Gå til innhold

Ang unger og sukkerinntak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg trener har jeg fritt innsyn til et badebasseng som blir brukt en del av unger og ungdommer. Skoleklasser som er inne og svømmer.

Når man i én klasse ser flere 8 åringer med bryster (og da snakker jeg ikke om tidlig utviklede jenter) så er vel det en klar indikator på at fedme blant unger er et akk så vesentlig tema?

Regner med dette er noe som blir diskutert titt og ofte her inne, men siden jeg ikke egentlig har vært her før i det siste, så...

Min umiddelbare tanke er at sånn skal i hvert fall ikke min unge ende opp. Derfor innfører jeg ikke unødvendige og usunne vaner, før det sosiale presset evt blir for stort.

Og det er vel tankegang som at "lørdagsgodt, og til fest og en gang i blant ikke skader" jeg tror skader i det lange løp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Late foreldre med dårlige mat- og treningsvaner gir late barn med dårlige mat- og treningsvaner, sånn er det bare. Skremmende, spør du meg. Skjønner ikke at disse foreldrene behandler ungene sine så dårlig. Overvekt er et problem veldig mange må slite med resten av livet.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg i mye. Jeg begrenser sukkerinntaket til sønnen min veldig. Av meg får han nesten aldri noe (unntaket var 2årsdagen hans da han fikk sjokoladekake)

En ting er de langsiktige virkningene av for mye sukker, en annen ting er de kortsiktige.. En av tantene hans hadde klart å gi ham cola med sukker. Jadda.. Fikk hjem en sinnsvak 2åring høy på koffein og sukker og vurderte etter en time å skyte meg :)

Kos er når vi maler, bader, leser eller lager mat sammen. Det er ikke snop som er kos. Hos oss hvertfall :)

Skrevet

Der er jeg uenig med deg, jeg tror ikke det er lørdagsgodt og til fest en gang i blandt som er problemet.

Jeg tror det er aktivitetsnivået på dagens barn og unge som har en stor del av skylden. I dag blir jo barna kjørt overalt, og sitter gjerne inne og spiller et eller annet tv-spill - i stedet for å være ute å leke.

Skrevet

Jeg tror hovedproblemet i dag er at ungene er mye mindre i aktivitet enn vi var. De sitter inne med lekser og dataspill, mens vi løp ute på ettermiddagen. Det er veldig synd.

Jeg er av typen som tror på at litt i ny og ne ikke skader noen.

Skrevet

Jeg er forresten veldig uenig i den siste setningen din. Det er ikke det som skjer en gang i blant ungene tar skade av, det er det som skjer ofte de får dårlige vaner av som de tar med seg senere.

Skrevet

Nabojenten her er 7 år og sitter inne med lekser hver ettermiddag. Syns det er for gale...

Skrevet

Siste setningen viser til holdninger, ikke hva som faktisk blir gjort.

Selvsagt er det flust av folk som er bevisst på sukkerinntak, hvor mye og hvor ofte, men holdninger som at en hel haug med e-stoffer er noe vi unner oss en gang i blant når vi skal kose oss, er vel ikke særlig sunn innstilling, eller hva?

Jeg er ingen fanatiker, men siden jeg kommer fra en familie med fedmeplager så er jeg særlig bevisst på hva det er som gjør oss feite. Og helt klart er det aktivitetsnivå, men også forhold til mat.

Skrevet

Enig med solstråle69, her er heldigvis ungene glad i å være ute å leke. Men det er mange som ikke er så nøye på kostholdet, vi har i alle år nesten blitt motarbeidet av min familie når det kommer til kaker og sukkerinntak, de syns vi er alt for strenge, vi syns de er kunnskapsløse...

Skrevet

Jeg regner med da at overvektige barn med et sunt kosthold og mye aktivitet faller utenom din teroi?

Skrevet

Jeg har ikke tro på "sukkerfundamentalisme", jeg tror ikke et litt søtt på lørdager gir fedme hvis de siser sundt og riktig i uka ellers. Det som er problemet er at lørdag streker seg fra fredag til søndag hos mange og så er det også noen som ikke klarer å styre unna midt i uka på toppen.

INGEN skal fortelle meg at en unge som får en sjokolade og kansje et lite glass brus, og noen chips på lørdagskvelden blir FEIT av det!

Jeg er for å utsette det, men man kan ikke nekte feks 2åringen å smake når 9åringen sitter å koser seg med litt lørdagsgodt.

Jeg lar t.o.m ungene få ei skive med nugatti som kos en gang i mellom, ikke hverdagsmat, prøver da å holde oss til usukret saft, syltetøy osv siden søtsmak i seg selv ikke er så ille så lenge man velger de sunne variantene.

Skrevet

Selvsagt finnes det unntak, men når over halvparten av en skoleklasse er overvektige så er det ikke unntakene vi snakker om.

Skrevet

og som andre sier, det er aktiviteten som er hoveproblemet med arn i dag..og der tror jeg det er visse forskjeller i forhod til hvor ungen bor. Her er unga svært aktive og leker mye på tross av at de har tv og spill...de har frie uteområder å røre seg på som inspirerer til lek og moro.

Skrevet

Så vil jeg si at jeg kjenner også til familier som er naturlig slanke, spiser nesten aldri grønnsaker, men sukker til dessert hver dag, brus hver dag og alltid noe godt på lur.

Jeg vil også si jeg reagerer like sterkt på de enn f.eks foreldre som faktisk er og har overvektige barn som prøver å aktivisere seg og sine.

Skrevet

Mange har jo litt valpefett i den alderen, og blir kanskje slankere om noen år.

Skrevet

Jeg er overbevist om at aktivitetsnivået ikke står i forhold til inntaket. Da jeg var liten fikk vi et glass brus og en skål med potetgull på lørdagskvelden. I dag opplever jeg at ungene får 1,5 liter brus og en stor pose potetgull både fredag og lørdagskveld. Da jeg gikk i småskolen fantes det ikke overvektige barn, selv om kostholdet da besto av mye mer husmannskost enn nå. Dvs. farsemat, kraftige kjøttretter, men selvfølgelig også mer fisk, alltid sauser og kokte grønnsaker. Lite salat. Lettprodukter fantes ikke, og vi hadde smør og kaloririkt pålegg. En ting er at man skal lære ungene å spise sunt, (jeg prøver så godt jeg kan)men tror det også er viktig å oppfordre til bevegelse. Har noen ganger en følelse av at redselen for at ungene skal utvikle anorexia, hindrer foreldre i å snakke kosthold med ungene. Tror det er mange som ikke ser på fedme som en spiseforstyrrelse, men mener selv at fedme er en langt mer alvorlig samfunnsproblem en anorexia. Selv om det også selvfølgelig er farlig.

Skrevet

Har noen i familien med den holdningen Angelica, at fordi ungene er bare skinn og bein så kan de proppe i seg kaker, brus og skiver med nugatti og 3 pålegg på ei skive osv osv. Hallo hodet sier jeg bare....

Skrevet

Helt uenig med deg i den siste setningen. Det er ikke unntakene som er problemet. Det er hverdagen. Og ja det er mange feite unger. Men det er og mange feite foreldre. Og veldig ofte er barn av feite også feite fordi familien har et gjennomgående usunt kosthold.

Jeg mener at man bør mane til mer fysisk aktivitet. på barneskolen her er det et stort problem at ungene blir kjørt selv om de bor bare halvannen km fra skolen og vegen er trygg. Matvaner er selvfølgelig viktig men jeg mener at trening er viktigere.

Skrevet

Mine barn er tynne som streker.

Me har litt snop på lørdager og chips/popcorn eller liknande. Brus har me sjelden på lørdager, men til fest. Ellers et me stort sett normalt trur eg.

Eg er meir opptatt av e stoffer enn direkte sukker. Vil heller gje mine barn sjokolade med sukker enn sukkerfrie drops fullada med e stoffer, og brus med sukker enn lettbrus.

Har ei venninne med barn på samme alder som mine, dei har stort sett samme holdningane til kosthold som eg har til mine barn, mens hennar barn er overvektige.

MEN forskjellen er at mine barn har "propell i rumpa" er aktive, full av liv, er masse ute, mens hennar barn sitt inne og spelar ps elller berre er inne og leikar roleg.

Sjølv om dette berre var eit eksempel, så viser det generelt trenden trur eg.

Ja, mange barn et for mykje søtt og feitt, men innaktiviteten er den store synderen trur eg.

Forøvrig så har vell dei aller fleste jentene begynt å få bryster i 8 klasse?

Skrevet

Jeg tror det daglige matinntaket er det som gir vaner og Uvaner.

Middagsmaten i de noerske hjem er jo FEIT. Det brukes alt for mye vanlige pølser (ungene liker det så godt), kjøttdeig i stedet for karbonade(evt kylling), toroposer, med et fantastisk høyt innhold av salt/aromat og ikke SÅ mye næring.

Visste dere feks at Toro tomatsuppe har så godt som null næring? Tomme kalorier som først kan kalles et måltid hvis man stapper i mye egg, grov makaroni og spiser grovt brød ved siden av? Skremmende, faktisk.

Og når aktivitestnivået har sunket betraktelig de siste 20 årene går det jo rett i feite-gropa med mange av oss.

Jeg gir min gutt på 3 år lørdagsgodt med god samvittighet, og han spiser det han vil i bursdager. Jeg vil at han skal se at dette smaker godt, men at det ikke er synonymt med å kose seg. Frukt kan likså godt være "kosemat" for ham.

Jeg tror også at det er en økt bevissthet på dette de siste årene. De som har små barn nå virker mer fokusert på dette enn for 10 år siden (derav feite 8. klassinger...?).

Det er kult og moderne å tenke sunt.

Det har blitt harry å røyke og gi ungen tåteflaske til den er tre år. Færre gir annet enn vann som vanlig tørstedrikk.

Håper fokuset på sunt fortsetter (momsfritak på magre varer/frukt-grønt) etc.

Skrevet

He he, ja. Vi hadde middagsgjester her og jeg lagde wok, noe som hele fam. her elsker. De satt å tittet i maten og nesten gravde etter fettfyldige kjøttstykker he he.

Selv så er jeg ganske nøye på det selv, for erfaring så får jeg barn som er høøøøøøyt oppe i lang tid etter mye sukkerinntak.

Men siden ungene her blir glad for grovkjeks og en kjærlighet til lørdagsgodt på lik linje med gulerøtter og dip så er jeg glad.

Så diskuterte jeg med ei venninne om nugatti på brødskivene på skolen. Jenta der ville ikke spise hvis hun ikke fikk dette på. Skolen lagde en regel at barn kunne få ha dette på ,kun fredager. Denne dama tok kontakt med rektor og lurte på om jenta hennes skulle sulte, for hun nektet å spise uten nugatti og hun tilførte at hennes ansvar var å mate jenta si om det så var med nugatti.

Så hun fikk dette igjennom, men for andre så vet jeg at ved at skolen sier nei er det lettere for foreldrene å si nei til barna. Syntes det kan vre litt trist i blandt med tanke på så mye pålegg vi faktisk har i dag.

Skrevet

Begynte å tenke på ein ting....

er dette eit større problem i by enn på landet?

Når eg tenker etter om barna på skulen her (kombinert barne og ungdomsskule) så er det ikkje mange overvektiga altså.

Men at dei har bedre kosthold skal eg ikkje påstå, men meir aktive kanskje?

Eller er det berre her det er sånn hehe, sida me bur i "sportsbygda nr 1"

Skrevet

Meget mulig det er en fordel for barn å bo langt unna Burger KIng og McDonald ja :-DD

Her tar det en halvtime å kjøre en vei til by`n og nærmste takeaway, så det sier seg selv at vi spiser ikke sånn mat, når vi først skal ut å spise en skjelden gang med barna så er det så skjelden at det går måneder i mellom...og som oftes på litt bedre resturant siden vi da har råd til det.

Er svært få overvektige barn rundt her i hvertfall...

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene her, bare ditt, Trollmamma.

Jeg skjønner hvor du vil hen. Jeg er også vokst opp på landet og jeg tror faktisk vi var mer aktive der enn i byen. Nå bor jeg i byen, og må si det er stor forskjell på min stedatter på 10 år og meg som 10 åring. Det har gjerne med tiden og gjøre også, det er 17 år siden jeg var 10.....

Men allikevel, når jeg var barn, så gikk jeg eller syklet i 20 min til bestevenninnen min, jeg gikk til skolen, vi var UTE å lekte osv.

Her i byen tar man mye buss, foreldre henter og bringer, kjører til treninger osv. (dette også fordi strekningene er ofte lengre i byene. På landet har man liksom alt innenfor gangavstand...) Så kanskje man er mer aktive på landet, det tror jeg faktisk.

Hvor er Sportsbygd nr. 1??

Skrevet

Fleipa litt med den sportsbygda da ;) det føles litt sånn av og til, er vedlig mykje idrett her.

Er store avstander mellom ting her. Mine barn er av dei få heldige som kan gå til skulen. Ellers blir dei fleste køyrt til og fra, pga av lange avstander og livsfarlige veger.

Eg bur i samme bygda som eg voks opp i, flytta heim att då eg fekk barn, og eg sykla som 10 åring til og fra mi venninne mange gonger i veka. Tok ca 15- 20 min å sykle. Problemet no er at me aldri i verden kan sende våre unger ut på den samme strekningen fordi trafikken har økt enormt, det er jo livsfarlig å i det hele tatt å gå den strekningen for voksne. Så da må ungene køyres, kjempe trist, men sånn er det så lenge gang og sykkelvegen ikkje kjem (som me har blitt lova i 25 år!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...