Gå til innhold

Ang amming nok en gang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fikk Selma så hadde jeg to kraftige blødninger, først rett e fødselen, og så 13 dager etterpå. ble operert tre ganger og fikk en infeksjon, fikk overført 3,5 l blod! Heldigvis hadde ingen fortalt meg at mange imin situasjon ikke hadde fått til amming. Så store blodtap og psykiske belastninger går ofte ut over melkeproduksjonen. Jeg ammer Selma fortsatt, og er fornøyd med det. Dersom noen hadde fortalt meg at amming kunne blitt et problem, så tror jeg at det lett kunne blitt det.. Jeg synes vi er heldige som på tross av alt som har skjedd, kan amme! Det er noe som har vært med på å hjelpe meg videre, men det hadde nok ikke blitt værre om Selma måtte få mme.

Livet består av tilfeldigheter, valg osv. og folk må få leve i sine egne liv og ta sine valg!! Poenget er at jeg opplevde ikke at helsepersonell prøvde å få meg hverken til å amme eller la vær. Det var naturlig å prøve å amme, og heldigvis gikk det! For jeg vil amme, og trives med det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med HI. Tror mange her misforstod innlegget hennes. Hun prøvde bare å si sin mening om noe. Virket ikke sutrete synes jeg. Skjønner ikke hvorfor noen alltid må se det verste i alt. Hva med å spørre hva hun mente hvis det provoserte så innmari?

Skrevet

Støtte i hue og ræva????? Hva er det med deg?

Jeg skjønner godt at det er vanskelig for dem som bruker mme å få råd og veiledning og sånn burde det selvsagt ikke være, men det betyr jo ikke at du skal være sur på mitt innlegg om at mange trenger bedre veiledning til ammming da!?!?!

Folk må få lov å debattere om mm og mme akkurat så mye de vil. Selvom mange er ferdige med den saken så kommer det hele tiden nye til som også må få lov å si sitt. Man får helt enkelt la være å lese innlegg man ikke er interessert i. Med spedbarn så er det stort sett mat og søvn det dreier seg om hele tiden så de to temaene vil nok aldri bli borte herfra!

Og tro ikke at det bare er å ringe ammehjelpen så ordner alt seg. Jeg prøvde nemlig det i min desperasjon da vi hadde en vanskelig periode med ammingen her. Den første jeg ringte til hadde omgangssyke og orket ikke å snakke. Den andre sto midt i juleforberedelsene og var opptatt....den neste på lista hadde gjester og den siste svarte ikke på telefon. Det er privatpersoner man ringer til hjemme og de svarer når og hvis de kan og med den kompetansen de har. Fikk tilslutt snakket med en et par dager senere. Denne ammehjerlpern var helt opphengt i utdrivningsrefleksen og sa at det var problemet. Det var ikke problemet for meg, for jeg satt med melkespruten tvers over salongbordet mens babyen skrek....

Men nok om det. Saken er vel bare at enten vi ammer eller ikke, enten vi ønsker å amme eller synes det er best å gi mme så må det vel gå ann å skrive innlegg og spørre og grave, debattere og lure på ting uten å være ekle mot hverandre??? Vi er jo voksne mennesker som etterhvert skal lære våre barn å oppføre seg ordentlig og da burde vi jo klare det selv også...........

Skrevet

Jeg forstår poenget ditt.

Jeg ammer selv ikke, etter råd fra en av norges fremste eksperter på amming (har fysiske grunner til at kroppen min ikke produserer melk). Siden jeg selv vet hvor trist dette er, og hvor godt barn har av morsmelk, anbefaler jeg ikke folk å slutte ved litt motstand. jeg prøver heller å gi dem tips og råd som jeg har plukket opp.

dersom en her inne virkelig har prøvd alt og ikke vet sine arme råd antyder jeg at kanskje personen skal vurdere mme.

og dersom en person har valgt mme, forteller jeg at det ikke er noe å ha dårlig samvittighet for. Jeg vet selv hvor vond den samvittigheten er, selv om jeg faktisk ikke hadde noe valg. Jeg kunne ikke fått melk uansett hva jeg gjorde, og kan kanskje aldri få det heller.

Jeg håper vi alle kan respektere hverandres valg, ikke gi folk dårlig samvittiget for hvordan de mater sitt barn, og at vi kan rose hverandre for at vi prøver.

Samtidig som vi bør være klar på at morsmelk er best for barnet. (og erstatning nesten like bra=) )

Skrevet

Jeg tror at de som hisser seg så voldsomt opp over ammedebatten er de som vet med seg selv at de ikke har prøvd så veldig og har litt dårlig samvittighet for det. De som har medisinske grunner for å ikke kunne amme eller som har gjort alt de kan, men ikke får til å amme er som regel ikke så hissige heller......

At mm er bedre enn mme er jo i grunn ikke så mye å diskutere. Det sier seg jo selv at ekte vare er bedre enn erstatning. Men det det betyr jo ikke at det ikke fungerer med erstatning også.

Skrevet

jeg fullammer.

men barnet merker godt når mor er stressa.. vi har ikke hatt prob. (utenom i starten pga sårhet, holdt på og gi meg faktisk,..)

en kveld hadde meg og typen krangla.. og jeg var drit stressa.. jeg klarte ikke amme da... før jeg hadde roet meg ned.. spiller det noen rolle om barnet får mm eller mme??? så lenge barnet er friskt og har det bra.. JA mm er best for barnet.. MEN IKKE for en hver pris!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...