Gå til innhold

Lar dere hund og barn være alene sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En skal aldri UTSETTE verken hund eller barn for dette!!!

Enhver ansvarlig hundeeier og forelder burde vite det......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snuppa på 8 ja, hun var 4 år da vi fikk hunden og lærte fort hvordan hun skulle være mot hunden.

men minsten på et år er forliten så da setter jeg han i lekegrinda når jeg skal på do.

slitsomt tja nei, det er jo en vane da, så tenker virkelig ikke over det. det er andre grunner til at jeg putter han i grinda også. vi haren ved ovn og han har skjønt hvordan han får opp den beskyttelses grinda som liksom skal hindre han i å komme inn til ovnen. men han åper den opp selv. og kan da heller ikke være alene i stuen om ikke hunden er der heller.

Skrevet

Jada, det gjør vi. De er ikke alene i huset med han, men kan være i et rom der hunden er uten at vi voksne til enhver tid er i samme rom. Dette gjelder de to eldste barna på 5 og 7 år. Den minste på ett år får ikke være alene sammen med hunden. Har forresten en flott golden retriever :-)

Skrevet

Ja, det gjør jeg.

Har en staffordshire bull terrier og lille er alene med henne ofte. Hun er 3 år og vet stort sett hva hunden finner seg i. Som virkelig er det meste. Her lekes det tannlege, doktor, mor og far og barn osv med hunden. De leker på rommet hennes eller i stua, jeg går fint på do uten å ta med meg hunden. Når hun var liten så var hun i lekegrinda når jeg gikk på do. Med det beskytter innstinket som lever i min hund ovenfor denne ungen er jeg ikke så bekymret, men så har Lille heller aldri dratt hunder i ørene eller halen osv. Aldri vært sånn interessert i henne. De bare koser, leker og sover sammen. Dersom pelsen blir lei går hun unna og siden jeg har en så smart 3 åring så lar hun hunden være i fred da.

Klart man aldri kan stole helt på en hund eller et lite barn, men man jeg tror at alle i dette huset tolker signalene til hunden lenge før hun blir irritert eller har det vondt. Pelsen sover ofte sammen med lille om natta også.

Dere som alltid følger med på hunden og barnet må jaggu både ha øyer i rævva, bakhodet og forran!

Derimot så slipper jeg ikke hunden inn i stua om morgene før lille har spist frokosten sin, for da blir den enten delt bort eller stjålet av en matglad bulle-hund.

Skrevet

Ja selvfølgelig. Er ikke helt hysterisk! Kan ikke ha hund hvis ikke jeg kan snu meg engang. Da hadde jeg latt være å hatt hund.

Skrevet

Nei - jeg hadde en stor, flott, gammel hund da jeg hadde baby i huset forrige gang. De var gode venner, og hunden hadde nok veldig beskytterinstinkt overfor barnet. Men - barn kan snuble og ramle over hunden så den blir skremt, eller andre uhell kan skje, og da er det best å være på den sikre siden. Man må ta høyde for at både barn og hunder kan være uforutsigbare i handlinger og reaksjoner. Derfor - jeg snudde aldri ryggen til dem eller lot de være alene - litt jobb, men det gikk bra.

Skrevet

Jeg har ikke hund, men vet med meg selv at jeg ikke ville latt hunden være alene med en aktiv baby/smårolling som dro i pelsen osv, men at jeg ikke ville hatt noe problem med å la hunden være alene med barna når de passerte 2-3 år og viste hvordan man skal omgås hunden.

Synes dette har litt med barnas alder og væremåte å gjøre også jeg da.

Skrevet

Problemstillinga om å ha ungen aleine med bikkja har ikkje vert aktuell enda. Ungen er ikkje mobil, og hunden følger som regel etter meg.

Dersom eg skal på do så ligger gjerne ungen på gulvet så lenge, hunden er enten ute eller den dilter etter meg. Bikkja er veldig glad i matmor. Skal eg dusje så er ungen i vippestolen på badet med meg, døra står åpen så hunden kan komme og gå som den vil. Den ligger helst ved siden av vippestolen og venter på meg.

Seinere så skal vi ha leikegrind til ungen, og da putter vi mallo oppi der når vi er borte litt. Hunden får ikkje gå i grinda, og ungen får ikkje gå i bikkjeburet. Kvar har sin privateplass.

Hunden er veldig snill, og lærer vi må lære ungen å behandle den skikkelig så har me eit bra utgangspunkt. (eg seier ikkje at eg stoler 100% på noen av dei, verken unge eller bikkje). Når eg kan stole på at ungen ikkje skader hunden så kan eg vera meir avslappa. Eg kjem ikkje til å gå fra hund og baby samme, men at eg ikkje alltid har augene på dei når mallo er 2, 3 eller 4 år pluss skal ein ikkje sjå vekk i fra.

Hunden vår er og matglad, og han stjeler gladelig mat ut av hendene på jenta. Forsiktig og stille på tå så fisker han til seg skalken ho leiker med. =)

Skrevet

Ja, må innrømme at Natty er alene med hunden mens jeg er på do eller hvis jeg er i et annet rom. Er heldig med at hunden har fint lite pels som hun kan dra i, og hunden går vekk når han har fått nok. Hadde ikke klart eller orka og sett på de hele tiden.

Skrevet

Skal jeg på do har jeg uansett to skygger etter meg.

Skal jeg i postkassa hiver jeg ungen i lekegrinden.

Skal i ett annet rom roper jeg bikkja med meg. Dressur på bikkja er ofte bidragsytende til en lettere hverdag...

Orker jeg ikke bikkja blir hun satt i bur eller stengt på kjøkken. Ring både barne- og dyrevernet.

Og nei, det er ikke slitsom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...