Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har ingen problemer med å skjønne hva pila mener om at barn som blir omskåret i Soamlia feks ikke føler dette som et overgrep. Dette handler om kulturarv, dette er vanlig praksis og de aller fleste mennesker vet ikke om noe annet. Det er slik dem lever og altid har levd i generasjon etter generasjon. Like med de i fjeren østen som er underkuet sine menn og lærd til å "vite" si plass. Slik har de altid vært det er ingen hemmelighet man underkuer seg sine menn slik er det bare. Det finnes også folkeslag som onanerer sine guttebarn fordi de skal falle i ro uten at jeg for øyeblikket husker hvor det var. Vi i Norge og de fleste andre vest euoropeiske og vestlige lender synes dette er grotesk og vanvittig usmakelig og barbarisk fori vi har en helt annen kulturarv. Vi er oppvokst i frihet og for oss er det fulstendig unaturlig å la noen kjønnslemleste oss, overgripe våre barn eller kue oss av andre. Som jeg ser det vil det egentlig ikke være synd på disse barnen/ kvinnene som lever slik før de feks kommer hit og ser/lær at det finnes en annen virkelighet disse ikke ante eksisterte. Til og med da synes mange det er vi som lever etter forferdelige normer. Vi synes synd på disse, men synes de synd på seg selv?? Det er først når en handling blir klassifisert som horribel, usmakelig, tabubelagt og vond som de som opplever disse overgrep vil føle Skam forbundet med disse overgrep. Å skjønne disse ulikheter er jammen langt unna det å stå bak og være enig i at dem skjer.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Godt noen av oss faktisk skjønner hva ->>- mener når hun skriver om disse kulturelle forskjellene. Hvordan enkelte klarer å tolke det dit henn at hun mener noe er verre her enn i feks Somalia kan ikke jeg helt forstå, uten at jeg da må begynne å lure på om de i det hele tatt kan lese det som faktisk står skrevet i innleggene. Selvfølgelig hadde det vært verre for "Kari Normann" å bli omskåret enn for en somalisk jente som BOR i somalia psykis sett. For den somaliske jenta hadde det kansje vært verre å leve med skammen som uomskåret i det samfunnet. Først må man gjøre om kulturen der nede, det tar tid, så får man KANSJE etterhvert bukt på kjønnslemlestring.
Himmel og hav Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har en god kollega som er fra Somalia, hun ble omskåret som jente, og snakker ganske åpent om det. Hun sier at det å ha blitt omskåret ble for henne veldig tungt og vanskelig da hun ble kjent med det norske samfunnet. For det hun hadde gjennomgått og var stolt av var noe det norske samfunnet fordømte, man syntes synd på henne, og isteden for å føle seg "hel" følte hun seg nå "ødelagt". I tillegg snakket man høyt om omskjæring, og det i seg selv var vanskelig å takle. Så hennes traumer rundt dette kom da hun befant seg i en ny kultur som hadde et annet syn på ting.
ano`num *17.03.10* Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Har ikke lest de innleggene dette tydeligvis grunner i. Ikke sett selve debatten. Er helt enig i at det ikke føles like ille for dem å leve slik, som det ville gjort for oss. Kan godt tenke meg at de synest vi er bra..... Ja, alt etter hva de er vant til sant. Men selv om de er vant til, blir det ikke mindre smertefult! Det er et viktig poeng! Mens mange kanskje synest det er flaut her i Norge og være konfirmant. Må frem i kirken ved flere anledninger, og greier. Men gjør det likevell. Tenk hvor vondt det er for alle de som blir omskåret da? Uten bedøvelse?! De er ikke vant til annet, og det er bare noe de må gjennom -slik det her i Norge har vært i mange år med kofirmasjonen. (Når en tenker konfirmasjon bør enn vell kanskje tenke mer på "gamlenorge". Der alle måtte, og de hadde en annen praksis ifh høreing osv enn i dag. Ikke alle bestod heller. Men måtte vente. Var en fattig... Ja, dere vet vell hva jeg vil frem til? Følelsen av å skulle stå der fremme, vite at det er noe alle må, noe det ikke går ann å komme unna, men så gjerne skulle gjort) Eller for de damene som er underkuet sine menn, ikke handler slik han vil og blir kroppslig straffet for det? Klart det er ok for dem, like ok som å gå til tannlegen for oss. Bare sabla mye mer smerte!! Jeg synest ikke det er ok at de fører livene sine slik. At hverdagen til andre skal inneholde så store smerter! Satt litt på spisen er jo det som skjedde under 2.verdenskrig ifh Jødene også ok da?
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2008 Nettopp!!!! Og der har vi sakens kjerne egentlig.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Å ha forsåelse for andre kulturer er ikke det samme som aksept.
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2008 Nettopp!! Håper dette blir klarere for noen her inne etterhvert. *sukk*
Loglady Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Signerer denne. Og hvorfor skulle seksuelle overgrep være unndratt kulturbetinget skam? Krenkende, ja, vondt, sikkert, psykisk belastende, osv - men skambelagt? Det er absolutt grunn til å diskutere kulturens påvirkning på dette punktet. Er skam en nødvendig tilleggsfølelse? Kan det blant annet være skam som hindrer mange ofre i å fortelle historien sin? Ser at enkelte mener det er tvangen og krenkelsen i seg selv som utløser skammen, ikke kulturen. Jeg mener det er diskuterbart.
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2008 Det mener jeg også, jeg trur det er bidragende ihvertfall og ikke gjør det enklere.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Skammen i forbindelse med overgrep, forsterkes sikkert av kulturen det finner sted i. Men samtidig blir det en forenkling, fordi konsekvensene er så mange og de forskjellige tingene en kan føle skam for er så mange. Finnes det noen kultur som har aksept for voldtekt? Voldetktsofre føler også ofte skam-hvorfor det? Og hvor blir det av de andre konsekvensene av overgrep i denne debatten? Det som irriterer meg, er at Staff i så stor grad har fått lov til å bli premissleverandør for denne debatten- skulle tro han hadde uttalt noe nytt og revolusjonerende som alle kvasi-intellektuelle mennesker må tygge litt på. Smaker litt av keiserens nye klær dette her.
Himmel og hav Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Min bestemor sa midt under Bjugnsaken at "slike ting skjedde jo aldri før, men nå er det jo flere i hvert prestegjeld som er utsatt for slikt griseri!" (Det ble etterfulgt av en relativt saftig debatt, men det er en historie for en laaang regnværsdag...) Skam og tabu har vel alltid vært bestevenner, og det at noe av det tabubelagte fjernes når det gjelder seksualisert vold og overgrep fjerner nok noe av skammen, men den sitter jaggu hardt fast i det norske samfunnet! Vi er raske til å fordømme i overskrifter og debatter, men når man fortsatt kan høre "hva hadde voldtektsofferet på seg?" i en rettssal, så har vi , som nasjon, kanskje ikke kommet så langt allikevel? Jeg tror skammen holder et godt grep rundt de fleste av oss, men avhengig av kultur skammer vi oss kanskje av ulike årsaker? Den norske kulturen er basert på individets rettigheter og ansvar for egne handlinger, og dermed bærer man også med seg følelsen av ansvar for det som skjer med oss. Jeg som er født og oppvokst i Norge, bekymrer meg derimot lite over om jeg bringer skam over familien min...
M@mm@ til mine barn Skrevet 14. januar 2008 #13 Skrevet 14. januar 2008 Obs... ble jeg misforstått nå ? Sorry, ikke meningen.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #14 Skrevet 14. januar 2008 Ha ha, signerer Merrily Tobarnsmamma Skulle tro dette var helt nytt...
NoDoubt Skrevet 14. januar 2008 #15 Skrevet 14. januar 2008 Jeg tror at alle små pikebarn i Somalia føler det som et kraftig overgrep å bli omskåret! Barna er så små at de har ikke begrep på kultur og kulturarv! Viss noen her inne mener at de barna syns det er helt greit så mangler de 99 øre på 1 krone! Da er du faen helt skrudd i toppen!!!
NoDoubt Skrevet 14. januar 2008 #16 Skrevet 14. januar 2008 Les dette og se om dere fortsatt tror at de jentene ikke føler det som et overgrep å bli omskjært: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/29/441656.html
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. januar 2008 Der har vi det igjen. NEI, jeg synes IKKE det er greit. Jeg synes det er helt FORFERDELIG, at slike ting skjer verlden over. Det er jo akkurat det som er hele poenget. At man kan skjønne en uttalelse, en kultur en annen førståelse av ting ÙTEN å være enig i det som skjer/blir sagt. At noen ikke skjønner det gjør ikke akkurat meg skrudd i hodet!!!
NoDoubt Skrevet 14. januar 2008 #18 Skrevet 14. januar 2008 Du skriver: "Jeg har ingen problemer med å skjønne hva pila mener om at barn som blir omskåret i Soamlia feks ikke føler dette som et overgrep. " At dere kan tro/skjønne (kall det hva du vil) at de barna ikke føler det som et overgrep gjør dere jævlig trangsynte etter min IQ. Selvfølgelig føler de det som et overgrep. De føler nok det som et overgrep hver eneste dag etterpå og. Hver gang de tisser. Hva tror de føler når de skal ha sex? Det føles nok og som et overgrep! At nordmenn skal sitte å si at de ikke opplever det som et overgrep er bare helt horribelt!!!! Hva faen vet du om det? Ikke ofte jeg blir provosert på DiB men fy faen dette må ta kaka! Det verste er at dette kommer fra damer som mener det kan være overgrep å la et barn på 1 år gråte seg i søvn. "En 1 åring forstår jo ikke at mor og far er i rommet ved siden." Men lemlestelse på en (for eks) 2 år gammel jente er ikke overgrep fordi det er kulturarv! Og det vet jo den lille jenta etter deres IQ. *rister på hodet*
lenej :o) Skrevet 14. januar 2008 #20 Skrevet 14. januar 2008 no doubt, eg trur du misforstår litt her.. for det som er hovedsaken med dette innlegget er at man kan ha forståelse for en ting, uten å akseptere det. selv om man skjønner en ting, betyr ikke at man godtar det...
Gjest LindeOgWill Skrevet 14. januar 2008 #21 Skrevet 14. januar 2008 Herregud, jeg blir helt sjokkert jeg! Det er klart de ser på det som et overgrep, de vet jo ikke at å bli omskåret med en skitten kniv er deres lusne kulturarv. Og ja, den er lusen, skitten, ekkel og umenneskelig. Så det er greit at en familie utøver incest på hverandre fordi det har vært en tradisjon i familien i generasjoner? Det er greit at voldelige menn slår kvinne etter kvinne, fordi det er deres natur å gjøre slik? Det er greit at voksne mennesker blir kåte på barn fordi de har vært det over så lang tid at det har blitt naturlig for dem? Jeg tror nok at jeg ville ha følt meg skitten og rar som 5-åring om en ekkel gammel onkel hadde begynt å ta på meg, uansett hvordan samfunnet rundt meg hadde reagert. Å klassifisere noe som horribelt avgjør ikke hvordan et offer føler seg, det rettferdiggjør det.
lenej :o) Skrevet 14. januar 2008 #22 Skrevet 14. januar 2008 mener jo ikke at det er greit, som du skriver, selv om man skjønner det... det er to forskellige ting... forståelse og aksept. man trenger ikke forstå for å akseptere, ei heller å akseptere for å forstå.. skjønner? det er som at et menneske som er født uten syn, vil jo ikke savne å se. for de har aldri vært borti det, så det er ukjent for dem. om de plutselig ville kunne se, for så å miste synet, vilel de da savne å se. dette er samme saken. uansett hvordan jenta opplever å bli omskåret, så har hun hørt om det i mange år, at det vil skje. søstre ller moren, tanter eller bestemødre, elelr venninner har fortalt om det, at sånn er det her. de vet ikek om noe annet, de har ikke den friheten, som en blind ikke har synet. de vet ikke hvordan de kan ha det.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #23 Skrevet 14. januar 2008 Det jeg har sagt, og som jeg tror Cat egentlig er enig i, er at de psykologiske effektene av omskjæring vil være annerledes på f.eks Asma ti år fra Mogadishu enn de vil være på Emma ti år fra Løten. Det er mange voksne somaliske kvinner som mener det er fint å være omskåret, selv om de har vært barnet som blir omskåret selv. Kall det rasjonalisering eller hva du vil. Og barn har da så absolutt et begrep om kultur og kulturarv, i hvert fall i den alderen mange omskjæres (det er forholdsvis sjelden at det gjøres på babyer/toddlere).
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #24 Skrevet 14. januar 2008 kan jo godt være at de barna i somalia faktisk opplever det som et overgrep, men i og med at samfunnet er slik det er så sier de ikke noe om det. De fortrenger det, og lever med det. Kan hende følelsen av å ha blitt utsatt for et overgrep kan blusse opp når de en dag lever i et samfunn som sier at dette ikke er akseptert. Når noen voksne endelig sier at dette var forkastelig kan det hende at de tør slippe lufta ut ( for å si det sånn) og at de da føler dobbelt med skam; både for det som skjedde under selve overgrepet, og for å være enig i at det som skjedde med dem som barn faktisk var et overgrep - og at de da går i mot det som for eksempel bestemor og onkel trodde på. Kanskje de på en syk måte føler at de svikter sin egen kultur ved å være enig i egen magefølselse. synes det blir feil å påstå at et menneske ikke kan oppleve det ene eller det andre som krenkende eller som et overgrep hvis ikke samfunnet som helhet støtter dette synet.
Loglady Skrevet 14. januar 2008 #25 Skrevet 14. januar 2008 Klipp og lim. Mitt svar i en tråd startet av NoDoubt lenger ned: Er kulturrelativisme et fullstendig ukjent begrep for enkelte her? En muslim synes du er hore fordi du viser deg i bikini på stranda. Vedkommende synes muligens synd på deg, og tror attpåtil at du havner i helvete for denne synden. Du fortjener i det minste en omgang juling. Hva mener du selv? En redaktør trykker Muhamed-karikaturer. Den muslimske verden reagerer med vrede - for mange nordmenn uforståelig vrede. En norsk kvinne synes synd på Fatima som må gå med hijab på skolen. Fatima vil gjerne gå med hijab, og forstår ikke hvorfor noen synes synd på henne. For så og så mange år siden, var onani en stor synd. Det het at man ble sinnsyk av onani, at man fikk vorter på hendene, at man var urenslig og ville havne i helvete hvis man fortsatte denne ugjerningen. En ussel runk kunne for enkelte utløse selvmordstanker. Kulturbetinget skam. Selvmordsbombere. Ditt syn kontra mange muslimers syn? Nora Noor versus Kadra. Nora Noor sier i intervjuer at hun aldri kunne tenkt seg å ikke være omskåret, at hun er stolt av dette, og at Kadra begår en feil. Vil du beskylde henne for løgn? Kan fortsette i det uendelige
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå