mylittleangel2♥Gravid♥ Skrevet 12. januar 2008 #26 Skrevet 12. januar 2008 godt valg du har tatt. akkurat samme som jeg er overfor.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #27 Skrevet 12. januar 2008 Samme her... Pumpet hver time og ammet hele tiden i 14 dager men kom ikke en ml mer. Blei så typt skuffet siden jeg mislyktes med d. Men var ikke mer jeg kunne gjøre. Så d var å gå over til mme, var litt vanskelig siden jeg var vant til å ha melk hele tiden og mer som nok. Men nå går d greit Ho blir snart 5 mnd og får kun melk ennå, og er megafornøyd hele tiden. Har litt melk på morgenen som hun får men d blir mindre og mindre da også.
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #28 Skrevet 12. januar 2008 Synes du har gjort et fornuftig valg. I Norge er trenden dessverre slik at man, på död og liv, SKAL amme barna uansett om det sliter på mor og barn. Herregud som dette stresser mange av oss mödre og også barna våre. Du har gjort alt i din makt for å amme og nå er nok nok!! Det er koselig med flasken også og man kan ha mange, mange kosestunder med barnet sitt med den også. Kos deg og vär stolt av deg selv som har ammet i 4,5 mnd, men vär også stolt over det valget du har tatt i dag! Lykke til! Nyt livet og barnet ditt! Klem fra
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #29 Skrevet 12. januar 2008 Jenta mi har aldri smakt mme, og det er jeg stolt av.... Hun er nå 9mnd gammel. Jeg er ei sta "gammel" dame som ikke vil gi opp amminga for en hver pris. Har bestemt at jeg skal amme til hun er 1år.. Jeg har også som alle amdre hadt tøffe perioder med lite melk i puppene, men jeg har stått på og klart det. Desverre er det alt for mangen som gir opp ammingen, ære være alle dere som ikke gir opp! ANONYM.....
Amanda- Skrevet 12. januar 2008 #30 Skrevet 12. januar 2008 min datter har heller aldri smakt mme.. og jeg skal amme 1 år.. gir meg ikke jeg heller...men du trenger no for faen ikke sitte deg selv så forb,.. mye høyere enn de som gir mme!!du får de til og hørest ut som dorlige foreldre.. noe de IKKE er... håper ikke barna dine blir like arrogant som mora si!!!det er sårt for en kvinne og ikke klare og amme sitt barn, av forskjellige årsaker... så slike komentarer kan du spare deg for!
Moi 32 Skrevet 12. januar 2008 #31 Skrevet 12. januar 2008 Takk for at du sier det carri85&karoline !! Jeg elsker å amme og har vært fast bestemt på å amme så lenge som jeg gidder, gjerne 2år. Men det har vist seg vanskelig! Jeg har en sønn som er nesten umulig å mette, og jeg har fått mindre og mindre melk over 2mnd. JEG SULTER DA FOR POKKER IKKE BARNET MITT BARE AV ET DUST PRINSIPP!! HALLO!! Noen mennesker er bare helt tjukke i huet og skjønner ikke at alle er forskjellig og for noen er det faktsik IKKE MULIG å mette barnet med brystmelk!! Og så er det det med om det blir for stor belastning for mor og/eller barn. AMMING ER HELLER IKKE VÆRT DET OM DET TAR KNEKKEN PÅ EN PSYKISK!! Grrr.. Blir så sinna at fy...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #32 Skrevet 12. januar 2008 Til anonym 21.56 Melk har du, men hjerneceller mangler du ganske mye av tydeligvis. Dagens spørsmål: Nøyaktig hvor dum går det an å bli? Du leder foreløbig. Heia.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #33 Skrevet 12. januar 2008 Hei, for det første hvorfor gratulere med avgjørelsen, når HI er tydelig lei seg? Eg ville har sagt synd at innsatsen din ikkje var hjelpig, men du tar avgjørelsen, som er nødvendig, når ammingen ikkje fungerer. Er virkeleg lei denne diskusjonen, tror alle har problemer i starten av amminga og underveis. Noken meir noken mindre, noken er tøffere, noken har mindre utholdenhet, men hvar barnet mitt får å spise, har jo ingen andre å bestemme eller å dømme meg for... Har no snart ammet i 6 mnd. og måtte biter sammen tennene mine de første 8 veke, hadde ein kjempesprekk i brystvorta. For meg var det aldri et spørsmål å slutte, men sjønner det veldig godt, at noken gjør det i samme situasjonen. Ikkje alle meneske har samme smerteterskeln og tålmodighet... Alt i alt et veldig sårt tema, men situasjoner er individuelle og mødrene og barn er det og. Tenk på det og dømmer andere ikkje fordi du i "samme" sit. sluttet/eller ikkje sluttet å amme. Folkens ikkje spør etter råd her, visst dåke ikkje tåle andre synspunkter.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #35 Skrevet 12. januar 2008 Her kommer debattens mest kontroversielle innspill: Jeg tror mme er best for barnet mitt, jeg. Flere nye studier viser betydelig mer forekomst av astma og allergi blant de som har fått mm og de som har fått mme. Dette tror jeg kan ha sammenheng med livsstilen vi fører i dag, og alt vi ufrivillig blir utsatt for som går over i melka. Forkerne er igang med å finne årsaken bak disse resultatene. Det er en god del man har antatt når det gjelder mme, som har blitt trukket tilbake etter fler og svært seriøse studier. Mme er sånn sett "rent". Jeg har også andre argumenter for mme, og når det gjelder antistoffer, kan jeg som forsker også si en god del om dette. Men nå satte jeg vel både mat og drikke vrangstrupen på dere, så dere får fordøye dette først. Regner med at tråden vokser seg lengre nå.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #36 Skrevet 12. januar 2008 "En god del som har blitt antatt når det gjelder mm", mente jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #37 Skrevet 12. januar 2008 Fy f....... og dum. Teiteste argumentene jeg noen gang har hørt. Forsker du liksom. Kjøpt og betalt av NAN. Den forskningsrapporten du viser til kan ikke være mye valid. Som forsker bør du vite at det er mange ting som skal legges til grunn for en god forskningsrapport.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #38 Skrevet 12. januar 2008 Jeg er ikke kjøpt og betalt av NAN. Er utdannet ved Ås. Og har du i det hele tatt lest denne forskningen? Det dreier seg ikke om en enkelt studie, men tre separate, foretatt i tre ulike land. Og hvem har sagt at "mange ting" ikke er lagt til grunn i disse studiene? Eller, og nå synes jeg du skal være ærlig med deg selv, er det slik at så fort det kommer forskningsresultater som har noe å utsette på morsmelk, så er de uansett søren og per definisjon ikke gyldige? Du kan lese mer på forskning.no. Der står det om en av disse studiene. Søk på morsmelk.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #39 Skrevet 12. januar 2008 Har skumlest den, men den er ikke holdbar for meg. For alt jeg vet, så kan det være produsenter som står bak den. Veldig mye annen forsking som viser til det motsatte. Sunn fornuft sier meg at morsmelk har man gitt i alle år, og at det derfor er det beste for barnet. Tidligere aldri har vært et tema en gang tidligere. En gang i tiden fantes det ikke en gang morsmelkserstatning. Det som er trist er at enkelte her inne tror på deg.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #40 Skrevet 12. januar 2008 Du må tro nøyaktig hva du vil. Men hvordan du kan dra så klare konklusjoner av å skumlese, forstår jeg ikke. Faktum er i hvert fall at tre ulike studier, usponsede, viser at mm gir mer astma og allergi - stikk i strid med det man har trodd før. Så gjenstår det å finne ut hvorfor. Og det må da være interessant, med tanke på at vi vil barnas beste. Kanskje må vi endre livvsstilen vår? Kanskje er dette i seg selv en indikator på at noe i miljø og livvsstil er galt? Kanskje vi kan rette på det? Men det blir jo ganske vanskelig, hvis vi istedet velger å lukke øynene. Heldigvis lever vi ikke i et kommunistregime, heller ikke når det gjelder morsmelk. Informasjonen kommer ut, og så er det opp til enhver å vurdere den. Men det lønner seg å ha god nok kunnskap til å kunne vurdere, og det får man i hvert fall ikke av å skumlese. God resonneringsevne er også en fordel hvis man skal fremme argumenter, og holde seg på en noenlunde vettugt debattnivå. Erfaringsmessig synker debattnivået ganske mange hakk her inne når mm og mme skal diskuteres. Kall meg gjerne usaklig nå, men vet du hva jeg tror? Jeg tror du er redd for at dette skal være sant. Derfor velger du heller å lukke øynene, og stemple det som ugyldig, selv om du ikke har bakgrunnskunnskap nok verken til å stemple det som gyldig eller ugyldig.
Ioren Skrevet 12. januar 2008 #41 Skrevet 12. januar 2008 Til deg som nevnte at det tidligere ikke fantes mme; Min bestemor (nå 90 år gammel) fikk ikke til å amme sine 3 sønner. Jeg vet ikke hvorfor, har bare fått høre av pappa at de ikke ble ammet. De fikk blandt annet kumelk blandet ut med vann. Kall det hva du vil, men min pappa og hans to brødre lever i beste velgående uten allergier
Ioren Skrevet 12. januar 2008 #42 Skrevet 12. januar 2008 Og ære være alle som tar valg de mener er det rette for sg selv og barna sine! (til anonym 21:56)
brummemamma- Skrevet 12. januar 2008 #43 Skrevet 12. januar 2008 Stemmer det, en har i lang lang tid tilbake gitt kumelk med vann, eller melk fra andre dyr til barn av mødre som ikke har fått til amming, eller der mødre har falt fra...alternativt har en gitt melk fra mødre som hadde mer enn nok melk- ikke noe nytt fenomen at ikke alle kan amme...
Ioren Skrevet 12. januar 2008 #44 Skrevet 12. januar 2008 Ikke sant...Det har alltid vært slik at noen ikke har fått morsmelk. Bestemor mamma døde forresteni barselseng da hun fikk bestemors lillebror. Han fikk på samme måte som pappan min kumelk og vann. Forskjellen på da og nå er at vi har et bedre alternativ enn kumelk og vann, nemlig morsmelkserstatning, som er bygd opp for å være så likt morsmelk som mulig - og derfor er et fullverdig alternativ når man må ty til andre ting enn morsmelk.
Moi 32 Skrevet 14. januar 2008 #45 Skrevet 14. januar 2008 Da må jeg også kaste inn håndkle! Etter å ha slåss med produksjonen i 2mnd har jeg nå fått en skikkelig hissig candidainfeksjon, og brystene mine er røde, oppsprekkede og fulle av sår. Nå klarer jeg rett og slett ikke amme mer pga smertene. Tenkte å pumpe, men det blir mye blod og søl det og, og dessuten kommer det ikke stort.. Har fått beskjed av to forskjellige leger at det er på tide å gi opp. Gråter og gråter her. Hadde gledet meg sånn til å amme gutten lenge lenge... (
emlyn Skrevet 14. januar 2008 #46 Skrevet 14. januar 2008 Ikke stress! Det er typisk norsk å føle at man er "dårlig mor" fordi man gir mme. Hallo - i England er bare 20 prosent av 6 mnd-ingene fullammet, mens 80 prosent i Norge. Er vi som nasjon bedre mødre enn dem? Tror ikke akkurat det. Selvsagt er amming fint og bra og ikke minst praktisk, men vi må jo ikke overdrive heller. I vestlige land hvor barn generelt sett får god ernæring, er det så godt som null forskjell på helsen på barn som får MM eller MME, i alle fall etter noen måneder. Ungene skal ha mat. Det er faktisk det viktigste. Hilsen en som hadde dødd hvis jeg skulle fullammet tvillingene mine - her går det i NAN; grøt og mm om hverandre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå