Gå til innhold

Drikker dere mye brus?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig glad i brus, spesielt cola, men nå når jeg er gravid orker jeg ikke tanken på det en gang. Så her går det mye i vann og juice. Det er ofte mye sukker i juice også, så det er heller ikke av det sunneste. Jordmora har imidlertid sagt til meg at det aller viktigste er at jeg får i meg nok væske. Selv om mye sukker kan øke vekta til babyen, anbefalte hun meg å velge vanlig juice/brus/saft framfor light-varianten, pga de kunstige søtningsstoffene kunne være skadelig, men her er det ulike meninger, og vanskelig å si hvem som har rett for oss som ikke har satt oss grundig inn i saken.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg har nesten kuttet helt ut brus, men det er fordi jeg ikke synes det smaker lengre :-)

Går i vann her i gården og det er jo det sunneste så jeg fortviler ikke :-)

Skrevet

jeg har begynnt og drikke mye brus nå,for og slippe å svime av når jeg reiser meg...

siste uka,har jeg svimt av 4 ganger,men etter at fantaen kom på bordet,har det tatt seg opp...

laft blodsukker eller noe her tror jeg

Skrevet

drikker ikke mye men noe til mat som "trenger" det til :) og litt utenom..

har lest i bøker at inntil en liter om dagen går bra men mindre hvis inntil 2-3 kopper med kaffe/te.. ikke begge deler liksom :)

drikker vanlig cola - liker det best - man skal jo ikke være panisk men hørt mye om at lett produkter kan være veldig skadelig for både foster & barn, mye rare tilsetnings stoffer.. bedre men sukker da :)

 

Skrevet

Hei yummuy-mummy

Jeg drikker også noe brus, men ikke i store mengder, drikker da helst pepsi max. Jeg hadde også hørt at light brus var skadelig så jeg sjekket opp på matportalens sider under spørsmål fra gravide. Der står det at det er ikke er skadelig for fosteret, så unner meg noen glass i ny og ned, men ikke hverdag. Alt med måte mener nå jeg : )

Skrevet

Brus inneholder sukker og for mye sukker er ikke bra for hverken oss eller den lille (eller de små) inni oss. Det betyr ikke at man må kutte det helt ut, og for all del, ta deg et glass brus til maten hvis du føler for det.

 

Jeg har aldri drukket spesielt mye brus, er mer glad i farris og vann med kullsyre. Men, innimellom er det godis med litt skikkelige saker! Da styrer jeg unna all lettbrus!!

 

Drikk og spis heller "rene" matvarer/drikker jenter. Det kunstige søtningsstoffet ASPARTAM (som finnes i svært mange lettprodukter i dag) er IKKE bra for oss. Vet det er flere nettsider, leger etc. som mener det er bedre å velge sukkerfritt, men søk opp aspartam på You Tube etc. og se hva som skjer med mennesker, planter etc. som utsettes for dette stoffet. Ikke bra! Vil heller spise litt sukker innimellom istedenfor å utsette kroppen min for gift. Det verste er at aspartam er utviklet for å gjøre folk avhengige også... Ja, ta Cola som et eksempel..

 

Uff, ikke helt likt meg å komme med slike prekner, men siden du gjerne vil ha noen tilbakemeldinger, så.. Kos deg med brus innimellom, men tenk på hva du utsetter kroppen din for :) Alt med måte- det har alltid funket for meg! :)

Skrevet

Drikker ca halvannen liter pepsi max pr dag.. Mmmmm.. :)

Skrevet

Det er vel sånn at den lille i magen tar til seg det den trenger næring. Men hørte at lett produkter ikke er helt optimalt.. for det er noe med stoffenen som ikke er helt bra... Det lurer jo bare kroppen. Selv koser jeg meg med magen, spiser og drikker det jeg vil, men tenker jo i litt sunde rekker. Syntes det er tryggest når jeg vet hva jeg putter i kroppen.. Sukker vet jeg hva er, men e-datt og e-ditt? Prøver og holde meg unna.. tar sanasol, der er det søtningstoffer, men sjekker mye av det jeg kjøper..:)

Men "sunt for sjelen, sunt for kroppen" er mitt moto.

Legger heller ikke på meg uansett hva jeg putter i trynet.

Skrevet

jeg er dessverre cola avhengi:/ men i starten av svangerskapet klarte jeg d ikke fordi jeg ble kvalm. men nå går d fint å drikke d ijenn.

jeg klarte ikke drikke vann før jeg ble gravid,fordi jeg ble kvalm av d. men nå som jeg er gravid,prøver jeg å drikke vertfall en hallliter hver dag for ikke å hovne sann opp,å for å stoppe tørsten:)

 

men min jente på 5 år har alldri vert en brus drikker sell om jeg har cola i hus hver dag. hun liker faktisk ikke brus. så vist der står et glass brus på borde rører hun den ikke. hun liker ikke kullsyren.

 

spør vi henne til middag hva hun vill ha å drikke,svarer hun vann. hun er sann som faren. elsker vann:D

Skrevet

Drikker svært lite brus og ingenting light-produkter. Ville ikke ha satset på at de "terskelverdiene" som de opplyser er beregnet korret for et lite foster...

Skrevet

Ørneredet

 

Jeg drakk brus og spiste godteri på ukedagene i mitt første svangerskap.Jeg gikk opp 27 kilo og da småen kom til verden,var han 4520g og 52cm (ho på 39cm)

 

Nå passer jeg mer på hva jeg spiser.Ikke bare pga å unngå unødvendig vektøkning på meg,men også på den lille i magen.

 

Det er bedre å ta seg en frukt når søtsuget melder seg.Det er sunt og mye bedre:) Dessuten er det en frisk smak på:) Herlig:) Kjenner jeg må gå å ta meg noe frukt:p Honningmelon:):)

Min sønn liker ikke brus. (han fikk smake brus på julaften.som jeg hadde rista ut kullsyra på.)Han ville heller ha vann til middagen.

 

 

Nå er det ikke snop på kveldene heller her og ikke brus.Småen har ikke godt av det,enkelt og greit:) Så er enig med deg;)

Skrevet

jeg drikker ingen brus, kan drikke litt Bris eller farris med smak i helgene, men det er lite. Holder meg til vann, melk og appelsinjus :)

Skrevet

Sukker bryter ned kroppen på forskjellige måter, og er en stoooor synder i forhold til alle livsstilssykdommene vi har. Når man har for stort sukkerinntak gjør det at sukkeret opptar plasser til viktige stoffer som man må ha, og det medfører ubalanse i kroppen som f.eks gjør deg slapp, trøtt, uopplagt, gir deg dårlige tenner, kort lunte, deprimert, overvektig osv..... rekka kan ikke bli lang nok. Det samme kan skje ved inntak av kunstige tilsetningsstoffer som f.eks Aspartam og Acesulfam K (som er noen av de mest giftige kunstige søtningsstoffene). Det har ikke så stor innvirkning på blodsukkeret, men det har innvirkning på hormonene og kan skape ubalanse i kroppen og gi deg andre eller samme bivirkninger.

 

Jeg mener ikke å være fanatisk, men jeg synes heller ikke det er å være fanatisk å tenke på helsa. For meg er det viktig å være frisk til jeg dør, da jeg ønsker å dø klar i toppen - av alderdom, samt å gi mine barn gode holdninger og verdier, og en god start på livet. Drikker du brus hver dag, lett eller vanlig, og syns livet er topp, så er det flott for deg. Jeg dømmer ingen som koser seg med brus daglig som det så er det, men jeg håper noen tenker seg om litt! :) (og jeg tror ikke at du ikke ønsker barna dine alt godt hvis det kunne tolkes dithen...:) Hvis noen er interessert i dette anbefaler jeg å søke litt på www.matoghelse.no. :)

Lykke til!

Skrevet

Blir vann, farris, havre- og soyamelk her. Lite annet jeg kan drikke. Men skal jeg kose meg er det gjerne alkoholfri vin eller Munkholm. Munkholm münchener er bare NAM.

Skrevet

Jeg er dessverre altfor glad i pepsi max. Har lest på matportalen at man ikke skal drikke mer enn en liter om dagen og det holder jeg meg til.

Når det gjelder vann er jeg nok litt for dårlig til det, dessverre.

Skrevet

Jeg drikker svært lite brus nå når jeg er gravid, og om jeg drikker det er det kun "ekte", ikke light. Er svært skeptisk til søtningsstoffene som er tilsatt.

 

Mener at Pepsi Max er den brusen med høyest mengde aspartam - faktisk over det anbefalte nivået. Var en sak om dette i VG for en god stund siden.

Skrevet

Kom på en ting til...

 

Kanskje greit å ta en tannlegesjekk for de som drikker mye brus hver dag? Brus er skikkelig hardt for tennene, som kan være ekstra utsatt for hull når man er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...