæl mor som berre straffer ungene mine og sånn altså...hehe ;-p
Pappas fultreffer :) Skrevet 15. januar 2008 #22 Skrevet 15. januar 2008 Om han gjør det med vilje, så er det en fin straff det med puslespill. Og tabletter får du som regel ikke før skolealder. har samme problemet selv. Min 3 åring gidder rett og slett ikke alltid å gå på do, så han står rett opp og ned og tisser i buksa. Uhell, kan skje, men om jeg ser at han gjør det med viten og vilje, da må han jo bli fortalt at slik gjør man ikke.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #23 Skrevet 15. januar 2008 I vår bhg (3-6 år) er det ingen som bruker bleier. Ikke en eneste en av 40 unger. Tror ikke bhg-personellet lyger om det (hvorfor skulle de det?). Så å si at det er normalt å være 5 å bruke bleier, er vel å ta en smule godt i...
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #24 Skrevet 15. januar 2008 Det er det og, veit du. Eg ser jo kortid det er uhell. Det er greit med uhell. Eg har ingen problem med å sjå at uhell kan skje. Men.......han kjenner det, veit kortid han må på do. Det VEIT eg. Og når han då ikkje "gidder" å gå.........
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #25 Skrevet 15. januar 2008 Eg syns dette er utrulig vanskelig...hadde faktisk ikkje trudd det var så vanskelig å venne han av med bleier. *laaaaaaaang suuuuuuuuukk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå