Gå til innhold

Er jeg den eneste her inne som reagerer på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å leser et innlegg av cat68 og det går kaldt nedover ryggen min. Svarene hun får gjør det ikke bedre!

http://www.dinbaby.com/forum/thread/136534921

Tror dere virkelig at disse barna ikke føler det som et overgrep å bli omskjært? Syns dere det er riktig at noen personer her inne skal bli enige om at de barna ikke føler det som et overgrep fordi det er deres kulturarv! Selv om det er en kulturarv så tror jeg absolutt at de barna føler det som et overgrep å bli lemlestet nedentil!

Ikke ofte jeg reagerer på noe på DiB men å sitte å si at de barna ikke opplever det som et overgrep er et overgrep! Hva vet disse damene om hva de barna føler?

Tror dere virkelig at disse barna ikke føler at det er et overgrep? http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/29/441656.html

Jeg er rett og slett i sjokk. Kvalm er jeg:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har blitt diskutert mye allerede, spesielt i går kveld.

Skrevet

Nei det er ikke et overgrep for i følge visse kilder synes somaliske kvinner f.eks stort sett at det er helt ok. Jepp hva hadde man forventet til svar tenker jeg da......

Det er grusomt, helt unødvendig, uhygenisk, farlig og absolutt et overgrep.

Skrevet

Det er helt greit. Jeg har ikke engasjert meg før jeg leste dette horrible innlegget!

Skrevet

Kjenner flere som er omskjært og de opplever det ikke som et overgrep. (Har diskutert masse med dem, for jeg synes omskjæring er fælt!). Men det finnes sikkert dem som mener det er overgrep også. Tror ikke det finnes entydige svar på dette, men når det gjelder omskjæring tror jeg det kommer mye an på hvilken kultur man tilhører. Når man aldri har sett annet enn omskjærte tisser på far og venner, så tror jeg ikke det oppleves som overgrep, nei. Men for en "norsk" gutt som ser forskjell på seg selv og de andre i dusjen etter gym tror jeg nok opplevelsen er ganske annerledes.

Skrevet

huff og huff..

Skrevet

Nå snakker jeg kun om omskjærte gutter, altså!

Omskjæring på jenter er mye mer omfattende og i mine øyne myyye verre. Kjenner heller ingen omskjærte jenter, så det vet jeg ingenting om!

Skrevet

og da mener jeg omskjæring av jenter. Omskjæring av gutter og jenter kan ikke sammenlignes i mine øyne.....hverken fysisk eller psykisk.

Skrevet

Så ei 2 år gammel jente er såpass inforstått med sin egen kultur at hun syns det er helt greit? Hun føler absolutt ikke at det er et overgrep? Skremmende at noen kan syns det! De omskjærer barn i alle aldre ser du. Personlig tror jeg og at en 10-åring som har sett eller hørt en omskjæring gruer seg som en gal til det er hennes tur!

Skrevet

Helt enig Leader! Det er 2 helt forskjellige ting!

Skrevet

Tror ingen her har sagt noe om at dette ikke er et overgrep, da blir det totalt feiltolket. Tror alle her inne tar sterkt avstand fra omskjæring, men når det er sagt så er det tross alt kvinner som selv er omskåret som utfører disse grove lemlestringene av pikebarna, og hvorfor?, fordi ( av en eller annen bissar grunn) dette har blitt en del av kulturen og de som IKKE er omskåret blir utstøtt av samfunnet. Dette har jeg selv hørt fra en somalisk kvinne ( kristen sådan).

Omskjæring av jentebarn OG gutter bør bekjempes over hel verden mener jeg, men før man kan bekjempe noe som helst så må man forsøke og sette seg in i HVORFOR de utfører disse grusome ritualene. Å forstå kulturen er nøkelen.

Skrevet

jeg hadde ivertfall grua meg ja.. au!

Skrevet

ENDELIG !

HER SIGNERER JEG.

Skrevet

Bare for å ha sagt det, Dagbladartikkelen du henviser til er fullstendig irrelevant for gitte debatt.

Hvorfor? Jo fordi det er NORSKE jenter det er snakk om. (se overskrift)

Debattinnlegget henviser til somaliske jenter, bosatt i Somalia.

Ikke de som har bodd/bor i andre samfunn med andre syn og meninger.

Og før jeg uttaler meg mer i noen av debattene skal jeg lese artikkelen ferdig...

Skrevet

De utfører det fordi det er en kultur og DET forstår jeg! Men at enkelte DiB damer skal fortelle alle andre at de barna ikke føler det som et overgrep det er det jeg reagerer på! Hva faen vet de om hva de barna føler?? Og jo det er det første som står i innlegget til cat68. At de barna IKKE føler det som et overgrep!

HORRIBELT!!!!

Skrevet

INGEN som skriver at det ikke er et overgrep! Det som diskuteres er skam....

Disse temaene går tydeligvis utover DIN'ernes evner både til å lese og skrive!

Skrevet

Se på den jenta som er fastbundet! Tror du at hun føler at hun ikke blir utsatt for et overgrep?

Skrevet

Inkludert min egen ....DIB'ernes...hehehehe

*Trenger time-out*

Skrevet

JO! Det første cat68 skriver i innlegget sitt er:" Jeg har ingen problemer med å skjønne hva pila mener om at barn som blir omskåret i Soamlia feks ikke føler dette som et overgrep."

Skrevet

For barnet som utsettes ( og kansje er lite) så er det nok rimelig traumatisk der og da når det skjer og i tida etter vil jeg tro siden det må være helt forjævlig smertefullt. Jeg utaler meg IKKE om hvordan de opplever selve omskjæringen, men det er kjent at i somalia er det stor skam hvis en voksen kvinne ikke er omskåret. HUn vil får problemer med å finne en mann og risikere og bli utstøtt. Derfor blir desverre unge jenter fortsatt omskåret. Desverre så tror jeg at dette vil bli praktisert i lang tid framover på tross av press fra bla FN og opplysning.

Skrevet

Jeg har ikke fulgt så veldig nøye med, men har ikke debatten dreid seg om hva som gjør at noe OPPLEVES som et overgrep og hva som gjør at ting er skam? Det er jo ikke snakk om at omskjæring er greit for det om det ikke oppleves som et overgrep av flertallet som utsettes for det?

Skrevet

At hun synes det er vondt?

Helt klart.

At hun misliker det?

Ja.

At hun selv har bedt om dette?

Aldri i verden.

At dette er bedre enn alternativet?

Helt klart, i hennes øyne.

Alternativet er å bli utstøtt, aldri gift, aldri barn osv osv .

Jeg er helt sikker på at hennes tragedie, og samtidig dagen hun har trådt inn i kvinnenes rekker er blitt feiret og bejublet, slik som tradisjonen også er.

Alle i hennes landsby har blitt fortalt dette, alle i hennes familie og alle hennes venner. Nå er hun en "ærbar" kvinne.

I Somalia er nemlig ikke dette regnet for et overgrep på lik linje med hva vi her i lille Norge tenker og mener.

Disse jentene er STOLTE av å være omskåret, helt til de møter feks vårt samfunn eller noen som kan lære dem noe annet.

Og siden jeg egentlig sa at artikkelen ikke var relevant, trekker noe av det tilbake, det er en veldig spennende og god artikkel, men den gir allikevel ikke noen dypere mening til akkurat denne debatten, rett og slett fordi den omhandler jenter som er i vesten, ikke jenter som kun har vært i Somalia.

Skrevet

Ja, jeg leste det nå- du har rett i det. Utifra resten av innlegget hennes, så tror jeg det var en uheldig formulering i et litt for raskt forsøk på å oppsummere Pilas poenger i en annen tråd, og ikke det hun selv mente. Mener hun det, så har jeg totalt misforstått henne (og det er jo slett ikke umulig) og det vil jeg si meg svært uenig i.

Men tendensen her i dag og i går er å fly i strupen først, og lese etterpå. Tematikken er så følelsesladd at mange blir litt blinde. Den andre store tråden i dag, har vel vært et forsøk på å få frem et poeng som debattantene har kranglet om mang en gang før...

Tror også du vil føle deg litt mindre hissig på dine med-DIB'ere hvis du innser at samtlige er mot både enhver form for overgrep mot barn og kjønnslemlestelse.

Skrevet

Kjønnslemlestelse heter det når det kommer til jenter, IKKE omskjæring.

Jenter i Somalia føler nok dette som et overgrep, men må akseptere at det er slik det er der og tror at smertene og komplikasjonene dette medfører er noe de MÅ leve med, og det er i og for seg sant.

På en annen side er det jo noen kvinner i Somalia som har fått "kallet" til å opplyse om hvor ille dette er for kvinnen, og de sier at det eneste som hjelper er å opplyse folk der og de som er bosatt i Norge og praktiserer dette.

Skrevet

Artikkelen viser bilder av barn som etter mine øyne føler de blir utsatt for overgrep! At det er kultur og alt det er IKKE mitt poeng! Det er jeg fullt klar over! Det jeg reagerer på er at cat68 skriver: "Jeg har ingen problemer med å skjønne hva pila mener om at barn som blir omskåret i Soamlia feks ikke føler dette som et overgrep." Hva vet hun og pila om hva de barna føler? Helt utrolig!!!!! Jeg røyker ikke men nå må jeg ta meg en! Er i sjokk over hva folk kan slenge ut av seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...