Gå til innhold

Ultralyden ble ikke helt som forventet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde time til ultralyd i dag, halv 12, for å sjekke om hodet var festet, og størrelsen på småttisen vår..

Heldigvis blir h*n ikke så stor som JM min tippet.. Men h*n ligger i seteleie....

Så derfor har jeg vært på sykehuset i nesten 4 timer i dag, til undersøkelser..

Får velge selv om jeg vil føde vaginalt eller om jeg vil ha keisersnitt...

Så har vel egentlig bestemt meg for keisersnitt...

Men merkerlig så rart det blir når man er så innstillt på at ting er normalt, og har innstillt seg sånn på en vanlig fødsel, også blir alt endret... Jaja.. Får ta det som det kommer. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kan ikke så mye om dette med at barnet ligger i sete å sånn.. men jeg ville bare ønske deg lykke til:) har du fått noe ks dato da?

Skrevet

Uffda, kan de ikke snu barnet da ?

Skrevet

Nei, skal tenke på det til i morgen, om jeg vil føde eller ha snitt, men regner med at jeg ringer i morgen å sier jeg vil ha snitt... Så da får jeg nok en dato om noen dager...

Skrevet

Jeg har hørt fra andre som har hatt barn i seteleie og som har født vanlig,at det ikke er den helt store forskjellen på det og i vanlig leie.Jeg ville bare opplyse om dette,så du kan ta det med i betraktingen. Ks såret kan jo være ganske vondt en stund.

Lykke til uansett hva du velger,det går nok godt skal du se.

Skrevet

Nei, det sa de ikke noe om faktisk.. Men syns det er like greit egentllig.. Har hørt at det ikke er spesiellt behagelig..

Skrevet

Hei!

Oi da får du vel keisersnitt om ett par dager bare da eller?

Synes selv at det virker greit å få en dato lixom, at da får du babyen din, men for all del, hadde jo sikkert vært greiest med vaginal fødsel, men dette går strålende ;)

LYKKE TIL!

Skrevet

Hun snakket om sånn rundt den 14.. så da blir det vel i så fall i begynnelsen av neste uke.. :)

Skrevet

Huff da =/ Men jeg hørte nettop om ei som fikk akupunktur for at baby skulle snu seg - og jammen snudde hun seg :) Verdt å prøve?!

Lykke til.

Skrevet

Er liksom så nærme termin nå.. Så tror vi bare kjører på med et keisersnitt.. :) Begynner på et vis å vende meg til den tanken nå...

Skrevet

Hei Queen of the road !

Skal nok inn for å sjekke noe av det samme, men tror babyen ligger i tverrleie her da.

Men ang seteleie... Sa de hva de anbefalte? De bruker å måle bekkenet ditt, for om du kan føde med rompa først eller ei. Har hørt om en del som har født på denne måten, og det har gått kjempefint :o)

Men...jeg må si at jeg forstår deg godt... Jeg vet ikke hva jeg selv evnt velger hvis jeg får samme beskjed...

Gjør de ingen forsøk på å snu babyen i dette tilfellet? Har hørt at de ofte gjør et forsøk på dette først også, men at det gjør forferdelig vondt å gjøre det...

Nei, må bare få ønske deg lykke til!! :o)

Skrevet

Har tatt mål av bekken ja, men har ikke fått svarene enda.

Hun legen sa at de ville ikke anbefale noe, dette måtte vi føle på selv.. Så jeg spurte litt om og men, og hun sa at ammingen vil bli det samme på begge metodene..

Et keisersnitt tar ca en halvtime å gjennomføre, men må da ligge til overvåking litt, men sambo og baby får være sammen med meg, og jeg får baby til puppen for amming. Blir liggende ca 5 dager på sykehuset etter et snitt, mens ca 3 etter vanlig fødsel.

Å føde vanlig gikk mest sannsynlig bra, men de tok ingen sjanser, så om det ble litt komplisert så ble det hastesnitt.

Tar litt lengre tid å komme seg igjen etter et snitt.

Blir det vanlig fødsel, så blir det med epidural, for det anbefalte de sterkt til de med setefødsel.

Så slik jeg ser på det nå, så med et snitt tar det ca 30 min til baby er ute, i motsetning til vanlig fødsel, som nok kan ta god tid siden det er sete.. Vi får en dato der det skal skje, så da vet jeg at sambo blir hjemme, og vi slipper mye styr for at han skal kunne bli med på fødsel, med å få ordnet vikar o.l. Selv om det ikke skal gå ut over sambo, så gjør det det likevel..

Jeg slipper å revne... Hehe.. ;)

Og en vaginal fødsel kan ende med snitt uansett, så..

Skrevet

Så spennende da... jeg hadde også valgt KS, og tro meg, det er ikke mange jordmødre eller gynekologer som har født i sete heller!!!

Lykke til:)

Skrevet

Nei, jeg regner med at en setefødsel er noe hardere enn en vanlig fødsel, så vi får heller satse på at det blir vanlig neste gang vi skal ha baby.. :)

Skrevet

Lykke til uansett hva dere bestemmer der for:-)

Skrevet

Jeg hadde KS første gang og vaginal fødsel andre gang..det er like spesielt å bli mor enten den kommer den ene eller andre veien, og som du sier så er det jo ingen ting i veien for å føde vaginalt neste gang:)

Skrevet

Oisann. Lykke til hva du enn velger:)

Jeg hadde også valgt KS tenker jeg...

Skrevet

Hvis du er det minste betenkt over å føde seteføtsel vaginalt ville jeg helt klart valg snitt, ikke noe ok å gå gjennom en hel fødsel hvor du gruer deg/er redd for "finalen" om du skjønner hva jeg mener...

Lykke til :)

Skrevet

Kan jeg få spørre om hvilket sykehus dette er? Jeg hadde nemlig barn i seteleie forrige gang, vi visste ikke om det før jeg kom på sykehuset med åtte cm åpning, og jeg prøvde å føde vanlig. Det endte med hastesnitt da det viste seg at jeg har altfor trangt bekken, og barnet satt bom fast.

Har en følelse av at denne også kommer til å sette seg godt ned i bekkenet, den sparker ihvertfall aller mest nedover, er i min 26 uke. Jeg kommer til å gjøre alt som står i min makt for å slippe keisersnitt denne gangen. Vet jeg må hvis barnet nekter å snu seg, men jeg kommer til å prøve en yoga-stilling som visstnok skal virke, akupunkur og til slutt manuell snuing. Skal føde på Ullevål, og jeg lurer vel egentlig på om de driver med snuing der??? Syntes KS var noe herk; tar flere timer før du får babyen til brystet da du må ligge til observasjon selv etter spinal bedøvelse og man blir helt satt ut i ukesvis etterpå, kan jo knapt løfte en melkekartong , anbefales ikke å begynne med mage-trening før tre måneder etterpå=veldig dvask,veldig lenge samt at det tok månedsvis før såret var ordentlig grodd. Kjente det stakk i såret selv seks måneder etterpå når jeg trente.

Skrevet

Jeg har også barn i seteleie, og vil uten tvil velge vaginal fødsel, hvis jeg kan. Anbefalingene om KS ved seteleie er de fleste sykehus gått tilbake på i lys av nyere forskning, som viser litt færre komplikasjoner både under og etter fødse for både mor og barn. Den store studien på seteleiebarn som ble gjort for ca 10 år siden (HANNA-studien) er i det siste blitt grundig kritisert for å være dårlig gjennført. Er selv lege og har satt meg grundig inn i den nyeste forskningen.

Jeg hadde seteleiebarn sist, og måtte ta KS av andre grunner. Det er seteleie nå igjen, og medfølgende risikofaktorer gjør at jeg muligens ender opp med KS igjen. Dermed vil et 3. svangerskap ende med KS uansett, og et 4. svangerskap blir risikabelt. Det er også viktig å ta i betraktning når du skal velge, fordi det vil øke risikoen for senere svangerskap.

Husk at du blir nøye overvåket hvis du velger å føde vanlig, og det er gynekolog tilstede hele tiden.

Lykke til uansett hva du velger!

Skrevet

Jeg har tatt to ks og var kjempe sprek etter på. Det verste for meg var at jeg fikk så blodtrykksfall under inngrepet at jeg ble kjempe dårlig. Det var skikkelig ekkelt. Fikk mot medisin som jeg holdt på å klø meg omtrent fordervet av. Men etterpå var alt bare bra.

Lykke til med fødsel eller ks. Velg det du føler er riktig for deg.

Klem :-)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men har valgt vaginal fødsel. Snakket gjennom dette grundig med gyenkologen og jordmødrene, og de var veldig klare på at det beste for babyen er å bli født vaginalt. Så selv om det er litt skummelt å tenke på at babyen kommer ut brettet dobbelt, så er jeg veldig positivt innstilt og gleder meg til fødselen. Må presisere at bekkenet mitt har blitt målt til å være stort nok, så da føles det greit. Vet at jeg kommer til å bli enormt godt tatt vare på under fødselen, så er egentlig ikke så bekymret. Men dette er noe alle må føle på selv. Ønsker deg masse lykke til, uansett hvilken vei gullet kommer ut=)

Skrevet

Jeg valgte også KS (tre år siden) og angrer ikke på det.

Vi valgte det da hele 1/3 av alle setefødsler ender i hasteKS!!

I tillegg så følte jeg at risikoen lå på meg med KS (at det er en operasjon, evt smerter etterpå, fare for infeksjon osv) i motsetning ved setefødsel så lå risikoen på barnet (fare for navlestreng i klem når hodet skal ut, skader i nakken, hjerneskade etc).

Lykke til med valget og du skal nok se at det går så bra, så.

Skrevet

Heisann, vil bare si at ett ks varer ca 2 timer fra du blir trilla inn til du er ferdig sydd. Babyen tar de ut etter ca 30min, så du ligger en stund etter at babyen et tatt ut.

Jeg har prøvd både og føde og ta ks.Jeg hadde valgt ks ved setefødsel..Lykke til hva du enn velger.

Skrevet

Grunnen til at veldig mange jordmødre og gynekologer selv ikke føder vaginalt ved setefødsel er risikoen for stygge rifter som kan gi varige komplikasjoner, og risikoen for at det ikke skal gå bra med barnet. Jeg har flere venninner som er jordmødre som sier de aldri i verden ville født vaginalt med baby i seteleie, og de henviser til gynekologer der de jobber som ikke anbefaler vaginal fødsel så varmt til seg selv... Men for all del, de som ønsker å føde vaginalt får selvfølgelig all mulig oppfølging og det blir aldri tatt noen sjanser som kan gå ut over barnet..de vet hva de gjør på norske fødeavdelinger, jeg sier bare at JEG aldri hadde valgt å føde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...