Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Jeg kjøpte ny bilstol til lillegutt, den kan både være forovervendt og bakovervendt. Da jeg snudde han så han hunne se forover ble han en helt ny unge å ha med i bil! Så ser jeg på DIB osv at de sier at der er helt forferdelig å ha bilstolen forovervendt og at det kun er dårlige mødre som gjør dette osv...?! Det er da enda farligere å ha en unge du hele tiden må drive å snu deg etter, sitte å stresse deg selv hele bilturen pga gråt osv..? Er det virkelig bare meg som har bilstolen forovervendt?
mine små alver... Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 nei det er det ikke.Jeg har akkurat samme synspunkt som deg!!!
SuperMoM <3 Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Jeg har også stolen forover vendt.Den kan stå i alle veien,men det stod på at når den lille er over 9 kilo,så kunne han sitte forover vendt. Dessuten er det den bilstolen som er best i test og som liksom skal være tryggest.
sydilla Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Vi har hatt ungene bakovervendt til de er 4 år, men vi har hatt unger som har vært glade i å kjøre bil. I følge tryggtrafikk er det det de anbefaler fordi hodet til ungene er så tungt i forhold til kroppen at de kan få ganske stygge skader i ryggmargen selv ved kollisjoner i lav hastighet. Men en må jo ta en totalvurdering på risiko - det er jo tross alt større sjangse for å kollidere hvis ungen skriker og er urolig...
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2008 Skulle nesten tro det..? Hadde vel vert forbudt om det var så skrekkelig farlig og uansvarlig? De er jo veldig strenge på alt annet i norge! Godt å høre at det ihvertfall er to som er enige med meg:-)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2008 ja, det er så sant! Hadde det ikke vert noe problem å ha han andre veien hadde jeg så klart bare latt han sitte sånn da det er tryggest på mage måter.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Som jeg har sagt tidligere og som jeg står for,er at foreldre som har små barn forovevendt er uansvarlige og tankeløse. Får håpe for barnets sin del,at det ikke skjer noe,for hvis det skjer noe og det brekker nakken og blir lam for resten av livet,så synes jeg synd på barnet,da er det bedre at det dør momentant. Lurer på om foreldre som lar barnet sitte forovervent om de i det hele tatt hadde brukt bilstol til barna,hvis det ikke hadde vært påbudt å gjøre det.Barna liker jo best å sitte fritt,for det er jo det dere sier at barna ikke liker å sitte bakovervendt.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 forovervendt bilstol her. Man har mye bedre kontroll. Kan ikke skryte nok av de stolene, jeg.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2008 Må du kutte ut!!!! Med en gang det er snakk om bilstol eller noe annet kommer du med dine teite utsagn! Jeg vet godt hva DU mener! Slapp av kjære deg, vi kjører forsiktig:-) Mener du at det er sikrere å ha en ungen som hylskriker i bilen så vi må drive å snu oss i ett sett for å se om han fortsatt puster? Han er ofte hysterisk i bilen! Nei altså du og de kvasse kommentarene dine altså, blir helt rørt over forståelsen din:-)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2008 Hehe, ikke jeg heller! Det var så vittig fordi når vi skulle betale trodde vi den kostet 3000, men så når de slo den ivar den visst satt ned til 1600 siden det var den siste fargen de hadde igjen i akkurat det setet:-)
mine små alver... Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Helt enig med Veronica her ja. Ta deg sammen!! sånne utsagn er bare tåpelig!!! Vi har en bil der det ikke er plass til å ha barna bakovervendt..eg helt ærlig synes jeg ikke det er veldig ålreit å la en unge på 4 år sitte med krøllete ben å se inn i baksetet heller!! Du kan jo prøve selv og se hvor behagelig du sitter!!
SuperMoM <3 Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 Uff!Der var du igjen! Frøken "perfekt".. For min egen skyld,så skal jeg holde kjeften min.Denne gangen her.Synes bare at oppførselen din er så utrolig barnslig.Til tross for din alder!! Synes synd på din datter den dagen hun blir gravid.
SuperMoM <3 Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 *kremt* Beklager siste kommentaren.Det var hormonene som styrte.
sorlandet Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 Har du lagret dette svaret eller klippet og limt fra et annet innlegg som du har skrevet tidligere? Synes nemlig at jeg har lest akkurat det samme tidligere... Blir fryktelig provosert over at du kaller oss andre her inne for uansvarlige og tankeløse. Og det med at du håper barn dør momentant hvis de kommer ut for en ulykke er jo direkte hjerterått! Syntes det hadde vært mistenkelig stille fra deg et par uker nå, men du slår vel til for å spre mest mulig galle når det dukker opp innlegg som dette!
sorlandet Skrevet 11. januar 2008 #15 Skrevet 11. januar 2008 Ja, denne var til mamma til 1 stor, 1liten og 1 spire, hvis det var noen som iokke skjønte det...
It's all about me Skrevet 11. januar 2008 #16 Skrevet 11. januar 2008 Vi har to seter og begge er forovervendt, nettopp av samme grunn. Med en hylende unge i baksetet er ikke akkurat sjåføren super konsentrert, så valget var faktisk ikke vanskelig i det hele tatt.
<3 qleopatrice <3 Skrevet 11. januar 2008 #17 Skrevet 11. januar 2008 Ser du har ei jente på 18 år, mamma tiL 1stor,1Liten+1spire. Brukte du bakovervendt eller forovervendt sete til henne?? Tror ikke det var så vanlig på den tiden? Det er ikke store skader man påfører barnet, bortsett for større mulighet for nakkesleng. Men krasjer du i rask fart så er du som driter deg ut.... da nytter det ikke hvor godt ungen din er sikret!! Når du skriver som du gjør setter du ting helt ut av perspektiv....
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 11. januar 2008 Fint å se at mange faktisk er enig med meg så jeg ser at det faktisk ikke er jeg som er helt galen;-) Mamma til 1 sor og 1 lietn: syntes komentaren om at hvis barnet blir lam kan det like godt bare dø var grusom!!! Har jobbet med funksjonshemmede barn i flere sammehenger og noe sånt går det bare ikke ann å si! Foreldrene til disse barna hadde nok blitt veldig glad om de hadde lest din mening om dem:-/
Trultemora er presseklar!! Skrevet 11. januar 2008 #19 Skrevet 11. januar 2008 mamma til 1 stor og 1 liten: Ja, bakovervendt sete er tryggest når det gjelder frontkollisjoner ja, men hvordan blir det da hvis du blir påkjørt bakfra?????? Det må da bli det samme som å frontkollidere hvis ungen sitter forovervendt det da??!! Og hvis ungen rett og slett ikke takler det å sitte bakovervendt, sitter og kaster opp og hyler på hver eneste biltur, så man mister fullstendig konsentrasjonen over bilkjøringa, er det DA sikkert når ungen sitter sånn?? Konsentrerer du deg 110% om bilkjøringa da?? TENK litt og bruk det han i oven har gitt deg av intelligens og forståelse før du kvester ut av deg noe så stygt som det du har holdt på å skrive i flere sammenhenger her!! Du skal søren meg ikke komme her og belære resten av verden!!
EnMamma Skrevet 11. januar 2008 #20 Skrevet 11. januar 2008 Her kan du lese om kollisjon bakfra: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/hvorfor-anbefaler-man-bakovervendte.html Håper du vil ta en titt.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 11. januar 2008 Ja, helt greit. Skulle gjærne snudd bilstolen men er 100% sikker på at det hadde vert mye mere risikofyllt da jeg har en gutt som IKKE liker å kjøre bil. Han gråter så mye at han nesten ikke får puste etter en stund! Da blir det til at vi stadig må snu oss, og der IKKE sikkert skal jeg love deg. Så i mitt tilfelle tror jeg at det er best å ha det slik som vi har det nå, både for vår egen og andres sikkerhet!
EnMamma Skrevet 11. januar 2008 #22 Skrevet 11. januar 2008 Sa ikke noe om(eller på) ditt tilfelle Et alternativ som man kan prøve før man velger å snu fremovervendt er bakovervendt i forsetet, men da MÅ man koble ut airbagen.
VinterGutten-gullet:) Skrevet 12. januar 2008 #23 Skrevet 12. januar 2008 Forovervendt her! Siden tassen var 7/8 mnd. Dette var det de hos forhandleren anbefalte. Mye mer komfortabelt for ungen, og han sa også at det kun var ved front mot front kollisjon at bakovervendt var best, og statistikken viser at de fleste kollisjoner er enten bakfra eller fra siden, så da var det ikke så vanskelig valg:) Jeg VET at jeg er en god mor jeg!! det hender til og med at jeg tar meg en fest!!
Bobla :) Skrevet 12. januar 2008 #24 Skrevet 12. januar 2008 Bakovervendt barnestol har en skadereduserende effekt på på 90-95 %. En voksen som er sikret med sele har en skadereduserende effekt på på 50-60 %. Det samme har barn som sitter i forovervendt barnestol/bilpute. Så det er altså ikke bare barn som bør sitte bakovervendt for å få en mindre skaderisiko. Egentlig burde det bare vært lov å lage biler der alle setene sto bakovervendt. Det ville vært mye mer trafikksikkert for oss alle sammen
Niem og Patrick Skrevet 12. januar 2008 #25 Skrevet 12. januar 2008 Signerer den over, da burde egentlig alle biler hatt bakovervendte seter Å hvorfor skal det finnes en grense på at f.eks 6åringer skal måtte tåle å sitte fremovervendt, mens en 1åring skal få sitte bakover, og ha større sjangs til å overleve en front-mot-front kollisjon ? Ble litt dumt formulert dette, håper dere forstår Kommer også til å snu lillegutt dersom han ikke trives bakover når han blir litt eldre, kjenner allerede at jeg kjører mer konsentrert og sikkert når han holder seg rolig/sover, en når han gråter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå