PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 14. januar 2008 #26 Skrevet 14. januar 2008 Gi meg en seriøs kilde til d du skriver da? Ja, datteren min skriker seg også i søvn når hun er overtrøtt...men hun gjør d i mine eller pappaen sine armer, ikke alene i sengen...Hvis hun er overtrøtt hjelper ikke noe, hun gråter uansett, men gråten blir mye mindre desperat og hjelpeløs dersom hun blir holdt av meg eller sambo... Jeg lar småen sutre/smågråte litt av og til, når hun skal legge seg...men går hyppig inn til henne, og løfter henne opp m en gang jeg hører gråten endre seg fra sutring til ordentlig gråt... Ble litt irritert på svigers, som lot småen ligge å gråte i sengen da de passet henne...heldigvis var broren til sambo m, (han er 16 år) han klarte ikke å høre på den såre gråten, og gikk inn og tok henne opp De vet at vi pleier å ta henne opp når hun griner, og at d er d som hjelper, lar vi henne ligge å gråte aser hun seg mer og mer opp og blir hysterisk...Svigers derimot er av den oppfatning av at barn har godt av å ligge å skrike til de sovner igjen, fordi d har fungert på deres barn... Neste gang de skal passe, kommer jeg til å gi ettertrykkelig beskjed om hva de skal gjøre, hvis ikke de vil gjøre som vi sier får de la være å passe...
cherry coke Skrevet 14. januar 2008 #27 Skrevet 14. januar 2008 Har alltid hørt(fra helsesøstre, leger, etc.) at så sma barn ikke kan bli bortskjemte...?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #28 Skrevet 14. januar 2008 3mnd gamle barn har ingen forutsettning for å være "bortskjemte", det mest naturlige for et så lite barn er å ha konstant kroppskontakt med mor eller annet familimedlem. Se på primatene, være nærmeste slekninger, der henger de fast på enten mor, far, tanter eller andre konstant hele tiden før de er så store at de begynner å bevege seg rundt selv..
OsloMor Skrevet 14. januar 2008 #29 Skrevet 14. januar 2008 Eldstejenta mi gråt omtrent 9 min hver kveld før hun sovnet som baby, ikke hysterisk men mer som av vane. Måtte liksom grine litt før hun sovnet, he-he.
*betty*spaghetti* Skrevet 14. januar 2008 #30 Skrevet 14. januar 2008 Jeg skal komme med et ganske dumt svar nå... tenk på femti tallet.. da skulle ikke babyene bli dullet med... de fikk mat og ble lagt i vuggen eller vogna for seg selv... Ingen problemer... Var det mange fra den tiden som har psykiske lidelser, dårlig barndom osv osv??? Nei ikke så mange som det er idag... Hvorfor det montro? Fordi man er hysteriske... En tre mnd gammel bebi har ikke vondt og gråte litt... Og en bebi er ikke bare en nyfødt... bebi strekker seg faktisk ganske langt! Hvorfor kan ikke folk få gjøre slik som de vil? Hvem er så dumme og tror at en nyfødt en har gått av og gråte seg i søvn? en bebi er ikke dum..De blir fort bortskjemte, men jeg ville vel ikke latt en bebi gråte lenge...
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #31 Skrevet 14. januar 2008 PrincessE. Var den til meg? I såfall om den var det; Jeg vil tro, da henviser jeg til meg selv og min mening, vanskelig å oppgi annen kilde på akkurat den. Psykologen som har nevnt dette med fravær fra mor over gitte tidsrammer husker jeg dessverre ikke navnet på da hu stort sett bare irriterer meg, men hennes navn finnes på småtroll 0-1 og dersom du søker på nicket til mamma til stor og liten her inne. Hun er veldig fan av denne psykologen. Artikkelen er forøvrig gjengitt i FB i fjor høst. Brokkolihistorien er fra en artikkel i Dagbladet fra 2002, hvorpå jeg har forbeholdt meg latskapens rett til å ikke søke den opp i skrivende stund. Anything else?!
OsloMor Skrevet 14. januar 2008 #32 Skrevet 14. januar 2008 Det er STOR forskjell på små babyer under 6-7 mnd og babyer over den alderen. De litt større kan protestere mot soving og seng på en litt annen måte enn et 3 mnd gammelt barn.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #33 Skrevet 14. januar 2008 Ser du ikke forskjell på "gråte litt" og skrike?!
cherry coke Skrevet 14. januar 2008 #34 Skrevet 14. januar 2008 Det var nok akkurat like mye psykiske problemer på den tiden! Ekspertisen på det området har bedret seg, og derfor har slike "tilfeller" blitt oppdaget. Dessuten tror jeg ikke at folk får problemer med psyken eller traumer om en vond barndom pga at de ble bysset, kost med og trøstet når de gråt=)
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 14. januar 2008 #36 Skrevet 14. januar 2008 Nei, ikke til deg Den havnet bare litt lenger bak en jeg planlagte Den var til HeidiHaug og d hun skrev om legene...
OsloMor Skrevet 14. januar 2008 #37 Skrevet 14. januar 2008 Er det meg du spør om jeg ikke ser forskjellen på litt gråt og skrik, tillab ™ venter liten?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #38 Skrevet 14. januar 2008 Er ikke lenge siden jeg så på Dr.Phil der noen leger uttalte seg om at nyere forskning viste at det er skadelig for så små å gråte seg i søvn osv (dvs 10-15 min hver gang) og da gråt.. ikke sutring. Dette var noe med blodgreier til hjernen and so on. Jeg fulgte ikke så godt med da jeg ikke er tilhenger av å la mine barn skrike seg i søvn. Når mini var liten gikk jeg lett på trilleturer rundt midnatt jeg for å få han til å sove Tipper naboene trodde det hadde klikka for meg
Gjest LindeOgWill Skrevet 14. januar 2008 #40 Skrevet 14. januar 2008 Fordi babyer, 0-6 mnd, ikke kan annet enn å gråte når de vil noe. Men det har aldri skadet noen å gråte seg i søvn fordi de helst vil være oppe. Etter en stund er det godt for mange barn å sove alene om mor og barn f.eks forstyrrer søvnen til hverandre, og da må en rekne med litt gråt til å begynne med. En bør se ting i perspektiv; Om barnet kommer til å sovne av seg selv når det våkner på natta gjør det lite om man bruker et par kvelder til å gråte, protestere og lære å dysse seg selv i søvn. Noen fungerer det på, andre ikke. Det viktigste er vel at man ser an barnet, hva det tåler og hva det har behov for. Om barnet har behov for å sove i egen seng, men ikke vil det, da har det ingen skade av å gråte en kveld så lenge mor er i nærheten.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #41 Skrevet 14. januar 2008 Ahaaaa... For du ser jo at mine kilder i dag er dlnn solide:p *flire*
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 14. januar 2008 #42 Skrevet 14. januar 2008 He he De mest bunnsolide jeg har sett he he
*betty*spaghetti* Skrevet 14. januar 2008 #43 Skrevet 14. januar 2008 Gråte og skrike er det samme for meg... Sutring... det er noe annet... du har forskjellig gråt og da... ta meg opp gråten... jeg trenger noe gråten... eller bare den forferdelig såre gråten... Og den regner jeg jo med at man klarer og høre forskjell på
Bananamama Skrevet 14. januar 2008 #44 Skrevet 14. januar 2008 Hvis du virkelig lurer, har jeg litt info til deg. Det er på engelsk da, håper det går greit. Er skrevet av dr Bill Sears, en av verdens mest anerkjente barnespesialister: In my opinion, "let the baby cry it out" is at the top of the list of bad baby advice. Why? For starters, any advice that goes against your instincts as a mother is probably advice you shouldn't follow. You know your baby better than anyone else and, in general, a mom's built-in intuition is fail-safe. For babies, crying is very valuable — in fact it's their language, and parents should pay attention. Your baby is saying to you, in effect, "I need something. Something is not quite right here. Please make it right." Babies cry to communicate, not to manipulate. And, contrary to what you may have heard, crying is not "good for a baby's lungs." Nor is it good for your relationship with your child. If no one listens to an infant's cries, she will become very discouraged. What parents and babies then lose with this outdated advice is trust — your child loses trust in the value of her cries to communicate and you lose trust in your ability to respond to your infant's needs. By letting your baby cry it out, you desensitize yourself to her cries, going against your instinctive responses and possibly creating distance between you and your baby. When a baby screams for 10, 20 minutes, or a half-hour night after night, what actually happens to the baby's brain? The blood pressure goes up. The pressure gets so high, new blood with oxygen can't flow into the brain. So the brain can be deprived of oxygen.And that's not all. The brain can be flooded with stress hormones, and we know that stress hormones can damage sensitive developing nerve tissue. So, night after night, weeks and weeks of crying can actually harm a baby's brain. That's why we encourage you to respond to your maternal intuition. Respond to your baby.
Fikk maibaby06 Skrevet 14. januar 2008 #45 Skrevet 14. januar 2008 "For starters, any advice that goes against your instincts as a mother is probably advice you shouldn't follow." De som mener en på 2-3mnd er bortskjemt har kanskje ikke disse instinktene? Jeg fikk høre på helsestasjonen at min baby på 3mnd var bortskjemt fordi jeg bar han mye når han skrek på kvelden og tok han opp hvis han våknet og skrek. Viste seg at han hadde låsninger i både nakke, rygg og bekken. Hvordan ville jeg følt meg da hvis jeg bare hadde latt han ligge og skrike:P
animal Skrevet 14. januar 2008 #46 Skrevet 14. januar 2008 Merker at jeg ble litt provoser over tråden over fra Julie Angelica... Så flott at du har så innsikt i ditt barn, at du alltid vet hva h*n trenger! Her i huset hadde vi skriking de første fem mnd, og det var ikke fordi vi ikke fant ut hva som plaget henne, hun hadde kolikk, var bare så lite vi kunne gjøre med det (som funket). Til slutt så er man så sliten og føler seg så makteløs.. All sympati til andre med kolikkbarn. På generell basis derimot, er jeg enig i at man ikke skal la spebarn ligge og skrike. Man skal alltid forsøke å finne ut hva som er galt, barn som er så små skriker jo alltid på grunn av noe. Men om alt er forsøkt, så tror jeg ikke de blir psykisk skadet av å ligge å skrike litt en sjelden gang i blandt.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. januar 2008 #47 Skrevet 14. januar 2008 Helt riktig som Bananamama refererer her. Vi har også fått beskjed om dette fra overlegen vårt barn har gått til ved rikshospitalet. http://www.parenting.com/parenting/article/0,19840,648125,00.html En annen ting Dr. Sears skriver som jeg syntes det virker til at mange glemmer er: "Babies cry to communicate, not to manipulate". Sears legene har forresten skrevet en dryss med gode bøker.. Får de på amazon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå