KaMa Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #26 Skrevet 15. januar 2008 Det går selvsagt an å få mangelsykdommer, tette blodårer, diabetes og en del andre "fedme"relaterte sjukdommer, selv om man er tynn som en strek, dersom kostholdet består av mat som bygger opp under dette. Det er vel ikke utlukkende snakk om fedme og hva vi syns er et sosialt akseptabelt ytre. Hovedpoenget er en sunne kropper for ungene, som de skal ha et helt liv. Og jeg holder fremdeles fast ved at det er holdninger som er problemet. Som en oppi her påpekte, hadde en gang i blant virkelig vært en gang i blant, så hadde ikke det vært et problem. Men sånn er det jo ikke. Helgen varer fra fredag til søndag, x antall bursdager, med ubegrenset og ukritisk inntak av diverse. Jeg skjønner virkelig ikke at foreldre som vil barna sine godt ikke forstår at det beste du kan gjøre for barna dine er å sørge for et godt grunnlag og gode holdninger til både kosthold og aktivitet. Det er ikke noe positivt signal å sende ut at hvis vi skal kose oss ekstra så putter vi møkk inn i kroppen vår og har det ekstra fint. ..og egentlig kunne vi laget en egen tråd for aktivitetdebatten...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 15. januar 2008 #27 Skrevet 15. januar 2008 Jeg mener det er en kombinasjon av at unger har et utrolig dårlig kosthold og liten aktivitet. Mener også at mange barn lærer dårlige verdier og holdninger når det kommer til kosthold og aktiviteter, kanskje fordi de de lærer det av ikke vet hvordan dette påvirker kroppen. Om foreldrene er aktive og spiser sunt vil ungene lære det. Hos oss koser vi oss ikke med mat. Dvs. vi koser oss med maten, men vi trenger ikke mat for å kose oss. Vi koser oss med å spille spill, male, lese bøker, leke ute. Forresten, det er en ting vi gjør for å hygge oss som har med mat å gjøre, det er å bake brød. Min svigermor fikk sjokk da hun var hos oss forleden.. Hun ba om en kopp kaffe, men vi hadde ikke kaffe, nei, så fikk hun ta en kopp te. Hun ville gjerne ha sukker i teen og lette gjennom skuffer og skap mens jeg var på badet med lillemor. Da jeg kom ut spurte hun hvor vi hadde gjemt sukkeret. Dama fikk hakeslepp når jeg sa at vi ikke har sukker.. Jeg fant en boks fruktose som ikke var åpnet, så hun fikk ta den. Barna får ikke lørdagsgodt, men vi har litt liggende fra helsekosten dersom småen skal steder hvor andre barn skal få godis, (juletrefest ol.). Han har en del matallergier, så han kan uansett ikke få det de andre spiser. Syntes at når man vet så mye som man vet i dag om hvordan forskjellige stoffer påvirker kropp og hode så bør man tenke litt på det.
KaMa Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #28 Skrevet 15. januar 2008 Og nå blir du vel kalt for fanatisk.. Men jeg er så enig. Å kose seg med maten er ikke det samme som spise for å kose seg. Vi vil vel alle det som er best for barna, så jeg skjønner ikke hvorfor dette i mange miljøer blir sett på som fanatisk og særlig dramatisk.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 15. januar 2008 #30 Skrevet 15. januar 2008 Så lenge ernæringsfysiologen er enig med meg får folk som ikke har høyre utdanning i dette kalle meg hva de vil. Ooo.. også er maten vi spiser helst økologisk og ofte også fairtrade, :-O Må jo være så fanatisk at vi faktisk tenker på miljøet og resten av verden også. Og på toppen av fjellet.. Vet du hva vi gjør med maten vi ikke spiser opp.. Vi komposterer den, å gud bedre.. Når du trodde det ikke kunne bli verre.. ;-) Nei vet du hva.. Folk får tenke som de vil, men jeg trives ikke med å leve i en boble og syntes det er på tide å ta ansvar, så det gjør jeg.. Hva dere gjør er deres "problem"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå