Gå til innhold

Ang amming nok en gang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange som sliter med amming, og at de som selv gir mme gir råd om å begynne med tillegg så fort man får litt motgang. De til og med prøver å fremstille oss som er villig til å ta opp kampen med de små som dårlige mødre, fordi det ikke er bra for barnet at mor er stresset under kampen med å få til amming. Blir en smule provosert, da det er anbefalt å amme fra norske helsemyndigheter. Nekter å tro at hs ville anbefalt å ta opp kampen, hvis dette ikke var bra for barnet.

Slet selv litt med amming etter å ha pumpet og gitt flaske litt. Tulla nektet å ta puppen i perioder. Fikk beskjed av hs å ikke pumpe og gi flaske, og at det kom til og bli tøft noen dager. Det ble det, men gikk bra til slutt. Tulla har virkelig ikke lidd noen nød av den grunn. Helt greit for meg at noen velger å ikke amme, men de trenger virkelig ikke se ned på oss som prøver, bare fordi de ikke fikk det til selv. Skjønner at dette kanskje er en måte for dem å heve seg over oss som virkelig prøver, og er så heldige at vi får det til. Tror dette har en del med vilje og ønske å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det er jo ikke bra for hverken mor og barn at mor stresser for mye med amminga...og da er det opp til hver enkelt person hvor mye stress de tåler. MM er jo det beste for barnet å spise, men det er jo kanskje ikke det beste for barnet å måtte omgåes en stresset person 24/7 for å få i seg denne melka.

Hva med dem som opplever det samme som deg, men der tullene deres likevel ikke tar puppen? Når de råder andre i samme situasjon om å ikke stresse og gi MME så gjør jo de dette fra sine egne erfaringer om at dette er best. Du derimot opplevde at dette hjalp, og da synes jeg det er uhørt at du sitter der og og prøver å fremstille disse mødrene som noen som rakker ned på deg!!!

Skrevet

Jeg respekterer de som velger å ikke amme, men syns de får stå for det valget de har tatt. Syns det blir feil, når de hevder det ikke er bra for barnet at mor stresser med amming, når amming er anbefalt fra norske helsemyndigheter. Syns det er et dårlig argument, for å heve seg selv og sin dårlige samvittighet. HI

Skrevet

Nå får du gi deg! Kan være MANGE grunner til at amminga ikke går som den skal! Barnet merker GODT om mor er stressa osv..!!! Mulig du sliter med samvittigheta di, derfor du rakker ned på andre..? *rystet*

Skrevet

Hvis du hadde respektert det så hadde du ikke tatt opp emne!

Skrevet

Respekterer de som står for det valget de har tatt, og ikke skylder på alt mulig rart. I følge disse sidene er det nesten bare inkompetente helsesøstre rundt i landet. Folk tror det er flere kompetente her inne, siden de foretrekker råd her fremfor hs. Tror det er valgfritt å gå på helsestasjon, så hvorfor gå dit hvis de er så forferdelige.

Skrevet

Javell? Så du mener at den helsesøstera di er mye bedre enn andres? *ler litt* Jeg står ved mitt valg, det er at sønnen min fikk mme fra han var ca 3 mnd FORDI jeg hadde lite melk, gjorde alt for å få produksjonen opp uten hell. Og gutten svelgte MASSE luft og ble plaget med dette. Og da mener du at det beste er å amme??!

Skrevet

Nå må du høre etter! Fint for deg at du står for valget ditt, og det står det respekt av.

Skrevet

Gutten min var gul da han kom til verden og fikk tillegg på sykehuset. Jeg som førstegangsmor måtte pompe meg for å få igang melke pga at gutten måtte ligge på en annen avdeling enn meg. pga dette måtte jeg bruke 3 uker på økedøgn..ga tillegg samtidig! tok meg ca 1.5 mnd å få energien tilbake etterpå..bra at jeg fullammmer nå, men blir det slik m nr 2, så blir det mme. hvem tjener på at mor er sliten hele tiden?? flaskebarn blir akkurat like fine, smarte og herlige som de som får kun mm. det å være en god mor handler om alt det andre enn maten!!!!!!

Skrevet

Synes du fikk sagt det bra jeg Riga,

og som en annen her sa; hadde du respektert andres valg hadde du latt vær å ta opp emnet.

Er forresten ikke mm/mme/amming osv utdebbatert snart?

Skrevet

Jo, og debatten er skrullete fra ende til annen. Virkelig; den har noe sykt ved seg.

Skrevet

Godt jeg ikke er den eneste som synes det...

Virker sykt hvordan alle skal forsvare seg, samme om de ammer eller ikke, for hvordan de gir barna sine mat... Av alle ting liksom....

Skrevet

Man gjør det man synes er best for sitt EGET barn, og la andre gjøre ting på sin måte :)

Skrevet

Ikke bli så hissige rundt dette temaet da jenter, det er ingen vits i det. Barn som får mme lider ingen nød og blir sunne, friske og flotte under de også. Det er ikke det som er poenget. (Tror jeg da....)

Jeg tolket det innlegget til HI på en litt annen måte enn de fleste som har svart på det. Jeg har hatt det litt som hun beskriver selv og kjente meg igjen. Jeg var fast bestemt på at jeg ville amme og for meg var det viktig å få det til. Jeg ammer (heldigvis) fremdeles, men et par ganger har jeg vurdert å gi opp.

Det går kjempefint nå og måltidene er koselige og fungerer bra. Men vi har hatt våre små og store problemer innimellom. Blant annet så kom ikke melka igang før 3. levedøgn. Babyen skrek fælt og jeg ble lei meg. Var rett og slett ikke forberedt på at det skulle være litt plundrete å komme i gang. Det hadde gjort alt så mye lettere for oss hvis sykehuset/jordmor hadde informert litt bedre rundt dette på forhånd så man hadde vært forberedt på at melken som regel ikke kommer med en eneste gang. At det er helt normalt og at babyer er født med et lager av energi i leveren sin for å tåle å vente på melken. De følger med på sykehuset og hvis ikke melken kommer innen rimelig tid så få babyen litt mme så lenge. Den lider altså ingen nød.

De første 6 ukene spiste babyen min veldig ofte, med cirka 1 times mellomrom. Det var to grunner til dette og den ene er at hun nok som sin mor er litt småspist av seg så hun tar ikke all verdens mengder av gangen. Det gjør hun heller ikke hvis jeg gir henne med flaske. Den andre grunnen er at det er slik melkeproduksjonen økes. Det er helt normalt! Dette hadde det også vært fint å vite mer om på forhånd. Jeg i likhet med veldig mange andre var overbevist om at jeg hadde for lite melk og at babyen stakkars ikke fikk nok. Men babyen hadde det fint hun, har lagt godt på seg hele veien.

Ikke bli sinna på dette innlegget også da, vær så snill! Det jeg vil fram til er ikke at alle skal og bør amme. Men at de som vil amme burde fått mer hjelp og informasjon, så hadde det blitt greiere for dem.

Enkelte kan ikke amme og enkelte vil ikke amme. Det er heeeeelt i orden. Mme finnes og det fungerer fiiint! Det jeg synes er trist er at ikke de som ønsker å amme får bedre informasjon og støtte i starten og underveis også for den saks skyld så de får det til.

Skrevet

Takk. Endelig en som skjønte poenget mitt:)

Syns folk er litt snare med å anbefale tillegg, men som sagt over barn som får mme lider ingen nød, heller ikke de barna man tar opp kampen med:)

Skrevet

det er mange som sliter leeeenge med å få til ammingen!!!har lest mange innlegg om kvinner som feks blør fordi de er så såre, og dette er ikke noe som leges på to uker!!!når disse da går over til mme etter hundrevis av prøverunder, ammehjelp +++ så synes jeg det er vel undt!!

må huske på at barnet ikke har det bra når mor ikke har det bra heller..

å slite psykisk pga amming er noe du tydeligvis ikke har opplevd ellers så ville du ikke skrevet dette innlegget....

Skrevet

Syk debatt. Jo mer som blir sagt jo sykere blir den.

Skrevet

Unnskyld meg, men det er da virkelig de som vil amme som får info og støtte i hue og ræva fra starten??? Ammehjelperne, egen instans å dra til, osv, osv.

Når det gjelder mme, har ikke produsentene lov å si et pip hvis du ringer til dem for å spørre om noe engang, og helsepersonell er pålagt å si minst mulig om det. Det er ganske vanskelig å få info hvis man har flaskebarn, skal jeg si deg.

Dette har faktisk gått så langt at Anniken Huitfeldt bestemte seg for å se på saken, for å påse at flaskemødre ikke ble diskriminert men respektert i helsevesenet (dette vil jo gå utover banra). Det er altså oppe på stortingsnivå. (Søk på nettet, så finner du mer om akkurat den saken). Jeg synes virkelig ikke ammende bør klage på hjelp og info, da lurer jeg på hvor gode de er til å opffatte eller hente info, for den finnes i dag overalt.

Skrevet

Vannvittig høy sutrefaktor hos enkelte som ikke får til å amme. Gjerne de som kommer med råd til andre om å begynne med tillegg også.

Skrevet

Nå var det jo ammende HI som begynte sutringa her, da. Forøvrig enig med de som mener at debatten er syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...