Gjest Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 På et eller annet vis.. Var på UL i går, og jeg fikk da beskjed om at jeg var 18+6 i går, altså 19+0 i dag. Jeg bytter altså uker på onsdager. Jeg vet at noen regner et svangerskap som 40 uker, og andre som 40 uker + 2 dager, og tror både jordmor, sykehus og lege regner 40+2. Hvis jeg regner meg frem til uke 40+2 så havner jeg på 060608, men jordmor satte 080608! (teller jeg 40+0 så er det 4 dager feil termin...skulle da hatt 040608). Jeg vet det bare er snakk om 2-4 dager feil, men jeg syns ikke noe om det i forhold til overtid - og når man evt. blir satt igang... Syns det er litt ekkelt å tenke på, selv om det stort sett går bra med de som går over og må settes igang så har jeg jo hørt "skrekkhistoriene". Da mener jeg at hver dag teller! Nå er jeg registrert med dette på sykehuset..kan jeg ringe og be dem endre det? For uansett så er det jo feil?! Selvom det "bare er" 2-4 dager..?
Guri-mamma Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Det er ultralydterminen som gjelder... Om du blir satt igang grunnet overtid så regner de ut utfra ultralydterminen og ikke jordmors..
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Det var jordmor på ultralyden i går jeg snakker om ;o) Så det er ultralydterminen som er feil!
HarPrins,FårPrinsesse FØDEKLAR Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Er nok UL termin som gjelder...jordmor kan ikke gi eksakt termin, så den du får på UL er den rette!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Ring sykehuset du! Rett skal være rett! Jeg fikk justert terminen min, hadde hatt ul i uke 4, 6, 12, 15 som sa 23 februar, var på ordinær ul i uke 18 som sa 28 februar! Var tilbake for ny ul i uke 24 som sa 23 februar igjen! Så terminen min ble flytta tilbake til 23 februar! Jeg synes dette er viktig i forhold til overtidsvurdering og da! Hva om jeg skulle gått 16 dager OVER den 28 februar? og den virkelige terminen var den 23 februar? Da ville det betydd at jeg hadde gått 3 uker over tida!!! :S
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Men det er jordmora som vi hadde på ultralydundersøkelsen jeg snakker om! Hun som gjorde ultralyden og fylte ut papirene etterpå, dette er den UL-terminen jeg har fått. Ser at det kanskje ikke kom helt fram i hovedinnlegget, hehe ;o)
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Ja, er det jeg mener! Nå er ikke forskjellen større enn 2-4 dager da, mye mindre enn hos deg, men det er jo ikke alle steder man setter i gang før etter 21 dager på overtid heller, og det syns jeg er bekymrende...hehe... Liker ikke den tanken, og synes da at hver dag teller. Selvom det bare er 2 eller 4 dager feil... Hm..ringer i morgen og spør jeg..er det feil så er det jo feil!
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Er ul termin som teller...Ikke utregnet menstermin, pga befruktningen kan ha skjedd andre dager enn det du tror
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Det er UL-terminen jeg snakker om - var på UL i går, og det er jordmoren som gjorde UL'en som har skrevet/sagt/satt opp feil dato ;o)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Jeg må le her. Det er felt så mange ganger du må gjennta deg;) jeg ville ringt jordmor i morgen å forklart situasjonen. Lykke til
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Folk leser jo ikke...hehe...da må jeg gjenta ;o) *thihi*
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Om jeg har skjønt riktig så har jordmor sagt en dato til deg at termin er? Men hun har skrevet en annen dato på helsekortet ditt? Da ville jeg i tilfelle ringt og sagt fra.. Legen min har skrevet at jeg har termin 13.06.08 men jeg har regnet ut termin selv som 19.07.08 og på UL i uke 12 så sa jordmora at det så ut som jeg hadde termin 14.07.08 og at jeg hadde mest rett og at legen min hadde rota noe fryktelig (var jo på UL i uke 5 og 6 også så dem har jo gått ut i fra det men legen min er ganske fjern)..
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 jeg har alltid blitt satt til bake 2-3 dager hver gang på UL terminen..helt vanlig at man får forandret termin på UL
frupingu Skrevet 9. januar 2008 #14 Skrevet 9. januar 2008 Sist jeg var gravid så fikk jeg termin regulert til 24 desember, men på papirene skrev han 24 november. Så da fikk jeg sjokk, så snakka jeg med dem å da ble det rettet..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 Ultralyd terminen blir satt utifra hvor stort fosteret er på ultralyden etter diverse målinger på lårbeinet osv, slik at når jordmor der har satt en termin så er det den som er gjeldene uansett om når du sier du hadde eggløsning, siste mens eller hva du måtte regne deg til selv. Grunnen til det er at "alle" vokser i samme tempo frem til når den ordinære ul(derfor den er når den er) er slik at det er det legestanden/jordmødrene går ut ifra. Fryktelig frustrerende, men det er dessverre slik det er. Men om du mente at jordmor sa noe, og så skrev noe annet er det jo en annen sak. Men om du er forvirret fordi du hadde tenkt noe annet så hjelper det nok ikke stort. Klart du kan prøve, men det mest nøyaktige er målingene de gjør på ul i uke 17-19. Lykke til :-)
Gemini77 Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 De UL maskinene som er på sykehusene så kommer datoen for estimert termin opp på skjermen etter målingene. Dvs ikke hvor mange uker du er på vei, men den eksakte datoen. Så for meg virker det som om hun har rotet med hvor langt du er på vei i forhold til termin. Terminen kommer jo opp automatisk, og at hun da har bommet med et par dager på utregningen til deg om hvor langt du er på vei..
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Full forvirring dette her, huff...hehe... Klarer ikke helt å dy meg fra å helle litt bensin på bålet -husket du på at det er skuddår i år da....hihi...unnskyld meg!
Lillegutt-skal-bli-storebror! Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 Det er jo 20 uker ca til termin, så du kan jo si ifra neste gang du skal til jordmor. Jeg gikk to uker over med min forrige, og jeg hadde fått terminen forskjøvet fremover, det er ikke noe gøy.
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 Skjønner hva du mener, i begge mine svangerskap har de skrevet feil dato i forhold til hva de sa til meg om hvor langt jeg var på vei. Sist fikk jeg en dag senere, og denne gang en dag før. Sist fikk jeg det rettet opp. Denne gang sier jeg ingenting, siden det er i min favør. De snurrene de bruker, er ikke så lett å skille dager på, så fort gjort å se litt feil på dem. Noen dataprogrammer regner også feil. Bare å ringe dem, har faktisk litt å si for når permisjonen din starter også.
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 10. januar 2008 #20 Skrevet 10. januar 2008 Så den ENE dagen hadde ikke noe å si om din bekymring for barnets ve og vel, men hva som var eller ikke var i din favør?? Beklager, den hadde jeg vanskeligheter med å vri hodet rundt :-). Det er jo EN dag! Hva kan EN dag ha å si i den store og hele sammenhengen? Skjønner ikke denne problemstillingen jeg altså....huff!
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 #21 Skrevet 10. januar 2008 Jeg jobber med dem som tar ultralyd, derfor fikk jeg ordnet det sist, samt at det passet best med når jeg skulle ut i permisjon. Denne gang har det ingenting å si for permisjonen, siden jeg er inne i en friuke. En dag har ca ingenting å si nei, ikke to heller, bortsett fra hvis barnet skal fødes meget prematurt. Sannsynligvis vet jeg ganske mye mer om disse tingene enn deg Majamini, har du stått opp på feil fot eller? Hvis HI vil ha riktig termin, så la henne få ordne det vel??
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 10. januar 2008 #22 Skrevet 10. januar 2008 Ja, jeg har nok det,er jeg redd -beklager! Og du har helt sikkert mer greie på dette enn meg. Burde bare ha latt være å svare på denne, siden det overhode ikke er min sak. Takk for irettesettelsen Kajsa. Nå skal jeg gå ut i solen og riste av meg hormonene mine:-)
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 #23 Skrevet 10. januar 2008 Hehe, nå skal jeg hvile av meg litt hormoner før jeg skal på jobb! Ha en fin dag
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 10. januar 2008 #24 Skrevet 10. januar 2008 Skjønner jo godt hva du mener... Når jeg var hos legen onsdag i forrige uke skrev han 32+5 på dagene på helsekortet. Selv om jeg bytter dager på søndag og var da 32+3. Det har skjedd før og... Jordmor gjør ikke denne feilen. Så lurer på koffor de regner feil- men er vel gjerne disse to dagene de "bommer" på..... Men termin er rett da- bare at han som tok den ordinære ultralyden skrev at ny ul termin var 26.02.2009- ja akkurat som om jeg har lyst å gå ett år ekstra gravid...
oftebustat Skrevet 10. januar 2008 #25 Skrevet 10. januar 2008 Jeg er gravid med tvillinger og fikk terminen endra med 11 dager da jeg var på sykehus-ul, 11 dager frem i tid. Jeg går på Volvat på kontroller og jeg og gynekologen min var enige om uker og dager. Og der får jeg jo ul hver gang. Men det hjalp ikke å snakke med jordmor på sykehuset om dette. Det er målene som gjelder. Så jeg har blitt gravid 11 dager etter at jeg hadde sex, ganske utrolig!! Og jeg er dessuten sikker på at jeg ble gravid tidligere enn siste gang jeg hadde sex før jeg testa positivt. Så hvis jeg kunne hatt innvirkning på terminen min ville jeg nå vært i uke 27 ist.for uke 24. Må si dere er heldige hvis dere klarer å få sykehuset deres til å endre termin til tross for målingene!!! Jeg synes dessuten ikke et par dager er noe å klage for Men lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå