Gå til innhold

Hva med ks-dato og fødselspermisjon????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har fått invilget ks, og skal inn på ultralyd fire uker før den egentlige ultralydterminen for å fastsette ks-datoen. Men jeg må jo si ifra til arbeidsgiver i god tid når jeg skal begynne permisjonen, og så lurer jeg på om jeg mister to til en uke permisjon pga at jeg får vite ks-datoen så seint.

Noen som har vært borti denne problemstillingen før? Må også sende inn papirer til NAV med krav om fødselspenger. Så det kan jo være at jeg blir forsinket med kravet om fødselspenger, sånn i forhold til at jeg blir en mnd uten penger - for så å få de "igjen"

Noen som vet hva jeg bør gjøre? Jeg har fått vite at sykehuset jeg skal ta ks på - at de tar ks ca 14 dager før ultralydterminen. Men jeg vet jo ikke om jeg får det.. Kan det ha noe å si hvor stor babyen er. Min forrige veide 3300 og han ble tatt med ks ni dager over ultralyd - så ikke store poden!

Ble langt dette og litt rotete.. håper noen har noen svar::::))))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Du tar jo bare utgangspunkt i UL-termin og går ut i permisjon 3 uker før termin slik de fleste gjør.Du får jo ks senest 1 uker før termin og vil da miste ei uke...

Men det gjør jo alle andre også som føder før termin.

Jeg fødte i uke 26 og dermed mista jeg 3 uker....

Skjønte du dette?

Skrevet

Takk for svar:) Men kunne godt tenke meg å ikke miste disse to til en ukene jeg da.

Skrevet

Det jeg har hørt er at man går ut i perm 3 uker før ks-dato hvis man må ta ks. Men hos deg ble det jo veldig rotete, da. Tror jeg ville ringt nav for å høre med sikkerhet for hva du gjør, men uansett så skal du ikke regne ut i fra ul-termin, men ks-dato.

Skrevet

Da jeg hadde planlagt Ks saa maatte jeg alikevel foelger ULtermin da jeg gikk ut i permisjon. Tapte med andre ord de ukene. Baade hos nav og arbeidsgiver.

Skrevet

Hvorfor taper man de ukene?

Trodde man skulle ut i permisjon 3 uker før termin, og alikevel fikk de ukene man skulle ha etter termin.

Hvis jeg f.eks skal ha 54 uker (pappaen har ikke opptjent rettigheter til permisjon, og dermed får jeg alle ukene, det vet jeg fra forrige gang). Da får jeg 54 uker fra jeg går ut i permisjon 3 uker før termin, uansett når jeg føder evt tar KS???

trodde ikke man mistet de ukene.

Men går man over termin så får man selvføgelig det kortere tid sammen med barnet etter at det er født. For det får man jo ikke igjen.

Hørtes merkelig ut at man skal miste ukene .

Siste jeg var i permisjon så hadde jeg (den gang) 52 uker fra den dato jeg gikk ut i permisjon som da var 3 uker før termin. Jeg gikk 3 dager over termin før jeg fødte, og det gav meg 3 dager mindre tid sammen med datteren min før jeg gikk tilbake i jobb.

Skrevet

3 av permisjonsukene er meningen at man skal ha foer barnet kommer, kommer barnet foer termin saa blir disse dagene trukket fra.

Dvs at hvis man skal ha 54 uker perm som i ditt tilfelle saa er det 3 uker foer barnet blir foedt, 51 uker etter hvis barnet blir foedt paa termin.

Blir det foedt foer blir det 51 uuker fra den datoen barnet er foedt. Blir det foedt etter holder men seg til ULtermindatoen som da resulterer i mindre dager med barnet.

Skrevet

Det var da dårlig gjort......

Man burde få de ukene man skal ha uansett når fødselen setter i gang.

En fordel å ikke få før termin da.

Skrevet

Da er det sånn jeg frykta da - at jeg mister de ukene og heller ikke får de igjen med babyen. Skal høre med NAV om div andre spm vedrørende fødselspengersøknaden min, så jeg skal høre med de også ang. dette.

Kjipt at jeg må ta den ultralyden på en måte, trodde de fleste fikk brev i posten om ks-dato

Skrevet

Hei!

Det er ikke slik at man mister de ukene.

Permisjonen begynner normalt 3 uker før termin, men man kan gå ut i permisjon inntil 12 uker før.

Dersom ditt keisersnitt blir innenfor de 3 ukene mister du ingen ting. Hvis barnet blir født før 3 uker før termin mister man heller ikke uker, da reglene sier at permisjonen begynner å løpe fra fødselen(ved fødsel tidligere enne 3 uker før termin) Mer info om du følger linken under.

Til deg som fødte i uke 26: Du hadde vel 44 uker(100%) eller 54 uker(80%) uansett? Det skal du ha....

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Skrevet

Du beskriver det riktig, Zadine. Slik du beskriver det er reglene. Det er ingen som mister permisjonstid. Men man kan "miste" litt tid med barnet hvis det kommer på overtid.

Skrevet

Takk for svar nummer fem på vei!!! Den regelen viste jeg ikke om. Da kan jeg feks søke permisjonstart ca 10 dager tidligere eller noe...:))

Skrevet

He he nei du MÅ ta 3 uker før termin.........

Skrevet

Dette var visst ikke lett for meg å forstå:)

Men viss jeg forstår deg rett nå, så går jeg ut i permisjon tre uker før ultralydterminen. Og skulle jeg få keisersnitt to uker før ultralydtermin, så får jeg de to ukene sammen med babyen!!??

Skrevet

Ja du går ut i permisjon 3 uker før termin. Jo tidligere i permisjonen du får keisersnitt, jo lengre tid(antall dager) får du ilage barnet.

Eks : hvis jeg får baby 11 mars, dagen etter jeg begynner permisjon, så får jeg 54 uker ilage barnet før jeg må i jobb. Føder jeg feks 6 april som er 1 uke etter termin så får jeg bare 50 uker ilage barnet.

Men husk; man har i tillegg mulighet til å ta ut inntil 1 år permisjon ekstra etter at ordinær permisjon er ferdig. Det er uten lønn. Ønsker man ytterligere permisjon må man gi beskjed til arbeidsgiver og det er anbefalt at man gjør det senest 3 mnd før ordinær permisjon er ferdig.

Hvis jeg skulle ha hatt ytterligere permisjon utover 54 uker(ender ca 24mars 2009) måtte jeg ha gitt beskjed til arbeidsgiver til jul i 2009. Jeg har skrevet i permisjonssøknaden at dersom jeg vil ha behov for ytterligere permisjon vil de få beskjed innen utgangen av 2009.

Skrevet

Jeg har termin 30.3 og går derfor ut i permisjon 4.3. Har fastsatt KS 18.3, slik at jeg får en uke " ekstra " etter fødsel, enn om jeg hadde født på termindato.

Slik var det også med mine to forrige KS :-)

Man MÅ som sagt ta tre uker før termin, men har ikke hørt at man må bruke KSdato istedet for ULdato.

Skrevet

Min ultralyd termin er 9.mars. Egentlig skulle permisjonen ha startet 17. februar. Jeg var nede på nav og snakket me dem om dette sist uke. Jeg skal til ny ultralyd og fastsette keisersnitt dato 8 februar. jeg ble bedt om å komme igjen når jeg hadde fått datoen, så regulerte de slik att jeg ikke mister noe av permisjonen. De var ingen problem for dem, de bare gikk tilbake og startet permisjonen 3 uker fra keisersnittdatoen fikk jeg beskjed om. Så jeg har ennå ikke søkt svangerskapspermisjon, de ville vente med og mota søknaden til jeg hadde datoen. Men har gjort det på jobb og godt ut fra termindatoen. Ingen problem det heller, det skulle bruke den datoen som nav skulle bruke. Sånn har jeg hvertfall forstått det.

Skrevet

Hei

Da jeg fikk min første, fødte jeg 11 dager før termin. Jeg mistet da 2 uker av fødselspermisjonen min noe jeg syntes var utrolig kjiipt. Fikk brev fra NAV om dette etter jeg fødte.

Har ikke hørt om at de har forandret reglene siden den gang, men håper de har gjort det.

Skrevet

I følge reglene er det saksbehandlingsfeil det lilletupp. Hvis du fikk 11 dager før termin hadde du vært i permisjon i 10 dager? Du skulle iallefall ha vært det. Så vidt jeg kan finne ut av så kan man ikke regne om lengden på permisjon etter en fødsel, kun hvis det er flerbarnsfødsler slik jeg har fått forstått det.

I følge reglementet kan du ta 80% i 54 uker eller 100% i 44 uker, og permisjon skal begynne 3 uker før beregnet fødsel, dvs ultratermin. Forøvrig gjelder det i prosent hvis man har krav på foreldrepenger, har man ikke krav på det følger man vanlig permisjon.

Loven;§ 12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.

(4) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon etter paragrafen her når omsorgen for barnet overtas. Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

Skrevet

Mor til 3 i Mars; du vil alltid begynne permisjon 3 uker før ultralyd termin. Får du keisersnittdato før ultra termin lønner det seg for deg å bruke ul termin som utgangspunkt for når du skal starte permisjon, dette fordi de aller fleste gjennomfører KS før termin, og da får du benytte mer av permisjonstiden din ilage barnet ditt.

Du har UL termin 9.mars, da begynner din permisjon 19 februar. Hvis du feks føder 1.mars har du brukt 10 dager av permisjonen din "uten ditt barn".

Hvis de bruker 1.mars som grunnlag starter din permisjon 9.februar, og du har da 3 uker permisjon uten barnet ditt(bortkastet?)

Så benytt UL termin du....

Skrevet

Mer ang.permisjon:

Etter folketrygdloven § 14‑10 første ledd starter foreldrepengeperioden ved fødsel senest tre uker før fødselen. I praksis er dette forstått som tre uker før termin. For kvinner som er sykmeldt, gjelder i utgangspunktet tilsvarende. Foreldrepengene skal tre inn tre uker før forventet termin, selv om kvinnen i prinsippet fortsatt er arbeidsufør pga. sykdom.

Føder kvinnen før tre ukers perioden før termin starter stønadsperioden fra fødselstidspunktet, eventuelt fra det tidspunkt kvinnen har avtalt med sin arbeidsgiver. Det vises i denne forbindelse til merknadene til § 14‑10 første ledd. Det skal ikke foretas noen omregning fra sykepenger til foreldrepenger i disse tilfellene, da perioden faktisk starter på fødselsdatoen eller det avtalte tidspunktet.

Hvis fødselen skjer før termindato har Arbeids- og velferdsdirektoratet i samråd med departementet gitt anvisning på hvordan disse sakene skal behandles.

1. Kvinnen har mottatt sykepenger fram til tre uker før termin. Fra dette tidspunktet skal sykepenger erstattes med foreldrepenger. Kvinnen føder imidlertid før termin. Det legges til grunn at faktisk fødselsdato ikke lenger skal ha betydning for forholdet mellom sykepenger og foreldrepenger i tre ukers perioden før faktisk fødsel. Det skal derfor ikke foretas noen omregning fra sykepenger til foreldrepenger i perioden tre uker før fødselsdatoen. Det forutsettes at kvinnen har satt fram krav om foreldrepenger før hun føder.

2. Kvinnen har mottatt sykepenger fram til faktisk fødsel og setter først fram krav om foreldrepenger etter at fødselen har skjedd. I slike tilfeller skal det fortsatt foretas en omregning fra sykepenger til foreldrepenger i tre ukers perioden før fødselsdatoen. Sosialdepartementet har blant annet uttalt:

Skrevet

Oj, leser og leser, men forstår ikke så mye av reglene. Synes det høres kjempebra ut å få to "ekstrauker" med babyen i stedet for to uker å vente på babyen. Skal uansett bestille time hos NAV for å få litt hjelp til utfylling, så da skal jeg ha reglene og dette her i mente.

Skrevet

Hei.

ser det er mange som skriver og jeg blir ikke klok.det opptimale er å føde på termindatoen da får man enten 44 eller 54 uker inkludert de 3 ukene før termin.

De som føder feks 1 dag etter permisjonen starter altså 2 uker og seks dager mister disse.

Dette har jeg fått bekreftet av NAV.......så er jeg snytt for 3 uker jeg da eller

Skrevet

Hei.

Jeg mener at Nummer 5 på vei tar feil over her, fordi hun ikke leser folketrygdloven § 14-9. Arbeidsmiljøloven er ikke så interessant for dette problemet, i.o.m. at permisjonsrettighetene der går utover foreldrepengeperioden i folketrygdloven.

Foreldrepengeperioden regnes fra senest 3 uker før termin. Føder en før dette, faller et tilsvarende antall dager bort, fordi en har krav på 41/51 uker etter fødselen, se fokketrygdloven § 14-9. Dette fremgår også tydelig på navs hjemmesider: "Stønadsperioden starter senest 3 uker før termindato. Dersom disse ukene ikke tas ut eller fødselen skjer for tidlig, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Ukene før fødsel kan ikke overføres til perioden etter fødselen. Stønadsperioden kan starte opptil 12 uker før termindato, men da blir stønadsperioden etter fødsel tilsvarende forkortet."

Tiden sammen med barnet blir altså den samme så lenge du ikke føder etter termin. Fødsel etter termin gir derimot kortere tid med barnet, fordi max er 44/54 uker. Fødsel før termin gir like lang tid med barnet, men en kortere utbetalingsperiode.

Jeg vet ikke hvordan det blir ved keisersnitt, jobber på et annet felt, men ville bare opplyse dette, siden det står feil så mange ganger i denne lenken. De vil kunne gi deg riktig svar på Nav Lokal. Evt kan du ringe til et større Nav-kontor, f.eks i de større byene.

Juridisk rådgiver i en spesialenhet i Nav,

Skrevet

Takk for alle innspill - full forvirring for meg. Skal uansett kontakte NAV lokal for å høre hva de har å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...