Gjest Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Når vi har snakket om bryllup har vi kommet mer og mer inn på å gifte oss i hemmelighet... Men er så mange som sier at slektninger blir sinna... hvorfor skal de det? Vi har verken råd eller lyst til å bruke 100 000 på en dag. Vil ikke ta opp noe lån til dette , og dersom vi skal spare 100 000 setter vi dem heller inn i huslånet eller på en konto til Anniken! Hvilken rett har familiemedlemmer til å bli sure? Vi ønsker å gifte oss, men vil ikke spinke og spare i mange år før vi skal ha råd til det! Og det er jo "standarder" man må holde også. Kn ikke bare ha en grillfest heller, liksom... Må jo være svære greier! hvordan hadde dere reagert hvis deres søsken/foreldre/unger hadde gjort dette? Noen som har erfaring med sinte slektninger på dette? Jeg syns at hvis de absolutt vil vi skal ha stort bryllup så får de betale det selv.
firemerkersmør Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Hadde nok blitt snurt hvis jeg ikke fikk være med i mine barns bryllup. Trenger ikke koste 100 000. Det velger dere selv.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Hvorfor ikke bare gifte dere, holde en liten fest etterpå(ikke noen store ting?) Da blir det liksom litt fest og, også kan dere jo røpe på festen, hvorfor dere har fest=) Uansett hvordan dere gjør det har de ikke rett til å bli sure
♥Snulder Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Det finnes ingen "standarder" på bryllup lenger.... vi har vært i grillfest-bryllup vi! Var helt topp:=)
Twintipp og himmelblå Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Jeg er fullstendig enig med deg! Hvorfor skal ANDRE bli sure for hvordan DU velger å gifte deg? Det er da ingen samfunnsplikt å feire bryllup på slektningers premisser.. Jeg tenker som deg, orker ikke tanken på masse folk, taler etc. Men, svigermor har sagt ikke bare en gang at hun blir veeeldig skuffet om hun ikke får være til stede. Skjønner hun jo litt, samtidig er det ikke de som bestemmer!
Fire småtroll Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Mange som reagerte da vi giftet oss i all hemmelighet, familien fordi de ikke fikk være med, venner fordi de ikke fikk ordnet utdrikningsparty osv... mange som følte seg litt snytt. Men det gikk seg fort til, alle var jo egentig glade for oss, men det kom som et sjokk, for ingen hadde mistanke engang. Vi hadde et lite familieselskap for å markere etterpå, pluss en bryggefest for vennene med grilling. Og i ettertid er det mange som har kommet til oss og sagt at de ønsker å gjøre noe lignende :-)
It's all about me Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Hvis hele grunnen til dette er at dere ikke vil bruke så mye penger på et bryllupp går det fint å gifte seg uten å bruke mye i det hele tatt. En enkel hvit kjole du kan bruke senere også, lage mat selv, noen enkle blomster dere fikser selv og ha et lokale som ikke koster flesk. Enkle billige bryllup kan være fine de også.
Thunderstruck Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Helt greit og gifte seg i hemmelighet.Men hadde noen av mine søsken gjort det hadde jeg villet komme og spise middag sammen med de en dag da:-) et lite selskap med foreldre,besteforeldre søsken kanskje? Må nok innrømme d.. Men hadde ikke blitt sur nei,for all del.Folk må få bestemme selv
pandabjørn Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 Vi skal gifte oss 28 juni i år og lillebroren til sambo skal gifte seg 30. aug i år...vi skal ha rundt 60 gjester men lillebroren og dama skal gifte seg på Svalbard eller Island, og jeg som hadde gleda meg til å komme i bryllupet dems tror de bare skal ha med forlovere, vet ikke helt ennå for min samboer har bare pratet med svigermora mi.. selv får de bestemme selv hvordan de vil gifte seg, det er jo dems store dag.....
snowstorm73 Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Vet om 2 par som gjorde det hemmelig. Det ene giftet seg i september og fortalte det til jul. De kunne ikke skjønne at ikke alle syntes det var veldig morsomt... Det andre var enda verre. De giftet seg i sjømannskirken i Gøteborg og satt annonse i avisa. Moren til mannen fikk altså vite om at sønnen hadde giftet seg når hun gikk og handlet og folk gratulerte. De hadde nemlig lest avisen allerede. Selvfølgelig må folk gjøre som de mener er best, men for min del virker det nesten barnslig. Som i gamle dager der unge engelske par måtte rømme til Gretna Green når de ikke fikk lov å gifte seg. Det trenger ikke være svære greier, de fleste har vel forståelse at ikke alle kan eller vil bruke mange tituser kroner på bryllup. Men en liten fest med de nærmeste til stede, det er noe alle kan.
Gjest MyIian Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Vi brukte faktisk ikke 100 000 på bryllup. Vi giftet oss i tinghuset fordi vi ikke er kristne - det er gratis. Så dro vi til fotograf. Alle som fikk komme i bryllupet fikk komme i middagen etterpå. Middagen holdt vi på et hotell - vi leide en storstue. Der fikk man snitter og kaffe først og så en bedre middag ltit senere. Etter vi var ferdig å spise etc dro de som ville ut i baren på hotellet eller noen dro hjem. Det kostet 10 000 med snitter, middag, vin, sprit og øl.
Fire småtroll Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 Oida, enig med deg der, foreldrene bør være de første som får vite det, det var vi veldig nøye på! Men hovedgrunnen til at vi valgte å reise bort er vanskelige familieforhold, med skilte foreldre på min side som ikke tåler trynet på hverandre, vi kommer også fra hver vår kant av landet med gamle familiemedlemmer som ikke ville orket/klart turen uansett hvem sitt hjemsted vi hadde valgt å feire på.. Så det greieste for alle var at vi feiret det bare vi to, og delte den glade nyhet etterpå.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 oj 10 000 var ikke så gale da=) Men alle i familien min har brukt mellom 70 og 100 000, med over 100 gjester og fullt styr... og det syns jeg er MYE penger... det er liksom ikke for å være slem heller, men hvis vi sier vi skal gifte oss kommer de til å KREVE stor fest. Lettere å få tilgivelse enn tillatelse...
___ Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 Jeg må nok innrømme at jeg hadde blitt skuffet om foreldre, søsteren min eller barna mine giftet seg uten at jeg fikk være med. Ble til og med litt skuffet da kusinen min gjorde det. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg blir sur på dem om det er det de velger. Et bryllup trenger heller ikke være kjempedyrt. En kusine av meg giftet seg med selskap ute der alle spleiset på mat og drikke. Det ble en flott fest som jeg tror alle husker med stor glede. Uansett er det viktigste at dere får det som dere vil, men litt skuffelse fra fammilien må dere nok regne med. Spørs bare hvor flinke de er til å skjule det.
lillegutt mars o7 Skrevet 11. januar 2008 #15 Skrevet 11. januar 2008 Nå er jeg selv veldig glad for at vi hadde det bryllupet vi hadde.Selv om enkelte slektninger følte seg litt snurt.. Vi giftet oss i kirken og på festen var vi ikke mer enn 36 stk! Det var våre foreldre,søsken med ektefeller og besteforeldre! Og alle våre gode venner istedetfor en haug med gamle tanter og onkler og søskenbarn som en ser 1 gang i året! Dette kunne vi ha gjort veldig billig!Men vi ville ha alt helt perfekt på vår store dag! Så her var det kjole til 12000 kr,fotograf,blomster,egne menyer,egne hefter til kirken osv.Var veldig gjennomført og personlig! Det kostet ca 60-70000 kr.Og var verdt hver krone! Og den mest fantastiske dagen i vårt liv!Utenom når Lillegutt ble født da =) Men,vi kunne ha hatt de samme folka,til en myyye billigere peng hvis vi ville!! Kan forstå at familien blir snurt hvis de ikke får være med på hverken seremonien eller festen etterpå. Men det finnes mange varianter! Bare tenk på at du ikke vil sitte der om 10 år og ikke huske en dritt fra det som skulle være en minnerik dag for dere og de som bryr seg om dere,fordi dere ikke ville dele begivenheten i det hele tatt med de rundt dere. Sier dette fordi jeg vet m folk som har angret kraftig på at ikke gjorde noe utav dagen. Men alle må få lov til å velge selv,akkurat som alle må få lov til å bli skuffet hvis de ikke får ta del det! Håper dere finner en løsning som passer dere alle =)
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #16 Skrevet 11. januar 2008 Uff, jeg vet bare ikke hvordan vi skal ordne dette her=( De blir skuffet om vi ikke har fest. De blir skuffet om vi ikke har stor nok fest, med 3-retters middag, gratis bar og you name it. De blir skuffet om vi ikke inviterer hele slekta (og vi har stoooor slekt!!!) Lurer på om vi bare skal drite i hele bryllupet istedenfor. for hvis vi skal leve opp til krava tar det jo 10 år å spare til dette, minst...
Gjest MyIian Skrevet 11. januar 2008 #17 Skrevet 11. januar 2008 Det er DITT bryllup DIN dag og er mannen din enig er det DERES bryllup DERES dag og INGEN skal bestemme hvordan den skal bli :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #18 Skrevet 11. januar 2008 Vi gjorde det og hadde overhodet ingen sure miner på noen av sidene. Forøvrig kan du definitivt ha grillfest om du vil det, de standardene er ikke ubrytelige.
piano♫ Skrevet 11. januar 2008 #19 Skrevet 11. januar 2008 Et vennepar av oss gjorde det som følger: De giftet seg i all hemmelighet. Noen dager etterpå hadde alle kort i postkassene sine (med bryllupsbilde på). "Vi giftet oss i helga, og for å feire begivenheten ber vi alle på grillparty der og der da og da...". Eller noe i den dur. Ble stooor suksess.
winneboo Skrevet 11. januar 2008 #20 Skrevet 11. januar 2008 Trenger ikke koste all verden. Et par jeg kjenner er på min alder å de hadde ikke råd til et stort bryllup så vi var 15 stk. Først på tinghuset så hjem til de å spiste middag som de og jeg + den andre forloveren betalte for. Det hele ble avsluttet der. Syns det var kjempekoselig å få feire dagen med de selv om det var veldig enkelt.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #21 Skrevet 11. januar 2008 Snik dere til byfogden...det skal vi :-DDD Jeg hadde ikke reagert hvis feks noen av søskenene mine hadde gjort det...full forståelse..det er svindyrt og totalt bortkasta penger å svi av mange tusen på en fest...vi har MYE annet vi har behov for å bruke pengene våre til...feks pusse opp hus...og seinere realisere drømmen til gubben...blir vi rike seinere i livet kan vi heller "fornye" løftene i en kirkelig vielse med familie og venner :-) LOv det også.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #22 Skrevet 11. januar 2008 Jeg giftet meg i all hemmelighet. Min mor har enda ikke tilgitt meg helt, selv etter at vi hadde bryllup nr i kirken, med begge familiene tilstede. Så mitt råd er å informere om giftermålet i forkant, men gjennomføre det så lite og privar man vil
Himmel og hav Skrevet 11. januar 2008 #23 Skrevet 11. januar 2008 Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det å gifte seg i all hemmelighet er litt sært... Jeg ville blitt skuffa om noen av mine nærmeste gjorde det, ikke fordi det ikke ble noen fest, eller jeg ikke fikk lufte finstasen, men fordi jeg ikke fikk være med å dele gleden over de to jeg bryr meg om som vil vise hele verden at de har valgt hverandre. Dessuten synes jeg det er litt vrient å forholde seg til sånne hemmelig bryllup i ettertid. Jeg mener, når de nygifte forteller det, skal man da sende en gave, eller blir det feil? Svigemor og samboeren hennes giftet seg i all hemmelighet på hans runde fødselsdag. Vi var alle bedt i selskap den kvelden (familie og venner) for å feire han, så da de reiste seg på starten av middagen og fortalte at de hadde giftet seg i all hemmelighet den dagen så ble det ganske stille. De eneste som visste det var et vennepar som var forlovere. Ikke engang min mann og søsknene hadde fått vite at mamma skulle gifte seg på nytt! Det var igrunnen ikke særlig hyggelig å vite at de ikke syntes vi var verd å dele dette med. At vi ikke fikk stå på rådhustrappa med champagne og gratulasjoner engang... Jeg ville satt mye større pris på om brudeparet sa at vi ønsker å gifte oss, men ikke ha noen feiring, for det er ikke alle overraskelser som gleder, noen sårer også. Og jeg synes faktisk at det ikke er "bare deres dag", det å gifte seg er jo en feiring av kjærligheten og forenelsen av to familier også. Så gift dere gjerne i stillhet, men fortell og forklar familie og venner det på forhånd.
blittmamma07 Skrevet 11. januar 2008 #24 Skrevet 11. januar 2008 Klart du kan ha en grillfest. Jeg brukte langt over 100.000 på bryllupet og jeg prøvde å gjøre det billig ... hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg reist bort med mannen min og kost oss alene og lagd en vennefest etterpå.
dårlig ånde Skrevet 11. januar 2008 #25 Skrevet 11. januar 2008 JA det er deres dag, og jeg synes dere skal bestemme hvordan den skal være. personlig var utdrikningslaget god nok grunn for meg til å ikke gifte meg, men jeg og Mister dro til sydligere strøk og giftet oss på en ambassade. det hele var veldig hverdagslig, jeg giftet meg i olabukser! men jeg er litt glad for det, selv om mange fortsatt er litt sure og jeg ikke har fått bryllupsgave av foreldrene mine en gang! husk at det er ekteskapet som er viktigst, ikke bryllupet. men, jeg må innrømme at tanken her ovenfor var litt god, den med å fornye løftene med brask og bram om noen år - da skla jeg ha på meg en peach-farget bløtkakekjole og masse små brudepiker, en skikkelig bridezilla ha ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå