Gå til innhold

-<<- eller noen andre som er gode i engelsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det mener jeg du kan (men er ikke 100% sikker) Men det vil ikke telle med i Psykolog utdannelsen din.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ikke noe problem. Du søker opptak til psykologistudiet og når du har fått plass der fyller du ut et enkelt skjema på søknadsweb på UiO.no hvor du også søker status som enkeltemnestudent. Da vil du få tilgang til en utdanningsplan hvor du velger emnene du skal ta på psykologistudiet og i tillegg kan velge ledige enkeltemner.

Det er jo ikke garantert at undervisningstidene vil passe sammen, da - men førsteåret på psy har ikke så voldsomt mye oblig med mindre de har lagt om strukturen drastisk da det ble direkteopptak til profesjon i stedet for opptak fra et ettårig universitetsstudium.

(Om du alt er på Blindern kan du søke enkeltemnestatus nå om du vil, den holder så lenge du fortsetter å betale semesteravgiften).

Skrevet

Nei, men jeg tenker mer at det høres veldig interessant ut jeg, da. Og derfor kunne jeg tenkt meg det... Skal jeg sjekke ut nærmere:)

Skrevet

Åh, da skal jeg sjekket det nærmere. Jeg vet ikke helt hvordan psykologistudiet er, for å være ærlig - men har tenkt å prøve det ut. Jeg vet jo at det må gå opp i opp med undervisningstidene, men det skader vel ikke å prøve. Vil man få eksamen i det emnet...?

Jeg studerer ikke på Blinderen, så det betyr at jeg ike kan søke, selv om jeg studer ved UiO?

Skrevet

Neida, du kan søke nå selv om du er i by'n også - jeg har bare en uvane med å omtale UiO som Blindern.

Tru'kke psykologistudiets første år er spesielt ille nå som man får direkteopptak og dermed ikke er avhengig av å få toppkarakterer i alt. Homotextuality-kravene er en essayinnlevering og en to eller tretimers skriftlig eksamen - temmelig piece of cake.

Skrevet

Og om du tar det som ekstrafag utenom programfagene trenger du strengt tatt ikke avlegge eksamen. Men klart et studiepoeng her og et studiepoeng der, greit å ha.

Skrevet

Hehe - ja, UiO er vel stortsett nesten bare Blindern, men.... Da skal jeg sjekke det ut nærmere, men er jo ennå ikke helt overbevist om det er det jeg velger, så skal gi det litt tid. Er det veldig begrenset med plasser...? Er det noen andre emnefag du vil anbefale...?

Nei, man kommer jo rett inn på profesjonsstudiet, så det blir jo noe annet enn at man går inn på årsenhet. Men jeg vil gjerne ha litt forandring ved siden av studiene, og Homotextuality slik du beskrev det virker en smule interessant. Nå har jeg jo ingen erfaring overhode om emnet, men forstår såpass at det er på engelsk og en god del diskusjon under forelesningene...? Tror jeg kan like det.

Skrevet

Ja, det er det klart festligste emnet jeg har tatt der. Er to undervisningstimer i uken - vanligvis bortimot en time "forelesning" (er en liten klasse) med innspill og så en time heftig debatt.

Det American Women's History-emnet jeg nevnte er veldig bra, og en del innen samfunnsgeografi er morsomt. Og American literature, som vel også nevnt. Oversettelsesemnene (ENG1102 og oppfølger'n) vil være nærmest gratis studiepoeng for deg som kan engelsk - i hvert fall var det mange der som var på "And I tinkh I whrite pritty good English"-nivået da jeg gikk der, og de bestod med glans.

Skrevet

Det høres rikig så spennende ut... Jeg tror jeg skal se nærmere på det! En liten klasse er heller ikke å forakte. Men, det spørs jo alltid hvorvidt jeg får plass eller ikke. Er vel avhengig av hvor stor søker pågang det kommer til å bli.

Jeg skal også sjekke ut de andre du nevner. Når det gjelder oversettelesemnene, som du nevner - må det vel bli veldig kjedelig om folk er på nivået hvor de knapt kan engelsk, og allikevel består med glans...? Jeg tror det er langtifra et sjakktrekk å velge et fag hvor jeg knapt vil oppleve noen konkurranse, og hva lærer man...? Engelsk jeg allerede kan, eller...? Klart, enkle studiepoeng å få da, men.

Skrevet

Neida. Lærer'n, forutsatt da at frøken G. tar emnet fortsatt, underviser de andre i femten minutter og debatterer med deg og de tre andre som skjønner hva hun sier resten av dobbelttimen. =P

Skrevet

Hehe, fra tid til annen er det du skriver en smule underholdene;)

Hvis nivået er såpass at folk ikke forstår god nok engelsk ti å kunne være del av en debatt, så må jeg si det sjokkerer meg en smule... Men klart, skader ikke med litt ordentig oppmerksomhet fra denne frøken G;)

Skrevet

Det forbausende er ikke at mange nittenårige norskinger suger i engelsk, men at de likevel velger å begynne på f.eks en bachelor i engelsk eller planlegger å bli engelsklærere.

Vil du ha utfordring tar du Am. Women's History. Det er litt som på videregående, alt kommer an på lærer'n - og hun er ... overdådig.

Skrevet

Ja, du sier vel noe ganske så elementært der. Men, jeg tok den obligatoriske engelsken jeg hadde på linjen jeg gikk på vgs i klassen, og jeg må si at det var forbausende hvor overbevist den læreren var over at hun kunne god engelsk. Ennå mer forbausende var hvordan hun til tider kunne rette på såkalte "skrivefeil" som var langt derifra. Ofte fikk jeg satt spørsmålstegn ved deler av tekstene mine hun ikke forstod, og som gjerne da bestod av kjente utsagn på engelsk. Så egentlig forunderer det meg ikke at nivået er slik det er.

Hvordan type utfordrning mener du at jeg da vil få...? Og på hvilken måte er hun overdådig...? Hva mener du at er så spennende ved Am. Women's History...? Hvis du gidder:) Vil gjerne vite, før jeg begir meg ut på noe... Vil ikke kræsje helt.

Skrevet

Altså, hun insisterer på tidlig morra-undervisning, roper høyt som den erketypiske amerikaner gjerne gjør, er ekspert på sitt felt, tolerer ikke sjusk og manglende forberedelser og slakter alle hun er uenig med på en måte som får sug lut til å fremstå som tolerant og sympatisk overfor verdens iboende idioti.

Det er kjempegøy. Men man må liksom ha lest det man skulle og være til stede når man skal.

Skrevet

Hmm, føler meg litt truffet. Jeg er fabelaktig dårlig i grammatikk, men så har jeg da valgt å bli Engelsk lærer like fult. Men det skal sies at jeg kan viss jeg gidder da. Og at jeg er noget bedre i engelsk grammatikk en i norsk;p

Skrevet

Jeg tru'kke grammatikken er det viktigste (det er nemlig å vite uttaleforskjellen på kaaaaR og car og sånt), men om du suger i grammatikk vil du vel kanskje vurdere å ikke bastant slakte elever som skriver litt snodig men åpenbart er gode i engelsk, og så heller sjekke en gang til hvorvidt formuleringen lar seg gjøre. =)

Det er ikke nødvendigvis så utbredt i "jeg kan'ke engelsk men skal visst undervise det likevel for jeg fikk jobben for jeg hadde norsk i fagkretsen, haha"-kretser.

Skrevet

Siklerotte: fristen for å søke opptak på enkeltemner for vårsemesteret gikk desverre ut 3.januar, så du må nok vente til høsten.

Skrevet

Egentlig er jeg ikke så ille i grammatikk når jeg tenker meg om. Altså jeg vet hvordan setninger skal bygges opp, jeg kan bare ikke reglene på hvorfor. Men det vil jeg da forhåpentligvis lære. Kan vel være en fordel å ha et svar når en frmtidig elev lurer.

Skrevet

Åh... Det var da litt kjipt... Men, da får jeg vente til høsten da... :)

Skrevet

Vel, jeg tror jeg fint overlever tidlig "morra-undervisning" ettersom jeg er en morgenfugl uten like... ;-) Disse erketypiske amerikanerne er jo underholdene på sitt nivå. Og jeg liker folk som kan det de snakker om, samt faktisk krever en god del fra folk.... Skal jammen se nærmere inn på det og:)!! Vil gjøre noe spennende også...

Og Malina, jeg kan aner ikke hvorfor ting er sånn og sånn selv, så ser ikke for meg at jeg kan forklare hvorfor ting ersom det er på engelsk, fransk eller norsk. Jeg bare vet at det er sånn - det faller seg naturlig... Jeg kan det, men jeg aner ikke hvorfor jeg kan det;) Om du skjønner... Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...