Bebis lucas08 venter en til Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 var inne på svangerskapskontroll idag og de fant sukker i urinen men blod sukker er normalt. skal inn på sukker belastning i morgen siden min mor hadde svangerskapsdiabetes. er det en sjans for at jeg slipper unna selvom de har funnet sukker i urinen? er bekymret nå.. må man evt ta insulin?
Maigullet Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Heisann! Var selv til glucosebelastning forrige uke pga. sukker i urinen, men hos meg var bl.s fint etterpå. Det er ikke uvanlig å ha sukker i urinen som gravid, da nyrene kan slippe igjennom litt sukker pga belastningen svangerskapet gir. Dette er ikke farlig for fosteret. Dersom blodsukkeret ditt var fint i dag, går det sikkert bra i morgen også Lykke til!!
VirreVirre Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 jeg hadde sukker i urinen en gang, men det var fordi jeg hadde spist en del søtt den dagen, og jeg hadde glemt å ta prøve fra morgenurin. Det kjipe var at jeg måtte ta en glukosebelastning, og det var virkelig pyton. Men prøvene var helt fine. JM sa hun bare ville være på den sikre siden. Så det er ikke alltid det trenger å være noe galt. Men siden moren din har hatt det er det nok større sjanse ja. Tror ikke du må ta insulin, men tror det meste av sukker må kuttes ut. Også må man sjekke babyen oftere fordi den kan bli ganske stor. Men håper du slipper det, kan godt hende det er falsk alarm! Lykke til
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 hei Fant litt sukker i urinen min også , men jeg hadde det da. Men det var ikke så høyt. blodsukker etter sukkerbelastning var med nr1 8.9 med nr 2 9,8 så med nr to var de usikre om jeg måtte brue insulin, men skulle prøve kostregulert først..og jeg var flink å greide å holde det under 8. Visst man bekker for mye over 8, da må man vel begynne å bruke insulin..de måler langtidsblodsukkeret hver uke også..mitt lå på 5,0 som var veldig bra Så visst blodsukkeret ditt ikke er så høyt etter sukkerbelastning, så vil de du skal prøve kostregulert først..å er du da flink å følge anbefalingene på hva du skal spise og holde deg unna, så er det stor sjanse for du slipper insulin. Jeg er jo en skikkelig godtemoms, men utrolig hva man klarer når man må tenke på den lille. Ikke fikk jeg store unger hell.. Regner med jeg får det denne gangen også, og håper virkelig jeg slipper insulin..
Maigullet Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Et lite tips til i morgen bare: Dersom du tilsetter en del dråper sitron i glucosen går det mye lettere å drikke den! Hos meg satte de frem en flaske sitronsaft slik at jeg kunne smake til selv. Det hjalp veldig Synes det gikk helt greit å drikke det jeg !
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 bekker over 8 mente jeg, visst du har ofte over 8 når du måler blodsukkeret ditt, så kan det hende de vurderer insulin..visst du får problem med å holde det under 8. Fo man måler blodsukkeret noen dager i uka, som du gjør selv hjemme etter måltid osv..
Mammaen til Turid Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 den mest korrekte måten å måle blodsukkeret på er vel før man spiser..? det gjør søstera mi, og hun er diabetiker.. for har man høyt blodsukker FØR man spiser, da er noe som ikke helt stemmer.. men man måler vel også et par timer etterpå, kanskje..? en må vel aldri måle rett etterpå man har spist, da får man jo falskt utslag..? jeg ligger også i faresonen for å få svangerskapsdiabetes, men blodsukkeret mitt er helt fint, og ingenting sukker i urinen.. mest sannsynlig kan man regulere blodsukkeret med å kanskje spise litt sunnere og unngå for mye sukker (drikke light produkter f.eks..) men har man et normalt kosthold, trenger en jo ikke så mye forandring, kanskje bare spise mindre loff og fett...
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 jeg målte før jeg spiste og så 2 timer etterpå..for da er blodsukkeret høyest..skulle måle tre måltider på en dag annen hver dag.. så man skal måle før og etter
Mageigjen Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Hei. Jeg fikk den kjedlige beskjeden på kontrollen på mandag at jeg hadde fått svangerskapsdiabetes. Da hadde jeg blodsukker på 11,7 etter glukosebelastningen, det er 11,1 som er grensen. Men det eneste legen min sa,pga at jeg ikke var lang over grensen, var at jeg måtte kutte ut sukker HELT og at jeg skal inn på ul i uke 35 for å sjekke størrelsen på lillegutt. Faren for at han skal bli stor når han kommer er der, men det er ikke for seint å stoppe den evt. hurtige veksten nå. Er i 28 uke. Så nå har vi kastet alt av sukker i huset og her spises det gulerøtter på høykant:) Så skal du få svangerskapsdiabetes så er det ikke verdens undergang. Og dessuten så forsvinner det til de aller fleste etter fødselen. Og det er heller ikke påvist at barnet vil få skade av dette senere i livet. Håper du slipper da selvfølgelig:)
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 er mye jeg ikke tenkte over som kunne gi høyt blodsukker..for de gjorde en feil med 1 graviditeten..de ga meg ikke time til ernæringsfysologen før etter jul..og dette ble oppdaget før jul..(for 9 år siden) jeg kunne ikke spise frukt i mellom måltidene, ikke ha mere enn 20g sukker til et måltid..20g tilsvarte ei frukt, 20g sjokolade hehe, halv frutyogurt, halvt gladd juice osv..men kunne bare velge en ting..så man må være litt streng med seg selv ja..vet ikke hvordan det er når man bruker insulin da
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 11,1 er grensen for ikke gravide kanskje ja.. men for gravide så er grensen 8! jeg hadde 8,9 med nr 1 og 9.8 med nr 2 og ble tett oppfølg på sykehuset med vekstkontroll annen hver uke og blod prøver som viser langtids blodsukkeret..og jeg MÅTTE holde blodsukkeret under 8 så synes det var et merkelig svar av legen din!! Har han peiling på svangerskapdiabetes i det hele tatt? skremmende
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Må bare skrive mere..for dette synes jeg var bekymringsfult!! Du bør få time med ernaøringsfysologen, time med diasykepleier/lege for blodsukker målinger, vekstkontroll for å se hvordan babyen vokser, ja rett og slett tett oppfølging med sykehuset og man får ikke gå så lenge over terminen hell når man har svangerskapdiabetes. jeg hadde jo 9,8 i blodsukker, og jeg var i grenseland om jeg greide å regulere det med kun kostholdet sa diasykepleier til meg da..men jeg skulle prøve..og jeg var streng med meg selv, og det gikk fint.. Ta kontalt med anna annen lege..
Mageigjen Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 Etter en slik glukosebelastningstest så ser legen på at hvis man har verdier under 11,1 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,1 mmol/l INDIKERER nedsatt glukosetoleranse. Altså har man over 11,1 mmol/l har man svangerskapsdiabetes, men under 11,1 mmol/l så har man verdier som kan føre til svangerskapsdiabetes hvis kosthold o.l ikke legges om. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #14 Skrevet 9. januar 2008 hvorfor er det slik her at gravide skal holde seg under 8 når man er gravide? Trur heller på legene jeg har hatt og sykehuset her jeg enn den legen der..glad jeg ikke har din lege..
Mageigjen Skrevet 9. januar 2008 #15 Skrevet 9. januar 2008 hmm...nå ble jeg tankefull nå. Tror jeg skal trappe opp på legekontoret kl 08 i morgen og forlange en ny test og ny time til legen. Da skal jeg spørre til hun kaster meg ut. Og hun skal få henvise meg dit jeg SKAL henvises!!! Dermedbasta!!! Takk jenter!!!
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #16 Skrevet 9. januar 2008 For det jeg fikk vite var at man har ikke diabetes før man har kommet over den grensen du sa.. De som har diabetes skal holde seg under 10 i blodsukker, menst gravide med diabetes (gjelder også svangerskapdiabetes) skal holde seg under 8 Derfor kaller man det svangerskapdiabetes på så lavt blodsukker som 8. Derfor synes jeg det var merkelig det du skrev legen din har sagt.. Kan også si jeg var ikke med samme legen å tok sukkerbelasning på begge svangerskapa..samme legekontor ja, men ikke samme lege..å begge sendte meg til sykehuset på oppfølging.. og jeg hadde jo mye lavere enn deg.
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #17 Skrevet 9. januar 2008 Jeg hadde 8,5 etter to timer og fikk beskjed om at grensen lå på 9 (11 når man ikke er gravid). Fikk kun beskjed om å være forsiktig med sukker, men ikke noe drastisk.
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #18 Skrevet 9. januar 2008 jeg hadde 8,9 med første så jeg var vel på grensa jeg da sikkert.. for skal vel litt til for at du steg over 8 når du hadde så lavt.
Athene75 Skrevet 9. januar 2008 #19 Skrevet 9. januar 2008 Jeg hadde utslag på sukker i 3 av 4 urinprøver som jeg tok frem til uke 30. Var på glucosebelastningstest forrige uke, men den var fin...så jeg hadde ingen svangerskapsdiabetes til tross for mye utslag på sukker i urinen gjentatte ganger.
-prøverpånytt- Skrevet 9. januar 2008 #20 Skrevet 9. januar 2008 Her er det faktisk "Lille meg venter nr 3"som har rett.Når man er gravid skal blodsukkeret ikke overstige 8(eller helst 7,5)2 timer etter mat.fastende bør den ligge mellom 3-4.Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes første gang jeg var gravid.Tok glukose belasning med resultat 9,0 etter 2 timer.Ble fulgt opp på sykehuset med ultralyd hver 14 dag og samtaler med dibetes sykepleier like ofte.Måtte hele tiden måle blodsukkeret hjemme og fikk ikke ha verdier over 8-9 etter mat for ellers ville de sette meg på insulin.Var streng med meg selv og klarte å kostregulere meg hele veien.Fødte ei datter på 3340gr.Faren er om du går med allt for høyt blodsukker over lang tid vil babyen bli stor og i verste tilfelle være skadelig.Men nå blir det tatt så ofte urinprøver av gravide at dette blir fanga opp på et tidlig stadie.Viktig og ta urinprøver ofte etter uke 20 da blodsukker verdiene ofte stiger en del. Andre gang jeg ble gravid var det samme runden igjen,men da var verdiene mine 13,9 etter belasningen og jeg begynte med insulin. Fikk streng beskjed om og holde meg under 7,5.De sa det var bedre jeg fikk følinger(veldig lavt blodsukker 3-4)enn høyt. Håper alt går bra for deg.
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #21 Skrevet 9. januar 2008 Godt å høre det er flere her som har samme erfaringer som meg..for må si jeg ble bekymret for henne som bare skulle ha UL i uke 35 og er 28 uker på vei..nesten som jeg ble irritert på legen for hennes skyld.. Spent på om jeg greier meg uten insulin denne gangen også..gjenstår å se..for jeg har en mann på sjøen som er 5 uker vekke og 5 uker hjemme..så er litt redd ang følinger..for jeg vet jo ikke hvordan det er..og når man er alene..så håper jeg slipper
-prøverpånytt- Skrevet 9. januar 2008 #22 Skrevet 9. januar 2008 Om du spiser sunt og regelmessig(hver 2 time)så vil blodsukkeret holde seg stabilt og du slipper følinger.Når jeg har følinger(får det litt ennå)så blir jeg veldig skjelven,sulten og svett på ryggen.Det er et tegn på lavt blodsukker.Et glass melk og brød mat hjelper umiddelbart. Du skal ikke være redd for følinger,for om du skulle føle deg sånn en gang så er det bare å spise.Du bør ikke stappe innpå masse godis og brus for da blir du "haigh"som det heter og det ikke noe bra. En liten sukkerbit i veska kan være en nødløsning om man skal bort og ikke får tatt seg noe mat sånn med en gang.
Trulte76 Skrevet 9. januar 2008 #23 Skrevet 9. januar 2008 hver 2. time!! synes det var nok å spise hver 3-4 time som jeg fikk beskjed om da jeg hadde kostregulert jeg.. var jo fremdeles mett hehe satse på jeg får kostregulert jeg trur jeg
-prøverpånytt- Skrevet 10. januar 2008 #24 Skrevet 10. januar 2008 Det jeg mener er at du bør spise små hoved måltider som frokost,lunsj,middag og kvelds og en valgfri frukt/grønnsak i mellom disse 4 hovedmåltidene.Det måtte til for min del.Spiste jeg for store måltider,fikk jeg for høyt bls.og hoppa jeg over frukten som mellommåltid(ventet 3-4 timer)fikk jeg føling.Var ikke lett det der..Men sånn funka det på meg iallefall da,men selfølgelig er det innviduelt fra person til person.
Bebis lucas08 venter en til Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 10. januar 2008 HI her.. har nå vært å testet meg og testen var negativ.. ikke sukker i urin eller høyt blodsukker men skal inn en gang til om en mnd for å sjekke siden det ligge i familien.. takk for alle svarene har blitt litt klokere her ja..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå