Gjest Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Jeg tenker på det med at den store opphausingen av saken kan gi de som er utsatt for lommemannen større traumer en de ville fått viss ikke. Jeg lurer på om det kan være en sannhet i det. Altså missforstå meg ikke, jeg mener IKKE at et seksuelt overgrep ikke er traumatisk og jævlig. Men jeg tror kanskje at i de tilfeller der omgivelsene er med på å bygge opp under hvor grusomt det er, så kan det slå feil. At overgrepet kan få større innvirking på offeret en det ville fått om ikke? Men på den andre siden så ser jeg jo at om man går andre veien- og skulle uskyldiggjøre det er like-om ikke mer skadelig. Nei, jeg vet ikke jeg. Kom bare til å tenke på en kamerat av meg, han solgte seg selv til en eldre mann da han selv var 14. Han så ikke noe galt i det der og da, det var spennende, og utforskende. Men da dette ble kjent for omgivelsene ble det- naturlig nok- et voldsomt spetakkel, med psykologer og annen krisehjelp. Han fikk da etterhvert voldsome problemer med dette her. Men nå som han er voksen, sier han selv at overgrepet i seg selv ikke var det som var værst, det var omgivelsenes voldsome reaksjon på hvor ille dette som var med på å underbygge og gi næring til trumene. Han mener den dag i dag og det som skjedde ble da etterhvert mye værre en det hadde blitt om han hadde holdt det for seg selv. Hva mener dere?
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Og "voldsom" er Malins ord for dagen ser jeg:p
blond Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Kameraten din er i sin fulle rett til å mene og oppleve det han gjør og gjorde. Det betyr ikke at hans erfaringer kan, eller skal, generaliseres.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Nei klart det, jeg mener bare at det kanskje kan være noe i det.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Selvfølgelig kan det føles slik for de som har blitt utsatt for et overgrep. Hvorfor tror du at de færreste blir anmeldt?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Det er nok mye rett i den du skriver. Og det var en psykolog som gikk ut i media i går og sa det samme. Mange voldtektsofre vil ikke anmelde fordi det å gå igjennom hele saken ikgjen er verre enn selve overgrepet. Jenter som ble misbrukt som barn, husker undersøkelser hos lege og samtaler i ettertid som verre enn selve overgrepet. Så for mange er det ikke rett å lage en krise ut av det. Rart man ikke kan klare å pågripe, sikte og dømme folk for slike ting uten å lage et helvetes spetakkel for ofrene...
♥Prinzessin♥ Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Så har du jo de jentene som har følt at de ikke har blitt tatt på alvor, som skulle ønske de fikk ordentlig hjelp, men som til slutt har måttet se voldtektsmannen gå fri. Heldigvis er det også jenter der ute som føler enorm takknemlighet for at de har blitt trodd, fått hjelp, som er takknemlige for at rettferdigheten har skjedd fyllest og at forbryteren har fått sin dom. Begge disse tingene sier oss at systemet burde ta ordentlig tak i slikt, og ikke dysse det ned eller ufarliggjøre det.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Jeg ble voldtatt... Det var selvfølgelig en helt jævlig opplevelse i seg sjøl, men alt styret rundt det var MYE verre. Jeg var 14 år, og ble "utsatt" for rykter, to rettssaker og styr med advokater media fra fjern og nær (da saka var ganske uvanlig og vakte oppsikt) og et evig kjør som ikke var godt for noe.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 Er det ikke litt skummelt å bli så kyniske ang. overgrep på barn, at man synes det er helt ok så lenge ingen lager så mye styr om det??? Å naske i butikken er heller ikke det verste som kan skje, kan man ikke bare la butikktyvene være i fred? Ikke lage så mye styr om det? Skal det bli sånn at voksne kan tafse på barn og være i sin fulle rett til det, ingen skal lage styr om det, slik skal ungen lures til å tro at det er helt ok at voksne klår!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Det ble for mange år siden påstått at Staff var pedo, bruker smågutter i utlandet. NÅ tror jeg faktisk det er noe i det... ingen røyk uten ild.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Nei, det var da heller ikke det jeg mente. Men at for stort spetakkel kan gjøre vondt værre.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Selvfølgelig er det en sannehet i det. Det er bare det at det over ganske lang tid har vært allement opplest og vedtatt at et seksuelt overgrep er det aller, aller, aller verste man kan oppleve. Det er gjentatt så mange ganger at det har blitt en urokkelig, allmenngyldig sannhet, og den som våger å sette spørsmålstegn ved det, er selv overgriper. Litt som med keiserens nye klær. Selvfølgelig er Staff inne på noe.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Jeg ble tuklet med av en voksen mann i en alder av 10 år. Tuklet med i den forstand som Staff uttaler som et lightovergrep. Han befølte meg nedentil. Jeg viste med en gang at det som skjedde var galt. Jeg visste at jeg ikke var skyld i det, og at mannen som gjorde dette var en gris. Jeg har holdt dette for meg selv i mangel på tiltro til voksne. Hvis en voksen kan svikte et barn på den måten, så hvorfor kunne ikke andre også gjøre dette. Jeg var rett å slett redd for å ikke bli trodd. Jeg tenker ofte på det...det har jeg alltid gjort,men spesielt etter jeg fikk barn selv og ikke minst etter at hans barn har fått barn. Jeg sitter igjen med dårlig samvittighet, fordi jeg føler at det burde vært min plikt å fortelle hvordan denne mannen er. Han er en ekkel gris, som ikke burde fått lov til å være i nærheten av barn. Har mange ganger tenkt på om jeg skal ta kontakt med hans barn og råde dem til å holde han langt borte fra barnebarnebarna sine, men har ikke tatt mot til meg enda. Jeg kommer til å bryte sammen, dersom jeg får vite i senere tid at han har forgrepet seg mot andre barn og jeg kunne hindret dette.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Det var trist, men likevel helt ute av saken.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Trist, men likevel ute av saken?! Jeg prøver bare å belyse det fra en barns side, at dette er det verste som kan skje! Og at dette har blitt en allmenngyldig sannhet å våge den som skulle sette spørsmålstegn ved dette. Ja nettopp....våge den! Det er ingen gang man føler seg mindre....ihvertfall har ikke jeg gjort det siden. De voksne er dem som skal beskytte barna mot det de ikke kan beskytte seg mot selv. Hvem skal besytte barna hvis ikke de voksen gjør det? Staff sier at dersom man blir opplever å bli tuklet med, burde de voksne svare: se har har du en sjokolade, gå ut å lek og glem dette nå. (sitat fra tabloid i går). Nettopp dette var grunnen til at jeg aldri turte si noe til mine foreldre. Jeg var redd for ikke å bli trodd. Mener du at dette er svaret en bør gi til et barn som kommer med intime betroelser til en voksen?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 13. januar 2009 #17 Skrevet 13. januar 2009 To ting var antagelig med på å forverre opplevelsen for deg; det at (antar jeg, da) at det voksne mennesket som "tuklet" med deg var noen du hadde tillit til (jeg tolker det hvertfall dithen utifra måten du skriver på), og det at du ikke fortalte det til noen. Det jeg prøver å si, er at alle tilfeller ikke er like. Din historie er trist, men den kan ikke generaliseres til å gjelde alle fordi den er unik. Staff sier ikke at man bare skal bagatellisere det hele når noen har opplevd et seksuelt overgrep og at en sjokolade er tilstrekkelig for å demme opp for det hele. Da tror jeg du tolker og fortolker i skjønn forening med overskriftene i tabloid-avisene.
Dunder Skrevet 15. januar 2009 #19 Skrevet 15. januar 2009 Lillejonas Mekkemikkel: Har du tatt deg en lang lur? Koma?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. januar 2009 #20 Skrevet 15. januar 2009 Er det de eneste to alternativene utenom å være aktiv dib-bruker?
Beth84g Skrevet 1. februar 2009 #21 Skrevet 1. februar 2009 Enig med HI. Jeg ble slått ned og voldtatt av en gammel venn av meg for mange år siden. Dette ble aldri anmeldt eller fortalt til noen, og jeg kan ikke si dette forstyrrer hverdagen min i dag. Tenker sjelden på at det i det hele tatt har hendt. Så i de saker hvor det blir for mye drama rundt en vond hendelse så tror jeg ofte at hendelsen blir verre for offeret. En psykologisk sammenlikning: Lillebror fikk ett glasskår i foten og haltet litt. Han hadde ikke sett hva det var eller at det blødde. Da vår mor oppdaget dette ble hun hysterisk og fant frem bandasje,pyrisept og hele pakka. Og min lillebror ble bare reddere og reddere. Før denne reaksjonen til mor så hadde han ikke en gang merket at det satt noe i foten... Så omgivelsene kan fint være med på å traumatisere en oplevelse mer enn nødvendig.
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #22 Skrevet 3. februar 2009 Nå har jo Staff uttalt at voldtekt av en 8 år gammel jente, som faren hennes gjorde, ikke er spesielt grovt heller da... Den mannen håper jeg brenner lenge og vel i helvete. Han er en pedofil jævel som fortjener evig pinelse...
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #23 Skrevet 3. februar 2009 Beth84g: Ja, det er skikkëlig intelligent å sammenlikne et glasskår i foten og seksuelle overgrep....... Det er traumatiserende å ikke få aksept for seksuelle overgrep. Taushet er det verste som er. Det er en grunn til at SMI (støttesenteret mot incest) har som slagord: Det skal tales ihjel, ikke ties ihjel.
Beth84g Skrevet 20. februar 2009 #24 Skrevet 20. februar 2009 Jaja turbomamma... du skjønte ikke at det var en PSYKOLOGISK sammenlikning. Det gjør vondt først,men det blir 100 ganger verre når alle rundt skal huse det opp. Skal forsøke å bruke enklere språk her inne for din del fremover jeg
♪♫•*¨*•.¸¸meg¸¸.•*¨*•♫♪• Skrevet 22. februar 2009 #25 Skrevet 22. februar 2009 Signerer Turbomamma. Og du Beth bekrefter bare din manglende intelligens med innlegget ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå