Gå til innhold

Hvorfor ikke la babyer skrike???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor man ikke skal la babyer skrike i feks 10 min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hadde hatt behov for noe men ikke klart å formidle det, hadde du syntes det var ok å ligge å skrike i noe som virker som en evighet før noen gadd å ta seg bryet med å titte til deg?

Skrevet

Hvorfor la babyer skrike? Hva godt kommer det ut av det?

Skrevet

feks når de er overtrøtte. Er jo noen som mener at man skal la de skrike seg i søvn.

Skrevet

Jeg synes babyer skal skirke i minst 10 min hver dag.

Lungene deres har så godt av det for videre utvikling.

Også så morsomme de er når de er helt røde i trynet.

Og jeg mener ikke et ord av det over.

Jeg ser ingen grunn til at en baby skal skrike dersom det ikke er 100% nødvendig. Og 10 min er neppe noen nødvendighet.

Med nødvendig tenker jeg må type; mamma må på do, baby ikke enig.

Baby kolikk, mamma rimelig maktesløs, rett på 2 min pause.

Skrevet

De skal ikke skrike seg i søvn før de er gamle nok til Ferber, hvilket de tidligst er ved 6 mnd.

Skrevet

Babyer skriker gjerne fordi de trenger å få stilt et eller annet behov: tørr bleie, mat, søvn, nærhet, fordi de har vondt et sted, feks magen.

Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor enkelte benytter seg av den metoden i det hele tatt. Hva med å forsøke tålmodighet?

Skrevet

når babyer skriker prøver de og formidle at noe er galt. når du forstår hva som er galt og hjelper dem opplver de at verden er god. at du er til og stole på og de knytter seg til deg. når du som er den personen som de er 100% avhenig av for og overleve ikke kommer så blir de redde.

dette er ikke bra for tilknyttningen og tillitten barnet får til omverden.

på dårlige spebarnshjem er det helt stille. babyene gråter ikke, fordi de vet at det ikke kommer noen.

om du lar babyen din hyle seg til stillet har ikke barnets behov blitt dekket. barnet har gitt opp.

tenk deg selv hvordan det ville vært og gråte så lenge av rettsel fordi den personen som skal passe på en ikke dukker opp at man sovner.

Skrevet

Jeg hadde ikke klart å hørt på at barnet mitt ligger å skriker jeg. Det er forskjell på trass og gråt. Når barnet ditt gråter sårt, så er det som regel noe.

Sånn er det i alle fall her i huset. Har aldri hatt behov for å la henne ligge å skrike, for jeg finner ut hva som plager henne, og når jeg fikser det, så er jenta fornøyd. Verre er det ikke:)

Skrevet

Hehe.. Dette må jo være for å provosere?

Ingen kan vel på ramme alvor i en såpass opplyst tid som vi lever i, spørre om noe sånt, uten å ha et lurt glimt i øyet..

Babyer er 100% avhengig av omgivelsene sine. De er 100% avhengig av at omgivelsene tar seg av babyens behov. Babyer kan ikke formidle hva det trenger på noen anne måte enn gjennom gråt. Altså, når en baby gråter er det noe den trenger. Og har du da fått deg en baby, så finner du ut hva du kan gjøre for babyen så den ikke trenger å gråte mer.

Skrevet

jeg lot min stakkars baby skrike seg isøvn ved tre mnds alder:S STAKKARS! led ikke noen nød... var inne anne hvert minuttet for og vise at jeg var der og at det ikke var noe farlig!

Var utrolig slitsomt og gå å gynge tre timer hver kveld... kun pga at det hadde blitt en vanE!

Gjør det gjerne igjen... men neste gang veit jeg jo hvilke ting jeg ikke skal gjøre:D

Skrevet

Diversjon kanskje?!

Innlegget er kanskje ikke ment for å provosere, men er ren undring?

For det finnes jo faktisk mennesker som uttaler slike ting som at barnet har godt av å gråte litt, skrike litt osv.

Og at man skal la barnet gråte seg i søvn.

Skrevet

Det er faktisk leger som mener at man skal la babyer skrike seg i søvn dersom de er overtrøtte!!

Skrevet

ja og det er faktisk leger som betaler revisoren sin med valium også

Skrevet

Ja for latskap er en god grunn for å la de små gråte seg søvn.

Min personlige mening ang barn og søvn er at starter man med å gjøre leggetid til noe negetivt ( feks gråte seg i søvn) s kan man kun takke seg selv hvis ungen får lakenskrekk og begynner å nekte å legge seg senere. Jeg har alltid "dullet" mine i seng mens de var babyer ( ammet til de sovnet, samsover, bysset og båret) og før de fylte året så har de lagt seg frivillig og med et smil om munnen i 19tida. 2åringen henter selv pysjen sin i 18.30 tida og begynner da å mase om å få legge seg...

Skrevet

Hvorfor er du med flere, mer kompetent når det gjelder barn, enn leger?

Skrevet

Da skal de få mene det.

Går ut fra de har definert en alder på anbefalingene sine?

(link eller henvisning?)

Jeg vil tro at enhver mor kommer lengre her i verden ved å stole på seg selv og sine instinkter enn ved å høre på uttalelser som det.

Utover det er det også psykologer som anbefaler og mener det er rett å ikke være borte fra barnet mer enn så og så lenge (gitte tidsrammer, ihht alder)

og at dersom dette ikke overholdes kan barnet få psykiske problemer i oppveksten og/eller i voksen alder.

Det finnes også de som mener brokkoli er kreftfremkallende (noe som faktisk kan stemme det, dersom du spiser mer enn 5 kg per dag)

Også forøvrig uttalelse fra lege...

Skrevet

Og disse legene var allerede middelaldrende på 70 tallet.. Vet at dette var normen når jeg ble født, men det er jo godt over tredve år siden.

Vi vet vel litt mer nå?

Skrevet

Hun har aldri hevdet noen kompetanse på feltet, og ei heller uteover en leges.

Det finnes forøvrig kvakksalvere og slikt fremdeles. Dårlige leger og gode leger...

Osv i det uendelige.

Skrevet

Folk må jo få gjøre som de selv vil, og nå spørs det, en nyfødt eller hvilken alder er det snakk om?

Skrevet

Jenten min begynner å hyle i det jeg legger henne ned i sengen, og hun tier still med en gang hun hører jeg er på vei inn til henne.

Fikk beskjed av helsesøster at da var hun bortkjemt og at jeg gjorde meg selv en bjørnetjeneste ved å ikke la henne få gråte litt. Hun er 3mnd:S

Skrevet

"Folk må jo få gjøre som de selv vil"? Vel, det er nok en god del mennesker som trenger mer rettledning enn som så. En kjapp titt på dette forumet gir en sterk pekepinn dithen i hvertfall.

Skrevet

jeg har aldri sakt at jeg vet bedre en alle leger.

men nå mener ikke alle leger det du sier heller, min lege mente at småen ikke skulle sove seg i søvn. hva gjør vi nå? to leger som mener forsjellige ting?

poenget mitt var at leger kan ta feil. leger kan gjøre feil. sånn som han som betalte revisoren sin med valium. det er ikke så lurt.

lege er altså ikke ensbetydene med "han har rett"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...