Annalina Skrevet 14. januar 2008 #26 Skrevet 14. januar 2008 Nye Sprell har nok veldig rett i hva hun sier, i en alder av 36, så har alle kjente fått to og tre barn, noen har født før termin og noen etter og reglene er uansett, 41 eller 51 uker etter fødsel, hvis du ikke føder veldig på overtid, da mister du litt tid hjemme..når det gjelder ks, så har jeg ved begge selvsagt gått ut i perm tre uker før ks-dato. Har aldri heller fått muliheten til å bruke ul-dato som utgangspunkt, siste ks ble tatt 17 dager før ul-termin, hadde vært bra urettferdig hvis jeg kunne "fått" disse ekstra ukene hjemme..
nr 6 på vei Skrevet 14. januar 2008 #27 Skrevet 14. januar 2008 Snuppi36 du er ikke den eneste som er 36 her så du vet det :-) Foreldrepengene kan tas ut innen 3 år jfr loven. At man opererer med 41/51 uker etter fødsel sier seg jo selv at man skal siden man regner 3 uker før fødsel. Hvis det Snuppi36 og Nye Sprell sier er riktig så ville det være naturlig at om du fødte 10 dager etter UL termin så ble det regnet om på samme måte som om du fødte 10 dager før termin? Enig?? Kan ikke tenke meg at NAV får lov å "ta fra deg dager" hvis du føder på overtid, men ikke "gi deg dagene" hvis du føder før termin. Du har krav på 44 eller 54 uker i forbindelse med fødsel, og uanstt får man ikke flere enn de ukene.... Jeg er helt sikker etter å ha lest reglene, husk at det er utarbeidet retningslinjer som benyttes av NAV så loven følges ikke sporadisk. Nok et utdrag fra rikstrygdeverkets retningslinjer; I perioden fra 12 uker til tre uker før fødsel: I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen.
nr 6 på vei Skrevet 14. januar 2008 #28 Skrevet 14. januar 2008 Forøvrig er ikke mine innlegg ment til å "hovere" men snarere ment som saksopplysning. All min informasjon er hentet fra sidene til NAV eller Rikstrygdeverket. Selv om det ikke skal gjøres kan det selvfølgelig skje at det er forskjell i saksbehandlinger fra forskjellige trygdekontor. Ha en fortreffelig kveld...
Annalina Skrevet 14. januar 2008 #29 Skrevet 14. januar 2008 hehe, fint at jeg ikke er den eneste som er over 30 her, skal heller ikke krangle så veldig på det som gjelder å gå på overtid, og evt det å "miste" noe av perm..snakker bare utfra erfaringer på det området( ikke egne, men venninners, da det aldri har vært en problemstilling for meg). Når det gjelder planlagt ks, så har jeg mer erfaring, perm ble regnet ut i fra KS-dato. Selvfølgelig ett prob, hvis man får denne datoen kun ett par uker før ul-termin, men da må man jo ta dette opp med Nav, alt kan løses....
Nye sprell Skrevet 14. januar 2008 #30 Skrevet 14. januar 2008 Vel, det jeg skrev var blant annet klippet direkte fra Navs sider. Nei, du kommer ikke likedan ut om du føder 10 dager før eller etter UL-termin. Hvorfor forklarer jeg i innlegget over. 41/51 uker går fra fødselsdato, men føder du etter termin er likevel 44/54 maksimum. Jeg har selvfølgelig også både både lovteksten og rundskrivene, og alle sier det samme. Og det er altså ikke for å hovere, men jeg ville komme med en korrigering til innleggene du skrev tidligere, slik at ikke lesere blir feilinformert. Jeg kan ta feil i mangt og mye, men dette er faget mitt. :-)
li75**fødeklar Skrevet 15. januar 2008 #31 Skrevet 15. januar 2008 Jeg vil støtte opp under Nye sprell her. Jeg har kopiert dette fra folketrygdloven: §14-10 Første ledd - Når foreldrepengeperioden ved fødsel starter Foreldrepengeperioden begynner i alle tilfeller senest å løpe tre uker før fødselen. Dette gjelder også i de tilfeller der moren ønsker å være i arbeid i hele eller deler av tre ukers perioden før fødselen. Arbeid i dette tidsrommet gir derfor heller ikke opptjening av rett til foreldrepenger. I perioden fra 12 uker til tre uker før fødsel: I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen. Permisjonen starter senest 3 uker før termindato, føder du før termin mister du resten av disse 3 ukene. Har du valgt 54 uker, har du da igjen 51 uker fra fødselsdato.
nr 6 på vei Skrevet 15. januar 2008 #32 Skrevet 15. januar 2008 Hele hensikten med å svare på dette spørsmålet fra HI var for å prøve å hjelpe HI med å finne de rette svarene. Jeg har også i dag vært i kontakt med NAV og stillt samme spørsmål til dem, og dessverre er det slik at det ikke er samsvar mellom lovens tekst, retningslinjene og slik det blir praktisert. Dette var de enige i på NAV også. Altså; dessverre er det slik at man risikerer å "miste"dager om man føder før termin. Har noen blitt villedet pga mine innlegg vil jeg bare si at jeg har hentet all informasjon fra NAV sine egne sider, samt RTV sine egne sider. Leser man den tilgjengelige informasjon på disse plasser er det slik som jeg mener at det skal være, men altså; Det praktiseres ikke slik.
millymolly&mini Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #33 Skrevet 15. januar 2008 Takker og bukker. Dæven at det hele henger sammen slik - det høres ikke bra ut. Jeg kan ikke forstå at jeg mister dager - NAV sine regler og praksis henger ikke på greip. Tenker nå at det hele avhenger av hvilken saksbehandler jeg møter, og der kan man jo møte både regelryttere og heldigvis unntakene med mer fleksible saksbehandlere...
Nye sprell Skrevet 15. januar 2008 #34 Skrevet 15. januar 2008 Sorry, men jeg klarer ikke å la være å svare på denne. Jo, det er samsvar mellom loven, rundskrivene og slik det er praktisert. Den relevante bestemmelsen er § 14-9 første ledd 2. pkt, og ikke 14-10 som du viser til (og har limt inn kommentarene for). At en mister de dagene en føder før termin, fremgår også tydelig av navs hjemmesider, som jeg limte inn klipp fra i går. Lenken til siden kommer her, les første avsnitt: http://nav.no/1073744316.cms RTV finnes ikke lenger, og har ingen hjemmesider. Du viser kanskje til rundskrivene, som du finner lenke til på navs sider. Der er bestemmelsen i § 14-9 ansett som så tydelig at den ikke er kommentert nærmere. Tilgi meg for at jeg blir litt irritert i denne lenken, jeg får skylde på hormonene - men jeg blir litt fortvilet når det skal være så vanskelig å nå frem med riktig info om regelverket. Da legger jeg ballen død.
Nye sprell Skrevet 15. januar 2008 #35 Skrevet 15. januar 2008 Til HI: Mitt poeng om at en mister dager ved fødsel før termin besvarer jo ikke ditt spørsmål, som vel egentlig dreier seg om hva som skal regnes som termin ved ks, nemlig UL-termin eller dato for ks. Det kan jeg dessverre ikke svare på, særlig ikke når ks fastsettes så sent som hos deg. Jeg vil da anbefale deg å ta kontakt med nav, som nok kan gi deg et svar. Det finnes knapt noen i nav som lønnes på provisjon for avslagene sine, og saksbehandlerne betaler ikke stønadene av egen lomme - altså er det de færreste som har interesse av å være "vanskelige". Lykke til med familieforøkelsen! :-)
3 skatter ute:) Skrevet 16. januar 2008 #36 Skrevet 16. januar 2008 slik det har vært for meg er det ks dato som benyttes som termin, man går da ut i permisjon 3 uker før ks tas. fikk ks datoen i går, og går ut i permisjon i morgen. var på NAV i dag, og det var slik det var. føder man før termin mister man de dagene som er igjen av de 3 ukene man får før termin, slik har det vært lenge tror jeg så vil man ha maks anntall dager både alene og med babyen bør man føde på ultralyd terminen- eller bruke ks datgo som termin.
millymolly&mini Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #37 Skrevet 16. januar 2008 Til nye sprell: Jeg har da ikke påstått at saksbehandlerne kan være vanskelige pga provisjon eller egen lomme. Det er heller ikke noe jeg mener! Jeg har møtt greie folk i NAV i forhold til private ting, men har gjennom jobb innimellom møtt på et noe firkantet system. Til alle: Ellers så har jeg lest meg både gul og blå på lover og rundskriv i dag. Blant annet fant jeg dette." I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen. Har moren faktisk gått ut i foreldrepermisjon på et tidspunkt før det avtalte tidspunkt for permisjonens begynnelse, blir dette tidspunktet avgjørende." (R14-p14-10) Dette fant jeg i lovverket, men når en leser generelt på nav sine sider så er det en fortolkning av lovverket - og dermed praksisen som nav benytter. En lov kan alltid diskuteres. Jeg kommer til å forfølge saken både av egeninteresse, men også synes jeg det er en prinsippsak i forhold til de som føder før de tre ukene. Jeg mener at vi som føder før ultralydterminen skal ha rett på samme antall uker med foreldrepenger som de som føder på termin og etter. Og får jeg det ikke som jeg vil, så kommer jeg til å klage på vedtaket fra NAV og bringe det inn på et høyere nivå!
millymolly&mini Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #38 Skrevet 16. januar 2008 Til nye sprell: Jeg har da ikke påstått at saksbehandlerne kan være vanskelige pga provisjon eller egen lomme. Det er heller ikke noe jeg mener! Jeg har møtt greie folk i NAV i forhold til private ting, men har gjennom jobb innimellom møtt på et noe firkantet system. Til alle: Ellers så har jeg lest meg både gul og blå på lover og rundskriv i dag. Blant annet fant jeg dette." I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen. Har moren faktisk gått ut i foreldrepermisjon på et tidspunkt før det avtalte tidspunkt for permisjonens begynnelse, blir dette tidspunktet avgjørende." (R14-p14-10) Dette fant jeg i lovverket, men når en leser generelt på nav sine sider så er det en fortolkning av lovverket - og dermed praksisen som nav benytter. En lov kan alltid diskuteres. Jeg kommer til å forfølge saken både av egeninteresse, men også synes jeg det er en prinsippsak i forhold til de som føder før de tre ukene. Jeg mener at vi som føder før ultralydterminen skal ha rett på samme antall uker med foreldrepenger som de som føder på termin og etter. Og får jeg det ikke som jeg vil, så kommer jeg til å klage på vedtaket fra NAV og bringe det inn på et høyere nivå!
Nye sprell Skrevet 16. januar 2008 #39 Skrevet 16. januar 2008 Beklager, jeg klarer ikke å la ballen ligge. Ta i mot et råd fra en jurist: § 14-10 er bestemmelsen som regulerer dette. Les deg "gul og blå" på § 14-9 i stedet, så slipper du å ta en kamp du med sikkerhet kommer til å tape. Livet er for kort til det! :-) Mange lovbestemmelser er uklare, og jurister/advokater kan komme til ulike tolkninger, men denne er altså helt klar. Den har heller ikke vært endret innholdsmessig på lange tider.
Nye sprell Skrevet 16. januar 2008 #40 Skrevet 16. januar 2008 Det mangler selvfølgelig et "ikke" i innlegget over: "§ 14-10 er ikke bestemmelsen osv" skal det stå. Jeg er forøvrig enig med deg i at en burde få like lang stønadsperiode. ved ks som ved vanlig fødsel, og det synes jeg du skal sjekke med nav. Det er imidlertid et annet spørsmål enn om en "mister" noen dager ved fødsel før termin. Nå skal jeg gjøre mitt beste for å la dette ligge. :-)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 16. januar 2008 #41 Skrevet 16. januar 2008 Mener det er Nye sprell som har rett her ja! Sjefen min har forklart det enkel at føder man FØR termin, så mister man de dagene permisjon som er fram til termindatoen! Føder du 3 dager FØR termindatoen, så blir det 3 dager mindre hjemme! Men tenk heller slik at du får kosa med ungen din tidligere!! Føder man ETTER termindatoen, så går dagene som vanlig fram til den datoen man skal tilbake på jobb! Så det mest "ideelle" for å få flest mulig dager hjemme (uten å tenke barn nå) er å føde på termin eller etter termin for da går dagene som vanlig! Skjønner du? Var ihvertfall slik jeg fikk det forklart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå