Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Da går jeg over til mme.. Mini er 4,5 mnd.. Og de siste 2 ukene har jeg hatt lite melk.. Prøvd å legge til ofte, pumpe, amme- te osv.. Men funker ikke.. Det sies jo at man ikke kan miste melken, men fy og vanskelig det er å få produksjonen opp.. Er litt lei meg, men vet det er best for han.. Han blir sååå glad når jeg kommer med mme, da blir han jo god og mett! Vet det er fler her som har slitet med det samme som meg, dette er hva jeg har valgt...
*Rutletutt* Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Høres ut som et fornuftig valg:o) Skal jo være kos å amme også, ikke bare stress...minien din har jo fått 4,5 mnd med mm da, så det er jo kjempeflott:o)
*1+1=2 små* Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 det er da ingenting å skamme seg over=)
mammatilTHEODOR:) Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Gjorde det samme som deg:) Nå, etter jeg begynte med fast føde, gikk produksjonen ned. Jeg har hatt lite ganske lenge, har måttet gi tillegg til nesten hvert måltid. Nå ammer han kun om natta, er kun da han vil ha mm også. Skjønner deg kjempegodt og synes det var en god avgjørelse!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Min avgjørelse var å KASTE alle flaskene slik at jeg ikke kunne gi mme selv om jeg ville. Ble for enkelt å hente flaske og gi babyen det når han sutret og ville ha mer. La babyen min til OFTE, HELE TIDEN.... Slo av mobiltelefonen, sa tilv eninenr at denne uken kan jeg ikke gå turer, komme på besøk osv. fordi jeg skulle øke melkeproduksjonen min. Ammet og ammet hele dagen. Sov, og gjorde IKKE husarbeid. Nå er melken kommet for fullt tilbake, takket være meg selv som tenkte på BABY først-så meg selv :-) Ikke for å være frekk altså..... men det funket på meg! Baby har lagt masse på seg, er nå 5.5 mnd. Men den uka var knalltøff, men alt for MORSMELKEN og babyen!
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2008 Så flink du har vært, skulle ønke jeg fikk til det samme!! Har virkelig prøvd og prøvd, er ikke noe jeg sier bare! Men jeg ble helt ko-ko i hue, så da tok jeg dette valget!
*1+1=2 små* Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 vel ikke alle er istand til å stoppe opp hele livet, hun har for seg selv og SIN baby avgjort at hun ville begynne med mme, er jo ingenting i veien for det vel?! hvorfor prøve å få henne til å ha dårlig samvittighet?
tonemelone Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 Så FLOTT at du har tatt den avgjørelsen!!! Du får det sikkert så myyyye bedre nå, for du har fått bort en tung byrde, som har tatt bort mye av energien og kanskje til tider humøret ditt også! :-) Støtter avgjørelsen din fullt ut!!! :-) Nå har du tid til å være mamma for gutten din, ikke "sånn mammaer BØR være..." :-) Anonym 18:18: så fint at du fikk til å få opp melkeproduksjonen igjen... synd at det faktisk er helt individuelt om produksjonen går opp igjen, selv om man prøver og prøver og prøver...!!! Og så håper jeg inderlig at babyen din ikke hadde en like knalltøft uke som du hadde, for en uke der mor har det vanskelig er LANG tid for en så liten knott! Tenkt på hvor stor prosentandel det er av livet det allerede har levd!!! For sinnstemning og humør hos mor smitter over på babyen, og vi klarer ikke å skjule det! Husk at barnet har brukt 9 måneder inni magen på å bli kjent med alt av signaler og impulser fra mammaen sin... :-)
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 jenta mi nekter å ta flasken noen tips???? hun er mer og mer brystlei og,tror jeg nister mer og mer melk
Milla-baby Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Hei! Jeg tok den samme avgjørelsen i dag. Sammen med helsesøster på helsestasjonen fant vi ut at det var det beste for meg og lille gutten min. Vi har stresset så lenge med den ammingen nå at vi var blitt deprimerte og lei oss begge to! Helsesøster tilbydde til og med psykologhjelp for hun så hvor nedbrutt og sliten jeg var! Har slitt på og av med ammingen i 4,5 mnd nå. Så nå var det nok for oss begge to. Jeg vil bli en glad og fornøyd mamma igjen, til en glad og fornøyd baby! Beg.med flaske etter jeg kom hjem fra heslestasj.og det går kjempefint! gutten er MYE mere førnøyd og det er jeg også. Han sovnet av seg selv i vognen i ettermiddag til og med. Det har aldri skjedd før! hehe Glad på dine og mines vegne! At vi endelig tok et valg og det er helt sikkert det rette! ;o)
Gitte:-) Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 Kjære deg, og alle andre som har gitt opp amminga, velkommen i klubben:-) Dette er ikke et lett valg å ta, men av og til er det faktisk det rette! Jeg har selv slitt med altfor lite melk til begge barna mine, og prøvde ALT for å øke produksjonen. Men det er bare ikke sånn som det står i bøkene, at alle kan få nok melk. Etter innsatsen til meg og baby, burde jeg hatt nok melk til et helt fotball-lag, men den gang ei... Det som gjør meg så sint, er at det virker som om det er hvor mye og hvor lenge vi ammer, som skal avgjøre hvor god vi er som mor. Og ikke nok med at man har dårlig samvittighet fordi det ikke funker, man skal også føle at man må forklare til hele verden hvorfor det ikke funker... Jeg er kjempe glad på dine vegne at du har tatt ditt valg. Stå ved det, og stol på at du vet best for deg og barnet ditt. Kos dere, og tro meg, fra nå av vil alt bli bare bedre og bedre:-)
Sommerfugl78 Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 Enig med Gitte:-) Jeg prøvde også ALT i 2 mnd, på det meste fikk gutten min 1/3 mm. Han er 4 1/2 mnd nå. Jeg husker at jeg tenkte at det jeg ville aller, aller mest, var å kunne gi gutten min nok morsmelk! Men så tok jeg meg i det, jeg hadde jo det jeg ønsket meg aller mest, nemlig en nydelig liten gutt! Flaske eller ei! Jeg skulle fremdeles ønske at puppene mine hadde funka, men slik er det dessverre ikke for alle. Lykke til med flaskene :-)
line_n & sara Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 har hatt lite melk de siste dagene selv..vil gjerne amme mer, og ringte å bestilte meg time for akupunktur, skal dit på tir, og flere her inne har sagt at det kan hjelpe, så jeg gjør et forsøk! har masse melk om morningen, men det dabber av til kvelden, og det er frustrerende når snuppa henger på puppen og vrir og peser, fordi det er tomt.. drikker ammete flere ganger om dagen, men det virker ikke som at det gjør susen.. i går ville hun heller ikke ha flaske m mme, nekta rett å slett å suge..prøvde både med ett og to hull, så fikk jeg tips her inne om å prøve mam sine flasker, så den skal testes etterpå!! synes det er opp til hver og enkelt å finne det som passer best for seg! amming skal ikke være et slit!! og det er ingen skam å gå over til flaska!
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. januar 2008 Tusen takk for all støtte jenter! Jeg har gråtet mye idag, fordi jeg var lei meg.. Nå triller tårene igjen, men fordi jeg vet jeg har gjort det rette og at dere er der for meg! Tusen takk! Milla-baby: Vi pratet jo her om dagen, så flott at du har funnet ut løsningen for deg du og.. Og så flott at hs støtter deg, det gjør nemlig ikke min.. Så jeg gidder ikke si til henne at jeg har sluttet.. Er så glad jeg kan gå inn her og få så mye hjelp og støtte! Takk igjen!
**Min nydelige Milla** Skrevet 11. januar 2008 #16 Skrevet 11. januar 2008 Som sagt vennen, flott at du tok det valget.. Adrian storkoser seg med flaske, og gjør han det, så blir også du glad og fornøyd.. Nå slipper du å få Dolly Parton pupper når du skal drikke vin med jentene Kommer til å gå kjempe bra
Sommerfugl78 Skrevet 11. januar 2008 #17 Skrevet 11. januar 2008 Til line_n & sara Jeg prøvde også akupunktur. Det kan jo være verdt å prøve men det virket ikke på meg. Var der fem ganger. Jeg var så heldig å få hjelp med ammingen av ei veldig dyktig HS som kun drev med amming. Hun hjalp meg mye Vi var hos henne hver uke i 2 mnd + et par ganger senere.
Moi 32 Skrevet 11. januar 2008 #18 Skrevet 11. januar 2008 Det viktigiste av ALT er at både mor og barn har det bra! Sliter med produksjonen selv, og har slåss nå i 2mnd for å kunne fortsette å amme. Mange sier jeg må vurdere å gi meg, men er ikke riktig klar enda.. Men det er sikkert: den dagen jeg ikke makter mer og må se kampen tapt, skal jeg gråte en god skvett, være kjempefornøyd med det jeg tross alt fikk til og vandre stolt videre på min vei som en GOD mor med mitt lykkelig(og mette) flaskebarn!!
Ladybug~N&E Skrevet 12. januar 2008 #19 Skrevet 12. januar 2008 det beste er at mor og barn er fornøyd. om det er med mm eller mme spiller ingen rolle. noen får til å øke produksjonen, andre ikke. kjempeflott av henne som tok et skippertak og klarte det kjempeflott av dere som har prøvd det beste dere kunne men ikke klarte det! man kan ikke gjøre annet enn å prøve. jeg klarte det ikke jeg heller men jeg ga opp mye tidligere enn dere.... allerede da jeg kom hjem måtte jeg gi mme på kvelden i tillegg til mm, det var rett og slett ikke nok på kvelden... min veide ikke stort da han kom til verden og var avhengig å få nok mat etter at vi kom hjem også fordi han gikk ned altfor mye på sykehuset. fikk ikke melk før på 4.dagen.. ga mme i samråd med barselpoliklinikken da. allerede etter 4uker sluttet jeg å fullamme. da fikk han tillegg ved hvert måltid. jeg la han til og han fikk det jeg hadde å by på først og mme etterpå. til slutt blei han bare vrang med puppen. noe som er helt naturlig i grunn. sønnen min har i tillegg kort tungebånd. noe som gjorde at han ikke fikk så godt sugetak og det hjelper ikke akkurat på produksjonen det heller.
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 12. januar 2008 Har nå funnet ut at jeg har litt melk på kvelden og på morgenen.. (Det har da lagret seg opp hele dagen og natten) Men er ikke nok til å gi hvert måltid på dagen.. Så da gjør vi det så lenge det går.. Er fornøyd med det ja =) Takk igjen for all støtte jenter! Klem
Milla-baby Skrevet 12. januar 2008 #21 Skrevet 12. januar 2008 Så synn at ikke helsesøster støtter deg her! Men uansett er det ditt valg,din kropp og din sønn! Altså, du bestemmer! Og jeg er helt sikker på at du vet hva som er det beste for deg og din sønn. For det er vel ingen andre i hele verden som vil sønnen din bedre en nettopp deg! ;oD Jeg har faktisk en del melk enda, men han nekter å ta puppen på dagtid. Så forløbig pumper jeg og gir ham det på flaske og i grøt. Om natten tar han puppen merkelig nok, så da ammer jeg om natten så lenge jeg har nok melk. Men det er helt tydelig nå at han ikke har vært fornøyd med det jeg har hatt av melk / ammingen. For nå etter jeg beg. med mme i tillegg, har jeg fått en helt ny gutt! Kjenner ham ikke igjen, han er så fornøyd og glad. Og er bare til å legge ham i vognen når han er trøtt, så sovner han helt av seg selv. Tidligere tok dette gjerne en time med bæring,byssing,trilling,vugging osv. og gutten var generelt mye mere grinete og misførnøyd. Så jeg er kjempe fornøyd med avgjørelsen hvertfall. Skulle nok gjort dette tidligere, for jeg var helt på felgen nå, for å si det rett ut! Kjempe bra du også er fornøyd med avgjørelsen din nå! ;o) Ønsker dere alt godt videre, med eller uten mm! ;oD klem
Amanda- Skrevet 12. januar 2008 #22 Skrevet 12. januar 2008 når mamma fikk meg var det bare 4 mnd perminsjon for mor... det vil si kun 4 mnd med mm... =) jeg har nå klart meg helt fint.. hehe... bedre at ungen får nok mat enn og slite med ammingen=) lykke til videre=)
Amanda- Skrevet 12. januar 2008 #23 Skrevet 12. januar 2008 det er ikke likt for alle...du tenkte på babyen din.. og det gjorde ikke HI liksom? DET innlegget kunne du spart deg for. synst HI gjorde det som var rett jeg.. ift henne selv... fint at du klarte det selvfølgelig... men du trenger ikke prøve og trykke henne ned og si at hun i ikke klarer det-.det er tøft for en mor og ikke klare og amme sitt barn.. jeg holdt på og kutte ut ammingen selv.. på sykehus pga sårhet.
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 12. januar 2008 #24 Skrevet 12. januar 2008 Saa flott at du har tatt valget! Det er helt sikkert det beste baade for deg og babyen din. Ikke vaer lei deg. Du har vaert kjempeflink som har ammet saa lenge! Kjempe kjempeflink! Jeg sliter selv med lite melk, som endte i puppenekt, tidlig groet-start og overgang til mme da hun var 4 mnd. Det er et toeft valg, men som deg valgte jeg at babyen skulle bli mett. Stakkars smaa babyer der ute som ikke faar nok mat. Nei, man skal virkelig kke amme for enhver pris. Jenta mi er naa ei sunn og fin tulle paa snart 6mnd, og naa har hun bestemt seg for aa ta en slurp mm paa morgenen likevel.... :-)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #25 Skrevet 12. januar 2008 Gratulerer med avgjørelsen! Jeg skjønner at det ikke er et lett valg, men du har tenkt igjennom det og kan med stolthet stå for det. Jeg har (i samråd med barselavdeling og helsestasjon) måttet gi tillegg fra fødselen av, og har ikke klar tå øke produksjonen på langt nær til det han trenger- men pumper og ammer litt, og gir MME. Jeg har synes at det har. vært tungt, men det er ikke noe alternativ å sulte gutten. Du anonym som "tenkte først på baby og så på deg selv", ikke for å være frekk. men du har i alle fall gleden av å være veldig fornøyd med deg selv, og finner visst og glede i å bruke det til å heve deg over andre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå