:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 oppgaven er som følger: skriv en personskildring om den 2 boka i særemnet. og jeg føler at jeg ikke aner noe av hva jeg driver med. Det er typisk for Loe og ikke ha noen beskrivelse av utsende til personene i bøkene sine, dette forklarer Loe i sin nyeste roman ”Volvo Lastvagnar” med at det hindrer fantasien og tar opp unødvendig plass. Den mannlige hovedrollen, som er navnløs i boken har problemer med og stå opp for seg selv ovenfor Marianne. Marianne tar seg til rette i livet hans uten at han helt vet hvorfor. Hun dukker bare opp hjemme hos han og snakker og snakker om stillhet. Han sier ingen ting, bare sitter der og venter på at hun skal gå. Marianne hører ikke etter hva han sier og han sier svært lite. Alt går på hennes primisser hele tiden, uten at det virker som om hun er klar over dette. Marianne tar det for gitt at han mener det samme og ønsker det samme som henne. Når hun bare flytter inn til han, han reagerer med å kjøpe seg sesongkort i svømme hallen. Det var det eneste fornuftige og gjøre tenker han. Dette viser hvordan han avreagerer på, han konfronterer ikke, bare svømmer av seg frustrasjonen og innretter seg etter Mariannes på fund.
Adalis Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Hvis det står at du skal skrive EN personskildring, så regner jeg med at det gjelder en person, altså at du skal skrive om kun en fra boka. Slik ville jeg tolket det ihvertfall! ) Om du skal skrive om begge de to du har skrevet om nå, ville jeg fortalt mer om hovedpersonen før jeg gikk inn på neste person. Du har bare en halv setning om hovedrollen, før du hopper til neste. Det virker som det er skrevet litt slik i hastverk... Du kan da heller feks fortelle i første avsnitt kun om han, og da kan du jo ta med det med svømmehallen, uten at du går inn på Marianne i første omgang. Da forteller du om han som person, hvordan han reagerer på andre, og hvordan han får ut frustrasjon, uten at du blander den andre personen inn i hans skildring. Skjønner? (Ps. Jeg har ikke engang fullført vgs, så jeg er unnskyldt om jeg gir dårlige råd!! Hehe...)
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Dersom du skal skrive en personskildring går jeg ut fra det samme som Adalis, at du skal velge en person, muligens gitt i oppgaven? Det som er skrevet over her, i ditt hovedinnlegg er personkarakteristikk ikke skldring, så du må nesten ta utgangspunkt i det som står om denne vedkommende du skal skrive om og fortelle mer om hvordan vedkommende er som person. Marianne feks er en sterkere personlighet enn x, men hun er dårlig til å lytte osv osv... X er passiv og virker noe tiltaksløs, han kan vel igrunn kalles litt tøffel i forhold til Marianne, han er stillfarende blabla
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2008 lærern sa at jeg kunne skive om dem begge siden de har så mye med verandre og gjøre. sorry, jeg glemte og si det. men det var lurt og ha litt mer om han i starten også blande in marianne etter vært. og det med X er passiv osv. takk :-) føler meg helt på jordet
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Ah, men da tar du begge to:) Litt linker som kanskje kan hjelpe; http://www.puggandplay.com/presentation/articles_show.asp?id=241&menu _id=138&topmenu_id=105&subject_id=1 http://www.google.no/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3 Aofficialki-%2C%2Fnj-NJ%2B%3A&channel=s&hl=no&q=personskildring& meta=&btnG=Google-s%C3%B8k
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Jooo, og etter å ha tenkt meg om skal vel ikke DU skrive personskildringen, men hvordan denne er gjort i boken?! For der er de jo "skildret" i og for seg og du skal vel forklar hvordan? Direkte og indirekte etc? Kanskje?! Er dette VGS pensum?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2008 det er VGS pensum. det står ordrett: du skal si noe om temaet og personskildingene. skriv ikke mer en 2 A4 sider har jeg gjort det feil?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2008 jeg har skrevet dette til nå ”Tatt av kvinnen” av Erlend Loe ”Tatt av kvinnen” er Erlend Loe sin første roman. Boken ble utgitt i 1993 og ble starten på et langt og rikt forfatterskap. Det er typisk for Loe og ikke ha noen beskrivelse av utsende til personene i bøkene sine, dette forklarer Loe i sin nyeste roman ”Volvo Lastvagnar” med at det hindrer fantasien og tar opp unødvendig plass. I ”tatt av kvinnen” kommer det veldig tydelig fram at det er ikke slutten som er den viktige men handlingen. Dette er typisk for Erlend Loe. At alt i boken er viktig, fordi det er reisen som er det vesentlige og ikke målet. Boken er skrevet med en personal synsvinkel og den fortelles igjennom dagboken til den mannlige hovderollen. Han er navnløs i boken og har problemer med og stå opp for seg selv. Erlend Loe sine bøker handler ofte om voksne menn som er i en personlig krise. Det er også den mannlige hovedpersonen i denne boken. Han er tiltaksløs og passiv og ovenfor den kvinnelige hovedrollen Marianne kan han kalles en tøffel. Hun tar seg til rette i livet hans ved blant annet og flytte inn hos han. Hans løsning på problemet er og prøve og bli forelsket i henne. Marianne utsletter mye av det den mannlige hovedrollen står for ved og aldri la han komme til ordet. Hun går ut i fra at han alltid mener og ønsker det samme som henne og trenger derfor ikke og inkludere han i avgjørelser hun tar på vegne av dem begge. I midten av boken møter han en kvinne som han kan snakke med, men drar fra henne til fordel for Marianne. Det er allikevel ikke Marianne som får han til slutt. Temaet i boken er hvor lett det er og ta feil mellom avhengighet og kjærlighet. Marianne tar seg til rette i livet hans uten at han helt vet hvorfor. Hun dukker bare opp hjemme hos han og snakker og snakker om stillhet. Han sier ingen ting, bare sitter der og venter på at hun skal gå. Hun hører ikke etter hva han sier og han sier svært lite. Alt går på hennes primisser, uten at det virker som om hun er klar over dette. Det virker som Marianne tar det for gitt at han mener det samme og ønsker det samme som henne. Som når hun bare flytter inn til han, han reagerer med å kjøpe seg sesongkort i svømme hallen. Det var det eneste fornuftige og gjøre tenker han. Dette viser hvordan han avreagerer på. Han konfronterer ikke, bare svømmer av seg frustrasjonen og innretter seg etter Mariannes på fund. Han innser at Marianne har tenkt til å bli boende og på oppfordring fra en bekjent i svømmehallen bestemmer han seg for og prøve å bli forelsket i henne. Han unngår å konfrontere Marianne, men de gangene han prøver og stå opp for seg selv gir han seg fort. Ett par ganger blir han sint, som da Marianne kjøper is på høsten. Han skriker at alt har sin tid. Sånne plutselige utbrud er godt kjent i psykiatrien og er typisk for undertrykte mennesker, plutselig render begeret over. Jeg får inntrykk av at han ikke har noe stort behov for rutiner og kontroll, ting flyter og han gjør ingen ting med det. Han evner ikke å ta kontroll over sin egen situasjon. Når Marianne forlater han for en annen, hun forteller han det ikke bare aviser han uten tegn til dårlig samvittighet. Han reagerer med og finne en ny kjæreste som han tar med og viser fram for Marianne, for så å gjøre det slutt. Han prøver og vise at han er over Marianne uten hell, han drar hjem og sørger, han vet ikke lenger hvem han er. Det er Marianne som er hans meninger og stolpe. Han er helt ødelagt og reagerer med og helle maling over kommoden hennes. Akkurat når han har kommet seg på beina så kommer Marianne tilbake, men han prøver og avvise henne. Hun hører som vanlig ikke etter og flytter inn. Hun er gravid. Det kommer fram på ultralyd at det ikke er hans barn. Dette er hans personlige vendepunkt i teksten. Han drar fra Marianne og reiser til en dame han møte tidligere i boken. En dame som han kan snakke med og som han er forelsket i og som viktigst av alt snakker med han og ikke til han. er det feil`?
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Feil og feil... Men du skriver jo "sammendrag" av hendelsene rundt personene og ikke om hvordan personskildringene er foretatt, tror det er det oppgaven er ute etter. Alstå som jeg nevnte, hvorvidt den er direkte eller indirekte. Begynnelsen er veldig bra og "ontrack" da... Utover det tar jeg gjerne en runde for deg på rettskrivingen etterpå, dersom du vil det:) Vet jo du plundrer litt der. Fikk du forøvrig gjennom klagen din til slutt på dette med hjelpemidler?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2008 jeg har fått hjelpemiddlene :-) men har enda ikke fått lov til og ta dem i bruk på prøver og eksamen.... venter på svar på klage nr 5 nå...hehe. du er super snill som hjelper meg! du har hjulpet meg masse i kveld du :-)
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Et eksempel på besvarelse av personskildring i en bok, ikke en god en, men et eksempel iallefall;) http://stud.hsh.no/home/120491/personskildring.htm
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Skole er moro det, så lenge det ikke er min egen;) Hehe... (eksamen til uka, grøss og gru!)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2008 eksamen. så spenende. det blir sikkert godt og bli ferdig :-) MASSE MASSE MASSE lykke til! hva har du eksamen i?` tusen takk for linken.
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Takk:) Jeg gruer meg litt, har jo knapt åpnet bøkene føler jeg. Tørre, kjipe fagbøker:p Eksamen er tverrfaglig og dekker markedsføringsledelse, bedriftsøkonomi og strategi (bedrift) Så ikke akkurat spenstige saker:p Kanskje vi skal bytte?! *glise* Bare si fra om jeg kan hjelpe til med noe mer, bare moro det:) Og send meg gjerne mail når du er ferdig, så kan jeg ta en titt; [email protected]
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. januar 2008 takk. kan jeg legge deg på msn? så kan vi kansje prate litt om vi er på logget og klokka ikker er 1 ;-) jeg tar bedriftsøkonomi på BI nå. jeg syns det er gøy :-) men har hatt en time der bare... så det kan jo hende at jeg står
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 MSN min har ferie (avgått med et midlertidig, brått dødsfall:p) men håper å vekke den til live snarlig, adressen der er iallefall [email protected] BedØk er moro det:) Hadde jeg bare vært flink med tall:p Hehe... Du liker det du også? Og tar du vgs og BI samtidig?
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Mortilgunnar - ville kanskje gjort om en god del av det du har skrevet. Det er ikke akkurat en personlighetsanalyse, men heller et sammendrag... Det er ganske mye du må tenke på i en analyse, og kan være vanskelig å skulle skrive en skikkelig god en hvis du ikke har mye erfaring med det. Se etter små skjulte budskap eller metaforer som er brukt i beskrivelser, navn kan ofte være en del av en person - f.eks navnebetydning etc., ordbruk etc... Snapp opp alt sånn.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 10. januar 2008 ja jeg er vel den første som har tatt barne, ungdomskole, vidregående og BI samtidig på ett år... hehe litt komplisert men jeg tar engelsk og norsk barne/ungdomskole også tar jeg norsk og matte vidregående og bedrifstsøkonomi på BI det med BI var mest fordi jeg ville gjøre noe som jeg kan. tall er min ting. trenger og gjøre noe som er gøy også. for norsk og engelsk får meg til og føle meg helt tilbakestående. vi er vel litt motpoler da :-) kansje MSN har fått halsbetennelse og tatt ut sykemeld?
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 analyse, eh, hva babler jeg om... Jeg mente å skrive skildring - men mye av det samme gjelder uansett i skildring. Ditt og datt kan være med på å forklare hvorfor den og den er slik, og dermed er det med på å skildre den og den personen...Hehe
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 10. januar 2008 takk siklerotte :-) det med navn var lurt. jeg har ingen erfaring ut over at jeg skrev en annalyse på fagdagen som jeg fikk 3 på.... hehe... kommentaren var "dette må du øve mer på"
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #21 Skrevet 10. januar 2008 Det er noe man ofte må lære seg - metodene, hvis man ikke ser dem selv. Ofte lærer man det hvis man leser mye. Jeg elsker å analysere, tolke og skildre ting - jeg var en sær en... Beste jeg kunne gjøre på skolen... Du får bare gjøre ditt beste, også kan du legge det ut her igjen så kan andre se igjennom det... Har ikke lest boken selv, så får ikke akkurat hjulpet deg videre med noen skildring. Filmen har jeg derimot sett, men det fenget ikke så fikk ikke med meg så veldig mye;-D
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 10. januar 2008 fenget den ikke? du er rar... hehe.. men nå ser det ut til at vi er motpoler på hva som er like og ikke like ;-) jeg elsket den! lo meg igjæl. for det er så tatt på korten. jeg ble til og med flau på Mariannes vegne. og det verste er at jeg må innrømme at jeg har en liten Marianne i magen... hehe
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #23 Skrevet 10. januar 2008 Tror MSN ble igjen på Tenerife når jeg dro hjem;) Hehe, den likte heller ikke all snøen:p Aha, da er jeg litt mer med, jeg er glad i norsk og engelsk jeg da, det var liksom " mine" fag den gang jeg gikk på grunnskole/vgs:) Savner det nesten nå! Hvem skulle trodd det:p Vi er ikke så veldig motpoler, vi liker jo begge bedøk, men jeg er språk og rettskrivningsglad, veldig:p (retter skrivefeilene i gruppemedlemmers oppgaver FØR jeg leser gjennom dem, ekle meg, skal skjerpe meg!) Og matte, da føler jeg meg helt dust, HELT!
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #24 Skrevet 10. januar 2008 Nei, den fenget så absolutt ikke. Jeg vil nesten klassifisere den som en av de verste filmene jeg har sett. Nå så jeg den sammen med min 12 år gamle lillebror, hehe - den falt heller ikke i smak der. Tilslutt bestemte vi oss for at dette gadd vi ikke mer, og avsluttet det vi så på før det var ferdig. Så akkurat der er vi nok motpoler. Jeg er ikke spesielt glad i Erlend Loe sine bøker heller da. Kan jo kanskje ha noe med det å gjøre. Generelt liker jeg ikke filmer heller, det spiller sikkert en stor rolle og:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 10. januar 2008 hehe... ler :-) du og jeg og bedøken.. hihi. appropo matte. kansje du har dyskalkuli? (om matte er håløst?) søsteren min har det. når jeg viste henne en side på nette som forklarte hva dyskalkuli var fornoe satt hun og gråt mens hun leste det og sa "dette er jo meg jo!" stakkars 18 år før hun får vite hva som er feil. hvorfor hun altid fikk 5-6 i alle fag og strøyk i alt med matte i. skulle ønske hun fikk vite det og fikk hjelp før hun ga opp skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå